beta zonder rugvin...


W

whitte

Guest
hallo iedereen.

Ik heb hier een eerste vraagje voor jullie.
Een tijdje terug kocht ik een aquarium, na het instaleren en indraaien van het kleine bakje heb ik een leuke inwoner gekocht. een siamese kempvis. hijleek heel blij in zijn nieuwe huis en zo ook wij natuurlijk. echter kwam ik vandaag thuis van het werk en ineens is zijn mooie rugvin helemaal weg... eerder was er niets raars te zien.

op deze foto zie je zijn mooie vin nog:




deze foto is van vandaag en is hij zo goed als weg:



hopelijk kennen jullie dit probleem.ik heb in de bak ook gekeken of er iets speciaal te zien wa (iets scherps of iets waar hij vast zou kunnen zitten. of resten van de vin) maar er was niets speciaal te zien.

mvg
 
het lijkt er op dat de vin weggesmolten is, of vinrot
heb je de waterwaarden van de bak? stukje catappa er in?

ik zie ook nog iets: voedingsbodem... zit die er nog in?
 
weggesmolten? de juiste waterwaarden heb ik niet. kunnen ze die testen bij de winkel waar ik alles kocht?

En er zit idd voedingsbodem onder het zwarte grind. maar op plaatsen waar geen planten kwamen te staan zit bijna niets...
 
als het kan zou ik de voedingsbodem weg doen ;)
of de winkel het kan testen weet ik niet, sommigen kunnen het wel en anderen weer niet
vraag het even zou ik zeggen :p
 
Ik vind het er meer uitzien alsof de vin eraf gescheurd is. Dat zou met een goede waterkwaliteit vanzelf goed moeten komen.
 
ja daarom, met een slechte waterkwaliteit kan de vin dus wegsmelten, dat heb ik ook eens gehad...
misschien, zo'n klein bakje, dikke laag voeding... snap je??

waaraan zou de vin afgescheurd moeten zijn dan? als Bart zelf zegt dat er niets scherps of iets in staat?
 
ik ga morgen eerst een staaltje water laten testen.als dat ok is zal ik alvast een paar dagen afwachten als dat geen kwaad kan?

en een voedingsbodem heb ik toch nodig voor de planten? en ik ben toch niet de enige met een voedingsbodem? of mist mijn kennis weer iets ;D

alvast bedankt voor de info!!
 
Een vin wegsmelten? Nog nooit van gehoord.
Is hij niet in die schedel of bij het hout misschien blijven haken? Die lange vinnen zijn nogal kwetsbaar...

Zeker ook omdat het in korte tijd (minder dan een dag?) is gebeurd denk ik toch dat hij ergens is blijven haken.
 
Ik heb ook nog nooit van wegsmelten gehoord moet ik zeggen. Denk eerder dat de vin is blijven hangen ofzo. Anders is het wel heel erg snel gegaan.
De meeste hebben geen voedingsbodem denk ik. Je kunt prima zonder zolang je maar ervoor zorgt dat er voldoende voeding voor je planten is.
 
mijn eerste gedacht ging ook uit naar afgescheurd... maar ik vond nergens resten van de vin, of zou de filter deze opzuigen? of evt opeten?

En zouden jullie de voedingsbodem weg halen? of gewoon laten zitten nu hij daar toch zit...
 
Ook niets tussen de planten of in die schedel?
Zou best kunnen dat hij in (of misschien achter?) het filter zit.
 
ik heb net nog eens gekeken, en nergens is iets van de vin te bespeuren. enkel de filter heb ik niet open gehaald omdat ik niet alle rust wou verstoren ;)
 
begint er al weer wat te groeien of wordt het alsmaar erger?
 
Kun je ook zien dan de ondervin voor een deel inkrimpt, als ik zo kijk denk ik dat je wel met een bacteriele infectie te maken hebt oftewel waarschijnlijk vinrot. Ik denk te zien dat er ook een stuk ondervin weg is. Ik heb het vaak bij mijn witten en zie vaak de eerste tekenen van deze infectie. Hoe groot is je bak nu?? ik denk dat je hem even apart moet zetten en wat zout moet toevoegen samen met een amandelblad.
 
nick_vis zei:
begint er al weer wat te groeien of wordt het alsmaar erger?

Op 2dagen zal hij toch niet zienbaar groeien? of wel?
Maar het is zeker niet erger geworden.

De andere vinnen zijn altijd zo geweest... ookal is hij nog niet zo lang in mijn bezit.

mvg
 
Het kan heel snel teruggroeien ;)
Niet dat hij weer helemaal heel is...
 
Ik zie idd dat er terug langzaamaan wat begint te groeien.
Spijtig voorval dit, het is/was z'n mooie vis. Maar hopelijk komt alles goed. hij krijgt goede zorg dus ;D

Kan ik nog iets extra voor hem doen zodat het zeker goed geneest?

mvg
 

Terug
Bovenaan