Wat is er nieuw

Bestandje rondom Badis badis

Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Ik heb wat hulp nodig met een bestandje rondom de Badis badis.

De bak wordt onverwarmd (temperatuur zal 's zomers tussen de 20 en 28 graden schommelen, en 's winters tussen de 18 en 22) en behoorlijk stevig beplant.

Mij is een groepje Pethia gelius aangeraden, ze spreken me wel aan maar ik heb niets zoiets van 'Dat wordt hem'.
De Puntius oligolepis spreekt me dan weer meer aan, maar ik weet niet zeker of deze onverwarmd kunnen?

Ik wil in elk geval een schooltje voor in het midden, eventueel nog wat bovenin, maar dat hoeft niet perse.
Het moet wel Aziatisch blijven.

Exacte maten van de bak zijn 80x40x40.

Is dat om uiterlijk of om gedrag dat je nog niet om bent voor de gelius?
Anders post ik wel even een filmpje waarin je ziet hoe leuk en bezig ze zijn..

Uiterlijk, gedrag heb ik nog niet zo op gelet.

De Puntius oligolepis moet ongeveer de temperatuur van 20-25 graden hebben.

Erg interessant artikel over Puntius oligolepis: http://www.nbat.nl/aquarium6/barbus_oligolepis.html

Even een oud eigen topic opgedoken: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post853227
Er staat wat meer in dan alleen subtropisch/onverwarmd, maar er zullen zeker interessante dingen voor je in te vinden zijn. Kort gezegd:
- Puntius/barbus conchonius/nigrofasciatus/ticto
- Macropodus opercularis
Geen idee hoe die laatste combineert met een Badis badis, maar het zijn totaal andere waterlagen.

Anders Tuinfluiter eens een p.b.tje sturen?

~ Ivo

Bedankt voor de links.
De oligolepis durf ik nog steeds niet zeker van te zeggen welke temperatuur het beste is, maar het komt op mij over dat deze net niet geschikt is voor een onverwarmde bak.

Daarnaast staat het territoriale gedrag (zelfs al is het maar kalmpjes), beschreven in het artikel van de NBAT, mij niet zo aan.
Het zullen wel geen vechtpartijen worden, maar ik heb liever een vredige groep die wat schijngevechten houdt.

De Puntius (Pethia?) ticto is een mooie, maar worden volgens mij wel weer wat forser.
De conchonius spreekt me niet zo aan, en is me daarnaast ook te groot.

De nigrofasciata spreekt me wel weer wat meer aan.

Paradijsvissen zijn ook zeker mooi, zelf dacht ik voor bovenin nog aan een koppel Trichogaster chuna als alternatief.
Ik zal eens contact opnemen met Tuinfluiter.

Voor nu in elk geval staat de P. ticto bovenaan.

Hou er wel rekening mee dat Badis Badis juist wel dat gedrag hebben wat je zegt niet te willen.

Badis Badis zijn onderling best vredig, tot er een nest is.
Dan is het vechten geblazen en heb je grote kans dat je andere Badis Badis apart moet houden of het nest weg moet halen.

Ja, dat snap ik, maar ik bedoel meer dat de scholenvis gewoon rust moet uit stralen.
Dat de Badis, en een eventuele oppervlaktebewoner, territoriaal zijn maakt me verder niet uit.

Bedoelt Ren� niet dat hij bij zijn groepsvisjes niet zit te wachten op territoriaal gedrag?

Edit: te laat 😉

Laat ook even weten wat Tuinfluiter vermeldt 🙂

~ Ivo

Nee ok, denk even voor de zekerheid

Kleine aanvulling op de opmerkingen over de verschillende soorten:
conchonius staat vaak in de boeken vermeld als tot 15 cm groot wordend. Veel auteurs schrijven van elkaar over. Ik heb wel eens een conchonius gezien van naar schatting 7 cm. Zo groot zie je ze zelden. Ga maar uit van 5-6 cm. Maar ze zijn wel druk. Eigenlijk moet je deze soort niet langdurig boven 20C houden en dat is voor de badis wel weer wat koel.

Na wat advies van bovenstaande, ben ik er min of meer uit. Wat vast staat is het koppel Badis badis en een koppel/harem (dat moet ik nog even uitzoeken wat het beste is) Macropodus opercularis.
Als scholenvis de Pethia nigrofascatia of ticto, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan