Wat is er nieuw

Beschadigde rotala door teveel microstoffen

Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Leeftijd
25
Goedemiddag,

Recent heb ik in mijn aquarium de hoeveelheid microstoffen (aquarebell flowgrow) 1,5x verhoogd naar 3 ml per dag in een bak van 120L. Alle overige waarden en doseringen zijn gelijk gebleven.
Ongeveer een week na de verhoging zie ik met name bij de rotala hra beschadigingen optreden en zijn nieuwe bladeren erg klein. Ook de limnophila hipperidoides heeft sinds de verhoging wat gekrulde en gebogen bladeren.
Is dit een vorm van verbranding/vergiftiging door teveel microstoffen? Gisteren 80% ververst en de microstoffen doseer ik voorlopig even niet.
20200203_132208.jpg

(Nieuwe groei is klein en gekreukeld, oude bladeren beschadigd)
Ph: 6,8
No3: 15
Po4: 1,2
Co2: 25
Gh: 8
Kh: 5

Zijn er mensen met dezelfde ervaring?

Ik ken deze voeding. Wat is de aanbevolen dosering eigenlijk want iets meer zou volgens mij niet voor problemen mogen zorgen aangezien mensen met de EI ook vaan wel 2x of meer de aanbevolen hoeveelheid doseren.

• Leuk
Waarderingen: Tomg
De aanbevolen hoeveelheid is voor mijn bak 1,5 ml. Langere tijd doseerde ik 2ml. Voor de verhoging naar 3ml heb ik veel planten gesnoeid en slechts de toppen terug geplaatst, waardoor de plantmassa ook een stuk kleiner is.

Ik ken deze voeding. Wat is de aanbevolen dosering eigenlijk want iets meer zou volgens mij niet voor problemen mogen zorgen aangezien mensen met de EI ook vaan wel 2x of meer de aanbevolen hoeveelheid doseren.

Als aanvulling: Mensen die volgens EI werken passen hun waterverversingen hier ook op aan. Maar wat doet Ts.? Verder zou ik willen toevoegen: Planten hebben een maximale opname capaciteit. Wat gebeurd er met de niet opgenomen bemesting? Waarom heeft Ts. zijn aanvankelijke dosering verhoogd?

Als aanvulling: Mensen die volgens EI werken passen hun waterverversingen hier ook op aan. Maar wat doet Ts.? Verder zou ik willen toevoegen: Planten hebben een maximale opname capaciteit. Wat gebeurd er met de niet opgenomen bemesting? Waarom heeft Ts. zijn aanvankelijke dosering verhoogd?
Wekelijks 20% verversing, de hoeveelheid heb ik verhoogd om te kijken of met de extra hoeveelheid ijzer de planten (limnophila en rotala) meer rood zouden worden.

Wekelijks 20% verversing, de hoeveelheid heb ik verhoogd om te kijken of met de extra hoeveelheid ijzer de planten (limnophila en rotala) meer rood zouden worden.

Een Rotala wordt rose/rood en kan wel iets aan kleuren maar dat gebeurd vooral door licht! Om ze mooi te krijgen vragen en zijn ze dan ook intens licht nodig al is de tolerantie redelijk groot. Ijzer speelt nauwelijks een rol bij deze Rotala rotundifolia.

Een Rotala wordt rose/rood en kan wel iets aan kleuren maar dat gebeurd vooral door licht! Om ze mooi te krijgen vragen en zijn ze dan ook intens licht nodig al is de tolerantie redelijk groot. Ijzer speelt nauwelijks een rol bij deze Rotala rotundifolia.
Het gaat trouwens om de rotala h'ra, toen ik een paar maanden terug veranderde van aquarebell basic eisen (weinig ijzer) naar flowgrow (veel ijzer) merkte ik toch wel degelijk dat de rode planten intenser gingen kleuren. Ook heb ik de rotala donkerrood gehad bij een nitraatconcentratie beneden 5ppm. Alleen vonden toen niet alle planten dit leuk.

Het gaat trouwens om de rotala h'ra, toen ik een paar maanden terug veranderde van aquarebell basic eisen (weinig ijzer) naar flowgrow (veel ijzer) merkte ik toch wel degelijk dat de rode planten intenser gingen kleuren. Ook heb ik de rotala donkerrood gehad bij een nitraatconcentratie beneden 5ppm. Alleen vonden toen niet alle planten dit leuk.
Ok, maar dat is een afgeleide van de rotundifolia, ik meen uit Vietnam maar daar ben ik niet zeker van, en heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen. IJzer doet daar niets. Licht wel! Nitraatconcentraties spelen wel een rol bij sommige rode planten. Het rood wordt intenser.

• Leuk
Waarderingen: Tomg
Nog een interessant stukje over mogelijke micro " vergiftiging"
http://www.aquariumadvice.com/forums/f24/ei-dosing-micro-toxicity-343121.htmlOok hier vergelijkbare symptomen.
Elders op forums kom ik ook her en der topics tegen waarin er vergelijkbare problemen zijn en alle waterwaarden er goed uit zien, wat ze allemaal gemeen hebben is dat er ruim aan micros wordt gedoseerd, toeval?

Indien er verandering in plantengroei zichtbaar wordt zal ik het hier wel plaatsen. Ben benieuwd

Nog een interessant stukje over mogelijke micro " vergiftiging"
http://www.aquariumadvice.com/forums/f24/ei-dosing-micro-toxicity-343121.htmlOok hier vergelijkbare symptomen.
Elders op forums kom ik ook her en der topics tegen waarin er vergelijkbare problemen zijn en alle waterwaarden er goed uit zien, wat ze allemaal gemeen hebben is dat er ruim aan micros wordt gedoseerd, toeval?

Indien er verandering in plantengroei zichtbaar wordt zal ik het hier wel plaatsen. Ben benieuwd

Mn Engels is niet top dus ik heb het niet zo goed gelezen maar als je de EI volgt dan reset je de bak en kun je volgens mij geen ophoping krijgen van micro s.

Mn Engels is niet top dus ik heb het niet zo goed gelezen maar als je de EI volgt dan reset je de bak en kun je volgens mij geen ophoping krijgen van micro s.
Zal de EI methode niet afbreken en werkt in de meeste bakken goed tot zeer goed. Maar zie dat Barr momenteel ook lager gaat gaan doseren

Zal de EI methode niet afbreken en werkt in de meeste bakken goed tot zeer goed. Maar zie dat Barr momenteel ook lager gaat gaan doseren

Ik weet de reden niet maar vele jaren heeft men bepaalde doseringen toegevoegd en met succes want anders was dit allang niet succesvol gebleken.

Ik weet de reden niet maar vele jaren heeft men bepaalde doseringen toegevoegd en met succes want anders was dit allang niet succesvol gebleken.
Is ook een goede methode om bijna alle planten goed te laten groeien .
Maar enkele soorten doen het beter met net iets minder.

Ik ben geen expert op dit gebied maar uit je startpost meen ik te begrijpen dat de je denkt dat de enige verandering de dosering van microvoeding is geweest en dat is, denk ik, niet helemaal correct.

Voor de verhoging naar 3ml heb ik veel planten gesnoeid en slechts de toppen terug geplaatst, waardoor de plantmassa ook een stuk kleiner is.

Heb je die limnophila hipperidoides ook getopt? Want dan is dat natuurlijk ook een grote verandering en kun je m.i. niet zomaar aannemen dat het door de verhoogde dosering aan microvoeding komt.

Ga er maar van uit. Ik heb ook lange tijd zitten klooien met mijn Rotala. Alles groeide prima behalve de Rotala. Toen uiteindelijk een reset gedaan. Drie weken geen toevingen en 2x een waterwissel van 70%. Daarna meteen weer naar de 15 op 1,5 verhouding en langzaam aan de hoeveelheid sporen wekelijkse net zolamg verhoogd tot het probleem weer begon. Is een beetje proberen. Hoeft niet perse zo rigoureus maar ik vond het een prima moment om de boel weer eens te resetten.

Dus deze plant kan minder goed tegen veel sporen als ik het zo lees. Dan vraag ik me af wat is veel en vanaf welke dosering krijg je deze problemen.

Idd reset en terug naar je oude toevoegingen gaan lijkt me de beste. Indien je toch je sporen hoger wenst te doseren, meet je tds waarde en probeer deze lager te houden. Verschuif deze waarde door lagere Kh, gh, no3/Po4 zodat je iets hogere dosis sporen kan geven vermoedelijk lukt dit ook.

Idd reset en terug naar je oude toevoegingen gaan lijkt me de beste. Indien je toch je sporen hoger wenst te doseren, meet je tds waarde en probeer deze lager te houden. Verschuif deze waarde door lagere Kh, gh, no3/Po4 zodat je iets hogere dosis sporen kan geven vermoedelijk lukt dit ook.

Dan zit het probleem niet zozeer in de sporen maar in de totale hoeveelheid zouten.

Dus deze plant kan minder goed tegen veel sporen als ik het zo lees. Dan vraag ik me af wat is veel en vanaf welke dosering krijg je deze problemen.

Ja ik zou dat niet weten. Lijkt mij ook geen wetmatigheid, aangezien het zoals als veel afhankelijk is van verschillende factoren zoals plantengroei, de mate van opname van de werkelijke hoeveelheid sporen etc etc etc.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan