Wat is er nieuw

Beste temperatuur voor kardinaal Tetra

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
48
Hallo Allemaal,

Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar wat de beste temperatuur voor onze bak is. Het is nogal een bont gezelschap wat erin zwemt.
Momenteel hebben we 25 graden, maar een aantal van onze vissen kunnen beter wat kouder.
Van onze vissen hebben de kardinalen eigenlijk de hoogste waarden voor temperatuurbereik. 23-28 graden wordt vaak genoemd.
Maar hoe moet ik dat lezen? Voelen ze zich in dit hele bereik happy? Of is het beter om hier echt ruim binnen te blijven?
Voor de killivissen, dwerggoeramis en Ancistrus zou ik eigenlijk eerder richting 23-24 moeten gaan. Maar is dat dan nog verantwoord voor de kardinalen?

hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de stofwisseling (meestal, maar er zijn uitzonderingen) en hoe sneller de visjes volwassen worden maar ook doodgaan. Daarom beter niet de bovenkant opzoeken. Mijn kardinalen worden lekker groot en doorgaans 6-8 jaar oud bij 23-24 graden (gezelschapaquarium)

Dat klinkt goed. Dus als ik de temperatuur tussen 23.5 en 24.5 instel dan moet dat geen probleem zijn.

Trouwens nog iets anders. We hebben hier pH 7.5. De documentatie zegt dat ze liever iets zuurder water hebben. Maar is dat nog aan de orde met die nakweek kardinalen? Zijn die al gewend aan minder zuur water?

Graad of 23 is ook voor kardi's hoog genoeg. 🙂 En dan leven ze inderdaad langer t.o.v. kardinalen die bijv op 28 graden zitten.

Trouwens nog iets anders. We hebben hier pH 7.5. De documentatie zegt dat ze liever iets zuurder water hebben. Maar is dat nog aan de orde met die nakweek kardinalen? Zijn die al gewend aan minder zuur water?
Nee hoor, dat maakt niet zoveel uit. De pH wordt vooral belangrijk als je ze een trigger wilt geven om zich te laten voortplanten.

Nakweek kan verder precies dezelfde waterwaarden aan als wildvang. In tegenstelling tot wat men vaak denkt vindt er maar nauwelijks zoiets als gewenning plaats. Genetisch wordt daar ook niet op geselecteerd.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt vindt er maar nauwelijks zoiets als gewenning plaats. Genetisch wordt daar ook niet op geselecteerd.
Even offtopic maar nageslacht zal zich dus na vele malen nakweek niet snel aanpassen een andere waterwaarden? Vaak hoor je wel dat men zegt dit is nakweek en inmiddels gewend aan "kraanwater".

Ja, als je er over nadenkt is dat logisch. Mensen uit Afrika blijven in Nederland ook gewoon bruin, terwijl dat in Nederland helemaal niet handig is.

Van de andere kant zou je bij de visjes denken dat diegenen die er gevoeliger voor zijn het loodje leggen voordat ze zich kunnen voortplanten. Maar blijkbaar werkt dat toch niet zo.

Bedankt allemaal voor de hulp. 👍

Ja, als je er over nadenkt is dat logisch. Mensen uit Afrika blijven in Nederland ook gewoon bruin, terwijl dat in Nederland helemaal niet handig is.

Van de andere kant zou je bij de visjes denken dat diegenen die er gevoeliger voor zijn het loodje leggen voordat ze zich kunnen voortplanten. Maar blijkbaar werkt dat toch niet zo.

Bedankt allemaal voor de hulp. 👍
Daar is ooit een EU van geweest:

https://aquaforum.nl/threads/waterwaarden-en-nakweek-en-de-gevolgen-voor-de-nakweek.74592/

Even offtopic maar nageslacht zal zich dus na vele malen nakweek niet snel aanpassen een andere waterwaarden? Vaak hoor je wel dat men zegt dit is nakweek en inmiddels gewend aan "kraanwater".
Lijkt me haast niet. Als je echt zou zien dat vissen bij bosjes neervallen op ons kraanwater, en sommigen zouden overleven en zich voortplanten (omdat zij genetisch wat geschikter zijn), dan kun je dat met de tijd wel verwachten. En dan zou dat op het niveau van de groothandel/kwekerij moeten gebeuren. Maar dat is niet hoe vissen die wij in de LFS kopen zijn geproduceerd, er is geen selectie geweest op voortplanting buiten de natuurlijke marge van waterwaarden.

Er is natuurlijk een verschil tussen 'kan overleven in' of 'is gewend aan'.
Mensen kunnen ook wel overleven bij elke dag 40 graden met 95% luchtvochtigheid, maar heel comfortabel zal het niet zijn.
En daar zit het hem ook vaak in. Dat een dier overleefd bij bepaalde omstandigheden betekent niet dat het goed is.
Zie ook elders de discussie over Stendker discusvissen. Ja, ze zullen het redden met een neutrale pH en hard water, maar de soort is toch echt geëvolueerd in zwart water omstandigheden, waar de hardheid erg laag is en de pH eerder naar zuur neigt dan naar basisch. Dat ze het overleven, prima. Maar ze kunnen ons niet vertellen of ze zich lekker voelen.

Ja, als we toch eens met onze dieren zouden kunnen praten... Zou een hoop gedoe schelen. We zouden een hoop uitval kunnen voorkomen als je zou weten wat er in zo'n beestje omging.

Mensen kunnen ook wel overleven bij elke dag 40 graden met 95% luchtvochtigheid, maar heel comfortabel zal het niet zijn.
Maar zou dat dan vergelijkbaar zijn? Als je de vergelijking iets minder extreem trekt ziet het er anders uit. Stel dat ik verhuis van Nederland naar bijvoorbeeld Italië. Daar is het klimaat heel anders. Maar ik denk dat de meeste Nederlanders daar goed kunnen overleven zonder ziek of ongelukkig te worden van het klimaat. Het wordt wel lastig om erachter te komen welke situatie van toepassing is.
Strict theoretisch zouden kardinalen zelfs gelukkig kunnen zijn dat ze uit die zure rommel weg zijn. 😉

Maar zou dat dan vergelijkbaar zijn? Als je de vergelijking iets minder extreem trekt ziet het er anders uit. Stel dat ik verhuis van Nederland naar bijvoorbeeld Italië. Daar is het klimaat heel anders. Maar ik denk dat de meeste Nederlanders daar goed kunnen overleven zonder ziek of ongelukkig te worden van het klimaat. Het wordt wel lastig om erachter te komen welke situatie van toepassing is.
Strict theoretisch zouden kardinalen zelfs gelukkig kunnen zijn dat ze uit die zure rommel weg zijn. 😉
Als we gaan kijken naar pH, realiseer je dan dat de pH schaal logaritmisch is. Dat wil zeggen dat wanneer je van 6 naar 5 gaat, dit 10 keer zo zuur is. Ga je van 6 naar 4 dan is het zelfs 100 keer zo zuur. Dat is nogal een verschil.
Nu worden kardinalen gevonden bij een pH van tussen de 4 en 6, dus helemaal precies zeggen wat ze 'gewend' zijn is moeilijk zonder de exacte vangstlocatie te weten.
Echter, ga je de dieren nu ineens op een pH van 7.5 zetten, terwijl ze vanaf een pH van 4 komen, reken maar uit hoeveel dat verschil is.
Kunnen ze het overleven? Ja, blijkbaar wel, want er zijn voldoende mensen die kardinalen van een jaar of 6 oud hebben. Voor zo'n klein visje is dat best netjes!

Maar even naar de andere kant, wat is het voornaamste instinct van eigenlijk ieder organisme? Voortplanten.
Hoeveel mensen ken jij die kardinalen in een gezelschapsbak hebben zien voortplanten? Zelfs wanneer ze alleen zitten zal dat niet gebeuren, simpelweg omdat de omstandigheden niet goed zijn.
Sommige dieren zijn wat toleranter en zullen dit wel doen, maar heel veel ook niet.
Een kardinaal zal zich niet zomaar voortplanten zonder dat de omstandigheden daar perfect voor zijn.
Dat wil zeggen zeer zacht en aardig zuur water en niet teveel verlichting.

Ik zeg niet dat een kardinaal niet anders kan overleven he, ze doen het prima bij de meeste mensen, en zijn zoals we weten erg sterke dieren.
Optimaal is het echter allemaal niet.

Zal een paar graden verschil uitmaken? Ja, dat kan zeker. Bij sommige soorten die vrij warm gehouden worden in aquarium zie je ineens heel ander gedrag wanneer je een verversing doet met kouder water. Ze worden ineens heel actief, komen soms spontaan in de paarstemming. Waarom? 1: De temperatuur zakt iets, waardoor ze zich beter voelen. 2: Er komt fris water in, waardoor in de meeste gevallen de TDS van het water zakt, minder (afval)stoffen die onze filtratie er niet uit kan halen.
Dus ja, ik geloof direct dat voor optimale omstandigheden het belangrijk is om de temperatuur niet te hoog maar ook niet te hoog te zetten.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat mijn water een minimum temperatuur heeft, en laat deze in de zomer iets oplopen. Niet alleen door de natuurlijke opwarming, maar ook door de thermostaat iets hoger te zetten.

Lang verhaal kort: Ja, ik ben er redelijk van overtuigd dat een graadje of 2 verschil in het water het verschil kan zijn tussen een dier dat het overleefd en een dier dat zich goed voelt, maar er zijn veel meer factoren dan alleen temperatuur.

Ja, dat verhaal met pH blijft lastig. In al onze naïviteit hebben we een visbestand overgenomen met kardinalen en slakken. De slakken houden van kalk, wat in een zuur milieu wat lastiger is. Ik hoop dus maar dat de kardinalen ook bij pH 7.5 gelukkig kunnen zijn. Ik kan het ze helaas niet vragen.
Temperatuur is een ander verhaal. Dat kan ik nog een beetje aanpassen. Daar begon het eigenlijk over. Mijn vraag was of die genoemde 23-28 graden de happy zone is, of de niet dodelijk zone. Maar als kardinalen bij 23 graden 6 jaar oud kunnen worden dan lijkt die vraag me wel beantwoord.

En daar zit het hem ook vaak in. Dat een dier overleefd bij bepaalde omstandigheden betekent niet dat het goed is.
Zie ook elders de discussie over Stendker discusvissen. Ja, ze zullen het redden met een neutrale pH en hard water, maar de soort is toch echt geëvolueerd in zwart water omstandigheden, waar de hardheid erg laag is en de pH eerder naar zuur neigt dan naar basisch. Dat ze het overleven, prima. Maar ze kunnen ons niet vertellen of ze zich lekker voelen.
Hoeveel mensen ken jij die kardinalen in een gezelschapsbak hebben zien voortplanten? Zelfs wanneer ze alleen zitten zal dat niet gebeuren, simpelweg omdat de omstandigheden niet goed zijn.
Sommige dieren zijn wat toleranter en zullen dit wel doen, maar heel veel ook niet.
Een kardinaal zal zich niet zomaar voortplanten zonder dat de omstandigheden daar perfect voor zijn.
Dat wil zeggen zeer zacht en aardig zuur water en niet teveel verlichting.

Ik zeg niet dat een kardinaal niet anders kan overleven he, ze doen het prima bij de meeste mensen, en zijn zoals we weten erg sterke dieren.
Optimaal is het echter allemaal niet.
Kardinalen en veel andere Amazonevissen zijn geëvolueerd om voor de voortplanting gebruik te maken van de seizoenen. In het regenseizoen zwemmen ze de ondergelopen bossen in, waar meer voedsel is etc etc en de consequentie is dan dat ze in een milieu terechtkomen waar o.a. de pH lager is. Die lage pH is evolutionair een trigger voor ze geworden om de processen van voortplanten in gang te zetten. Op dezelfde manier als sommige andere vissen reageren op een verandering van luchtdruk of temperatuur.

Maar dit betekent niet deze de omstandigheden van voortplanting de beste levensomstandigheden definiëren. Fysiologisch is er bij verreweg de meeste soorten geen mechanisme dat het makkelijker voor ze maakt te overleven bij een pH van pak-hem-beet 6 dan bij een pH van 8. Of althans ik ben het niet tegengekomen.

Dat uitgesproken blackwater-soorten het soms toch minder doen (vaker ziek worden en zo) op gemiddeld kraanwater, heeft m.i. niet zozeer te maken met de watersamenstelling an sich, maar meer met de grotere kans op bacterie-opbouw in ons kraanwater. Meer opgeloste stoffen en zo die als voedsel dienen voor ziektekiemen. In het wild is er minder "uitdaging" voor het immuunsysteem van bijv zo'n discus. Hij is dan ook niet gebouwd op die mindere omstandigheden.

Ik heb in de nano s met ph verlagende bodem ook puntslakken en die doen het prima. Het is meer de calcium en magnesium die ze vanuit de gh gebruiken.

Dat is weer hele nieuwe informatie. Als dat zo is dan zou het in theorie zelfs kunnen ze zich in zuur water helemaal suf paren en zo sneller opgebrand zijn.
Wel leuk om meer te leren over de natuurlijke gewoonten van deze beestjes. Ik vond het ook super interessant om te lezen hoe dat met killivissen gaat.zo mooi om te zien hoe elk dier zich uiteindelijk aanpast aan de daar heersende omstandigheden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan