Berekening: Hoeveel bespaar je ECHT door uw TL installatie te vervangen door leds.


Hoogvermogen LEDs kunnen zeker warm worden. Ik heb hier een zaklampje liggen, op hoogste stand (420 lm, 170 lm/w, dus ik schat 2,5w) wordt de alu behuizing zo'n 50�C aan het eind (gelukkig niet aan de greep).
Als je ook ziet dat veel LED verlichting voor boven de grotere aquaria actieve koeling hebben en dat LED kweek/groei/steklampen soms zelfs watergekoeld zijn...

Warmteontwikkeling zal er dus zeker zijn, en ik geloof mede om die reden dat het einde van de fluorescentielamp nog niet direct in zicht is.
 
't is eigenlijk simpel.
Als een led 100 lumen per wat geeft tegenover een TL die 95 lumen per watt zal er ongeveer dezelfde verdeling zijn tussen licht en warmte.
Heb je leds die veel minder warm worden geeft dit enkel maar aan dat ze ook veel minder licht geven.
Meestal verbruiken die leds dan ook aanzienlijk minder stroom.

Daarom raad ik leds in een gesloten kap af.
Led heeft koeling nodig.
want in tegenstelling tot een T5 die optimaal presteert bij 35�C moet je een led onder de 20�C houden. Bij warmere temperaturen kort je zijn levensduur aanzienlijk in.

Als ik ooit op led overstap(wat zeker op een dag zal gebeuren) zal het met een open kap zijn.
 
dan zul je toch de warmte van de led kwijt moeten en zoals het linkje die JurgenD http://www.maxspectusa.com/index.php?op ... &Itemid=21
laat zien wordt dit toch buiten de bak gebracht terwijl bij de t5 de warmte in de bak blijft
lijkt me toch een nadeel van het led gebeuren ten opzichte van de t5 verlichting ivb bij verwarmen bak

groet

jaap
 
Er zijn ook ledbouwers die het aquariumwater gebruiken als koeling.
Aquatlantis heeft die optie. Maar het ding is spuuglelijk in de bak.

Lumlight had die ook. Maar die is failliet.
 
JurgenD zei:
Er zijn ook ledbouwers die het aquariumwater gebruiken als koeling.
Aquatlantis heeft die optie. Maar het ding is spuuglelijk in de bak.

Lumlight had die ook. Maar die is failliet.

breng mij nou niet op idee�n he :p
ik heb 2 makersleds heatsinks liggen nu.. er is ruimte voor waterblokken...
 
Beetje gevaarlijk om me te mengen in deze bijna religieuze discussie die je elke keer weer ziet terugkomen op het forum.

Ik ben geen expert, noch van planten, noch van de besproken techniek, maar ik heb toch de indruk dat er te veel onduidelijkheden en vari�rende omstandigheden zijn om daar een relatief simpele berekening op los te laten en daar vervolgens conclusies aan te verbinden.

Gewoon teveel factoren die moeten worden meegewogen, en die per situatie kunnen verschillen.
Om maar even een paar dingen te noemen:

- Er zijn relatief grote verschillen in rendement tussen de verschillende type LED's
- Levensduur van veel LED's zal zich nog moeten bewijzen, en hang ook af van de mate van passieve koeling. Dat kan dus per merk verschillen.
- gebruikte "kleur"
- Hoeveel licht gaat er bij TL (met reflectoren)verloren?. Daar lijken de meningen nogal uit een te lopen. Is daar ergens deugdelijk onderzoek over te vinden?
- Licht dat effectief door planten gebruikt wordt (PAR en PUR)...lang niet altijd voldoende informatie beschikbaar.
- Hoeveelheid en type beplanting.

En er zijn er vast nog wel meer te bedenken.

Nogmaals ik ben geen expert, dus wil geenszins beweren dat ik het beter weet. Maar vooralsnog lees ik nergens iets dat mij 100% overtuigd van het 1 of het ander.
Wel vind ik LED mooier licht geven. Dat is gewoon een kwestie van smaak natuurlijk. :)
 
De door Sven benoemde discussie spits zich bijna altijd toe naar Watt/Lumen, hetgeen volgens mij ook een te beperkt gezichtspunt is. Er komt veel meer bij kijken, zoals Sven hierboven zeer terecht opmerkt. Waar het uiteindelijk omgaat is het rendement, de beloning, die je terugvindt in je bak. Zelf hebben we led maar ik heb niets tegen TL. Kies wat je bevalt zou ik willen zeggen. Wel hebben wij een bak waarin de beplanting �n de bewoners het goed doen, daar zou het toch om moeten gaan?


Groet,
Ben.
 
Klopt helemaal wat je zegt.

Met goeie Propere reflectoren zou je nagenoeg alle licht moeten gebruiken volgens tests met een par meter.
Met reflector zit de par bijna 3x hoger dan zonder. Heb daar een link van op mijn PC. Maar ben nu niet thuis.

Dat er veel verschillen zijn in leds is juist. Jmb zou bij de betere horen met zijn 100 lumen per watt. De meeste zitten daaronder. Er zijn betere, maar in de regel ook veel duurder waardoor de terugverdientijd niet beter wordt.

Leds waar geen gegevens over vrijgegeven worden blijf je beter af. Als ze goed presteren is er geen reden om er geheimzinnig over te doen.

Hoeveel en welke planten zal geen verschil maken in het led VS tl verhaal.
Dit gaat om de hoeveelheid licht dat je wil.

Ik zeg het nogmaals. Goeie leds zijn zuiniger dan tl. Maar als je al bestaande tl hebt zal een ombouwing naar led niet terug te verdienen zijn op dit moment.
 
Ik heb helemaal niets tegen led. In tegen deel. Maar het heeft geen zin om 700� te investeren om daarna 2-3� per maand aan stroom te besparen.

Doe je het toch? Prima. Maar wees er bewust van dat je er geen profijt uit zal halen. Dat is mijn boodschap.
 
JurgenD zei:
Ik heb helemaal niets tegen led. In tegen deel. Maar het heeft geen zin om 700� te investeren om daarna 2-3� per maand aan stroom te besparen.

Doe je het toch? Prima. Maar wees er bewust van dat je er geen profijt uit zal halen. Dat is mijn boodschap.


Profijt kan ook zitten in het feit dat je iets gewoon mooi vindt of dat e.e.a. gemakkelijker en beter is aan te sturen, etc. etc. Doe wat je wilt is mijn boodschap en bepaal zelf wat je belangrijk vindt.


Fijne dag,
Ben.
 
Ik weet niet hoe het woordgebruik in Nederland is.
Maar in Vlaanderen heeft profijt niets met persoonlijke voorkeur te maken, maar met gewin en opbrengst.


Dat je Leds mooier vindt op een aquarium kan idd. Als je dat v��l mooier vindt staat daar geen prijs tegenover.
Hetzelfde met de mogelijkheid tot dimmen en zo. Als je daar de meerprijs voor wil betalen moet je dat zeker doen.
Zelf heb ik daar minder wat mee.
Maar heb dan andere gadgets die mij geld kosten. Denk maar aan mijn aquariumcomputer en doseerpompen. Kan ik me al een zeer mooie led unit mee kopen. :)

Maar ik zie dat vooral mensen willen leds kopen vanwege het goedkoper verbruik in stroom.
Het is vooral die groep die ik duidelijk probeer te maken dat een significante daling in het stroomverbruik gelijk staat met minder licht.
Als dat geen probleem is moet je daar zeker voor gaan. Alleen kan het vaak goedkoper en effici�nter zijn gewoon een tl uit te schakelen.
Als je geen compromis wil maken in de hoeveelheid licht zit er een maximale stroombesparing in van 15% En dan moet je echt wel naar de beste leds op zoek.
De vraag is dan maar of je de investeringswaarde ooit zal terugverdienen.
 
benvo zei:
JurgenD zei:
Ik heb helemaal niets tegen led. In tegen deel. Maar het heeft geen zin om 700� te investeren om daarna 2-3� per maand aan stroom te besparen.

Doe je het toch? Prima. Maar wees er bewust van dat je er geen profijt uit zal halen. Dat is mijn boodschap.


Profijt kan ook zitten in het feit dat je iets gewoon mooi vindt of dat e.e.a. gemakkelijker en beter is aan te sturen, etc. etc. Doe wat je wilt is mijn boodschap en bepaal zelf wat je belangrijk vindt.


Fijne dag,
Ben.

Oke,:

Gewin kan ook zitten in het feit... etc.

Opbrengst kan ook zitten in het feit.... etc.

Het idee in deze zinnen verandert er niet door, toch?

Groet,
Ben.
 
Net wel. De betekenis van mijn zin is in het gewin. Het financieel voordeel.
Niet het leuke of het dimmen.
 
Jij begrijpt dus niets van de boodschap die ik probeer te brengen? Jammer, ik deed zo mijn best...


Fijne dag!

Groet,
Ben.
 
lijkt me dat je titel voldoende zegt JurgenD ( Hoeveel bespaar je ECHT door uw TL installatie te vervangen door leds)
en in dat licht betekend het woord gewin exact het zelfde als bij jullie hoor


groet

jaap
 
Sven70 zei:
Beetje gevaarlijk om me te mengen in deze bijna religieuze discussie die je elke keer weer ziet terugkomen op het forum.

Ik ben geen expert, noch van planten, noch van de besproken techniek, maar ik heb toch de indruk dat er te veel onduidelijkheden en vari�rende omstandigheden zijn om daar een relatief simpele berekening op los te laten en daar vervolgens conclusies aan te verbinden.

Gewoon teveel factoren die moeten worden meegewogen, en die per situatie kunnen verschillen.
Om maar even een paar dingen te noemen:

- Er zijn relatief grote verschillen in rendement tussen de verschillende type LED's
- Levensduur van veel LED's zal zich nog moeten bewijzen, en hang ook af van de mate van passieve koeling. Dat kan dus per merk verschillen.
- gebruikte "kleur"
- Hoeveel licht gaat er bij TL (met reflectoren)verloren?. Daar lijken de meningen nogal uit een te lopen. Is daar ergens deugdelijk onderzoek over te vinden?
- Licht dat effectief door planten gebruikt wordt (PAR en PUR)...lang niet altijd voldoende informatie beschikbaar.
- Hoeveelheid en type beplanting.

En er zijn er vast nog wel meer te bedenken.

Nogmaals ik ben geen expert, dus wil geenszins beweren dat ik het beter weet. Maar vooralsnog lees ik nergens iets dat mij 100% overtuigd van het 1 of het ander.
Wel vind ik LED mooier licht geven. Dat is gewoon een kwestie van smaak natuurlijk. :)

De discussie belandde door deze inbreng buiten de topic en dus ook buiten de topic titel. Mijn reacties waren beschouwingen naar aanleiding hiervan. Uiteraard weet ook ik de "letterlijke" betekenis van het woord profijt. Maar ik gaf er juist hierom een figuurlijke betekenis aan. Lees even terug om te zien waarover mijn reacties gingen.

Groet,
Ben.
 
Het zal wel aan mij liggen. Maar snap nog steeds niet waar je naar toe wilt.
Tussen de lijnen lezen is niet mijn sterkste kant. :)
 
flipper34 zei:
lijkt me dat je titel voldoende zegt JurgenD ( Hoeveel bespaar je ECHT door uw TL installatie te vervangen door leds)
en in dat licht betekend het woord gewin exact het zelfde als bij jullie hoor


groet

jaap

Geen flauw idee wat je hiermee bedoelt. Sorry.
 
JurgenD zei:
Klopt helemaal wat je zegt.

Met goeie Propere reflectoren zou je nagenoeg alle licht moeten gebruiken volgens tests met een par meter.
Met reflector zit de par bijna 3x hoger dan zonder. Heb daar een link van op mijn PC. Maar ben nu niet thuis.

Hoi Jurgen, kan je die link van die test voor mij vind ik wel interessant om eens te lezen.

Overigens was het verder zeker niet mijn bedoeling een offtopic discussie te starten.
 
Sinds vandaag led verlichting.
Ik zie iets niet meegenomen in deze topic. Namelijk de kosten van de T5 verlichting per jaar. Je moet eigenlijk elk jaar de lampen vervangen, is mij ooit verteld.
Dat betekent 4 x 20 euro per jaar. Is dus 80.
In 10 jaar 800 euro.
De led verlichting die ik nu heb, kost 300 euro en als het goed is, doe ik er 10 jaar mee.
Stel dat ik er minder lang mee doe, omdat ze bv te heet worden en dit de levensduur be�nvloed, dan zou ik in de helft van die tijd nog steeds een besparing van 100 euro hebben plus de besparing op stroom �n de mogelijkheden om nog in de avond in de bak te kijken, te genieten van zonsopkomst, te zien hoe de beestjes daar op reageren, maanlicht etc etc.
 
Die kosten zijn wel degelijk mee gerekend. Je moet ze niet elk jaar vervangen. Slechts om de 20000 branduren. ;)
 
Ik heb altijd begrepen dat T5 na een jaar minder goed gaat schijnen en je ze dan moet vervangen omdat het spectrum licht achteruit gaat.

Anyway, met led sets die 800 euro kosten, ga je er inderdaad niets op verdienen.
Maar ik heb een set van 300 euro. Waarvan 50 euro voor de controller. Houd in dat ik voor 250 euro lampen heb gekocht. Dan wordt het wel interessant.
 
Hangt er van af.
Kleinere units zijn goedkoper. Maar het wattage en het Wattage verschil ligt ook veel lager. Als je geen probleem hebt met significant minder licht kan je idd besparen. Maar dan had je misschien ook een tl kunnen uit laten.

Met led kan je in het allerbeste geval 15% besparen in verbruik. Als het wattage toch veel lager ligt zal dit resulteren in minder licht. Kan je niet onderuit.
Veel leds geven zelf minder licht per verbruikte watt dan tl.


Het feit dat je tl jaarlijks moet vervangen ligt al 20 jaar achter ons. Tegenwoordig zijn het enkel nog ledfabrikanten die dit durven beweren.
 
Ik vind je uitspraken nogal stellig.
Led verlichting heeft voordelen, die tl niet heeft.
Zo vind ik het een voordeel dat het licht alleen in de bak schijnt en niet zo erg de kamer in. Ook het langzaam laten opkomen van het licht, is een aanwinst. Zeker voor de dieren, die nu niet in 1 klap met veel licht te maken krijgen. Ik had eerder ook de T5 verlichting op verschillende tijden staan, zodat eerst de ene balk en dan de andere aan ging, maar dat is toch niet hetzelfde als de geleidelijke zonsopkomst van led verlichting.
Verder scheelt het meer stroom dan jij beweert, denk ik.
Of dat dan een gigantisch bedrag oplevert, vind ik eigenlijk niet eens boeiend. Het gaat mij ook om het milieu. En als ik minder stroom verbruik, dan spaar ik het milieu.
Dat is winst voor de hele planeet, op de lange duur...
 
MsFelix zei:
Ik vind je uitspraken nogal stellig.
Led verlichting heeft voordelen, die tl niet heeft.
Zo vind ik het een voordeel dat het licht alleen in de bak schijnt en niet zo erg de kamer in. Ook het langzaam laten opkomen van het licht, is een aanwinst. Zeker voor de dieren, die nu niet in 1 klap met veel licht te maken krijgen. Ik had eerder ook de T5 verlichting op verschillende tijden staan, zodat eerst de ene balk en dan de andere aan ging, maar dat is toch niet hetzelfde als de geleidelijke zonsopkomst van led verlichting.
Verder scheelt het meer stroom dan jij beweert, denk ik.
Of dat dan een gigantisch bedrag oplevert, vind ik eigenlijk niet eens boeiend. Het gaat mij ook om het milieu. En als ik minder stroom verbruik, dan spaar ik het milieu.
Dat is winst voor de hele planeet, op de lange duur...

Led heeft zeker voordelen. Maar besparen zonder een compromis te maken ga je niet snel doen.
Dat je het niet leuk vindt? Dan kan best. Maar de feiten zijn wat ze zijn.

Ledfabrikanten verbloemen veel zonder de echt cijfers te noemen. Deze die ze wel noemen worden gelukkig steeds talrijker.

Wat je van mijn uitspraken vind maakt hierin weinig uit. Zou niet liever hebben dan dat leds spectaculair zuiniger waren. Was ik meteen over op led. :)
 
Ik denk er eigenlijk nu pas aan; bij een 54 Watt balk moet je ook het verbruik van een EVSA meetellen. Dat is bij een EVSA overigens duidelijk minder als bij de vroegere VSA's (in gebruik bij T8). Maar het totale verbruik zit dan, dacht ik, toch rond zo'n 60 Watt.


Groet,
Ben.
 
Een evsa verbruikt 1 watt.
Dus 4 lampen van 54 watt verbruiken met Evsa 220 watt samen.

Met een oude vsa is dat meer. Een vsa van een 120cm T8 verbruikt 11watt.

eerlijk is eerlijk, met Evsa moet je zo'n 35� aan stroom bij tellen bij de berekening.
Dus 35� voor 4 evsa's op 40.000 branduren.

Goed opgemerkt trouwens. :)

Wat trouwens ook niet meegerekend is is het verbruik van de voeding van uw led installatie. Maar die zijn te afwisselend en moeilijk vast te leggen. Daarom had ik ook geen rekening gehouden met de (e)vsa's om het zo wat eerlijk te houden.
 
MsFelix zei:
Zo vind ik het een voordeel dat het licht alleen in de bak schijnt en niet zo veel richting de kamer.

Msfelix heeft met deze reactie toch wel een heel belangrijk verschil qua licht waargenomen.
Haar nieuwe verlichting heeft namelijk een ander stralingspatroon dan de oude TL verlichting.
Z'n patroon is eigenlijk een grafische weergave van de lichtstralen.
Bij dezen smd LED's wordt het patroon bepaald door de constructie van de LED's
Je kunt het patroon heel makkelijk opzoeken als je weet welke LEDs er gebruikt worden.

Het is ook mogelijk om een puntvormige lichtbron wiskundig te benaderen.
Je hebt dan eigenlijk te maken met de volgende elementen.

img12-30.gif


Wil je op een minder moeilijke manier wat vergelijkingen maken,
dan is dat mogelijk met de componenten ;

fTgiCibCto8419-pSo1Czrl0LHJq4HCi.jpeg
 
Het blijft natuurlijk gissen maar de Duitse leverancier maakt gebruik van LED's,
die qua constructie overeenkomen met de eerste generatie Luxeon van Ph.....
 
Volgens mij speelt er toch meer mee dan de zuiver lumen/W.
Ik heb net een bak van 400 liter met 50 cm waterkolom opgestart.
Hier zit 105W aan led's in. Deze branden 8u/dag op 90% vermogen.

De Hemianthus Callitrichoide op de bodem die nochthans bekend staat om z'n grote lichtbehoefte doet het fantastisch. (verspreid zich snel, blijft laag, zeer grote zuurstofproductie). Het lijkt me toch dat ik voor hetzelfde resultaat een beduidend hoger vermogen aan T5 nodig zou hebben (op z'n minst 4x 39W).

Ik ben gestart met dit vermogen in de veronderstelling dat ik makkelijk nog wel wat led's zou kunnen toevoegen, maar ik heb ze na 2 dagen al een beetje moeten dimmen :D
Ondanks de CO2 kreeg ik ook al wat draadalg.
 
BertS zei:
Volgens mij speelt er toch meer mee dan de zuiver lumen/W.
Ik heb net een bak van 400 liter met 50 cm waterkolom opgestart.
Hier zit 105W aan led's in. Deze branden 8u/dag op 90% vermogen.

De Hemianthus Callitrichoide op de bodem die nochthans bekend staat om z'n grote lichtbehoefte doet het fantastisch. (verspreid zich snel, blijft laag, zeer grote zuurstofproductie). Het lijkt me toch dat ik voor hetzelfde resultaat een beduidend hoger vermogen aan T5 nodig zou hebben (op z'n minst 4x 39W).

Ik ben gestart met dit vermogen in de veronderstelling dat ik makkelijk nog wel wat led's zou kunnen toevoegen, maar ik heb ze na 2 dagen al een beetje moeten dimmen :D
Ondanks de CO2 kreeg ik ook al wat draadalg.

Hier zou ik aan toe willen voegen:


Het licht, zoals wij dat zien, wordt door elk levend item anders ervaren. Zo dus ook door onze vissen �n met name ook door onze planten.

Een citaat:

"Waar je meer aan hebt in de strijd tegen algen is het feit dat de nieuwe generatie aquarium LED verlichting meer bruikbaar licht voor planten bevat dan de TL verlichting waardoor planten onder de juiste omstandigheden (voldoende voeding CO2 en een goede stroming) makkelijker kunnen groeien en daardoor betere concurrenten zijn voor algen.



Uit diverse onderzoeken is gebleken dat met behulp van LED verlichting het complete lichtspectrum van de zon kan worden afgedekt. Bijkomen voordeel is dat het aandeel bruikbaar licht voor planten nog groter is dan bij de hoge druk natrium lampen of HQI en vele malen groter dan bij de beste TL- groeilamp. Dit gecombineerd met de voordelen dat LED minder energie verbruikt, langer meegaat en minder warmte ontwikkeld zorgt ervoor dat LED verlichting een uitstekende keuze is voor de milieu bewuste aquarium hobbyist. Enig probleem is het prijskaartje van de LED het zal nog wel enkele jaren duren voordat deze zal zakken naar een gunstiger niveau.

Bron: americanaquariumproducts.com"

Einde citaat.


Groet,
Ben.
 
Welke leds gebruik je BertS?
 
benvo zei:
En citaat:

Bron: americanaquariumproducts.com"

Einde citaat.

Met z'n verhaal is de overheid ook begonnen en dat helpt onder water niet zo goed..
 

Terug
Bovenaan