Betta eieren


L

Laurensz

Guest
Hallo,

Mijn betta's hebben gepaard,superveel eitjes.
Ik heb ze een anderhalve dag door laten gaan met paren uiteindelijk wou het vrouwtje en mannetje niet meer,dus ik heb het vrouwtje weggehaald.
Mijn vraag is hoe kan je zien of er eitjes in het nest zitten en hoe moet ik de eitjes het best verzorgen?

Alvast bedankt
- Laurensz
 
Bij mijn weten moet je bij een bettakweek het koppel gewoon samen laten. De man zorgt voor de eitjes en de eventueel uitgekomen jongen. Als je jongen hebt (ze zijn heel klein) artemia of aaltjes voeren. Na een weekje beginnen met dagelijks een klein deel van het water verversen.

Dat is met mijn beperkte Betta verstand, kun je in elk geval aan de slag.
 
Het is goed dat je het vrouwtje eruit hebt gehaald, de man doet de broedzorg namelijk. Tussen nu en 24/36 uur komen de eitjes uit en blijven de komen nog 2 dagen in het nest hangen. De man mag was echt weggehaald worden als de ukken horizontaal zwemmen.

Met een lampje op het nest schijnen wil werken om de eitjes goed te zien!!
 
Neen, je 'moet' het koppel helemaal niet samenlaten. Of je het koppel *kan* samenlaten is geheel afhankelijk van de bakmaat en inrichting.

In een echte kweekbak - die qua inrichting erg leeg is - kan het vrouwtje geen kant op, zich nergens verschuilen voor het mannetje. Dan kun je het vrouwtje niet laten zitten.
In een ingericht aquarium, dat groot genoeg is met genoeg verstopplekken is er als het goed is niet veel aan de hand.

@Laurens: heb je al Betta kweekverslagen gelezen? Staat alles wat je wilt weten in.

~ Ivo
 
Eitjes hoef je niks aan te doen, dat doet het mannetje voor je. Het vrouwtje eruit halen is goed geweest, heeft het mannetje alle rust voor het nest en daar is hij druk genoeg mee! Mijne ging de eerste ukken die horizontaal ging zwemmen ook achterna zwemmen om ze weer terug in het nest te spugen, erg leuk gezicht.

Succes met de opkweek, nu komt het moeilijkste ;)
 
Heb je al een artemia kweek gestart
 
Hoezo? moeilijkste?

Water regematig verversen,en levende artimea voeren.
Is toch niet moeilijk?

Fijne lucht spons op slangetje steken, en water in emmer laten vloeien.
Andere kant er weer in.laten druppelen.

En Artimea,kan hij vandaag of morgen opstarten.
 
Ja, dat weet ik, maar het er op wijzen dat het iig moet gebeuren kan vast geen kwaad.
@Ts hoe lang heb je geconditioneerd? Dit is belangrijk voor een onderzoek.
 
Jongens heel erg bedankt voor jullie reacties!! :D
Ik heb twee weken geconditioneerd en ze doen het goed!
We hebben een Artemis kweker maar eten ze dat dan al meteen als ze uitkomen,alsnog begin ik vandaag met kweken van de Artemia

- Laurensz
 
Artemia eten ze volgens mij na het verdwijnen van de dooier zak.
 
Ja,dat lijkt mij ook wel,he.

Met een volle buik,eet je moeilijk.
 
Met de eizak kunnen ze ook nog niet zwemmen, pas als ze horizontaal zwemmen kan je direct artemia voeren en evt liquifry. Als je groen in je bakje hebt is 1 druppel genoeg per dag.
 
liquifry loste ik eerst op in half kopje water. dan op paar plaattsen in gieten.
 
Hallo,jongens ik heb nog een vraag moet ik de babys weghalen bij de vader en in een apart bakje bij de vader doen? Of moet dat op de natuurlijke manier?
Want ik zag twee babysit op de grond liggen die hij niet heeft opgepakt,de baby beweegd niet.

-Laurensz
 
Jouw kleine betta's zwemmen als het goed is al 4 dagen vrij en het mannetje had je er toen uit moeten halen. Hij hoeft de jongen nu niet meer terug in het nest te stoppen.
 
Je kunt de jongen laten zitten maar de papa er uit halen ;)
Ik laat de papa er altijd een week in omdat ze dat volgens mij prettiger vinden
Als de jongen echt allemaal vrij zwemmen maakt hij ook geen nest meer en laat hij ze lekker zwemmen
Dan zwemt en eet hij gewoon mee, wel moet je de papa nog wel apart bijvoeren ;)
 
Probleem kan zijn dat het mannetje de jongen op kan eten. Het hoeft niet te gebeuren, maar het kan wel.
 
Mijn jongen zwemmen nog niet rond.
Altijd voorzorg ;)
Maar sommigen mensen zeggen dat je de jongen met het bubbelnest in het bakje moet zetten,maar ook als ze niet zwemmen

- Laurensz
 
Zeker dat laatste niet doen,laat vader maar zijn taak doen, zoals het in de natuur ook gaat.
als de jongen rond zwemmen dan papa eruit halen en de jongen later voeren met drup liquifry, opgelost in water.( goeie tip Bertus)
Of eigengekweekte artemia en of azijnaaltjes ,microwormen.
 
Dat krijg je sowieso niet voor elkaar, een schuimnest verplaatsen. Of kan dat wel??
 
Hallo, moet ik het lichts nachts aanhouden?
 
Dat hoeft niet, maar kan wel, tegenwoordig gebruik ik een maanlampje.
 
Kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor, maar licht of nachtlampje is toch "nodig"als er eitjes zijn? Als ze allemaal rond zwemmen kan het licht uit. Toch?
 
We zijn nu zelf met " geen licht" s'nachts bezig en we merken dat het weinig verschil maakt als met licht. Meeste mannetjes eten zo minder hun eieren op. Ikzelf gebruik dus een klein halogeen lampje voor de nacht en overdag de daglamp.
dus echt nodig???
In het wild is het ook pikdonker ;)
 
Ik gebruik een heel klein nachtlampje en die zet ik een stukje van de bak af ;)
 

Terug
Bovenaan