Wat is er nieuw

Beste samenstelling voor 60l aquarium met neon tetras

LEVAAP

Active member
Lid geworden
19 juli 2024
Leeftijd
28
Goedendag,
Sinds vandaag heb ik in mijn ingedraaide 60l aquarium 6 neon tetras. Ze doen het fantastisch vooralsnog. Nu denk ik dat deze vissen bar weinig ruimte in beslag nemen en denk dat er nog wel een schooltje bij kan met kleine vissen van een andere soort. Zelf zat ik te denken aan danios. De tempratuur van de verwarming staat op 23°c. Wat zijn jullie suggesties, evt een andere soort?

Bijlagen

• 20240803_170933.jpg
    20240803_170933.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 43
  • 20240803_125447.jpg
    20240803_125447.jpg
    5 MB · Weergaven: 39
  • 20240803_170926.jpg
    20240803_170926.jpg
    5.4 MB · Weergaven: 37
  • 20240803_125445.jpg
    20240803_125445.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 44
Heel smaakvol bakje. Ik zou niet voor een andere scholenvis in het midden gaan. Dat wordt op het oog druk.
Een koppeltje pauwooggrondels is misschien leuk erbij? Temperatuur kan je dan ook nog iets zakken naar 21 graden.
Als de planten wat verder groeien en het oppervlak meer vullen zou je ook naar een oppervlakte soort kunnen kijken zoals ringbandsnoekjes.

@Jelle Touwen Dankjewel! Ik neem je voorstel zeker in overweging! Alleen zijn pauwooggrondels niet een beetje te groot voor 60l?

leuk bakje, helaas geen zand. Anders had je kleine corydoras soort kunnen doen.

Ik zou inderdaad geen andere school nemen. Zou misschien wel de tetra school wat uitbreiden. Kunnen er best 10 in. Wil je toch een andere school dan wellicht wat rasboras of de Nannostomus margarinatus. Potloodvisje

Voor op de bodem zijn rode garnaaltjes misschien leuk? Kleur leuk op de kiezels en ze zullen de bosjes die je hebt geplant waarderen.

leuk bakje, helaas geen zand. Anders had je kleine corydoras soort kunnen doen.

Ik zou inderdaad geen andere school nemen. Zou misschien wel de tetra school wat uitbreiden. Kunnen er best 10 in. Wil je toch een andere school dan wellicht wat rasboras of de Nannostomus margarinatus. Potloodvisje

Voor op de bodem zijn rode garnaaltjes misschien leuk? Kleur leuk op de kiezels en ze zullen de bosjes die je hebt geplant waarderen.
Oh 60 liter, dacht 60cm excuus. Dan zou ik koppel ringbandsnoekje doen. En wat garnaaltjes 😉

Neon tetras kan je altijd wel uitbreiden.

@Thijs.ariens leuke ideeen! Garnalen zijn prachtig inderdaad. Ben alleen bang dat die populatie explodeert en ik geen flauw idee heb hoe ik er vanaf zou komen...
De neon tetras ga ik zeker uitbreiden
De bak is zeker wel 60cm, op precies te zijn 65 zelfs

@Thijs.ariens leuke ideeen! Garnalen zijn prachtig inderdaad. Ben alleen bang dat die populatie explodeert en ik geen flauw idee heb hoe ik er vanaf zou komen...
De neon tetras ga ik zeker uitbreiden
De bak is zeker wel 60cm, op precies te zijn 65 zelfs
wat zijn je afmetingen verder van je bak? Als je garnalen prachtig vind, zou ik dat gewoon doen. Je hebt echt niet zomaar 200 garnalen in je bak 😉. Waar woon je? Ik denk dat je garnalen altijd kwijt kan, zeker als je ze gratis weggeeft. Je kan ze ook voor 0,50 cent verkopen op marktplaats. Vind ze ook leuk in je bak passen!

Als ik jou was zou ik wat garnaaltjes doen. Neon tetra uitbreide tot 10 en dan nog een koppeltje van een bijzonder visje.

@Jelle Touwen Dankjewel! Ik neem je voorstel zeker in overweging! Alleen zijn pauwooggrondels niet een beetje te groot voor 60l?
Nee qua formaat kan dat prima en ik zou dan 1m/2v nemen want de man kan soms nogal opdringer zijn.
Een combi met garnalen is dan weer lastig maar dat geldt voor veel visjes want die lusten vaak wel een garnaal dus je moet dan heel veel verstopplekken hebben.

Je zou ook eens naar een killivis als Fundulopanchax gardneri kunnen kijken (wel checken op waterwaarden, die weet ik niet uit mijn hoofd). Géén goede combinatie met garnalen, hoewel de killivis daar definitief anders over denkt.....:chef:

Er zijn een heel aantal aquarianen die drijfplanten in hun bakken hebben en regelmatig een overschot hebben. Als je bij 'gevraagd' post welke soort je wilt, zullen er vast wel wat reacties komen om wat op te sturen naar je.

Er zijn een heel aantal aquarianen die drijfplanten in hun bakken hebben en regelmatig een overschot hebben. Als je bij 'gevraagd' post welke soort je wilt, zullen er vast wel wat reacties komen om wat op te sturen naar je.
Hier meerdere soorten ronddrijven, kan ze je zo opsturen als je de verzendkosten betaald. Als je dat wilt, moet je me maar ff een pb sturen. Regelen we het via daar even.

Dat die zonder goed licht en co2 dood gaat haha
Oh dat zou zonde zijn. Ik heb het licht (wit) 10 uur per dag aanstaan en, zoals te zien natuurlijk, geen co2. Op de website waar ik ze had gekocht stond dat het een eenvoudige plant is om te houden. Daar had ik natuurlijk wel op uitgekozen als beginnend beplant aquarium eigenaar

Oh dat zou zonde zijn. Ik heb het licht (wit) 10 uur per dag aanstaan en, zoals te zien natuurlijk, geen co2. Op de website waar ik ze had gekocht stond dat het een eenvoudige plant is om te houden. Daar had ik natuurlijk wel op uitgekozen als beginnend beplant aquarium eigenaar
Haha monte carlo is moeilijk, maar gaan t zien 😉

Dat je wit licht hebt, zegt niet zoveel, je moet kijken naar het aantal lumen per liter. Als je het merk en het type van je lamp weet, kun je in de gebruiksaanwijzing (soms) of online (bijna altijd) opzoeken hoeveel lumen je lamp geeft. Dan bereken je het netto aantal liters (dus de bodem en hardscape eraf trekken) en dan deel je het aantal lumen door het aantal liters. Boven de 40 begin je in de buurt van de Monte Carlo te komen, lager dan 20 is weinig.
Het AANTAL uur zegt weinig: als je lamp niet sterk genoeg is, is het -ook al laat je 'm 24 uur per dag branden- niet genoeg en krijg je alleen maar meer algen.

Het aantal lux is 3000, vanaf het oppervlakte water gemeten. Ik schat in dat er zo'n 15l verloren gaat aan hardscape en bodem. 3000 : 45 = 67. Zou dit kunnen kloppen? Dan heb ik de lamp op de hoogste, felste stand staan, hij is dimbaar namelijk

Getallen toch altijd lastig. Bij mij groeit de ene plant die het overal makkelijk doet niet. En een rode plant, die het niet zou horen doen groeit goed. Ik hoop dat je monte carlo een gras mat neerlegt 😉

Het aantal lux is 3000, vanaf het oppervlakte water gemeten. Ik schat in dat er zo'n 15l verloren gaat aan hardscape en bodem. 3000 : 45 = 67. Zou dit kunnen kloppen? Dan heb ik de lamp op de hoogste, felste stand staan, hij is dimbaar namelijk
Hoe komt je aan die waarde van 3000 lux? Heb jij een luxmeter?
Want Lux is niet hetzelfde als lumen. En ik weetniet of de berekening zo klopt. @Cornelius / @benvo weten hier waarschijnlijk wel meer over en anders weten ze wel wie dat wel weet.

Vertel eens welk merk en type verlichting dat je hebt.

Exacte naam heeft ie niet volgens mij

Na enig zoekwerk (Superfish slim LED 55cm) kom ik op de waarde van 2139 lumen. En dan kom je bij 45liter op 47.5 lumen per liter.

Na enig zoekwerk (Superfish slim LED 55cm) kom ik op de waarde van 2139 lumen. En dan kom je bij 45liter op 47.5 lumen per liter.
Hij lijkt er wel op, maar volgens mij is het een andere

Hoe komt je aan die waarde van 3000 lux? Heb jij een luxmeter?
Ik heb een meter ja, die meet enkel in lux. Geen idee wat het verschil is met lumen haha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan