Betreft Trichogaster trichopterus gold - Goud gourami


L

Luc_S

Guest
Hallo iedereen,

Ik had een vraag betreft mijn Goud gourami die ik nu solitair in mijn 118x40x43 aquarium heb zwemmen.

full8015810.jpg

(Foto van gdaaquarium.nl)

Deze Goud gourami is ongeveer 12 cm en al een tijd solitair, ik weet niet precies hoe lang omdat ik deze vis bij het aquarium waar zij in zit heb gekregen.
Toen ik een visbestand had samengesteld op dit forum werd er aangeraden om er een koppel van te maken maar de aquariumspecialzaak die toevallig een mannetje had raden aan dat niet te doen omdat ze dan elkaar "af zouden maken" of gewoon zouden "vechten". Klopt dit?

Info over het aquarium:
Zoals al eerder gesteld, het aquarium is 118x40x43 groot. Met een redelijke hoeveelheid planten en genoeg schuilplaatsen. Daarbij meerdere bewoners in het zelfde aquarium 6 guppen, 5 slakken en 2 algeneters.
De waardes zijn;
PH = 8
GH = 7
KH = 6
No2 = 0 mg/l
No3 = 20 mg/l


Betreft het gedrag van de Gourami, zij is erg schuw. Natuurlijk zullen mensen zeggen dat het komt door de andere bewoners maar zij zwemt er in harmonie tussendoor. Wanneer ik in de buurt kom van het aquarium of wanneer er maar de kleinste beweging plaatsvind dan gaat ze gestrest rondzwemmen of zoekt ze meteen de meest dichtsbijzijnde schuilplaats. Ze eet gelukkig wel.

Dus.. alles op een rijtje;

Hoe gaat de koppelvorming van een (goud) Gourami in zijn werking?

Kan ik nog een koppel vormen met mijn Gourami?

Als ik er een mannetje Gourami bij zet, hoe groot is de kans dat ze gaan vechten?

Waarom vertoont mijn Gourami dit gedrag?



EDIT: typfout
 
Als je een koppel wil laten vormen, zet er dan een vrouw bij, want volgens mij is dit een mannetje.
Vrouwtjes hebben oa een korte afgeronde rugvin en zijn na zo'n twee jaar volwassen.
Jonge mannen kunnen wel eens agressief gedrag vertonen naar (jonge) vrouwtjes, maar dat verdwijnt wel als ze ouder worden.
Zorg ook voor voldoende schuilplaatsen dmv veel (drijf)planten en zet gerust wat planten midden in de bak , zodat ze niet altijd in elkaars gezichtveld zitten. Niet te drukke medebewoners erbij, en hebben ze het liefst een Ph rond 7 - 7,5.
Het zijn soms wat gevoelige schrikachtige vissen, maar na gewenning zal dat ook minder worden.
 
panchax zei:
Als je een koppel wil laten vormen, zet er dan een vrouw bij, want volgens mij is dit een mannetje.
Vrouwtjes hebben oa een korte afgeronde rugvin en zijn na zo'n twee jaar volwassen.
Jonge mannen kunnen wel eens agressief gedrag vertonen naar (jonge) vrouwtjes, maar dat verdwijnt wel als ze ouder worden.
Zorg ook voor voldoende schuilplaatsen dmv veel (drijf)planten en zet gerust wat planten midden in de bak , zodat ze niet altijd in elkaars gezichtveld zitten. Niet te drukke medebewoners erbij, en hebben ze het liefst een Ph rond 7 - 7,5.
Het zijn soms wat gevoelige schrikachtige vissen, maar na gewenning zal dat ook minder worden.

Bedankt voor de reactie!

Ik weet echt zeker dat mijn Goud gourami een vrouwtje is want zij heeft een afronding bij haar rugvin, deze foto is niet van haar. Het is inderdaad zo dat de Gourami op de foto een mannetje is.

Als ik het mannetje zou halen dan is die zeker kleiner dan het vrouwtje, het mannetje in de winkel was ongeveer 9 tot 10 cm.

Dus ik zou er gewoon een mannetje bij kunnen zetten zonder dat ze gaan vechten? En met vechten bedoel ik dat "het water uit de bak spettert", dat ze elkaar te lijf gaan. Dat zullen ze toch niet doen?

Betreft beplanting, ik heb gister een paar brede en hoge planten gekocht voor het aquarium waar de Gourami in zit, deze planten zullen de bak mooi opvullen en voor wat dichte groei zorgen.

En betreft de Ph, ik heb bio-co2 maar na een week of 3 is die op en moet ik een nieuw mengsel maken, vandaar dat de Ph aan de hoge kant is.
 
Ik had 2 vrouw gourami's eigenlijk als koppel gekocht. Maar na paar dage en rondvragen zag ik dus dat t 2 dames en waren. Heb dus een man bijgekocht omdat ze blijkbaar toch in tabelvorm leven. De man is stuk kleiner dan de dames en is er bang van. Ze vallen m ook heel de dag lastig.
 
Ik had 2 vrouw gourami's eigenlijk als koppel gekocht. Maar na paar dage en rondvragen zag ik dus dat t 2 dames en waren. Heb dus een man bijgekocht omdat ze blijkbaar toch in tabelvorm leven. De man is stuk kleiner dan de dames en is er bang van. Ze vallen m ook heel de dag lastig.
Ja ze kunnen nogal onaardig doen naar elkaar, ook de vrouwtjes. Zeker in kleinere bakken krijgen de onderdanige vissen dan soms amper nog rust. Zou het even in de gaten houden. :)
 
Hoe oud worden Goudgoerami's? Topic is van 2014. ;-)
 
Als t nie beter wordt dan hou Ik er 1 solitair
 
Hoe oud worden Goudgoerami's? Topic is van 2014. ;-)
Ach. ;-) Inmiddels is een nieuwe generatie gourami's opgestaan (opgezwommen) om de plaats van de oude in dit topic in te nemen.
 

Terug
Bovenaan