Bestand 60x30x20


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
304
Leeftijd
20
Ik heb een nieuw aquarium ingericht gisteren. Het meet 60x30x20cm. De ondergrond bestaat voornamelijk uit tropica aquasoil, met aan één kant een verhoging dmv colombo mano base (inert substraat). Ik heb de inrichting simpel gehouden, enkele keien die van rechts naar links lopen in een driehoek compositie. Aan de hoge kant staat ook een Spathiphyllum met de wortels in het water. Dit is voor esthetische redenen, maar hij heeft een flink wortelsysteem dus ik neem aan dat hij ook goed afvalstoffen uit het water gaat halen. De verlichting ga ik straks aan het plafond monteren, het is een twinstar 45b, niet heel sterk dus maar zou moeten volstaan. Er staat een kleine interne filter in die meer voor circulatie dient dan voor daadwerkelijk filteren. De bak krijgt CO2. De beplanting bestaat voorlopig uit monte carlo, crypt. parva, waterpest en Ludwigia super red. De waterpest ga ik er later misschien uithalen maar tijdens de opstartfase leek het me een nuttige plant. Ik ververs voorlopig dagelijks maar ik ga wel volgende week op vakantie dus ik hoop dat ik iemand vind die het wil overnemen. Straks ga ik naar de winkel en ik hoop nog wat monte carlo, naaldgras en cryptocoryne soorten te vinden. Ik plaats foto’s vanaf het licht hangt. Het water is aan de zachte en zure kant. GH=7, KH=3, pH=6,4. De bak krijgt af en toe wat zonlicht dus ik verwacht algen. Hierdoor wil ik dus ook sowieso een ottocinclus soort houden. Voor de rest zou ik graag nog een soortje erbij hebben die klein blijft. Ik heb al Boraras brigittae dus als het kan zou ik deze laten. Voor de rest dacht ik eventueel aan: Danio margaritatus, Pseudomugil getrudae (had ik vroeger en vond het een geweldige vis), Poropanchax normani. Uiteraard maar 1 soort, mijn bak is al klein genoeg. Lijkt een van deze soorten jullie geschikt? Zijn er andere soorten die jullie kunnen aanbleven?

Alvast bedankt

Daan
 
Ik heb het even uitgerekend, dat is 36 liter, en dan gaat de hardscape er nog af. Ik zou zo niet weten (behalve als tijdelijk verblijf vanwege quarantaine) welke visjes daar in zouden kunnen.
Garnalen moeten wel mogelijk zijn.
 
Ik heb het even uitgerekend, dat is 36 liter, en dan gaat de hardscape er nog af. Ik zou zo niet weten (behalve als tijdelijk verblijf vanwege quarantaine) welke visjes daar in zouden kunnen.
Garnalen moeten wel mogelijk zijn.
Naar mijn mening is het grondvlak veruit het belangrijkste voor visjes. Uiteraard is een groter volume handig voor stabiliteit maar aan hoogte hebben veel soorten in mijn ervaring minder nood aan.
 
Ervaring i love it!😀corydoras proberen 17198395589001547637916.jpg ik hou ze met guppen en garnalen in een 60x30.
Kleinbehuist maar wel waar ik het meeste naar kijk
 
Ik hou van Corydoras, geweldige vissen en er zijn zeker soorten bij die klein genoeg blijven. Deze bak heeft aquasoil als bodem en (hopelijk) een dik tapijt van planten dus ik weet niet of ze goed gaan gedijen hiermee…
 
Zoals beloofd enkele foto’s. De bak is nog totaal niet ingegroeid dus hopelijk komt het vage idee al over.
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 15
Mooi bakje! Is het een wio vistas?
 
Die bodem is prima voor corydoras, niet scherm en ze kunnen er in wroeten. Wil je dat laatste niet dan kun je beter naar de dwegcorydoras soorten als habrosus.pygmaeus en hastatus kijken.
 
Mooi bakje! Is het een wio vistas?
I wish haha. Het is een bak die eigenlijk bedoeld is voor schildpadden hij was vrij goedkoop. Als je wilt kan ik wel even zoeken naar een linkje.
Die bodem is prima voor corydoras, niet scherm en ze kunnen er in wroeten. Wil je dat laatste niet dan kun je beter naar de dwegcorydoras soorten als habrosus.pygmaeus en hastatus kijken.
Graven die soorten niet dan? Corydoras lijken me geweldig om nog eens te houden maar heb schrik dat ik mijn tapijtje niet ga kunnen groeien dan. Als het corys worden gaat het de pygmaeus zijn want die zijn het kleinste toch?
 
Je kunt ook halftapijtje en half zandbankje evt.
1719917481553955833196.jpg

Babycorys aneus maar zo een gewenst tapijt met bodembedekkertjes qua planten die jij wenst, zijn evt vis of garnaal nog slechts bijzaak.
Wel leuk opgezet zo.
 
Het draait me om het hele plaatje. Ik zie graag mooie visjes in een mooie omgeving met veel planten. In deze bak is het tapijt wel noodzakelijk, met dat idee heb ik de bak opgezet. Ik ga misschien in de nabije toekomst een rio negro biotoop opzetten maar dat is niet voor nu. Is de Danio margaritatus geen optie? Ze blijven klein, zouden de waarden prima vinden en ze hebben relatief veel open zwemruimte in deze bak met genoeg beschutting om te schuilen wanneer ze dat willen, in de wortels van de Spathiphyllum bv.
Ze zien er mooi uit en zijn blijkbaar vrij schuw wat niet erg is omdat ik de bak vooral van een afstandje ga zien wanneer ik in mijn bed lig of aan mijn bureau zit.
 
Of gewoon wat guppies😀die passen zich gemakkelijk aan je geboden ruimte.
Extreme minivisjes ga je toch niet goed zien, denk toch over garnalen die maken de bak schoner en bij voldoende voortplanting is er immer vissenvoer voorhande.
 
Of gewoon wat guppies😀die passen zich gemakkelijk aan je geboden ruimte.
Extreme minivisjes ga je toch niet goed zien, denk toch over garnalen die maken de bak schoner en bij voldoende voortplanting is er immer vissenvoer voorhande.
Garnalen ga ik er zeker bijzetten als de bak het aankan. Ik heb een mooie kolonie vuurgarnalen gaande in een andere bak dus daar kan ik er zeker wat van overzetten. Ik zou toch echt graag een ottocinclus soort hebben voor de ruiten een beetje schoon te houden. Misschien 2 Ottocinclus affinis/vittatus en dan een klein schooltje Danios? Ik heb vroeger endlers gehad en die waren zeker leuk maar ik wil niet teveel gekweek en alleen mannetjes houden is niet mijn ding.
 
Wat ik weet van ottoclincus (da's niet veel) is, dat het visjes zijn graag met meer zijn. En twee is dan wel weinig.
Misschien weet @jessicapilon wie meer weet over otto's?
 
Misschien als je veel opstartalgen verkrijgt, dan kunnen ze je meehelpen de ottocincli.
Maar met zo weinig volume kun je je uiteraard ook teveel wensen.
Je moet welliswaar nog heel wat ervaringen opdoen, maar ga vooral door.
 
Misschien als je veel opstartalgen verkrijgt, dan kunnen ze je meehelpen de ottocincli.
Maar met zo weinig volume kun je je uiteraard ook teveel wensen.
Je moet welliswaar nog heel wat ervaringen opdoen, maar ga vooral door.
In de opstartfase heb ik liefst geen vissen of dergelijke in de bak. Ik ben af en toe weg deze vakantie dus ik wacht nog minstens een maand voor ik iets toevoeg. Tegen dan zou alles hopelijk gestabiliseerd moeten zijn. Mag ik vragen wat je bedoelt met ervaringen opdoen?
 
Dat betekend zoiets als ,,al doende leert men,,
Snap je?
 
Dat betekend zoiets als ,,al doende leert men,,
Snap je?
Ik begrijp wel wat het betekent maar ik snap niet goed wat je wil insinueren. Ik ben verre van een expert in de hobby maar ik ben ook geen beginner die niet weet wat hij doet… Het kan zijn dat ik totaal verkeerd begrijp wat je bedoelt maar het komt een beetje over alsof ik geen flauw benul heb waarmee ik mee bezig ben. Nogmaals misschien begrijp ik het totaal verkeerd en ik wil geen verwijten o.i.d. maken.
 
dwergcorydoras ploegen de boel niet om.
Otocinclussen zullen je ruiten niet gaan schoon houden, dat kun je beter zelf doen.
 
dwergcorydoras ploegen de boel niet om.
Otocinclussen zullen je ruiten niet gaan schoon houden, dat kun je beter zelf doen.
Dan ga ik de otto’s achterwege laten. Bespaart een hoop belasting op de bak zelf en als ik erover nadenk krijg ik echt niet veel algen eens de bak stabiel is. Ik denk dat wat garnalen wel kunnen helpen met wat schoonmaken hier en daar.
Dan wordt het de keuze maken tussen dwergcorys en de danios samen met wat garnalen (amano’s of vuurgarnalen moet ik nog even tussen zien). Ik nijg qua uiterlijk meer naar de danios. Ben sportvisser en ze doen me denken aan beekforellen.
 
Ik ga eens even wat revolutionairs zeggen:
als je planten met wat grotere/ smallere bladeren hebt, (of stukken hout) zou je kunnen overwegen om er een Farlowella (vittata) bij te zetten. Die zitten bij mij bij voorkeur op de vallisneria bladeren en hoewel ze volgens de boekjes 20 cm halen, is dat formaat met hun staartwimpels meegerekend. Met 12 cm van snuit tot en met staart zonder wimpels heb je het echt wel gehad.
Er wordt gezegd dat ze graag met meer zitten, maar ik heb er 2 en het is voorpaginanieuws als ze in het zelfde deel van de (2m) bak zitten. Verder is de grootste activiteit die ze ontplooien als ze op weg gaan naar een stukje courgette en dan weer terug naar een hangplek.
Kortom ik zou er eentje in de bak zoals jij beschreven hebt durven zetten. (En ik ben dezelfde persoon die zegt dat je Xyphophorus helleri beter niet kleiner dan een 1,50meterbak zet).
 
Ik heb geen planten met grote bladeren jammer genoeg. De grootste is een C wendtii tropica. Ik ben benieuwd naar jouw redenering wel. Toont deze vis een bepaald gedrag waardoor ze niet veel ruimte nodig hebben? Net een nieuwe waterwissel gedaan, blijf ik nog dagelijks doen deze week. Stel dat ik niemand vind om de waterwissels te doen terwijl ik op vakantie ben, zou de bak er dan fel van afzien? Ik ben 10 dagen op vakantie en ik zou tegen dan 7 50-100% waterwissels gedaan hebben.
 
Ze hangen de hele dag op een plant, gecamoufleerd te wezen en schrapen wat planten of algen van ruiten of planten. Het zijn gewoon echt geen zwemmers of op welke wijze dan ook actief.
De bladeren van de cryptocoryne hangen ze ook graag op, alleen zijn die niet zo erg sterk, dus dan zakken ze met blad en al naar beneden. Net zoals een vogel die op een te dun takje landt...
 
Ze hangen de hele dag op een plant, gecamoufleerd te wezen en schrapen wat planten of algen van ruiten of planten. Het zijn gewoon echt geen zwemmers of op welke wijze dan ook actief.
De bladeren van de cryptocoryne hangen ze ook graag op, alleen zijn die niet zo erg sterk, dus dan zakken ze met blad en al naar beneden. Net zoals een vogel die op een te dun takje landt...
Ga er zeker naar kijken voor een volgende bak. Ik denk gewoon dat het er disproportioneel zou uitzien om een toch wel behoorlijke flinke vis in zo een miniem aquarium te plaatsen.
 
Ik begrijp wel wat het betekent maar ik snap niet goed wat je wil insinueren. Ik ben verre van een expert in de hobby maar ik ben ook geen beginner die niet weet wat hij doet… Het kan zijn dat ik totaal verkeerd begrijp wat je bedoelt maar het komt een beetje over alsof ik geen flauw benul heb waarmee ik mee bezig ben. Nogmaals misschien begrijp ik het totaal verkeerd en ik wil geen verwijten o.i.d. maken.
Juist vind ik dat jij leuk bezig bent maar soms heb je na enkele jaren pas in de gaten wat er zich in je bakken afspeeld zo gaat het in de natuur.
🤗
 
Juist vind ik dat jij leuk bezig bent maar soms heb je na enkele jaren pas in de gaten wat er zich in je bakken afspeeld zo gaat het in de natuur.
🤗
Ik denk dat niemand ooit echt 100% de natuur gaat kunnen nabootsen in een aquarium al komen mensen heel dichtbij. Ik ben zeker niet een van die mensen en zolang de vissen gezond zijn en ik er zo goed mogelijk voor zorg ben ik tevreden.
 
Nog een soort die bij me opkomt zijn killivissen. Ze komen in de natuur vaak voor in plassen van enkele centimeters diep en er zijn soorten die qua grootte zouden passen. Ik weet gewoon niet of er soorten zijn die niet springen. In de winkel zag ik Aphymesion soorten bij de bodem blijven maar dat kan natuurlijk geen representatief gedrag zijn. Misschien dat ze in gunstige omstandigheden eerder naar de bovenste waterkanten gaan. Kan iemand met ervaring hier meer over kwijt?
 
Ringbandsnoekjes (E. annulatus) hebben een dekruit nodig. Aphyosemion soorten zijn meer bodemvissen en zullen een stuk minder springerig zijn. @Jurgen 1972 (ik hoop dat ik de goeie heb) en @John. weten behoorlijk wat af van killi's en kunnen je wel verder helpen
 
Ringbandsnoekjes hoeven niet perse een dekruit, springen valt redelijk mee, heb ze meerdere jaren en kweek er inmiddels ook mee en heb enkel meegemaakt dat er 1 mannetje naar zijn buren is verhuisd. Vermoedelijk door een ander mannetje weggejaagd.
Zou wel het waterniveau een aantal cm onder de rand houden, maar dat eigenlijk voor alle oppervlakte vissen er zijn er een aantal die meester springers zijn (bijlzalmen familie...) waarbij een ruit echt wel nodig is.
 
Het aquarium is laag, misschien wat kulies.
 
Ringbandsnoekjes hoeven niet perse een dekruit, springen valt redelijk mee, heb ze meerdere jaren en kweek er inmiddels ook mee en heb enkel meegemaakt dat er 1 mannetje naar zijn buren is verhuisd. Vermoedelijk door een ander mannetje weggejaagd.
Zou wel het waterniveau een aantal cm onder de rand houden, maar dat eigenlijk voor alle oppervlakte vissen er zijn er een aantal die meester springers zijn (bijlzalmen familie...) waarbij een ruit echt wel nodig is.
Jij bent de eerste bron die zegt dat ze geen ruit nodig hebben, ik lees overal dat ze door het allerkleinste gaatje allemaal naar buiten springen. Misschien heb jij ze ik zo een goede omgeving dat ze dat niet doen? Ik dacht inderdaad aan een killi die meer op de bodem zit dus ik ga me eens inlezen over de Aphyosemion soorten. Qua grootte zouden de australe wel moeten lukken. Even opzoeken of ze daadwerkelijk springers zijn of niet.
 
De bodemkilli's zijn geen springers, die zoeken een veilig heen komen tussen het groen.
De fundulopanchax gardneri zou ook moeten kunnen, de kaap lopez ook. Houd er wel rekening mee dat het vleeseters zijn.
 
Ipv een dekruit kun je ook dat glas gebruiken om een hogere rand erop te plakken, dan heb je niet meer dat probleem meer omdat je bak niet hoog genoeg is gekozen.
 
Ipv een dekruit kun je ook dat glas gebruiken om een hogere rand erop te plakken, dan heb je niet meer dat probleem meer omdat je bak niet hoog genoeg is gekozen.
Dat zie ik niet echt zitten. Deze bak is express zo ondiep omdat ik vind dat het er leuk uitziet.
De bodemkilli's zijn geen springers, die zoeken een veilig heen komen tussen het groen.
De fundulopanchax gardneri zou ook moeten kunnen, de kaap lopez ook. Houd er wel rekening mee dat het vleeseters zijn.
Ik ga me eens verdiepen in deze soorten dan.
 

Terug
Bovenaan