Bestand Rio 240


M@rcel

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2017
Berichten
107
Mijn Juwel Rio 240 staat nu 2,5 week in te draaien en over 1,5 week wil ik de eerste vissen gaan halen, mits de waterwaarden goed zijn.

De waardes waren afgelopen zaterdag voor de wekelijkse verversing(EI):

PH: 7,5 gaat nog wat omlaag door meer co2 toe te voegen
KH: 8
GH: 8
NO3: 10
NH3: 0
PO4: 1,5
NO2: 0

Alleen ben ik er nog niet helemaal uit wat betreft het bestand en de aantallen.

Voor de bodem had ik Corydoras Panda, Otocinclus Vittatus, Anentome Helena en Neocaridina Heteropada in gedachten, daarmee is de bodem/onderste laag vol, misschien wel te vol.

Voor de middenlaag had ik Paracheirodon Innesi in gedachte.

Voor de bovenlaag wou ik Epiplatys Annulatus of Carnegiella Strigata, maar beide willen volgens mij wat warmer en/of zachter water.

Buiten dit ben ik ook nog op zoek naar een eyecatcher in de vorm van een betta of gourami's.
Hier ben ik ook nog niet over uit.

Het aquarium is rijkelijk beplant inclusief drijfplanten.

Graag hoor ik jullie ideeen over een mooi bestand voor dit aquarium.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Mijn ervaring is dat de garnalen en oto's door de hele bak zwerven, niet specifiek op of bij de bodem dus. Wat voor temperatuur wil je aanhouden?
 
De temperatuur staat nu ingesteld op 23 graden, maar kan natuurlijk nog bijgesteld worden afhankelijk van het bestand.
 
Met de otocinclussen zou ik sowieso nog een tijd (maanden) wachten omdat die leven van 'aufwuchs': micro organismen die in/tussen algen etc zitten. Daarvan heb je pas 'genoeg' voor je vissen na een aantal maanden (ik heb wel eens gelezen half jaar). T lijkt mij leuk als je best een groot aquarium hebt om van de vissen een grote groep te nemen, dan zijn de qua gedrag meestal wel het leukst (als het groeps/scholenvissen zijn).
 
Voor de bovenlaag wou ik Epiplatys Annulatus of Carnegiella Strigata, maar beide willen volgens mij wat warmer en/of zachter water.
.


Epiplatys Annulatus hoeft niet warm, ik heb ze zelfs op 19/20 graden in de winter en dat gaat prima.
 
Haha Ruben, die link plaats ik ook vaak over de oto's :)
 
Interessante link. Al vind ik het niet interessant van wie die link afkomstig is;)

Wel vind ik belangrijk of dit bestand kan en zo ja, in welke aantallen.
Over de oto's kan ik in ieder geval nog een paar maanden nadenken.
 
Aangezien er weinig aanmerkingen zijn op dit bestand ga ik er maar vanuit dat dit mogelijk is.
Maar dan nu de aantallen.
Kunnen de onderstaande aantallen?

10 Corydoras Panda
20 Neocardina Heteropoda
5 Anentome Helena

25 Paracheidon Innesi

10 Epiplatys Annulatus

Is het dan nog mogelijk om er nog wat aan toe te voegen?
Zoals een betta of misschien nog een groepje Otocinclus Vittatus.
 
Je bak kan dat makkelijk hebben.
Ik gebruik altijd http://aqadvisor.com voor de bezetting. Daar kan je een behoorlijk goede richtlijn krijgen.
 
Klinkt inderdaad als prima bestand en je kan er altijd nog wat bij doen / de groepen aanvullen als je er toch meer wil.
 
Mooi bestand. Kijk eens na welke temperatuur de panda nodig heeft. Volgens mij is dat veel hoger dan je andere vissen. Die doen het het beste op 20-22C met een kleine nachtelijke afkoeling. Er zijn corydorassoorten die ook van wat koeler water houden.
 
Pandas doen het prima op 22 graden hoor. Bij het verversen mag je ook koeler water gebruiken om ze tot kweken aan te zetten.
 
Bedankt voor de reacties.

heb vandaag de corydoras Panda, vuurgarnalen en de anentome Helena's gehaald.

Als alles goed gaat dan komen volgende week de neontetras en de week daarop de Epiplatys.

Ook kwam ik nog de hara jerdoni tegen.

kunnen er hier nog een paar van bij?
 
Mooi bestand. Kijk eens na welke temperatuur de panda nodig heeft. Volgens mij is dat veel hoger dan je andere vissen. Die doen het het beste op 20-22C met een kleine nachtelijke afkoeling. Er zijn corydorassoorten die ook van wat koeler water houden.
De panda leeft in wateren welke hun oorsprong vinden in het andes gebergte (smeltwater). 17-22 graden kunnen ze perfect hebben.
 

Terug
Bovenaan