Bestand 420L bak nieuwe samenstelling zonder grote 'hoofdbewoner'


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
In het kort de situatie:
- 420L aquarium (120x50x70cm) met een JBL E1092 filter
- CO2 toevoeging, dichtbeplant met zandbodem

Huidige samenstelling:
- 3x Maanvis (Scalara) (gaan dus weg)
- 2x Vlagcichlide (Festivus) (gaan dus weg)
- 8x Gestreepte regenboogvis (Trifasciata)
- circa 15x Corydoras
- 1x L134
- 1x L397

Ik had tot aan de zomer ook een mooie grote school met zo'n 20 roodkopzalmen, maar de manen/vlaggen hebben deze allemaal opgegeten. Ik heb een paar maand geleden nog een poging gewaagd met een klein groepje Fantoomtetras, maar ook deze zijn slachtoffer geworden ondanks het grotere formaat. De regenbogen gaat gelukkig wel goed, al zijn die inmiddels zo'n 8cm groot. Ik heb altijd al een bak bewonderd met een grote hoeveelheid kleinere vissen, ipv een paar grote hoofdbewoners.

De manen en vlaggen worden binnenkort verhuisd en er ontstaat dus behoorlijk wat ruimte. De meest voor de hand liggende keuze is iets als 50x kardinaaltetras erbij in zetten. Maar ik zoek naar iets "uniekers" (ook de reden waarom ik bijvoorbeeld de Trifaciata heb en niet de Boesmani). Iets met veel kleur, actieve en leuk gedrag. De regenbogen zijn altijd een genot om naar te kijken, die zwemmen als een zalm lekker in de stroming.

Iets wat ik tegen ben gekomen en mij wel intrigeert is een groep met Betta vrouwen. Leuk om te zien, perfect formaat en veel kleurvariatie, maar ik lees daar alleen gemixte meningen over. Zou het volgende kunnen werken? :

- 8x Trifasciata, 15x Aeneus, 12x Betta vrouw, 20x Inpaichthys Kerri en de 2 L-nummers

Als dit uit den boze is, ben ik zoekende naar anders suggesties. Wil dus 'grote' vissen vermijden.
 
Bij een dergelijk hoge bak kun je ook eens kijken naar een vis die in de oppervlaktelaag zwemt: bijv. bijlzalmen (vind ik persoonlijk niets aan), halfsnavelbekjes, killi's (epiplatys dageti of annulatus zijn de meer standaard soorten, maar er zijn ook nog andere).
Je kunt de regenbogenschool rustig groter maken, dat vinden de vissen zelf leuker (meer zielen enzo) en het oogt meteen ook wat voller, maar je kunt bijvoorbeeld ook eens bij knorgoerami's of bij chocoladegoerami's kijken.
Voor zover ik wat over betta's weet (dat is niet echt veel), zijn ook de vrouwen behoorlijk onverdraagzaam naar elkaar.
Misschien een dwergcichlide? Er zijn behalve de wat moeilijker te houden ramirezi's/ apistogramma's ook nog mooie soorten die geschikt zouden kunnen zijn.
Let je wel op de waterwaarden of ze wel of niet compatibel zijn?
 
Bij een dergelijk hoge bak kun je ook eens kijken naar een vis die in de oppervlaktelaag zwemt: bijv. bijlzalmen (vind ik persoonlijk niets aan), halfsnavelbekjes, killi's (epiplatys dageti of annulatus zijn de meer standaard soorten, maar er zijn ook nog andere).
Je kunt de regenbogenschool rustig groter maken, dat vinden de vissen zelf leuker (meer zielen enzo) en het oogt meteen ook wat voller, maar je kunt bijvoorbeeld ook eens bij knorgoerami's of bij chocoladegoerami's kijken.
Voor zover ik wat over betta's weet (dat is niet echt veel), zijn ook de vrouwen behoorlijk onverdraagzaam naar elkaar.
Misschien een dwergcichlide? Er zijn behalve de wat moeilijker te houden ramirezi's/ apistogramma's ook nog mooie soorten die geschikt zouden kunnen zijn.
Let je wel op de waterwaarden of ze wel of niet compatibel zijn?
Ik lees er dus ook veel verschillende meningen over. De één vergelijkt het met de logica als een Malawi bak (veel vis = verspreiding agressie, dus kan prima), de ander noemt het onverstandig. Goerami's kwalificeert ook wel onder de "kleurrijke en leuk gedrag" vissen, maar dan zou ik eerder naar Honing goerami neigen voor z'n kleine formaat en kleur.

Apisto's heb ik in het verleden niet veel succes meegehad, maar met m'n huidige bak heb ik mijn waterwaardes wel goed voor elkaar.

Wellicht dat een harem goeramis + harem apistos en een flinke school tetras een leuke combi kan zijn
 
Ik zou de school regenboogvissen uitbreiden, ofwel met dezelfde soort ofwel met een andere soort die in de natuur ook samen schoolt (als dat het geval is, ik ben nog maar een beginneling en vraag veel aan mij LFS of ik zoek informatie op seriouslyfish.com).
 
Waarom geen blauwoogjes of praecox erbij? Zelf heb ik m. Australis gehad met een school praecox er tussen. Hele leuke combi.
 
Pseudomugil furcatus?
Aziatische dwergcichlide? (Even zoeken op AquaInfo)
 
Pseudomugil furcatus?
Aziatische dwergcichlide? (Even zoeken op AquaInfo)

Ik zie dat mijn lokale viswinkel zowel de Furcatus als de Luminatus op voorraad heeft. Zijn op zich wel geinige vissen om te zien.
Kun je dit soort ook gemengt houden? Dat het bestand gewoon een pure regenboogvissen bak wordt met meerdere soorten.
Dat zal voldoen aan mijn voorkeur om veel kleur en activiteit te hebben

Dus dan als volgt:
- 8x Trifasciata (na nader inzien heb ik de Australis...)
- 8x Praecox
- 8x Furcatus
- 8x Luminatus

En dan natuurlijk de 15 corydoras en 2 L-nummers
 
Ik zie niet in waarom niet, als de melanotaenia's ze niet op vreten...

Er bestaat ook nog een werner's regenboogvis, of die compatibel is qua waterwaarden heb ik geen flauw idee van, maar je krijgt dan echt een holebi-bak...:ROFLMAO:
 
Het is toch iets anders geworden, maar richting het standaard. De bak staat in de woonkamer en de winkel had mooie grote kardinalen zitten.

Het bestand is nu geworden:
-8x regenboog Australis
-10x regenboog Praecox
-20x kardinaal tetra
- koppel ramirezi
- 2x koppel kaap lopez killi
-15x corydoras
- L134 en L397

Wellicht dat ik in de toekomst de kardinalen nog uitbreidt maar dit lijkt een mooi geheel. Activiteit en kleur in elke laag
 

Terug
Bovenaan