Bestaat de fabrikant / merk ARCADIA voor lampen nog?

BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Ik gebruik al meer dan 20 jaar de TL T8 lampen van Arcadia en wel de Original Tropical Light en de Fresh Water Light. Nu wil ik deze gaan vervangen door vervangende LED buizen ook weer van Arcadia dus T8 Led buizen van 120 cm. Product code LED T8 FET 36 en LED T8 FES 36 De originele doppen en de ballasten met een ( dummy) starter blijven gewoon in gebruik. Lekker makkelijk omschakelen, toch?
Alleen vang ik overal bot, als er al wat te verkrijgen is , dan alleen in T5, maar dat zou dan weer betekenen dat ik ook de doppen en de ballasten moet gaan vervangen, een heel en volledig overbodig gedoe, toch?
Dus heb ik na lang zoeken 2 @mailadressen van Arcadia in de UK gevonden, en daar een verzoek aan gericht, echetr deze komen beide terug als onbestelbaar.....De site bestaat wel ,maar als je dsie bezoekt, dan kom je heel ergens anders terecht!!
Ook de facebook site bestaat wel, maar.......Wordt allang niet meer geupdated, beetje raar, toch?

Wie kan hier meer over vertellen? Is Arcadia failliet ? Overgenomen door een ander merk? Ermee gestopt? Maar waarom verkopen de LFS dan nog diverse artikelen van Arcadia? Is wel een beetje vreemd, toch?
Ben zeer benieuwd naar de informatie die nu natuurlijk in overvloed losbarst, toch?
 
Een Duitse webshop verkoopt ze nog wel maar inderdaad, in Nederland kan ik ook niets meer vinden. Gek, ik had vroeger ook altijd T8 verlichting van Arcadia en die waren echt prima.


Ik ken bovengenoemde webshop verder niet, geen garanties van mijn kant :)

Edit: Toch nog wat gevonden. Wesdijk lijkt die lampen nog te leveren:

Met deze shop heb ik wel ervaring, en die is prima.
 
Je zou aan Wesdijk kunnen vragen of ze wat weten.
Misschien oude voorraad wat op moet.
 
Volgens mij zoekt bigsmoke de LED variant van deze TL’s. Via Amazon.de zijn deze (nog) wel te bestellen (zoeken op “Arcadia LED T8).
 
Dag Marcel, die zoek ik inderdaad, meteen naar de site gegaan en daar hebben ze ze wel....,maar weer niet in de maat 120 cm... en die zouden er wel moeten zijn!
 
In de NIkoi catalogus van 2014 staan ze ook, maar nu voert nikoi dit merk niet meer. Kijk maar:
Arcadia T8 leds classical 120 cm.jpg
 
Zo, uiteindelijk na veel omzwervingen en info aanvragen bij wel 25 LFs in binnen- en buitenland, heb ik eindelijk de door mij gewenste T8 LED Tubes te pakken gekregen, nog een weekje of wat wachten en dan zijn ze hier.
Als er mensen zijn die dit lezen, en die zelf ook deze vervangende LED Tubes T8 van Arcadia In gebruik hebben, zou ik het zeer op prijs stellen als deze informatie over hoe zij de installatie hebben gedaan, met mij willen delen.
Ik weet namelijk niet of er handleidingen bij de lampen zitten en op internet is niks over ARCADIA met losse balaasten te vinden.
 
Intussen zijn de lampen binnen, ze hebben stroomaansluiting aan 1 zijde, nu de waterdichte lamphouders besteld en ik moet nog ergens dummystarters vandaan zien te halen. dan de zaak van de stroom af en dan de LED lampen erin. Wordt nog een heel gedoe, zal ze alle 4 tegelijk moeten vervangen, de huidige kabels zitten geclusterd en die krijg ik niet meer achter de aquakast weg, dat wordt dus gewoon afknippen, en omdat ik niet kan zien welke kabels naar de linkse of de rechts aansluiting van de huidige TL buizen gaat, is het dus alles of niets. Een handleiding zou zeer welkom zijn.....Kan er nergens eentje googlen...! Wie kan me helpen?
 
dan alleen in T5, maar dat zou dan weer betekenen dat ik ook de doppen en de ballasten moet gaan vervangen,
Alleen de doppen in dit geval, ballasten kunnen blijven zitten.
 
Dat is juist het gekke, de ene zegt laten zitten, de andee site zegt, niet meer gebruiken, niet nodig.....! Niet echt duidelijkheid dus. wil het oom niet verkeerd doen, is spul te duur voor!
 
Er zijn verschillende types ledbuizen, sommigen werken rechtstreeks op 220, de andere moeten worden gevoed door de aanwezige ballast, deze geeft ongeveer 80 volt (dacht ik)
 
Ah..dat zou natuurlijk zo maar kunnen, maar op de T8 TL buizen staat toch echt 220-240 V....??
 
Heb inmiddels alle dingen bij elkaar, de ledbuizen, de waterdichte voeten en ook de dummy starters. Nu nog moed verzamelen en dan beginnen. Zeer weinig plaats om te manoeuvreren, liggen 16 kabels achter de aqua/kast en nog de nodige slangen e.d. De huidige kabels/lampvoeten moet ik losmaken , daar dan een van de nieuwe kabels aanpriegelen en dan voorzichtig het hele zooitje vanuit de apparatuurkast uit de bak daarnaar toe trekken en dan maar hopen dat het niet hier of daar blijft hangen, want ik kan nergens bij, tricky business, en dat 16 x... en pas als alle kabels en lampvoeten weer zijn gemonteerd aan de voorschakelapparaten, dan pas kan ik de ( niet dimbare) Ledlampen gaan testen, weet nu niet eens of ze wel werken.
Probleem is dat alle nu goed werkt, alleen de huidige T8 zijn niet meer leverbaar, weet ook niet of de 4 T8 alle vier vervangen moeten worde ndoor 4 ledtubes of dat 3 ook voldoende is. Kan nergens geen info vinden over lumengetal, en of dat bij Ledlampen relevant is; laat staan dat ik de exacte K-waarde kan vinden.
Ook weet ik nog niet of ik enthousiast moet zijn over het zgn. "rimpel effect" een soort miniscuul knipperen, waardoor het lijkt of de wind over het wateroppervlak strijkt.
Kortom, deze oude rot in het vak, heeft zo zijn bedenkingen en bibbers...Eenmaal eraan begonnen kan ik niet meer terug.
 
Je hebt het jezelf zeker niet makkelijk gemaak.
Ik had gewoon de hele teringzooi eruit gegooit en een compleet nieuw led systeem aangeschaft.
 
Kan je de bestaande bekabeling niet hergebruiken?
 
Als ik dit zo lees vraag ik me af of je niet beter voor een ander systeem had kunnen kiezen. :sorry:
Had stukken makkelijker geweest lijkt me.
bij mij lopen zegen en tellen 5 kabels van uit de bak naar de elektra kant 2 voor led gebeuren en 1 temperatuur 1 ph probe kabel 1 verwarming.
Een stuk overzichtelijker als die 16 kabels bij jouw.
ik kan je alleen maar succes wensen en denk om je zelf 230 volt is niet prettig om te voelen.
 
Heb inmiddels alle dingen bij elkaar, de ledbuizen, de waterdichte voeten en ook de dummy starters. Nu nog moed verzamelen en dan beginnen. Zeer weinig plaats om te manoeuvreren, liggen 16 kabels achter de aqua/kast en nog de nodige slangen e.d. De huidige kabels/lampvoeten moet ik losmaken , daar dan een van de nieuwe kabels aanpriegelen en dan voorzichtig het hele zooitje vanuit de apparatuurkast uit de bak daarnaar toe trekken en dan maar hopen dat het niet hier of daar blijft hangen, want ik kan nergens bij, tricky business, en dat 16 x... en pas als alle kabels en lampvoeten weer zijn gemonteerd aan de voorschakelapparaten, dan pas kan ik de ( niet dimbare) Ledlampen gaan testen, weet nu niet eens of ze wel werken.
Probleem is dat alle nu goed werkt, alleen de huidige T8 zijn niet meer leverbaar, weet ook niet of de 4 T8 alle vier vervangen moeten worde ndoor 4 ledtubes of dat 3 ook voldoende is. Kan nergens geen info vinden over lumengetal, en of dat bij Ledlampen relevant is; laat staan dat ik de exacte K-waarde kan vinden.
Ook weet ik nog niet of ik enthousiast moet zijn over het zgn. "rimpel effect" een soort miniscuul knipperen, waardoor het lijkt of de wind over het wateroppervlak strijkt.
Kortom, deze oude rot in het vak, heeft zo zijn bedenkingen en bibbers...Eenmaal eraan begonnen kan ik niet meer terug.
Dit helpt misschien iets?
 
Leuke reactie Benvo!! Dank je wel.. Weet wel hoe het moet...Maar om eraan te beginnen is beetje huiverig... Pompen moeten alle 3 uit, slangen weg halen, kabels liggen weer daaronder, achter de kast /bak, is 130 hoog en 2.30 lang, maar de ruimte achter de bak is slechts 12 cm. alles zit al 20 jaar op zijn plaats.
Weet je eraan beginnen is één, maar het dan ook afmaken is 2......! Bedoel als er iets mis gaat, dan ligt alles op zijn gat, qua techniek en hoe lang duurt het dan eer weer alles op orde is. Heb er dure visjes bij zitten.....!
 
Jammer dat ik het niet eerder heb gelezen maar dat Arcadia moeilijk te leveren is zou te maken kunnen hebben dat de productielijn vroeger van Philips Lightning in Roosendaal was.
De fabriek is gesloten en in ieder geval is het merk Philips LED verlichting en TL verlichting naar Polen verhuist.
Of de andere merken ook meegegaan zijn hebben we nooit iets over vernomen.

Succes met je klus.
 
Zo de stoute schoenen toch maar aangetrokken en eens begonnen met de tip van TUINKABOUTER....Alles gewoon laten zitten alleen de LEDtube op de plaats van de TL en de dummystarter i.p.v. de normale...En verdomd HET WERKT :giggle::giggle::giggle::giggle:. Ga de TL nu per kwartaal vervangen door LED en zal hier blijven posten of ik verschil opmerk in planten cq algengroei. Pfoei..ben blij toe dat het zo gemakkelijk blijkt te gaan!
 
Zo de stoute schoenen toch maar aangetrokken en eens begonnen met de tip van TUINKABOUTER....Alles gewoon laten zitten alleen de LEDtube op de plaats van de TL en de dummystarter i.p.v. de normale...En verdomd HET WERKT :giggle::giggle::giggle::giggle:. Ga de TL nu per kwartaal vervangen door LED en zal hier blijven posten of ik verschil opmerk in planten cq algengroei. Pfoei..ben blij toe dat het zo gemakkelijk blijkt te gaan!
Mooi dat jij jezelf de zelfde vraag hebt gesteld waarom je niet de bestaande bekabeling hebt gebruikt voor je nieuwe verlichting
 
Weer even update. Zie tot nu toe geen enkel verschil tussen alge en plantegroei. De vervangen TL door Led is een koud witte van 8000 K en brandt van 10: 00 uur smorgens tot 20:00 uur s'avonds zit helemaal vooraan in de bak.
 
Zo weer tijd voor een update...Lamp 2 vervangen voor een blauw witte van 10.000K op 1 juli. Merk nu wel verschil, beginnend puntalg op de LAAGSTE plantendelen, de lage planten strekken zich en alles wat boven de 10 cm uitkomt wordt weer mooi groen. Vissen zien er opeens toch anders gekleurd uit. Mijn maantjes blijken opeens groene wangen te hebben en de rode oogjes van de Mounkoesia's zijn bijna oranje. Ook de (anti) kleuren wit en zwart zijn veel dieper en feller. Enige die absoluut niet blij is met LED licht is mijn Nemalion, dat is hevig aan het verdwijnen.....! Ook het javamos groeitt veel minder hard dan anders.

Verder nog een hoop gedoe gehad met een kapot gegane programmeerbare meervoudige contactdoos. Energenie van Gembird, zitten 6 contacten op waarvan 4 programmeerbaar. Had 9 jaar de versie met USB. Die was opeens de interne tijd kwijt. Wilde ook niet meer geheugen vasthouden. Dus een andere nodig.
Fabrikant vraagt adviesprijs € 146,00 Conrad ( wel bekend denk ik bij de knutselaars) vraagt maar liefst € 207, , voor exact hetzelfde apparaat en via Ebay heb ik het in huis gehaald voor € 99. IS de Wifi versie en met gebruiksaanwijzing moet programmeren appeltje eitje zijn, toch? Niet dus, heb 2 avonden liggen klooien met PC router IPadressen en wat al niet meer. Lukte niet omdat een bepaald window niet verscheen. Heb van de weeromstuit de nieuwe gewoon aan de stroom laten hangen in de keuken. En, verdomd als het niet waar is, s'morgens bleek het ding gewoon zijn werk te doen...Bleek ik , zonder het te weten, alles toch goed te hebben geprogrammeerd.
Dat krijg je dus als een handleiding vanuit het Russisch in het Engels en daarna naar het Nederlands wordt vertaald.........! Babylonische spraakverwarring dus.
Afijn, de oude uitgebouwd en d enieuwe erin en na 2 dagen werkt alles weer als vanouds!
Wordt vervolgd!;);):giggle:
 
Mooi dat het is gelukt en welkom in de wondere wereld van Google translate...
 
Inmiddels lamp no 3 gewisseld. Nu dus 3 LED's 2 x 8000 K en 1 x 10000K. Laat het zo. Heb de enige (rode) TL van Arcadia laten zitten,is mijn start en afstart lamp geworden, dwz gaat als 1ste aan en als laatste uit, heeft slechts 4500K en is prettiger als je s'avonds voor de bak zit. Plantengroei nog steeds prima, vissen vinden het wel erg licht, vooral de vuurneons, de andere bakbewoners hebben nergens last van. Gek dat er van de LED tubes ( TL-vervangned van Arcadia) geen exemplaar te krijgen is met een laag K getal.
 
Blijkbaar is er te weinig vraag naar zulke lampen.
Maar waarom zet je dan geen 830 Philips led erin?
 
Nee, ik ben eigenlijk alweer ingehaald door de tijd.....! De Arcadia LED tubes die als vervanging voor de T8 dienen, zijn al niet meer in de reguliere handel te krijgen, ik heb met veel geluk die via Ebay op de kop getikt.

Arcadia heeft helemaal niks meer in die richting. Kom er niet eens achter of Arcadia nog bestaat als firma, of alleen als merknaam wordt gebruikt voor nog wat producten die met Aqua weinig tot niks meer te maken hebben. Intussen wil 1 van de LEdtubes niet meer aan of uitgaan, tenzij ik de dummystarter verwijder, dan gaat alles gewoon zoals het hoort.

Afijn moet een kleine 10 jaar uit komen met deze LEDS en dan ben ik toch al een oud manneke. Denk dat ik voor die tijd mijn aqua heb opgeruimd. Is nu al een beetje bezwaarlijk aan het worden...!
 
Update: Begin nu al last te krijgen van (waarschijnlijk) rode alg en ook zwarte alg aan de randen van de oudere bladeren van de zowel lage als hoge planten. Mijn Varens vinden het licht niet fijn. Microsporum groeit helemaal niet meer en de Ceratopteres wordt erg breekbaar. Weet nog niet zo zeker of ik wel zo blij moet zijn met LED.
 
Update: Begin nu al last te krijgen van (waarschijnlijk) rode alg en ook zwarte alg aan de randen van de oudere bladeren van de zowel lage als hoge planten. Mijn Varens vinden het licht niet fijn. Microsporum groeit helemaal niet meer en de Ceratopteres wordt erg breekbaar. Weet nog niet zo zeker of ik wel zo blij moet zijn met LED.
Kan ook zijn dat de planten zich hieraan moeten aanpassen.
 
Dag Ton. Hoop dat dit waar is. Planten beginnen wat verder beneden onder de koppen, bruinig te worden, zien er slechter uit dan een paar weken terug. Mijn maantjes en 2 blauwe spat schijnen dit erg lekker te vinden, ze bijten stukjes van het bruinige gedeelte af en eten die op. Geldt alleen voor de wat zachtere planten.
 
Zo weer tijd voor een update...Lamp 2 vervangen voor een blauw witte van 10.000K op 1 juli. Merk nu wel verschil, beginnend puntalg op de LAAGSTE plantendelen, de lage planten strekken zich en alles wat boven de 10 cm uitkomt wordt weer mooi groen. Vissen zien er opeens toch anders gekleurd uit. Mijn maantjes blijken opeens groene wangen te hebben en de rode oogjes van de Mounkoesia's zijn bijna oranje. Ook de (anti) kleuren wit en zwart zijn veel dieper en feller. Enige die absoluut niet blij is met LED licht is mijn Nemalion, dat is hevig aan het verdwijnen.....! Ook het javamos groeitt veel minder hard dan anders.

Verder nog een hoop gedoe gehad met een kapot gegane programmeerbare meervoudige contactdoos. Energenie van Gembird, zitten 6 contacten op waarvan 4 programmeerbaar. Had 9 jaar de versie met USB. Die was opeens de interne tijd kwijt. Wilde ook niet meer geheugen vasthouden. Dus een andere nodig.
Fabrikant vraagt adviesprijs € 146,00 Conrad ( wel bekend denk ik bij de knutselaars) vraagt maar liefst € 207, , voor exact hetzelfde apparaat en via Ebay heb ik het in huis gehaald voor € 99. IS de Wifi versie en met gebruiksaanwijzing moet programmeren appeltje eitje zijn, toch? Niet dus, heb 2 avonden liggen klooien met PC router IPadressen en wat al niet meer. Lukte niet omdat een bepaald window niet verscheen. Heb van de weeromstuit de nieuwe gewoon aan de stroom laten hangen in de keuken. En, verdomd als het niet waar is, s'morgens bleek het ding gewoon zijn werk te doen...Bleek ik , zonder het te weten, alles toch goed te hebben geprogrammeerd.
Dat krijg je dus als een handleiding vanuit het Russisch in het Engels en daarna naar het Nederlands wordt vertaald.........! Babylonische spraakverwarring dus.
Afijn, de oude uitgebouwd en d enieuwe erin en na 2 dagen werkt alles weer als vanouds!
Wordt vervolgd!;);):giggle:
Waar bij mij de vraag naar boven komt; waarom gebruik je zulke hoge Kelvinwaardes? Die zal je in je TL niet hebben gehad, toch? Die hoge Kelvinwaardes hebben nogal wat blauw in het kleurenspectrum. Enne... Blauw en alg, ik weet het niet...
 
IS heel eenvoudig Benvo, er zijn geen andere Leds van Arcadia met lagere Ledwaardes te verkrijgen, ik heb daarom ook al de branduren wat verlaagd van de leds. Toch is het wel zo dat de vissen zich op hun gemak beginnen te voelen. Ga de bak maar eens anders inrichten denk ik.
 
Terug
Bovenaan