Wat is er nieuw

betta en andere vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter betty
  • Startdatum Startdatum
B

betty

Guest
Hoi,
Iom de dierenwinkel bij mij in de buurt mocht ik mijn betta mannetje in een bak van 8 liter doen. Inmiddels heb ik zon medelijden met mijn betta vis heb ik een aquarium van 50liter gekocht. Deze moet nog een week staan en dan mag mijn betta mannetje erin. Ik wil hier graag 2 vrouwtjes bij doen en een ander vissoort. Echter krijgt ik bij iedere dierenwinkel weer een ander verhaal te horen over welke vissoort bij de bettas mogen. Hierom schakel ik jullie hulp en ervaring in. Kunnen jullie mijn vertellen welke vissoort erbij mogen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hallo daar,

Ikzelf zou de vrouwtjes niet samen laten bij het mannetje.
Om de simpele reden dat je onbewust de deur op een kier zet een nestje Betta's als kado te krijgen.
Niet dat dit veel zorg nodig heeft, maar waar laat je het trio vissen, daarna? Want de broed loopt risico om opgegeten te worden door de volwassen betta's.
Bovendien zal - na een succesvolle worp - het mannetje een vrouwtje niet meer toelaten tot het (schuim)nest met de eitjes. Dit kan beschadiging van het wijfje als gevolg krijgen, of zelfs haar dood.

Het enige wat ik tot slot je mee wil geven: Een haast gegarandeerde match met je Betta man, is een algeneter. Het is een ander soort dier en meestal laten deze twee type aquarium bewoners elkaar met rust.

Veel plezier in elk geval met de Betta in zijn nieuwe bak. 🙂

Je kunt er vrouwen bij doen maar dan moet je zoals Ashley al zegt ruimte voor de jongen hebben.
Ik heb bij mn Betta 7 C. Panda s en een koppel Pauwooggrondels en dat gaat prima.

Jongen is het probleem niet. Althans, naar mijn mening is dat wel erg op de zaken vooruit lopen. Hoeveel jongen denken jullie over te houden in een bakje waar pa en ma plus bijvisjes zitten? In de regel zijn dat er zeer weinig, een enkeling zal misschien opgroeien en daar is niets problematisch aan. Er wordt niet voor niets gesproken over toevalskweekjes in niet-kweekomstandigheden. Als er iets opgroeit is dat zelfs alleen maar leuk meegenomen.

Je kunt je eerder afvragen of je er sowieso wel wijs aan doet in een 'maar' 50 liter bakje vrouwen bij een Betta man te houden. Ons werd aangegeven dat een 80cm, 125 liter bakje daarvoor al tricky kan zijn en het belangrijk is dat de bak zeer dicht beplant is. Dat hebben we gezien, in een kleiner bakje zouden we het absoluut bij alleen een man houden. Daarbij heb ik het dan over een permanente situatie, dus niet bij kweekpogingen. Ik zou je aanraden de vrouwtjes achterwege te laten en voor bijvisjes kiezen.

~ Ivo

Wij bedoelen meer dat het toch wel de bedoeling is dat je visjes probeert over te houden en ze niet lukraak wil laten opeten.
Daarnaast kan in zo n bakje de man ook de vrouwen behoorlijk aanvallen als het nest met de eitjes er ��nmaal is.
Of de vrouwen vallen het nest aan zoals hier is gebeurd bij het eerste nest ooit.

Dus als er al een toevalsnestje komt dan kan dat voor veel stress zorgen bij de ouders.
Mochten er eventueel wel jongen groot worden dan heb je nog een bijkomend probleem.
Dus daarom zeg ik ook niet doen in dat bakje 😉

Zoals je al aangeeft Ivo zal het in een grotere wel kunnen hoor.

jessicapilon zei:
Wij bedoelen meer dat het toch wel de bedoeling is dat je visjes probeert over te houden en ze niet lukraak wil laten opeten.
De bedoeling? Van wie? Van Betty? Is dat gezegd?

~ Ivo

Okay Betty,
Ik ben geen vissenfluisteraar, maar ik heb jouw bericht door de stofkam gehaald.
Je wilt heel graag ��n man en twee vrouwen in het 50L aquarium hebben. Vandaar dat je zelfs een nieuwe bak hebt aangeschaft, zeg ik het goed?

Ik ben haast ook zo begonnen bij mijn Betta vissen.
Alleen ik kocht hen in ��n klap; alledrie.
In mijn situatie had ik twee aquariums. En ��n van de wijfjes was al meteen de gebeten...eh, hond. De wijfjes samen in een bak gaat soms goed en soms niet. Met het mannetje tussen beide Betta dames is het oorlog in de tent. Dan valt de man ��n aan, of de beide vrouwtjes vechten uit wie bij het mannetje hoort. Begrijp je wat ik bedoel?

Wat ik je alleen wil meegeven is: Zorg dat je eventueel een scheidingswand kan plaatsen in je 50L bak. 😉

Ik heb niet ivm het kweken een aquarium gekocht maar puur omdat ik zon medelijden met mijn vis kreeg in dat kleine bakje. De reden dat ik verder informeer is dat ze mij in 4 verschillende dieren zaken ieder een ander verhaal vertelde waardoor ik een beetje verward raakte met wat nu wel en niet kon betreft de vissen daar ik het mannetje al wel in mijn bezit heb. Maar fijn dat ik nu wat meer duidelijkheid heb. Ik wil graag uiteindelijk een 180l aquarium hebben maar helaas is mijn huidige appartement hier te klein voor.

Mijn vraag voor nu was welke andere vissen kan ik toevoegen bij mijn betta vis mannetje. Volgens de ene dieren zaak kan elke vis erbij. De andere zaak zegt dst in zon kom alleen de kardinaal visjes erbij kunnen.

Niet alle vissen zou ik erbij doen. Vinnen pikkers zou ik dus niet doen of vissen met ook mooie vinnen ivm eventuele jaloezie.
Vaak praten de winkels zo dat ze hopen dat je weer iets gaat kopen bij hun. De goede daargelaten hoor.

Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
De bedoeling? Van wie? Van Betty? Is dat gezegd?

~ Ivo

Nee ik bedoelde mezelf en ik denk ook Ashley.
Hij gaf ook aan dat je meer bakken moet hebben als je jongen over gaat houden.
Ik bedoelde dus geen Betty want die stelt een vraag en wij reageerden daarop 😉 .

Corydoras kunnen prima bij een betta en dan een dwergsoortje anders Is je bak wel erg klein en ik zou je man alleen laten in die bak van 50 liter.

Fijn gister dan eindelijk een paar visjes toegevoegd 4 kardinalen en 4 neon tetra's. Van tevoren het water laten controleren bij de dieren speciaalzaak deze zeiden dat deze goed was. De vissen eerst aan het water laten wennen. Voordak ze uberhaupt kon toevoegen was de eerste neon tetra al dood en zojuist ligt tetra nummer 2 dood in mijn kom. Ik snap er niks van. Kan dit door de stress van het vervoer komen of wat is het?

betty zei:
Hoi,
Iom de dierenwinkel bij mij in de buurt mocht ik mijn betta mannetje in een bak van 8 liter doen. Inmiddels heb ik zon medelijden met mijn betta vis heb ik een aquarium van 50liter gekocht. Deze moet nog een week staan en dan mag mijn betta mannetje erin. Ik wil hier graag 2 vrouwtjes bij doen en een ander vissoort. Echter krijgt ik bij iedere dierenwinkel weer een ander verhaal te horen over welke vissoort bij de bettas mogen. Hierom schakel ik jullie hulp en ervaring in. Kunnen jullie mijn vertellen welke vissoort erbij mogen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

De 20 ste, koop je de bak.
Moest nog een week staan .
Nu is het de 26 ste. dat zijn geen 3 weken indraaien, dus denk ik dat je water nier weer goed is, door de vissen die je er bij gedaan heb.
Het filter heeft dat niet kunnen bijbenen.

Dus,hou je water in de gaten.

Of waren ze in de kom van 8 l. al dood? Zuurstof gebrek?

De bak staat al vanaf begin november te draaien. Gister heb ik mijn betta mannetje erin gedaan en iom de viszaak 4 neon tetras en 4 kardinalen erin gedaan. Dit nu een weekje zo laten en dan volgende week kijken om er eventueel nog een andere vis eraan toe te voegen je moet het zoals ik overal op internet lees en iom de dierenspeciaalzaak langzaam opbouwen met vissen.
Ik heb het bericht 20 november geplaatst ik heb nergens gezegd dat ik toen mijn aquarium heb ingericht.
Heb al overlegd met de dierenspeciaalzaak mogelijk dat stress deze vissen teveel is geworden door vervoer. Heb nu 1 vis in moeten vriezen zodat ik hiermee van de week terug kan naar de dierenspeciaalzaak.

En dan ??? Op de BBQ ???

Je zal dat echt niet zien aan zo'n ingevroren visje wat er precies mee is gebeurd

Waarom 4 neon en 4 kardinaaltetra's? De een wil een temperatuur van rond de 22 graden en de ander een temperatuur rond de 26 graden. Ookwensen de kardinaleneengrotere bak.

Betta's wensen drijfplanten. Als je dat nog niet mocht hebben raad ik je dat aan.

Ik heb een drijfplant. En de kardinaal en neon konden prima samen volgens de dierenzaak bij een tempratuur van 25 graden.

Dit is wat de winkel wilde vandaar dat ij het gedaan heb. Ik moet hiermee morgen terug komen bij de winkel

Wat jammer, dat je begon met een topic op het forum over je plannen en uiteindelijk toch bent getrapt in iets wat de winkelier zei dat in dit geval niet klopte.
Voorheen had je een 8 liter bakje voor je Betta dus ik begrijp dat 50 liter heel groot lijkt, maar eigenlijk is het maar heel klein voor heel veel vissoorten.

Weet je toevallig de afmetingen (lengte, breedte en hoogte) van het aquarium?

~ Ivo

betty zei:
Ik heb een drijfplant. En de kardinaal en neon konden prima samen volgens de dierenzaak bij een temperatuur van 25 graden.
Helaas hebben de meeste handelaren geen verstand van vissen. Voortaan kan je beter even op internet nazoeken of de gegeven informatie wel klopt.

Als je alles klakkeloos geloofd wat een handelaar je zegt dan wens ik je veel succes!

Ps. Autootje kopen? Goed onderhouden, altijd van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan.😛

autowrak.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan