Beschadiging of is er meer aan de hand?


Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
323
Leeftijd
47
Ik zag vandaag dat een van mijn vissen een dik oog had en een kapotte lip lijkt het wel. De andere vissen zien er mijns inziens goed uit. Ikzelf denk aan een beschadiging (misschien door een vechtpartijtje), maar wat denken jullie?
 
Een foto kan handig zijn.
 
Hij was blijkbaar nog aan het uploaden šŸ˜‚
 

Bijlagen

  • IMG_1650.MOV
    49.8 MB
De vis is inmiddels overleden. Aan de andere vissen zie ik niks.
 
jammer, hopen dat de anderen gezond blijven...
 
Volgens de lfs naar aanleiding van dit filmpje een zogeheten pop-eye. Bacteriƫle infectie. Zijn advies was goed de overige vissen in de gaten, maar geen preventieve maatregelen nemen.
 
Extra waterwissels kunnen in zo'n geval nooit kwaad en je vangt er de vrij zwevende bacteriƫn mee uit.
 
Wat kan ik, naast waterwissels, nog meer doen om de waterkwaliteit te verbeteren?
 
Wat kan ik, naast waterwissels, nog meer doen om de waterkwaliteit te verbeteren?
De belangrijkste factor is je biologische filtering. Kort gezegd: alles wat in het filter gebeurt aan biologische processen kan niet in het water zelf gebeuren zeg maar. En dat maakt het water dan minder belastend voor je vissen.

De dingen om dan na te gaan: welk filter gebruik je? Hoe vaak en op welke manier onderhoud je het filter? Wat voor materialen zitten er precies in?

Wat verder van invloed is, is je bezetting, de bakgrootte en welk voer je geeft.
 
Maar hoe lang was het dikke oog er al? Lijkt me sterk dat een vis binnen een dag sterft hieraan.
Ik heb zelf helaas ook een vis die hier momenteel aan lijd en dit is toch al 1 a 2 weken aan de gang.
Dan zal er toch meer aan de hand moeten zijn geweest lijkt me.
 
Je weet natuurlijk niet wat er in de vis gebeurt. Een oog kan bijv beschadigd zijn en dan ontsteken (dat heelt vaak wel) of ontstoken/geĆÆnfecteerd raken doordat er al iets ernstigs in de kop van de vis aan de gang is. Het kan dan aan de buitenkant op elkaar lijken en toch een heel ander verloop hebben.
 
Mijn bakken staan nog in mijn vorige huis, waar mijn nieuwe collega nu woont. Het was de bedoeling dat er voor mij op korte termijn een andere bedrijfswoning kwam. Ik woon in de tussentijd een soort van anti-kraak, maar dat korte termijn is redelijk uitgelopen. Ik had geen zin om de aquaria mee te verhuizen en dan een paar maand later weer verhuizen, dus die zijn blijven staan. Ik voer dagelijks de vissen, kijk snel of ik wat vreemds zie en ga weer weg. Ik vind het geen prettig gevoel om uren voor mijn bakken te gaan zitten observeren in andermans huis. Waarschijnlijk heeft die vis dit inderdaad al een tijdje maar is het mij tijdens het voeren niet opgevallen.
Het filter is van Sera, er zit syporax in, crystal clear watten en een grove filtermat.
 
Het aquarium is 120x50x50 cm.
Een UVC-Xtreme 800
 
Het filter is van Sera, er zit syporax in, crystal clear watten en een grove filtermat.
Wat aan deze setup evt te verbeteren is, is de siporax vervangen door sponzen. Als je een voorfilter gebruikt (dat kan een netje of grove spons zijn over de intake) kun je ook de witte filterwatten er nog uit halen voor extra benutbare ruimte.

Alleen kun je dat allemaal niet in Ć©Ć©n keer doen, want je hebt geen ander filter draaien als ik het goed begrijp.
 
Nee, ik heb een ander filter met wat meer capaciteit staan, maar die lekt. Ik moet daar eens voor gaan zitten en kijken hoe dat kan. Misschien had ik de klikhendels niet goed dicht of is het afdichtingsrubber versleten.
De uw-lamp heb ik overigens niet aan staan. Twee mandjes: onderste mandje syporax, bovenste mandje crystal clear watten met daarbovenop een zwarte grove filtermat (of hoe dat dan ook heet). Vandaag een waterwissel gedaan, halverwege volgende week nog maar een keer. Aan de andere vissen zie ik niks. De Pethia setnai (daar gaat het om) zijn wel drukke vissen die elkaar ook regelmatig achterna zitten. Filmpje is van afgelopen woensdag.
 

Bijlagen

  • IMG_1638.MOV
    35.8 MB
Moet ik ipv de syporax een fijne filtermat nemen of een grove, maar die zit ook al in het bovenste mandje.
 
Als je middelgrof kunt vinden (+- 20 ppi) zou dat een mooie middenweg zijn. :) Grof (10 ppi) kan ook, maar filtert net wat minder. Een fijne spons (30 ppi) slibt dan weer sneller dicht.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou ze ook op maat kunnen maken van grote filtermatten. Is vaak voordeliger.
 
Vandaag het andere filter maar eens geĆÆnstalleerd. Na enkele seconden PATS! Kortsluiting! Beetje raar want ik heb hem al eens aan het draaien gehad. Maar goed, ik heb hem bij de vuilnis geflikkerd. De mandjes en slangen heb ik bewaard, wie weet komen die nog eens van pas. Meteen maar weer een waterwissel gedaan. Aan de andere vissen zie ik gelukkig nog steeds niks.
 
Ik zie nog steeds niks afwijkends aan de vissen, maar ik vond vanochtend weer een dode Pethia. Wat mij wel opvalt is dat ze de laatste tijd heel erg elkaar aan het najagen zijn. Zou het uitputting kunnen zijn dat deze dood is gegaan?
 

Bijlagen

  • IMG_1662.MOV
    29.5 MB
Dat zou zomaar kunnen als ik dat zo zie.
Even voor de duidelijkheid: ik ken de Pethia niet, maar veel vissen die dit soort gedrag vertonen zijn gebaat met een grotere groep.Dan wordt de agressie verdeeld en krijgen ze allemaal wat meer rust. Op meer plaatsen voeren kan ook al helpen, dan schiet er sneller wat over voor de minder sterke exemplaren.
 
Dat is het nadeel van wat zeldzame vissen: die zijn niet altijd te krijgen. De school bestaat nu nog uit 8 vissen. Vind ik ook te weinig, in den beginne waren het er 12. Een is uit de bak gesprongen, een andere dode heb ik nooit gezien en toch is er ergens in de tussentijd er nog een tussenuit gegaan. Ik ben zojuist bij Utaka geweest en gevraagd of hij ze ergens kan bestellen. Hij gaat informeren.
 
Ik kijk vaak zelf ook even op de site van Ruinemans.

 
Mooi visje, maar ik heb Pethia setnai. Maar ik zal ook eens kijken bij diverse groothandels.
 
O ik wist niet welke je had en ja die hebben ze daar natuurlijk net weer niet:(
 

Terug
Bovenaan