Bestand 60x30x20


Jij bent de eerste bron die zegt dat ze geen ruit nodig hebben, ik lees overal dat ze door het allerkleinste gaatje allemaal naar buiten springen. Misschien heb jij ze ik zo een goede omgeving dat ze dat niet doen? Ik dacht inderdaad aan een killi die meer op de bodem zit dus ik ga me eens inlezen over de Aphyosemion soorten. Qua grootte zouden de australe wel moeten lukken. Even opzoeken of ze daadwerkelijk springers zijn of niet.
Dat is vaak meer het knip en plak werk... zo staat het internet vol met zooi helaas. Als je het rottig genoeg maakt voor je vissen gaan ze allemaal wel springen
 
Altijd een dekruit gebruiken met killi´s.
In principe zijn er geen bodem soorten, maar scharrelen ze rond in alle waterlagen. Epiplatys zijn wel echte oppervlakte vissen.
Voor deze bak zou ik eens kijken naar bv. Rivilus agile.

Groetjes John.
 
Altijd een dekruit gebruiken met killi´s.
In principe zijn er geen bodem soorten, maar scharrelen ze rond in alle waterlagen. Epiplatys zijn wel echte oppervlakte vissen.
Voor deze bak zou ik eens kijken naar bv. Rivilus agile.

Groetjes John.
Voor de Rivilus dan ook een afdekruit? Want dat wordt niet echt mogelijk met het design van de bak (de plant die eruit groeit). Misschien dan toch terug eerder kijken naar Danio margaritatus of Pseudomugil getrudae.
 
Voor de Rivilus dan ook een afdekruit? Want dat wordt niet echt mogelijk met het design van de bak (de plant die eruit groeit). Misschien dan toch terug eerder kijken naar Danio margaritatus of Pseudomugil getrudae.
Ipv een ruit kun je misschien ook wat gaas spannen? mogelijk makkelijker om je hardscape heen te knutselen.
 
Je kan even kijken in mijn fotoalbum, ik heb planten die uit de bak groeien, met een afdeknet
 
Je kan even kijken in mijn fotoalbum, ik heb planten die uit de bak groeien, met een afdeknet
Prachtige bakken! Ik heb zeker inspiratie genomen van jouw 60x30x30 bak, ik ga iets gelijkaardig proberen bij mijn volgende. Een vriend van mij heeft een 150x40x50 bak op overschot, maar ik weet niet of dat thuis geapprecieerd gaat worden… Ik denk niet dat ik ga beginnen knutselen met een scherm op deze bak, dus ik ga zoeken naar een vis die niet springt. Eventueel ook een vis die niet al te moeilijk te kweken is, daar wil ik meer ervaring mee opdoen.
 
Op ruinemans gekeken en de soort Danionella translucida gezien. Ze zijn vlotte eters en hebben een volwassen grootte van max. 12mm (!). Met zo een minieme grootte kan ik wel een flinke school houden lijkt me.
 
Dank voor het compliment!

Eerste wat ik op YouTube zie over die Danionella translucida is dat het mega kleine visjes zijn die mega veel geluid kunnen maken, tot wel 140decibel, weet niet of dat praktisch is in een slaapkamer. Enig idee of ze ook droogvoer aannemen? Anders moet je straks ook levend voer kweken voor deze kleine visjes

 
Ik had gelezen dat ze een speciaal orgaan hadden om geluid mee te maken maar dat het zo luid was wist ik niet. Een video die ik vond op youtube zei dat je het alleen in een stille kamer kan horen. Ze accepteren normaal gezien zonder problemen droogvoer, volgens seriously fish en andere bronnen. Ze zijn natuurlijk niet echt indrukwekkend qua kleur maar ik vind hun grootte super interessant.
Blijkbaar kweken ze vrij eenvoudig, accepteren ze een breed spectrum aan temperatuur en waterwaarden en hebben ze een interessant kweekgedrag.
 
Als jij van die mini-visjes leuk vindt, zijn endlerguppen misschien wel een idee. Er zijn meerdere soortjes van en de ene is nog kleiner dan de andere. Mijn kennis ervan is verder beperkt, maar als je ze een idee vindt, weet ik wél bij wie je meer info kunt krijgen.
 
Als jij van die mini-visjes leuk vindt, zijn endlerguppen misschien wel een idee. Er zijn meerdere soortjes van en de ene is nog kleiner dan de andere. Mijn kennis ervan is verder beperkt, maar als je ze een idee vindt, weet ik wél bij wie je meer info kunt krijgen.
Guppen hebben mij om de een of andere reden nooit echt aangesproken… misschien vind ik ze een beetje kitsch ofzo maar ik heb nooit geneigd naar ze. Ik heb ze gehad en het waren leuke visjes maar zou het niet opnieuw doen denk ik.
 
Ik heb het niet over 'standaard'guppen, maar Poecilia wingei. Misschien toch even kijken voorde zekerheid?

En rijstvisjes misschien? Oryza spp....
 
Heb je er niet al boraras brigittae in? Of gaan die er weer uit dan in de plek voor andere vissen? Wordt mijns inziens behoorlijk krap dan voor de dieren.
 
Ik heb het niet over 'standaard'guppen, maar Poecilia wingei. Misschien toch even kijken voorde zekerheid?

En rijstvisjes misschien? Oryza spp....
Ik had het ook over de wingei. Prachtige kleurenvariaties.
Heb je er niet al boraras brigittae in? Of gaan die er weer uit dan in de plek voor andere vissen? Wordt mijns inziens behoorlijk krap dan voor de dieren.
Nee, dat is in een ander aquarium. In dit aquarium zit nog niets, en dan gaat nog minstens een maand (misschien 2) zo blijven. Ik wacht liever langer dan nodig zodat het systeem volwassen is en volledig in balans is.
 
Ik had het ook over de wingei. Prachtige kleurenvariaties.

Nee, dat is in een ander aquarium. In dit aquarium zit nog niets, en dan gaat nog minstens een maand (misschien 2) zo blijven. Ik wacht liever langer dan nodig zodat het systeem volwassen is en volledig in balans is.
Ah, excuses, zand in de ogen waarschijnlijk!
 
Ik heb de winkel opgebeld voor de prijzen te vragen van de soorten waar ik interesse in heb. De Danionella translucida komt uit op 4,50/stuk. Als je er dan 30 wilt kan je beginnen rekenen… De Danio margaritatus kost 6,50/stuk. Dat maal 12 is prijzig maar nog doenbaar. De Pseudomugil gertrudae zijn 5,35/stuk. Daar zou ik er minder van nodig hebben want dat is de grootste van de drie. Ik ga even kijken wat ik ga doen maar om 100+ euro neer te leggen voor een schooltje vissen lijkt me nogal prijzig.
 
Als je met ze kunt kweken, dan heb je er minder nodig. Dan worden het er vanzelf (of met een beetje hulp) meer. En misschien is er wel iemand op het forum die daar al ervaring mee heeft, of een overschot heeft zitten?
 
Zowel Psuedomugil als pareldanio's schijnen relatief eenvoudig te kweken te zijn. Al zou ik ze zelf niet in zo een kleine bak doen, maar goed :)
 
Zowel Psuedomugil als pareldanio's schijnen relatief eenvoudig te kweken te zijn. Al zou ik ze zelf niet in zo een kleine bak doen, maar goed :)
Aangezien ze 30-38mm worden en ze volgens seriously fish vanaf 45x30cm in een groepje kunnen lijkt het me wel oké. Vroeger ook gehad in een aquarium met zelfde grondplan en dat ging perfect aan hun gedrag te zien.
 
Ik vind 20 cm hoogte wel erg laag. Daar gaat nog een paar cm af voor de bodem neem ik aan? Een bijzonder visje en ook heel klein is de Odontocharacidium aphanes. Je kan maar een man met enkele vrouwen houden in een klein aquarium, aangezien de mannetjes onderling agressief zijn.
 
Ik vind 20 cm hoogte wel erg laag. Daar gaat nog een paar cm af voor de bodem neem ik aan? Een bijzonder visje en ook heel klein is de Odontocharacidium aphanes. Je kan maar een man met enkele vrouwen houden in een klein aquarium, aangezien de mannetjes onderling agressief zijn.
20cm komt nog best in de buurt van hun natuurlijke habitat. https://www.seriouslyfish.com/species/celestichthys-margaritatus/ De pareldanios komen voor in water van +-30cm diep. Die Odontocharacidium ziet er wel interessant uit, kan me alleen geen winkel inbeelden die zo een niche vis aanbiedt.
 
Utaka in Amersfoort heeft ze.
Ik heb al veel goede dingen over deze winkel geboord. Is alleen een ritje van 200km voor mij dus dat wordt lastig.
 
De bak doet het goed. De wortels van de Lileaopsis hebben de bodem mooi gevonden, de Cryptocoryne ziet er goed uit. Alle planten hebben zich naar het licht gericht en ze zien er zeer gezond uit. De Spathiphyllum had het op de vorige locatie wat moeilijk maar hij is nieuwe bloemen aan het vormen dus dat komt wel in orde.
57FDE73E-86CB-47FB-9213-DF6A967B56C3.jpeg
528C4E20-31CA-4EB0-9C75-A91B30424B32.jpeg
E51B0B5B-1921-43F7-A8DA-490007F8B972.jpeg
AEF8AEA2-6279-45BB-B236-03F1B7216708.jpeg
 
Ik heb al veel goede dingen over deze winkel geboord. Is alleen een ritje van 200km voor mij dus dat wordt lastig.
Ze versturen ook vissen, ik weet alleen niet of ze dat ook binnen Nederland doen. Wel naar het buitenland.
 
Die bodem is prima voor corydoras, niet scherm en ze kunnen er in wroeten. Wil je dat laatste niet dan kun je beter naar de dwegcorydoras soorten als habrosus.pygmaeus en hastatus kijken.
Habrosus doet hier net zo hard mee met bodem stofzuigen als de grotere Cory’s. Pygmaeus zwemt meer dan dat ze op de bodem scharrelen, denk dat zij wel een goed optie zijn voor dit bakje.
Voor de Rivilus dan ook een afdekruit? Want dat wordt niet echt mogelijk met het design van de bak (de plant die eruit groeit). Misschien dan toch terug eerder kijken naar Danio margaritatus of Pseudomugil getrudae.
Dekruit is ook goed mogelijk met deze bak, gewoon een plaat op maat laten maken, dat hoeft niet eens zo duur te zijn (kunstofplatenshop). Zie mijn dekplaten in de foto. Of het afbreuk doet aan het uiterlijk van de bak is een tweede vraag natuurlijk.

Super mooi bakje heb je gecreëerd hoor!
 

Bijlagen

  • IMG_0091.jpeg
    IMG_0091.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 3

Terug
Bovenaan