Berkentakken in Aquarium

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 jan 2019
ik heb gister bij Utaka een bosje Berkentakken gekocht. Maar heb spijt dat ik niet meer heb gekocht. En Utaka is niet echt naast de deur om even heen en weer te rijden voor een bosje takken te rijden.

Nu zie ik op Internet een leuke stuk berkentakken naturel. Nu vraag ik mij af kunnen die ook in een aquarium?

Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Zolang ze niet bewerkt zijn met iets giftigs lijkt het me geen probleem. Berkenhout is niet een eerste soort waar je aan denkt als aquariumhout maar ik zie het regelmatig voorbijkomen in de scapescene. Er zijn meer liefhebbers!

TS
Ancistruz

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 jan 2019
Zolang ze niet bewerkt zijn met iets giftigs lijkt het me geen probleem. Berkenhout is niet een eerste soort waar je aan denkt als aquariumhout maar ik zie het regelmatig voorbijkomen in de scapescene. Er zijn meer liefhebbers!
Hoe kom ik achter als deze zijn bewerkt?

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 feb 2017
Website
www.tspt.nl
Nee, zulke twijgjes zijn niet geschikt.
Vergelijk het maar met een huiskamerplant in je bak. De 1e paar maanden blijft het mooi, maar daarna gaat toch het rottingsprocces in werking treden.
De flexibele twigs die scapers gebruiken komen voornamelijk van magnolia’s zoals de Senggani. En van de Banyan (rongshu) boom. En ook deze gaan rotten na verloop van tijd.

TS
Ancistruz

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 jan 2019
Ik las juist dat berkentakken goed was voor in de aquarium.. apart dan dat utaka dat verkoopt

Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Ja het gaat zowiezo minderen na een tijd. Maar wat let je om het er even precies zo uit te laten zien als je wil?
e06d5df8f4c11cb59d7bab0de6bdc260.jpg

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
18
Ik las juist dat berkentakken goed was voor in de aquarium.. apart dan dat utaka dat verkoopt
Een biotoopaquarium is ook anders dan een aquascape he. Het zou voor @Cornelius echt zonde zijn om maandenlang een scape te bedenken met deze takjes en als het aquarium net lekker draait zijn de takjes weg. Voor mij zouden rottende takjes juist een mooie toevoeging zijn omdat de bak dan natuurlijker oogt.

De takken zijn veilig maar je moet zelf weten of je ze in de bak wil hebben. Houd dat wel rekening met het feit dat ze binnen een aantal maanden zullen rotten.

Norion

Well-known member
Lid geworden
6 jul 2020
Leeftijd
30
Zelf gebruik ik vaak berkentakken, ook met schors en ik vind het ideaal! Het watert snel in, schimmelt lang niet zo erg als spiderwood (serieus, paddenstoelen farm dat soiderwood) en geeft weinig kleur af. Zijn ze sterk en stevig, dan gaan ze echt wel even mee. Maar regelmatig checken is belangrijk. Mijn oma gebruikte ze altijd en van haar heb ik veel geleerd. Maar Ik lees ook dat mensen anti zijn. Dus doe wat goed voelt đź‘Ť. Groetjes

rjoemman

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
17 nov 2019
Leeftijd
50
ik heb gister bij Utaka een bosje Berkentakken gekocht. Maar heb spijt dat ik niet meer heb gekocht. En Utaka is niet echt naast de deur om even heen en weer te rijden voor een bosje takken te rijden.

Nu zie ik op Internet een leuke stuk berkentakken naturel. Nu vraag ik mij af kunnen die ook in een aquarium?

Foto van hoe het in je bak staat ben ik wel benieuwd naar eigenlijk

Norion

Well-known member
Lid geworden
6 jul 2020
Leeftijd
30
Tof!

Private conversations
Help Users
    Bovenaan