Beperking van gedrag mannelijke betta of vrouwelijke betta's


V

Vuvuzela

Guest
Ik heb een vraag die misschien zelfs wel bij een stelling geplaatst kan worden.

De afgelopen tijd heb ik vrij veel informatie opgezocht over de Betta Splendens en dan voornamelijk de lange vinnen variant. Er wordt beweert op verschillende sites dat deze vis makkelijk in een 20l aquarium kan, sterker nog als je dat niet doet gaat de vis dood omdat hij uitgeput raakt. Ook mag je absoluut geen vrouwtjes er bij plaatsen deze worden opgejaagd en afgemaakt.

Echter houd men deze vis in een 80cm of groter kunnen er wel vrouwen worden bijgeplaatst mits er genoeg beplanting aanwezig is? Maar de maximale waterhoogte moet dan weer 20cm zijn anders raakt de vis uitgeput.

Ik vind dit een beetje tegenstrijdige verhalen. Dus ben ik ook eens op het forum zelf rond gaan snuffelen. Hier wordt regelmatig gemeld dat 60x30x30 een prima bakje is voor een betta alleen. Toch wordt er ook hier weer geroepen niet te groot!

In de natuur komt de Betta alleen als kortvinnige variant voor. en die schijnt totaal geen problemen te hebben met iets hogere waterstanden en grotere bakken.

In hoe verre is het dus verantwoord om een langvinnige betta aan te schaffen en in een bakje te stoppen? Verder wordt er gezegd dat een betta alleen een goede band met zijn eigenaar krijgt. Is dat ook niet een beetje onnatuurlijk gedrag. Om dat deze vis geen soortgenoten te zien krijgt hij maar op andere bewegende dingen gaat reageren.

En verder vroeg ik mij af in hoeverre de Betta wordt belemmerd in zijn natuurlijke gedrag als je hem alleen houd. Guppen hebben een grote voorplantingsdrang en daar houd je mannen ook niet apart omdat ze dan belemmerd worden. Is dat niet insgelijks met de Betta. ik bedoel een leven lang geen seks...

Ik zou zelf ook graag een Betta in een 60l aquarium houden maar weet dus nu eigenlijk niet meer waar ik nou goed aan doe. Ik weet dat ik nu misschien ook de discussie van een vis hoort eigenlijk uberhaupt niet in een aquarium opwakker maar ik wil vragen dat niet te doen. het gaat mij echt even alleen om de Betta.

mvg. Jorrit
 
Ik denk dat hier de meningen erg verdeeld over zullen zijn. Ik heb ook wel een rond zitten neuzen omdat mijn dochter ook betta's heeft en er wel eens aan heeft gedacht om ze te kweken. Maar ik had ook geen flauw idee hoe je ze dan zou moeten houden, want de een zei dit de ander weer dat. ook via Youtube verschillende filmpjes bekeken van betta kwekers. had ik net zo goed niet hoeven te doen. Want de een zegt in een kleine bakje, waar maar enkele liters in zitten, de volgende spreekt dit weer helemaal tegen en zegt dat je ze in een meter aquarium kunt houden met een aantal dames. Ik kon er echt geen pijl op trekken, dus mijn dochter is ze niet gaan kweken, maar heeft ze nog gewoon in een 180 liter gezelschapsaquarium zwemmen.
Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig hoe men er hier over denkt. :)
 
ik ben hier ook benieuwd naar.

bij mij zitten ze in de panorama 100, dat is 40cm hoogte geloof ik. samen met 2 vrouwtjes, gaat prima, hij jaagt ze niet op, en ze zijn ook niet uitgeput. wel lekker volle buikjes door kleine vuurgarnaaltjes LOL!
 
Hallo Jorrit,

Interesante discussie ben je aangegaan. Het is zeker zo dat er op veel fora diverse dingen gezegd worden en beweerd. Dit wil niet zeggen dat het merendeel gestaafd is aan artikelen en waarheden maar vaak aan de ervaringen van mensen, en zo heeft ieder natuurlijk zijn ervaring.
Ikzelf zit op een NL betta forum die internationaal is en dus ook Engelstalig, op dit forum zitten het merendeel kwekers van allerlei varianten in de betta wereld en ook mooie artikelen en discussies.

Wat betreft jouw vraag over langvinnige varianten?? Ik kweek zelf halfmoons en crowntails, deze zijn de halve maanvormige varianten en de kroondraag variant.
Ik kweek showvissen, dus vissen die gejureerd worden op een show (meestal door heel Europa)
naar een bepaalde standaard, zoals dat wel met vogels, konijnen en bv discussen en guppen gebeurd. Dat houdt dus in dat de staartvorm niet te zwaar in rays mag zijn, dus eigenlijk een "goed"gekweekte ,gezond zwemmende vis. Dit houd voor mij in dat dit een "gekweekte"soort is en niets meer weg heeft van enige wildvorm. Deze zou zeker wel in een aquarium kunnen van 60 cm, alleen vind ik het zelf een beet je ver gaan om de stelling in te nemen dat deze "te klein" is, en groter een must is. Ik heb sommige betta`s kleiner zitten, bv een 40 cm bak. Maar het verschil is wel dat ik veel meer de bakken verschoon als menig ander aquariumhouder. Beplanting vinden betta`s zeker fijn, zo kunnen ze zich verstoppen en het nieuwsgierige gedrag laten zien waar ze om bekend staan, dus achter elke plant even "" neusen".Vrouwen erbij kan verschillende reacties van alle vissen teweeg brengen, het zijn natuurlijk niet de allerliefste visjes en dat kan soms leiden tot gevechten en veel stress en dat laatste is ook vaak doodsoorzaak nr 1. Ook in het kweken kan dit voorkomen dat een man agressief is naar een vrouw en haar kaalbijt of ook andersom, dus dit hangt vaak van karakters af van bepaalde betta`s. Vandaar ook veel beplanting en verstopplekjes en of hangplekjes.Vrouwen bijelkaar hebben een rangorde onder elkaar maar ook daar kan veel agressie zijn, en soms totaal niet, ook weer afhankelijk van karakter.
De waterstand gaat alleen omlaag als je echt wilt gaan kweken en dan ook graag in een apart bakje, daar kan je prima in kweken en ouders kunnen beide op de gewenste tijd weggehaald worden. Er zijn ook verschillende manieren van kweken, sommige kwekers uit bepaalde werelddelen doen het bv in een teil, afgedekt met plastic zodat het donker blijft, een lampje schijnend op het plastic. Dus zeker zijn er wel verschillen, ook daar in.

In de natuur heeft een man een bepaald territorium en elke ander die erin komt wordt er weer uitgejaagd, tenzij er een vrouw in komt dan kan je soms schuimnestjes spotten. De natuurlijke omgeving zijn vaak poeltjes en rijstvelden met dus die 20/30 cm aan water erin en vaak is dit water donkerbruin. Vandaar ook het gebruik van bv amandelblad bij veel kwekers. De wildvorm is ook vaak niet mooi van kleur maar soms bruin alhoewel er zeker soorten zijn die de blauwe kleur dragen en of de rode kleur. Maar ook met de wildvorm wordt veel gekweekt tegenwoordig! en er zijn natuurlijk nog de muilbroeders en schuimnestbouwers in de wildvormen. Dus ook daar zit een enorm groot aantal aan soort in.

Wat betreft het onnatuurlijk gedrag, door zijn karakter maakt het, dat deze vis makkelijk te trainen is en hij eigenlijk snel zal reageren op wat jij als aquriaan doet. Wij trainen bv met een spiegel en vinger en dit alleen om op een show het karaktervolle visje te laten zien maar ook dat het een supergezonde vis is,die zich vol laat zien op het moment dat het nodig is. Deze vissen worden dan ook vaak weer gekocht door andere kwekers.
Met voer zou je ook dit gedrag kunnen krijgen maar ook dat hij niet bang is van je hand en ze het normaal vinden als je hem zou voeren. Door de nieuwsgierige aard heb je wel een leuke vis die op jou reageerd. Er zijn zeker ook verlegen betta`s en die kunnen ook met veel geduld, ook getraind worden maar je kan ook gewoon je vis de vis laten en er alleen naar kijken!!
Een gezonde vis bouwt altijd schuimnesten!! Sommigen denken dat dat ze willen paren maar dit is echt een fabel. Het geeft aleen maar de conditie en gezondheid aan van een vis!! En zeker kan je een man alleen houden, en of deze dan perse een keer moet kweken om de "sex", daar heb ik niet echt een mening over maar ik weet wel dat het geen noodzaak is! In Duitsland zeggen ze vaak dat een betta man een "einzelganger "is!! Dus gewoon alleen houden is niet schadelijk voor een betta.

Kijk eens op deze sites : daar zit de meeste ervaring uit alle uithoeken van de wereld.

www.bettas4all.nl en www.bettaterritory.nl

www.igl.de

De laatste is een Duits forum met puur labyrinthrn met grote namen in deze wereld van de wildvormen en kweekvormen

Mocht je nog meer willen weten, stel je vraag en ik wil hem graag proberen te beantwoorden.
 

Terug
Bovenaan