bestand met schaakbordcichlide (Dicrossus filamentosus)


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Binnenkort wil ik mijn volledige grote bak omgooien, de vissen gaan deels weg (of worden niet bijgevuld naar een grote groep) en ik ga 't uiterlijk helemaal omgooien.

Ik wil namelijk graag een biotoopgerichte bak, met als hoofdvis de Dicrossus filamentosus.

Nu ben ik dus erg aan het zoeken, welke vissen bij de D. filamentosus rondzwemt, alleen ik kan niet zo heel veel erover vinden. Er komt in ieder geval een harem schaakbordjes in m'n bak.

Bakmaat:
81*36*39, Rekord 800
+/- 100 liter
filtering: +/- 1200 liter per uur: eheim 2213, Superfish aqua-flow 400

Bestand op dit moment:
9 neon-tetra's - deze houd ik, worden niet bijgevuld, maar weet niet waar ik ze anders moet "laten"
3 platy's - 1 gaat naar m'n oma, de andere 2 wil ik gaan kweken, zit alleen nog even te kijken welke bakmaat ik nodig heb (heb nog wel een lege bak van 31*21*21 staan).
3 kuhlii's - zit te twijfelen of ik die in m'n kleine bak zet, maar *denk dat die te klein is (aqua-30), eventueel heb ik wel al iemand gevonden die ze wilt overnemen
x aantal mini-japonica garnalen + vuurgarnalen - gaan naar m'n kleine bak.

Er komt dus sowieso in de bak:
9 neon-tetra's
3 D. filamentosus (1 M, 2 V)

Ik ben op zoek naar een leuk bodemvisje en scholenvisje, ik dacht zelf van allebei er 10 om mee te beginnen. Oppervlakte vis hoeft niet.

Hebben jullie leuke ideetjes?
 
Ideetjes zijn welkom. Op dit moment heb ik de Corydoras habrosus, Otocinclus vittatus, Paracheirodon axelrodi, Pristella maxillaris opgeschreven, deze komen allemaal in de rio Orinoco voor, alleen ik weet niet of ze ook echt bij de schaakbordjes rondzwemmen. Ik heb wel gevonden dat de schaakbordjes voorkomen in de In�rida Rivier in Colombia tot de Maripa in Venezuela.
 
Als ik zo op seriouslyfish kijk zie ik dat je de discrossus filamentosus beter wat warmer houd, niet echt een goede combinatie met de neontetra die koeler gehouden wil worden.


Temperature: Higher temperatures � 81 to 86�f (27 to 30�c)
Of seriouslyfish heeft het fout, dat kan ook.
 
Als ik onder andere op fishbase en andere sites kijk geven ze aan tussen de 23 en 25 ;) En eigenlijk nooit 27 - 30 graden.
 
Filamentosus kan al prima bij ca. 26. Wordt inderdaad samengebonden met P. axelrodi. Ook met Nannostomus eques en Carnegiella strigata.

Let wel op het water: zacht en zuur!
 
Ik weet inderdaad dat het water zacht en zuur moet zijn ;) Ik schrijf de nannostomus en bijlzalmpje ook even erbij ;)
 
Op dit moment zit ik te denken aan een harempje schaakbordjes met een scholenvis erbij, dus maar 2 soorten vissen. Ik dacht aan de kardinaaltetra, maar ik weet het nog niet zeker, omdat ik eigenlijk geen paracheirodon wil.
 
De kardinaaltetra zwemt in 9 van de 10 aquaria geloof ik zo onderhand. Is het niet leuker om eens te kiezen voor een andere vis? De Nannostomus eques werd al genoemd maar kijk ook eens naar de Nannostomus marginatus of de Nannostomus morthentaleri. Laatste is niet goedkoop maar dan heb je ook wat zwemmen dat niet overal al in de aquaria zwemt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik had inderdaad ook de eques opgeschreven. De morthentaleri is veel te duur voor mij (heb geen werk, dus echt een maximum budget helaas). ik zit op dit moment echt in een twijfelmodus wat ik moet doen. Ik wil mijn platy's eigenlijk niet weg doen, omdat ik daarmee wil gaan kweken, alleen dan moet ik er eerst een man voor kopen, daarnaast wil ik ook graag de bak veranderen, alleen dan kunnen de platy's er niet in blijven....
 
Ik zou ook voor de Nannostomus marginatus kiezen, en/of de Hyphessobrycon amandae. Dan het liefst in forse scholen. Die combinatie heb ik ook, weliswaar nu zonder schaakbordjes. Leuker gedrag dan de mooie, doch standaard en behoorlijk saaie kardinaaltjes.

Hyphessobrycon amandae is onderschat. Komt ook omdat ze in de winkel vaak fragiel en kleurloos ogen. Eenmaal op kleur zijn ze prachtig. Scholen redelijk, niet supergeweldig, maar welke scholenvis eigenlijk wel? Het enige wat bij mij volmaakt schoolt zijn mijn molly's, wat niet eens scholenvissen zijn!
 
De Hyphessobrycon amandae komt zo te zien niet voor bij de Dicrossus filamentosus, dus die valt af.

De neon-tetra's gaan sowieso weg, over de kuhlii's en 2 v/d platy's'zit ik nog heel erg te twijfelen en m'n garnalen gaan naar m'n kleine bak.
 
Op dit moment heb ik veel op fishbase gekeken, het volgende lijstje heb ik op dit moment, deze vissen zijn allemaal gezien in de omgeving v/d Dicrossus filamentosus:
Nannostomus marginatus
Nannostomus trifasciatus
Nannostomus eques
Nannostomus unifasciatus
Hemigrammus bleheri
Hemigrammus rhodostomus
Thayeria obliqua

Andere ideetjes zijn welkom
 
Inmiddels weet ik het bestand wat ik wil:
2 � 3 Dicrossus filamentosus
15 Nannostomus marginatus
10 Carnegiella marthae
 
Lijkt me een leuk bestand. Zacht zuur water. Flink wat drijfplantjes. Niet teveel licht.
Op de bodem veel takken en bladeren, waar de dicrossussen lekker tussen kunnen scharrelen.
En dan lekker genieten.
 
Inderdaad Cowboynl, alles zwemt ook bij elkaar, wat een eis van mij was.

@John, de dambord is inderdaad ook mooi, maar ik vind de schaakbord mooier.
 

Terug
Bovenaan