Beste buitenfilter voor nano aquarium


S

stracciatella

Guest
Hallo allemaal!

Ik heb een aquarium met de afmetingen 30x30x30. In de eerste instantie had ik een filter van superfish, vond deze kwalitatief echter niet super. Hierna ben ik over gegaan op een hoekfilter van denerle. Ik vind echter dat de spons toch wel vrij snel dichtslipt, en je kan ze niet goed schoonspoelen waardoor je meteen weer een hele nieuwe huls moet kopen. Omdat ik zo'n blok in mijn aquarium eigenlijk niet zo mooi vind zit ik eraan te denken om een buitenfilter te kopen. Ik heb op dit moment een aantal modellen op het oog.

Eden 501:
+ Mooie prijs
+ Simpele filter
- Volgensmij een wat onbekender merk?

Dennerle Scapers flow
+ Bekend merk
- Duur
- Je moet hem direct aan je aquarium hangen, weet niet of ik dit heel mooi vind

Tetra Ex 400
+ Bekend merk
+ Heeft volgensmij van die handige kraantjes om de waterstroom te stoppen
- Ook weer wat duurder

Welke van deze zouden jullie aanraden? Of hebben jullie eventueel andere aanraders? Het fijnste lijkt mij wanneer ik makkelijk een deel van het filter materiaal kan vervangen zonder dat ik daar een dure plastic houder bij moet aanschaffen.
In het aquarium wonen op dit moment 2 mannelijke guppen, een aantal vuurgarnalen en 2 volwassen tylomelania slakken met een paar jongen. Wanneer de guppen overleden zijn wil ik er misschien een schooltje kleine visjes in, maar hier heb ik niet echt specifieke plannen voor.
 
Ten eerste nooit je filter materiaal te goed uitspoelen, vervanging is meestal pas na vele jaren nodig, als het zo snel dicht slibt zal er een andere oorzaak zijn waardoor dat is.

Zelf ben ik heel tevreden over de Eden voor mijn garnalenbak van 30x30sx35 cm.
 
Nouja hij slipt niet super snel dicht, maar wel sneller dan je zou willen. Door de manier waarop de dennerle filters in elkaar zitten is het ook vrij lastig om dat maar deels af te spoelen. Het lijkt mij zelf het handigst als je gewoon af en toe een het bovenste laagje watten kan vervangen en de rest van je buitenfilter in tact kan laten.
 
Het bakje is nog geen 30 liter en ik gebruik veel de SF Aquaflow hiervoor. Waarom beviel deze je niet dan? Zelf op een 60 cm voldoen die hier nog.
 
Eden is hetzelfde als Oase.

Heb zelf een Eheim classic 150 op een cube60
 
Ik vond de superfish qua stroming en systeem best fijn, maar er zaten een aantal spleetjes in waar baby garnalen doorheen konden, en na minder dan een half jaar hield hij er gewoon mee op. Daarna voor de Dennerle gegaan omdat ik die ook wat mooier vond. Ik snap dat deze filter qua capaciteit genoeg zijn voor mijn bakje, maar een buitenfilter lijkt mij gewoon wat mooier, en bovendien lijkt meer filter volume mij zeker niet schadelijk.

De Eheim heb ik ook gezien. Leek mij ook een prima filter, maar hij is bijna even duur als te tetratec, en die laatste lijkt mij handiger in gebruik met de afsluitkranen.
 
Ja bij de SF moet je wel iets doen om dat te voorkomen en ik doe er een stukje panty omheen zeg maar. Met een buitenfilter zit je al vrij snel op veel stroming op zo n bakje en je hebt voor de inlaat wat nodig om te voorkomen dat ook daar garnalen ingaan. Een filterquard noemen ze die wel.
 
Ik zal eens kijken naar die filter guards :)
Mocht ik trouwens ooit upgraden naar een 60 liter, dan zou het fijn zijn als de filter daar ook goed op zou draaien. Gezien de beschikbare ruimte verwacht ik niet snel groter te gaan haha.
 
Zoals ik al zei heb ik die Aquaflow 100 ook op de 60cm draaien maar ja dan moet je hem wel wat aanpassen al is dat heel simpel. Ik denk dat een buitenfilter nogal snel teveel stroming geeft voor een bak van 25 liter netto. Of je moet eens kijken naar de kleinere hang on die er zijn.
 
Een kennis die garnalen kweekt gebruikt ze op de 30 liter en heeft mij ze ook geadviseerd maar dan de middelste en niet de kleinste. Ze bevallen hem prima verder.
 

Moet je eens op aliexpres kijken voor een hangonfilter, precies dezelfde als van jouw link alleen 3x goedkoper (3x raden waar onze nl-webshops hun spullen vandaan halen ;) )
 
Hallo,

Even een update. Ik heb onlangs een JBL cristalprofi e 402 aangeschaft, en hoewel hij ontworpen is voor grotere aquaria vind ik hem ook prima passen op mijn huidige nano. De stroming op de maximale stand is wat hard direct voor de uitstroom, maar het is zeker geen draaikolk. De uitstroom is ook nog wat lager te zetten, maar de garnalen lijken geen last te hebben van een wat hardere stroming.

Ben erg tevreden met deze filter. Handig in gebruik te nemen, voelt degelijk aan en hij is super stil! Heb er ook een set glazen lily pipes bij aangeschaft, dus het plaatje ziet er ook heel mooi uit. Nog een voordeel is dat ik deze filter ook kan gebruiken mocht ik ooit naar een iets groter aquarium over gaan.
 
Ik heb een Dennerle external skimfilter op een 35 liter bakje hangen, dit is het model voor de scaper's flow (die vrijwel identiek is op de verstelbare lily pipe na) ik vind het echt een top filter, geeft een goede krachtige regelbare uitstroom, een hoop ruimte voor biologische filtermedia en goede bouw kwaliteit. Zeker met een voorfilterspons erop, hoef je deze niet vaak schoon te maken en hij slipt bij mij absoluut niet dicht. Je hangt hem aan de bak, maar je kan hem er ook naast zetten met filterslangen eraan.
 
Ik zweer bij de kleinere bakjes altijd bij een sponsfilter op lucht.
Vooral bij garnalen, geen gedoe met het afschermen van de inlaat.
 
Ik zou zelf, ook bij een binnenfilter, altijd kiezen voor een waarbij de invoer niet rechtstreeks in het filter hoeft te gaan, maar welke dmv buisjes lager geplaatst kan worden.

Zo'n buis voor de waterinlaat kan je dan ook gelijk een spons omheen doen, waardoor je zowel je mechanische als biologische filtercapaciteit vergroot, en kleine visjes en garnalen niet meer in het filter zelf terecht kunnen komen.
 

Terug
Bovenaan