Beste verwarming Schego i.c.m. Inkbird? Maar welke Inkbird?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Ik heb naar verschillende verwarmingselementen gekeken en ook de ervaring van verschillende mensen hier gelezen (o.a. het topic Verwarming op discusbak van rjoemman). Uit die ervaringen vind ik dat de Inkbird ITC in combinatie met de Schego verwarming titanium een mooi systeem is.

Ik dacht het volgende te kopen:
- Schego verwarming titanium, 600 W
- Inkbird ITC-308

Echter heb je van Inkbird ITC ook andere varianten, zoals de Inkbird ITC-306A (10 euro duurder) welke voor aquaria zijn gemaakt o.a. Waarom zou ik deze bijvoorbeeld moeten/willen kiezen, deze heeft twee temperatuur sensoren wat ik als nadeel zie omdat je in een groot aquarium altijd wel iets van temperatuur verschil zult hebben tussen links en rechts (al staat in de omschrijving dat deze pas alarm slaat bij 3 graden verschil).

full


Doe ik er goed aan om de bovende twee items te kopen of zijn er andere / betere alternatieve?
 
308 = Prima voor als ook wilt gaan koelen want die kan dus naast het verwarmen bij een te hoge temperatuur ook een chiller aansturen. Wel nog een "waterdichte kunstof sonde" bij kopen.
306-T = Heeft weer geen chiller functie maar kan wel dag/nacht temperatuurinstelling aan en je kunt hem bij inkbird.shop al met aquariumprobe bestellen. De 'oude' versies kwamen alleen met die metalen probe.
306A Wifi ken ik niet, is die nieuw? Als die alleen als extra functie wifi heeft vind ik dat zelf niet zo interessant.
310T kan nog meer verschillende programma's voor verschillende temperaturen bevatten, voor een aquarium niet zo interessant denk ik.

Ik gebruik zelf de 306-T en die werkt prima. Er zijn ook wat leden die met een 308 werken en in de zomer dus een ventilator of chiller aansturen met die extra schakeloptie.
 
Ik heb die ITC-306A even opgezocht en dat is best een mooi ding. Eigenlijk is het gewoon een 306-T maar dan met wifi en een extra probe ter beveiliging. Het beste hang je beide probes dus naast elkaar en als ze meer dan 3c tussen elkaar verschillen weet de inkbird dat een van de probes niet goed meer is en gaat er een alarm af. Op zich een mooi idee voor in een aquarium waar een kapotte heater veel schade kan toebrengen.

Zelf zou ik voor een 306-T of 306A kiezen omdat ik het dag/nacht ritme een leuke feature vind en het automatisch koelen van een aquarium (308) toch niet ga gebruiken. Als het een paar weken weer extreem warm is zet ik er los een ventilator op daar heb ik geen inkbird voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik ook gewoon de ict-308 werkt prima heb wel laatst voor de zekerneid de metalen probe vervangen voor de kunststoffen.en mocht je interresse hebben ik heb nog zo n probe liggen .kost weinig.
 
Ik heb zelf maar een simpele 200W heater en zie de toegevoegde waarde niet van 'geavanceerde' heaters.
Als er verschil in de bak zit links en rechts dan is er iets niet goed met je doorstroming en ga je ook CO2 problemen krijgen ;-)
 
Ik heb zelf maar een simpele 200W heater en zie de toegevoegde waarde niet van 'geavanceerde' heaters.
Ach zo'n inkbird is sowieso een mooie extra beveiliging helemaal voor die 'simpele' heaters. Ik weet niet of je wel eens meegemaakt hebt dan de interne thermostaat niet meer werkt en hij niet af wil slaan maar dan ben je blij met je inkbird die de stroom er netjes af haalt. Ik gebruik zelf dus ook inkbird icm simpele staafverwarming en heb de thermostaat van die staafverwarming net boven de gewenste temperatuur staan. Als de inkbird niet af wil slaan of de probe is stuk gegaan dan slaat de staafverwarming zelf nog uit als het veel te heet wordt.
 
Ik heb zelf maar een simpele 200W heater en zie de toegevoegde waarde niet van 'geavanceerde' heaters.
Als er verschil in de bak zit links en rechts dan is er iets niet goed met je doorstroming en ga je ook CO2 problemen krijgen ;-)
dit heeft ook niks te make met doorstroming of wat dan ook ,dit gebruik je als extra veiligheid tegen een defecte thermostaat in je verwarming wat wel eens voorkomt,en je je vissen niet kookt
 
Aha. Oke die beveiliging had ik zelf al gemaakt. Het kan geen kwaad inderdaad. Better safe than sorry.
 
De reden voor mij om voor de 306 te gaan ipv voor de 308 is de mogelijkheid om 2 heaters aan te sluiten.
Ik heb er dan ook 2x 600w op zitten.

Alleen bij die probe heb ik wel vraagtekens.
Er staat waterdicht rvs.
Die van mij is zwart en bladderd een beetje, misschien dat het rvs zwart geschilderd is?

Nadeel van de inkbird vind ik dat de draad tussen probe en computer massief is, m.a.w. ik kan er geen andere probe op doen als ie stuk is zonder in de kabel te knippen.
 
je hebt bij inkbird ook types met probe met een stekker ik meen oa de 308s
 
308 = Prima voor als ook wilt gaan koelen want die kan dus naast het verwarmen bij een te hoge temperatuur ook een chiller aansturen. Wel nog een "waterdichte kunstof sonde" bij kopen.
306-T = Heeft weer geen chiller functie maar kan wel dag/nacht temperatuurinstelling aan en je kunt hem bij inkbird.shop al met aquariumprobe bestellen. De 'oude' versies kwamen alleen met die metalen probe.
306A Wifi ken ik niet, is die nieuw? Als die alleen als extra functie wifi heeft vind ik dat zelf niet zo interessant.
310T kan nog meer verschillende programma's voor verschillende temperaturen bevatten, voor een aquarium niet zo interessant denk ik.

Ik gebruik zelf de 306-T en die werkt prima. Er zijn ook wat leden die met een 308 werken en in de zomer dus een ventilator of chiller aansturen met die extra schakeloptie.

Inderdaad een waterdichte sensor maar geen kunstof. Het beste daarvoor is de DS 18b20.
 
Ik heb zelf maar een simpele 200W heater en zie de toegevoegde waarde niet van 'geavanceerde' heaters.
Als er verschil in de bak zit links en rechts dan is er iets niet goed met je doorstroming en ga je ook CO2 problemen krijgen ;-)
Ander voordeel is dat je direct een apparaat hebt waar je de temperatuur vanaf kunt lezen, terwijl het helemaal niet duur is.
 
De reden voor mij om voor de 306 te gaan ipv voor de 308 is de mogelijkheid om 2 heaters aan te sluiten.
Ik heb er dan ook 2x 600w op zitten.

Alleen bij die probe heb ik wel vraagtekens.
Er staat waterdicht rvs.
Die van mij is zwart en bladderd een beetje, misschien dat het rvs zwart geschilderd is?

Nadeel van de inkbird vind ik dat de draad tussen probe en computer massief is, m.a.w. ik kan er geen andere probe op doen als ie stuk is zonder in de kabel te knippen.
In een discus bak is de temperatuur natuurlijk hoger dan in de meeste bakken, ik verwacht dat ik aan 1 600w voldoende zal hebben, vooral omdat het hier binnen vaak al 20 a 21 graden is.
 
Inderdaad 600W is flink hoor. Maar het is vooral handig om na een iets koudere verversing toch weer snel op temperatuur te komen.
 
Ik draai zelf op beide bakken en mijn Q/Kweek/Tijdelijke bak met een ITC-306T.

Ik gebruik zelf de dag en nacht temperatuur, alhoewel op 1 temperatuur instellen ook kan.
Ik heb met de metalen probe ook wat mindere ervaring, soms 4 maanden, soms 2 a 3 jaar, maar tot nu toe zijn ze wel kapot gegaan.

Het verschil tussen de vaste probe en de losse probe ken ik. Als je een vervangende probe besteld, zit er normaliter een aansluitstukje bij, wat je kan monteren als je de controller open schroeft, de oude kabel los soldeert en vervolgens de nieuwe er op soldeert. Heb je eenmaal zo'n stekker aansluiting, dan hoef je in principe nooit meer dit karweitje uit te voeren, omdat je dan gewoon de stekker er in doet er weer verder kan met een nieuwe probe.

Heb nog geen ervaring met de kunststof probe. Deze nu wel ook spare op de plank liggen, voor het moment dat ik weer een uitvaller heb.

Ik vind de A variant ook wel interessant en heeft meteen de juiste probes

IMG_20200526_121449.jpg


edit: ik heb trouwens twee maal AM 500W op 500 liter, maar zie het ook als een vorm van redundancy. Als 1 element uit valt, blijft de bak gewoon op temperatuur en zit ik niet direct met een mega probleem. Ik check eens per 3 maanden ofzo even of ik zie dat beide correct werken
 
Laatst bewerkt:
Aha even lossolderen en die kabel ertussen.
 
Ik ga voor de Inkbird ITC-306A, het mooie van de Inkbird ITC-306A is dat er twee sensoren opzitten, dus in het geval dat er een kapot gaat krijg je een melding en kun je dus op tijd de verwarming uitzetten voordat alle vissen uit het aquarium zijn gekookt. De vraag is natuurlijk hoevaak dit echt zal gebeuren, maar voor die 10 euro meer vind ik het wel een mooie feature.

Qua verwarmingselement ga ik voor de Schego 600 watt, ik verwacht dat dit voldoende is, maar anders kan ik er nog altijd 1 bij doen.

Thanks voor jullie input!
 
308 = Prima voor als ook wilt gaan koelen want die kan dus naast het verwarmen bij een te hoge temperatuur ook een chiller aansturen. Wel nog een "waterdichte kunstof sonde" bij kopen.
.
308s komt met de kunstof probe. fyi :)
 

Terug
Bovenaan