Wat is er nieuw

Bestaat een echte topbak?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Deze EU is tot stand gekomen met medewerking van @Cornelius waarvoor onze dank.

Je bepaald de keuze van een nieuw bak aan de hand wat je beoogde soort aquarium gaat worden; gezelschapsbak, biotoop, plantenbak of wat je ook wilt.
Zo las ik laatst een topic waarin iemand vroeg, en om te citeren: 'ik wil op het technische vlak een 'topbak'
Dan worden er logischerwijs een aantal bakken als voorbeeld aangegeven; Juwel Rio, Aqualantis Volga, Eheim Proxima enz

Maar, wat is de definitie van een 'Topbak'?
Bestaat er wel een topbak?
En waarom zie je relatief veel mensen na verloop van tijd toch onderdelen vervangen, zoals het filter en/of verlichting?
Is het dan niet verstandiger/ goedkoper om gewoon een aquarium met onderkast te kopen en technisch zelf samen te stellen?

Geef je mening en ideeën maar heb respect voor anderen en hun mening.

Bedoel je een kant-en-klaar opstelling? Ik geloof dat daarvan de meesten ontoereikend/niet ideaal zijn, en daarom inderdaad de meeste mensen onderdelen (filtratie, licht) uiteindelijk gaan vervangen ja.
Ik heb zelf alleen ervaring met Juwel, en daar bleef uiteindelijk alleen het glas van over, en van akvastabil, die komt niet eens met filter en licht. Nu ben ik fan van aqualife 🙂 die bieden geloof ik wel sets
met filter en licht erbij, maar ik kies die onderdelen liever zelf uit.

Bedoel je een kant-en-klaar opstelling
Ja eigenlijk wel want de voorbeelden zijn ook kant en klare bakken. Er wordt namelijk ook aangegeven dat het wellicht beter is om zelf een bak samen te stellen.
Maar wel een goede vraag Roberto.

Zelf heb ik linker handen en koop alles kant en klaar en voor een gemiddelde bak kun je daar vaak goed mee uit de voeten. Wel let ik altijd op de led en of je daarmee iets kan want ik heb wel Eheim bakken gezien dat ik dacht die geeft wel erg weinig lumen per liter.
Buitenfilter gebruik ik altijd dus de meegeleverde filters gaan de kliko in hier.

De "echte"" topbak bestaat volgens mij niet. Ik denk dat dit gewoon de beste bak van dat moment is, voor jou situatie en budget. Er zijn maar weinig mensen die een kwalitatief hoogstaande bak als eerste aquarium kopen.
Het eerste aquarium zal denk ik meestal een complete "budget" versie zijn, om eerst maar eens te kijken of iemand de hobby wel leuk vind. Daarna stellen we langzaam onze eisen bij en wordt de kwaliteit van hetgeen we hebben staan steeds beter.

Een 'Topbak' is niet meer dan een bak waar je zelf uitermate tevreden mee bent (onze huidige Aquatlantis Sublime 100cm/246L aquarium), net zoals bij auto's (onze VW-Up)

Voor velen veel te klein maar voor ons groot genoeg

Laatst bewerkt:
Het eerste aquarium zal denk ik meestal een complete "budget" versie zijn
Ik heb de Aquatlantis Fusion en dat is voor mij een topbak al heb ik er wel een buitenfilter op gedaan. Licht is voor mij met 30 lumen genoeg en ja het is meer wat je eisen zijn denk ik dan.
Een ander kan een nano een topbak vinden denk ik.

Het is maar wat je wilt.. wil je een Malawi bak? Planten? Zwart water? Er is geen enkele standaard die aan alles voldoet..

Het is maar net wat je wil en voor een gemiddelde bak met planten heb ik altijd de kant en klare bakken gehad en die voldoen dan prima. Ik hou alleen niet van die grote binnenfilters dus die gooi ik weg.
Aquatlantis levert ze los dus dat is makkelijk itt de vele Juwels.

Wat de een een topbak vindt volgens zijn/haar criteria, is voor een ander die de top vd top wil hebben een slechte bak.
De een is tevreden met een Opel. De ander wil een Rolls Royce in de garage hebben.

Ik ben tevreden met mn Lido120 met aangepaste Chihiros WRGB balk. En de Fusion150 voldeed prima met JBL1502 filters en standaard led.

Een topbak is voor mij het aquarium en het meubel zelf en niet zozeer wat er in zit qua bezetting.
Waarom ik mijn aquarium een topbak vind is dat ik hem zelf heb laten bouwen naar mijn wensen.
Bij alle bakken die ik in het verleden gehad heb waren wel dingetjes die niet naar mijn zin waren en die ik graag anders zou zien.
Met een bak op maat kan dat en word het gemaakt zoals je zelf wil.

Een topbak is een aquarium waarvan je zelf zegt: Top! Hier kijk ik met plezier naar.

Laatst zag ik in een topic staan: er zit wat alg in maar dat maakt mij niet uit. Diegene was tevreden met zijn/haar bak. Dat is een topbak.

Ik heb ook een topbak. Die voldoet helemaal niet aan allerlei technische mooie technieken. Maar ik hou van mn visjes, de plantjes die niet altijd goed willen groeien, het stuk hout en de algjes die her en der voet aan de grond proberen te krijgen.

Het licht wat ‘s avonds blauwig en roodachtig wordt als de schemering wordt nagebootst en waar de vissen dan weer anders in uitkomen.

De twee filters van eheim die stilletjes de hele dag door filteren en de bacteriën die daar in grote getale in wonen.

Dat is genieten.

Is het dan niet verstandiger/ goedkoper om gewoon een aquarium met onderkast te kopen en technisch zelf samen te stellen?
Nadeel is denk ik dat je dan vaak duurder uit bent dan wanneer je een kant en klare koopt. Misschien heb je alle techniek dan meer naar je eigen wensen maar goed er hangt vaak wel een ander prijskaartje aan.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Mij lijkt het het belangrijkst dat je met een bak alle kanten op kunt. Wensen mbt verlichting, filtratie en andere techniek zijn heel persoonlijk. Het lijkt me dat je dan een bak zoekt die mooi en robuust is en ruimt voor aanpassingen. Bakken met binnen filters en verlichting die vast zitten vallen dan voor mij af. Verder zoek je genoeg doorvoer voor een en ander aan buizen en sensoren.

Zoals je al aangaf, wat is de definitie van top bak?
Dat is voor iedereen ook weer anders.
Wat de 1 een top bak vind is voor de ander niets of misschien te overdreven.
En bij een top bak,
Praten we dan over het hoe het aquarium zelf is?
Een aquarium inclusief de techniek?
Of het aquarium geheel inclusief techniek, hard scape en vissen?
Of moet het bij een top bak onderhoud vrij zijn?

Betreft alleen het aquarium. Dat is ook een persoonlijke keus.
De afwerking, Hoe is het gekit? De kleur. De vorm en natuurlijk ook de prijs.
Ik denk dat je pas kan spreken over een top bak als je heel lang plezier heb van je aquarium,
Of het nu een merk aqua is, een zelfbouw.

Producenten zullen een combinatie pogen te bieden die voor een gemiddelde beginnende aquarist aantrekkelijk en compleet lijkt. En daarbij de verkopende partijen een goede marge biedt in verschillende prijsniveaus.

Eisen en smaken verschillen. Voor mij is het met name hoe het aquarium draait: plantengroei, vissen actief, op kleur en geen ziektes. Met techniek heb ik niet veel, is voor mij abracadabra. Zo nu en dan zie ik op internet voorbeelden van andere bakken waarvan ik denk: “Wauw!” De inrichting zal ik dan waarschijnlijk ook wel een keer anders doen.
Net als in het leven: om jezelf te blijven moet je af en toe veranderen.

Hangt natuurlijk af van wat je zoekt.
Ik zou zeggen dat een topbak per definitie niet bestaat.
Wil je geen geld verspillen is zelf samenstellen/maatbouw altijd de beste optie. Dan betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk wil hebben, zonder compromissen.

Hallo allemaal, ik ben Hans en nieuw hier, ga morgen mijn top bak in Duitsland halen, een Eheim incpiria 530 led, (scheelt 900 euro) en in NL moet je min een maand wachten, spreekt vanzelf dat ik mooie plannen heb met die tank, het wordt een amazone, afgekeken van YouTube (Pachi Aquarium) werkelijk kwijlen bij dat aquarium, de techniek heb ik al klaar staan, Aquael hyperMax die mooi past bij de twee bodemdoorvoeren, verder Co2 inline met een Milwaukee pro 122 controller en een doseer apparaat van Chihiros, ben ik van alle spullen die in een aquarium hangen af, ben 46 jaar int.vrachtwagen chauffeur geweest en nu met pensioen, dus eindelijk tijd om mijn natte droom te verwezenlijken.

Verder nog een uc-c proCristal 36W en 100% osmosewater welke ik de-mineraliseer met dennerle mineralen, achterwand komt er bij mij niet in, wordt een zwarte designfolie, bak gaat uitpuilen van de planten, vis bestand wordt veel bodembewoners en verder vooral nuttige vissen (evenwicht)

Voor mij heeft een echte top bak dan weer niet zoveel te maken met de techniek en alles. Uiteraard moet het meeste goed op orde zijn om uiteindelijk een top bak te krijgen, maar voor mij is een top bak wanneer je er zelf blij van word als je ernaar kijkt, en ook de vissen een zo goed mogelijk leven geeft. Dus voldoende planten (tenzij je vis soorten hebt die geen planten willen maar bijv rotsen, dan daar voldoende van), genoeg schuilplekken, voldoende ruimte voor het type vis wat je hebt, en voldoende soorten van dezelfde vis als het een scholenvis is of voldoende mannen en vrouwen bij een harem. Verder vind ik altijd de bakken met al die mooie gegroepeerde planten erin, met veldjes lage plantjes, rode en bruine soorten planten, het mooist. Dat zijn alleen wel altijd bakken waarbij je CO2 gebruikt en vanwege de kosten snap ik dat niet iedereen dat heeft (ik ook niet) maar dat is voor mij wel altijd een top bak om te zien.

Voor mij is een "topbak" een bak die perfect in evenwicht is, waar de planten groeien, de vissen gezond zijn en jezelf met het resultaat tevreden bent.

FB_IMG_1586027830508.jpg

Groetjes John.

Voor mij is een topbak, los van hoe hij eruit ziet een bak die zichzelf een tijdje kan redden (los van het voeren).

Hangt natuurlijk af van wat je zoekt.
Ik zou zeggen dat een topbak per definitie niet bestaat.
Wil je geen geld verspillen is zelf samenstellen/maatbouw altijd de beste optie. Dan betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk wil hebben, zonder compromissen.
Nou, dat dacht ik ook.
Mijn maatbak ligt op de stort, na hooguit 2 jaar gebruik……dus ook dat moet je treffen.

Wat ik hier veel lees is dat het nadeel van kant en klaar wordt genoemd als een filter welke niet gebruikt wordt en verlichting die niet goed is.

Daarom heb ik voor Oase gekozen. Daar wordt geen verlichting meegeleverd en ook geen filter.
Wel een droogkamer en bodem doorvoer.
Achtekant is al standaard zwart.

Dus het is geheel aan jezelf wat je voor filtratie en verlichting je neemt.

Wordt het dan automatisch een topbak?? Nee, want ik heb er momenteel een, en het nu nog steeds een tob bak.
Goede verlichting, goede filters, goed materiaal betekend niet automatisch dat het ook gelijk goed gaat.
Dus ik ben nog steeds bezig om het beter te krijgen.

Wordt het dan automatisch een topbak?? Nee, want ik heb er momenteel een, en het nu nog steeds een tob bak.
Goede verlichting, goede filters, goed materiaal betekend niet automatisch dat het ook gelijk goed gaat.
Dus ik ben nog steeds bezig om het beter te krijgen.
Straks ligt de tobbak bij de oudere topbak :DD :DD 😉
Je moet ook wat geduld hebben Marcel en ook dit kan inderdaad gebeuren.

Het lijkt me dat de bak zelf in elk geval in orde moet zijn. Het meeste kun je onderweg nog aanpassen/vervangen. De bak vervangen geeft wel dermate veel gedoe dat ik dat als laatste zou doen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat een uitstekende bak met veel algen en verder alleen wat kunstplantjes voor mij geen topbak zou zijn.

Een topbak zou voor mij zijn: een bak welke qua formaat en technisch optimaal is, waarbij ik me alleen hoef te richten op de inhoud.

Dus niet hoeven etteren over filterformaat, -soort en -inhoud, lumen per liter, in- of externe verwarming, bodemverwarming, CO2, type bodem (en geen concessies hoef te doen over de grootte!). En al helemaal niet wekelijks met flesjes hoef te leuren om te weten of m'n water nog wel goed is.

Een topbak is voor mij een zo'n groot mogelijke, technisch volmaakte bak, waar ik het gedrag van mijn vissen kan bekijken en periodiek alleen planten hoef te snoeien.

Een topbak. Ik vind dat veel aquaria al een topbak kunnen zijn, ook beginners die met budget spullen beginnen. Waar een topbak naar mijn mening aan moet voldoen:
-Veiligheid: alles veilig aangesloten en zo gelust dat er geen water direct in stroomblokken en stopcontacten kan lopen op welke manier dan ook. Bij voorkeur een zekering in het stroomblok.
-Gezonde relatief stabiele waterwaardes en die mogen per bak verschillen.
-Goede ontwikkeling vissen.
-Goede ontwikkeling planten.
-Inrichting geschikt/veilig voor de bewoners.
-gezond visbestand inclusief ondersoorten.
-Ruiten schoon naar redelijkheid.
En de belangrijkste van allemaal:
-De eigenaar is zelf tevreden over de bak.

Dit kan dus op heel veel bakken van toepassing zijn.

In mijn geval moest ik aan mijn standaard 240 Juwel rio de volgende aanpassingen doen op technisch vlak:
-Led Nature vervangen door Led Day, onder de Nature lamp groeit alles aanzienlijk minder.
-Pomp 600l/h vervangen door pomp 1000l/h
Dit was noodzakelijk omdat er linksachter te weinig stroming was. Daar hoopte alg zich ook makkelijk op.
-Toevoegen Eheim Skimmer
De waterkwaliteit uit de kraan is anders geworden waardoor ik makkelijker een kaamlaag kreeg. Minder voeren, meer snoeien werkte niet. Skimmer loste dit in een half uurtje op. Sinds dat ding draait geen kaamlaag meer.

Ook andere wijzigingen die ik heb aangebracht om mijn bak te verbeteren en in de richting van een goede bak te komen (een topbak vind ik zo’n verschrikkelijk woord):
-Ondergrondse onderwaterbunker weggehaald. Werd een bron van vuil ophoping.
-Strip onderaan geplakt om de grindlaag af te schermen (3 kanten). Dit voorkomt algvorming langs de randen.
-Strip bovenaan aangebracht (3 kanten). Dit vernauwd het zicht en zorgt ervoor dat elke vorm van licht het oppervlak van het water niet meer kan bereiken. Filter en skimmer zijn meteen ook minder zichtbaar.
-Toevoeging van spiderwood voor een betere groei bepaalde planten en het creëren van meer schuilplekken.
-Verwisseling hout linksachter in verband met huisvesting en gedrag L117.
-Ruimte van 2 cm vooruit en eerste 50% zijruiten gecreëerd voor makkelijker schoonmaken van de ruiten.
-Toevoeging Garnalentunnel achterin ter bevordering van het aantal schuilplaatsen garnalen.
-Sommige houtstukken herplaatst voor het creëren van doorgangen voor de Kuhli Loaches.

P.s. Een perfecte bak bestaat niet. Als ie maar veilig, gezond is en goed draait dan is het voor mij prima.

Laatst bewerkt:
Voor mij is de bak en de techniek het minst belangrijke onderdeel van de beleving.
mijn huidige komt inclusief de techniek van marktplaats
De keuze is daar reuze als je even de tijd neemt om de onderdelen te verzamelen

Hij staat in een zelf gemaakt meubel omdat het werken met hout 1 van mijn andere bezigheden is
Een maatwerk meubel zal het altijd winnen van standaard als je weet wat je wil.

Dat klinkt wel, ook erg ambachtelijk uit je.
Ter benadering van zo een topding poe heh

Bij de meeste kant en klare 'sets' schort het voor mij voornamelijk bij de filtratie en/of de verlichting.

Aquatlantis: Degelijk licht maar die biobox is hopeloos
Eheim: Zowel licht als interne filter kunnen direct naar zolder

Met als gevolg dat je dus alsnog een lichtbalk en buitenfilter los erbij koopt binnen afzienbaar termijn.

Ook vind ik de prijs van (bijvoorbeeld) aquatlantis aquaria best hoog voor wat je krijgt. Het is allemaal zeer degelijk gebouwd hoor, maar als ik kijk naar de prijs van een Aquatlantis splendid 150 (150*40*60) dan zijn die beschikbaar vanaf 1.050 EUR. En dan heb je dus nog geen degelijk filter.

Ter vergelijking, ik heb laatst zo'n onderkast van aquatlantis gekocht in de uitverkoop (200 EUR) en een bak laten bouwen met dezelfde maten (280 EUR). Tuurlijk dan moet je zelf nog licht toevoegen en een bovenkap maken, maar ik ga niet in de buurt komen van die 1.050 EUR.

Een top bak bestaat niet en daarom blijven wij, liefhebbers daar immer naar opzoek en uitkijken door " aanpassingen" plantenbestand en bijbehorende vissen en waterhuishouding om dit tot een goed geheel te laten funcioneren, we zijn eigenlijk nooit klaar met de hobby, immer bezig om het beste resultaat te verkrijgen met vissen en planten.
Dit forum draagt er zeker aan bij om beginnende aquarianen op weg te helpen en ook de gevorderden, om in het geheel gezien steeds weer een trapje hoger op de ladder te komen.

De reactie van @ Sanaphond vindt ik ook wel erg goed passen in het geheel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan