Maar zou dat dan vergelijkbaar zijn? Als je de vergelijking iets minder extreem trekt ziet het er anders uit. Stel dat ik verhuis van Nederland naar bijvoorbeeld Italië. Daar is het klimaat heel anders. Maar ik denk dat de meeste Nederlanders daar goed kunnen overleven zonder ziek of ongelukkig te worden van het klimaat. Het wordt wel lastig om erachter te komen welke situatie van toepassing is.
Strict theoretisch zouden kardinalen zelfs gelukkig kunnen zijn dat ze uit die zure rommel weg zijn. 😉
Als we gaan kijken naar pH, realiseer je dan dat de pH schaal logaritmisch is. Dat wil zeggen dat wanneer je van 6 naar 5 gaat, dit 10 keer zo zuur is. Ga je van 6 naar 4 dan is het zelfs 100 keer zo zuur. Dat is nogal een verschil.
Nu worden kardinalen gevonden bij een pH van tussen de 4 en 6, dus helemaal precies zeggen wat ze 'gewend' zijn is moeilijk zonder de exacte vangstlocatie te weten.
Echter, ga je de dieren nu ineens op een pH van 7.5 zetten, terwijl ze vanaf een pH van 4 komen, reken maar uit hoeveel dat verschil is.
Kunnen ze het overleven? Ja, blijkbaar wel, want er zijn voldoende mensen die kardinalen van een jaar of 6 oud hebben. Voor zo'n klein visje is dat best netjes!
Maar even naar de andere kant, wat is het voornaamste instinct van eigenlijk ieder organisme? Voortplanten.
Hoeveel mensen ken jij die kardinalen in een gezelschapsbak hebben zien voortplanten? Zelfs wanneer ze alleen zitten zal dat niet gebeuren, simpelweg omdat de omstandigheden niet goed zijn.
Sommige dieren zijn wat toleranter en zullen dit wel doen, maar heel veel ook niet.
Een kardinaal zal zich niet zomaar voortplanten zonder dat de omstandigheden daar perfect voor zijn.
Dat wil zeggen zeer zacht en aardig zuur water en niet teveel verlichting.
Ik zeg niet dat een kardinaal niet anders kan overleven he, ze doen het prima bij de meeste mensen, en zijn zoals we weten erg sterke dieren.
Optimaal is het echter allemaal niet.
Zal een paar graden verschil uitmaken? Ja, dat kan zeker. Bij sommige soorten die vrij warm gehouden worden in aquarium zie je ineens heel ander gedrag wanneer je een verversing doet met kouder water. Ze worden ineens heel actief, komen soms spontaan in de paarstemming. Waarom? 1: De temperatuur zakt iets, waardoor ze zich beter voelen. 2: Er komt fris water in, waardoor in de meeste gevallen de TDS van het water zakt, minder (afval)stoffen die onze filtratie er niet uit kan halen.
Dus ja, ik geloof direct dat voor optimale omstandigheden het belangrijk is om de temperatuur niet te hoog maar ook niet te hoog te zetten.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat mijn water een minimum temperatuur heeft, en laat deze in de zomer iets oplopen. Niet alleen door de natuurlijke opwarming, maar ook door de thermostaat iets hoger te zetten.
Lang verhaal kort: Ja, ik ben er redelijk van overtuigd dat een graadje of 2 verschil in het water het verschil kan zijn tussen een dier dat het overleefd en een dier dat zich goed voelt, maar er zijn veel meer factoren dan alleen temperatuur.