Wat is er nieuw

Betrouwbare thermometer?

Papaguinness

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2025
Leeftijd
63
Heeft iemand tips voor een betrouwbare thermometer? Ik heb twee goedkope, ouderwetse glazen thermometertjes. Ik heb de verwarming (ingebouwde staafverwarming van de Oase Biomaster 2 Thermo) ingesteld op 24 graden; de ene thermometer geeft 24 aan, zijn broertje 22. Twee graden verschil is best de moeite in een aquarium. Is de thermostaat van die verwarming in de Biomaster zo betrouwbaar dat ik er vanuit kan gaan dat de thermometer die 24 graden aangeeft toevallig juist geijkt is, of gewoon een betere thermometer kopen?

En van welke thermometer kun je er dan op aan dat die fatsoenlijk geijkt is?

Alvast bedankt voor tips,

Gerard

Volgens mij geen glazen en als je 10 in de bak hangt geven ze denk ik geen van allen dezelfde temp aan.

Bovenop de “biomaster” heatup zit een kleine zwarte kalibratie stelschroef

IMG_0698.jpeg

IMG_0699.jpeg

Voor controle/kalibratie meting (niet continu), deze mooie HACCP thermometer heb ik zelf ook

https://www.conrad.nl/nl/p/tfa-dost...atuur-50-tot-300-c-conform-haccp-1299975.html

Mijn heatup staat dus ook op 24°C
1000023301.jpg

Laatst bewerkt:
Volgens mij geen glazen en als je 10 in de bak hangt geven ze denk ik geen van allen dezelfde temp aan.
Haha nope.
Zelf getest met 3 verschillende en alle 3 anders..

Gemiddelde genomen en dat voor waar aangenomen.
OK, maar wat dan wel?
Een digitale gekalibreerde meter is het beste maar niet te betalen.

Zo'n beetje alles op basis van een D18B20 is nauwkeurig en accuraat genoeg voor de hobby.
Op basis van NTC/PTC kan je net zo goed een glazen thermometer nemen

Laatst bewerkt:
Mits de “factory calibration” juist is uitgevoerd van een reguliere 18B20 (geen goedkope clone)

Ik heb thuis in elke verblijfsruimte een 18B20 maar kalibreer ze altijd met een HACCP thermometer als referentie (geen LAB certificering)
https://www.tinytronics.nl/nl/senso...nsor-met-kabel-waterproof-hoge-temperatuur-2m
Chinese kloon of "echte" zat bij mij 0,2 graad tussen.
Binnen een hobby waar we werken met verwarmingen die standaard werken met een hysteresis van 1 graad vind ik 0,2 best acceptabel.

Je kunt wel op een vrij eenvoudige manier de thermometertjes testen:
Als je een bakje water met daarin smeltend ijs hebt (dus een beetje water met daarin ijsblokjes en het even laten staan dat het stabiel is) hoort een thermometer 0C aan te geven.
Als je een pannetje water op zet/ waterkoker aanzet, als het water goed (!) borrelt, hoort een thermometer 100C aan te geven. Enig minpuntje hierbij is dat aquariumthermometers dan meestal van de schaal aflopen.....

Je kunt wel op een vrij eenvoudige manier de thermometertjes testen:
Als je een bakje water met daarin smeltend ijs hebt (dus een beetje water met daarin ijsblokjes en het even laten staan dat het stabiel is) hoort een thermometer 0C aan te geven.
Als je een pannetje water op zet/ waterkoker aanzet, als het water goed (!) borrelt, hoort een thermometer 100C aan te geven. Enig minpuntje hierbij is dat aquariumthermometers dan meestal van de schaal aflopen.....
Ik ben bang dat door het kookpunt een glazen aquariumthermometer pang gaat zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan