Wat is er nieuw

Betta in gezelschapsaquarium !

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
20170630_164727.jpg

Om jullie een idee te geven, bovenstaande bak is degene waar ik een betta zou willen bij stoppen eventueel in combinatie met vrouwtjes. Het betreft een 260 bak (afmetingen zie handtekening) met een al bestaand vissenbestand zoals rouwtetra's, koperzalmen, corys etc...

De waterwaarden zijn 8 Gh, 4 Kh en 7,5 Ph .

Kan hier een betta met vrouwtjes bij of is de combinatie met bv koperzalmen niet ideaal ?

niemand ervaring met koperzalmen en betta's in één aquarium ?

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/hasemania-nana-koperzalm

ik heb de vis nog nooit gehad maar lees hier dat ze erg actief zijn en de Betta stelt erg drukke visjes niet echt op prijs. Dus ik durf niet te zeggen dat het een goede combi is. Ook heb je aan het oppervlak niet echt veel planten en daar houdt de Betta zich ook veel op. Veel drijvers stelt de Betta ook wel op prijs.

Die drijvers kan voor gezorgd worden maar inderdaad, die koperzalmen zijn behoorlijk wilde visjes en dan vooral tijdens het voederen. Zou een grote gourami-soort hier beter tegen kunnen ?

De meeste labyrinthvissen houden van rust, drukke vissen zijn bij geen enkele gourami soort aan te raden.

Alle Betta s en Gourami s houden niet van drukte dus dan is het een minder goed idee icm de Zalmen denk ik.

Als de koperzalmen inderdaad zo druk zijn zou ik er inderdaad ook geen betta of gourami bij zetten. Zoals gezegd zijn deze best wel gesteld op hun rust.
Hoeveel koperzalmen heb je eigenlijk in je aquarium zitten? Ik zie er maar 5 zitten op de foto? Als het er echt maar 5 zijn, vraag ik me af of een betta er last van gaat hebben op dat volume. In zo'n groot aquarium komen ze elkaar maar amper tegen dan en dan zou ik het misschien nog wel durven. Wel met een backup plan voor als het toch niet blijkt te gaan.

Er zitten er inderdaad maar 5 in en ze kunnen enorm wild zijn, zeker tijdens het voederen. Als labyrinthvissen er echt gevoelig voor zijn ga ik het er niet op wagen. Ik zoek een mooie vis(sen) voor in de bovenlaag.

Danio's zijn mss een optie of een school Afrikaanse blauwoogjes maar dat zijn natuurlijk geen blikvangers zoals een betta of een gourami. Halfsnavelbekjes, een bijlzalm die een Gh van 8 aankan,
https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...TEROPELECUS-MACULATUS--VISSEN&productID=11044
Ooit wil ik wel eens een Gourami of terug een Betta erin hebben maar ik wacht eerst tot de koperzalmen hun leven gesleten hebben of ik zou iemand moeten vinden die ze wel in zijn bak wil hebben. Het zijn opvangvisjes en ik vind ze heel mooi maar bij momenten toch wel iets te ruig en ik heb het graag rustig in een aquarium.

Alvast bedankt voor de goeie raad.

Ik zou er toch nog eens op willen terugkomen. Heb een filmpje gepost waarin je mss een wat duidelijker beeld krijgt van de inrichting en de huidige bewoners. Wat drijfplanten betreft, daar wordt aan gewerkt. De lotus laat ik ook doorgroeien tot aan het wateroppervlak zodat die bladeren ook als beschutting kunnen dienen.
Zou deze bak echt te druk zijn voor een mooie Betta man met eventueel een paar vrouwtjes erbij ?

Mijn idee is dat de bak niet voldoende beplant is om voldoende schuilplekken te bieden.

1 betta man zou ik hier wel bij durven zetten. Dan zou ik wel voor een variant met korte vinnen gaan (plakat) zodat deze wat beter mee kan komen met vissen die enthousiast eten.
Vrouwen zou ik zelf niet bijzetten, mede omdat er niet heel veel verstopplaatsen zijn voor de vrouwen zoals John al aangaf.
Maar mits je wat drijfplanten neemt, denk ik dat een kortvinnige man prima kan.

Zowel de rouwtetras als de koperzalmen veranderen in vraatzuchtige piranha's als het op eten aan komt, het water begint net niet te kolken 🙂 . Maar daar zou ik een oplossing kunnen op vinden door ze aan één kant te voederen en de rustige vissen aan de andere kant. Wat de drijfplanten betreft ben ik me van bewust. De lotus mag nog wat bladeren naar de oppervlakte laten komen en de eikvarenplanten zijn nog baby's. Als ik een betta zou plaatsen wordt het een langvinnige of het wordt er geen. Als alternatief zou ik ook al tevreden zijn met een andere labyrinthvis zoals een goerami, maar dan een soort die niet groter wordt dan 10cm. Ik zou de vision 260 nu en in de toekomst uitsluiten willen bevolken met vissen die in nano aquaria thuis horen (80cm of kleiner). Zo kan ik meerdere soorten die in dezelfde waterlaag zwemmen samen huisvesten.

Langvin zou ik hier niet in willen zetten, je stroming is al veelste sterkte Daarom gaf John al aan dat een kortvin beter past.

Ik heb ook een kortvin betta man en 2 vrouwen maar de man zit al geruime tijd apart in een bakje omdat hij de maanvissen lastig viel.
Binnenkort zijn de maanvissen en de diamant goerami's weg en dan kan de man terug in de grote bak bij zijn 2 mooie vrouwen.
Als ik jou was en je zou zo enorm graag labyrint vissen hebben dan zou ik het wel weten,ik zou de drukke zwemmers weg doen en kiezen voor rustige bewoners waar je enorm veel plezier aan hebt maar het is en blijft natuurlijk uw keuze.

Volgens mij was dat Noa😀😉

Klopt 😉 Als een langvinnige je enige optie is dan zou ik het idee laten varen, of een extra bak aanschaffen. Gourami's kan ik je helaas niet mee helpen, heb ik zelf geen ervaring mee

Ik heb ook de ervaring dat de langvinnige met stroming veel sneller is uitgeput en zal gaan rusten.

Als je veel stroming hebt kun je eigenlijk iedere gourami beter vergeten, ze houden geen van alle van teveel stroming.

Als ik het goed begrepen heb is mijn bak voor de langvin betta op 3 punten gebuisd, stroming-beplanting-te drukke medebewoners.

Bestaat er een labyrinthvis (of andere oppervlaktevis zoals bv halfsnavelbekje) die daar wel mee overweg kan ?

Bijlzalmen? Nannostomus eques?

Met wat oppervlakte beplanting zou de Epiplatys annulatus/dageti nog wel een optie zijn. Zijn wel wat kleiner, dus misschien niet de blikvanger die je zoekt. Maar evengoed hele mooie visjes.

Bijlzalmen.

De bijlzalm houdt zich voornamelijk op in de bovenste waterlaag en houdt van iets gedempt licht, drijfplanten waar hij onder kan schuilen worden zeker gebruikt en komen ook zijn kleur ten goede. Bij een te felle verlichting zal zijn kleurpatroon verbleken. Over het algemeen is het ook een schuw visje, geef hem dan ook voldoende schuilplaatsen in de vorm van planten en drijfplanten en houdt hem niet samen met al te agressieve vissen.

Heb bijlzalmen gehad maar die gingen een voor een dood. Bleek dat die graag in zacht licht zuur water vertoeven. De 2 overlevers zitten nu in mijn 70 liter aquarium dat ik op een ph van 6 tot 6,7 en een Gh van 3 samen met Epiplatys annulatus en dwergklauwkikkers en die doen dat daar heel goed.

De vision 260 staat op een PH van 7,5 en een Gh van 8. Voorlopig zie ik het halfsnavelbekje als enige mogelijkheid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan