Wat is er nieuw

Betta is misschien ziek?

Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Leeftijd
20
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum maar ik ben naar hier gekomen met een probleem.
Ik heb een mannelijke betta en sinds dit weekend is er een witte vlek op zijn rugvin. Ik ben naar de dierenwinkel gegaan en daar zeiden ze mij dat hij misschien gewond is geraakt door de decoratie maar de wonde is dus precies alleen maar groter geworden.
In de dierenwinkel (Tom&co) hebben ze me diepvriesvoer meegegeven en dit ga ik morgen geven.

Dit is mijn visbestand in een bak van 40l
De Corydoras panda x1
Roodvinzalm x2
Betta splendens man x1
Rasbora rubro dorsalis x3
Blinde albino grotvis x2
1LuGsCt567CQtT8dDQM8xtmmx8ZqD_xtx_P3PwDoxMkJz88dHh20s-u6a5SgwDoNc6qplq_E3CNw-iUZ4LyUc6YGJHw6G4EfE77Ug4ggee0QG7h0y5vKQHlZuqwcnzUzlH2KzijIR5Pe6mUwKsBFtLXamBxq-aJtT2lcyPSe-wX82n7JK6WGq2G6SMh9Tzbow3R4-qmEn2DXns7XBn5TwJyC3XE0gpctGSm0K6-LGw1sxBWI4pIgDOLE-mXzPcz-fJWxMmcFMfjDCGe1-v0S1ncXdf5-ktp5e-8QdlFhLhdTH4Au4wFWherpTXDEOotl8RRseaAErRJSZwd2CMiH1_HHdd_QKoFa2v2T1lOwqqZPtQ_yqghlWgRQGywON9o5y5Ze2bXPQ9SBLFM6Mf9kegu4zXy6aO0GpdxrNrUwiz8cMkyf97PcxWHs41r8tlCWyq3xyD1IWDUPPEPfnkYxVuFx0gcKbC5FMdi1HNQMsdbE_qEM3Ce2EJRDMfMdDn2ry7_p8E_8PfSp6XJln_uQCcVCrzSK-hrMiq2fuzd93pev8W090DojDlazoFmCI5YfU_qm7JUpl-HiXdjxArj38mHS4VI8VJqa-61lAtKWsSLBok-t77awXhL_4bo8OwRbEJnge-4hCo0CUlObHHwtIaPKxpxmG7XrJybAM97nhti2eW3bHQYRZpsd32RNlRd1h0XW4RmQR9NyxSLL0PRinuCs5BgLcTm7fSCb7P8bSRvyCQxLIPBzHizHxm9MqQLSjJ0RL6IpIX1x9hi6U8YtIxXCiGbSbxk7Ms-P9MAHmg0DV9PovxJ2936b6YXo65nnlwegS_NU12cKfIL0hxF2rYb48IQAstA54t_q3tvhazd9ko4JXAew3s4IKeYWbZ9RYIj52QXlMrvR61Kr1tEmvBiiysKG1SxUK7MYyicCMTvD=w487-h649-s-no
Ht7o3kzHPNlt9gJl-Tg5yFeN0ua9lA3NnmVCbTyX3unzs8TgYG7B59hLAVWKp78ZQjA4egRq26brxE5AAVXRPPrbCIrz0uOq47Lu3D2cIOmdrCjMd91MuRx-V70QqhVmd6ekuMqed4iQUAjvLGr3ecyG-SF0TrTvYpD_kg2iDHWsX3LBK6scZZPgx_6X25TLL65sGESrkffUPGOzcySqzP_LI_rUmI64JF9HDWl9jN_xfaDFQ6TTdFxsvpzpsqLOE1gtlH4tB_coOz1AsA8kI0BcTvON21j64dJfSvNv9cZA-FlmAPvhgt1ZWKIxuOHN15n6FECuQ6ydN0j3zPjH6NaWIai-OEE7cmiNy1kLuWyLmPp15cBmRzZT5MVHBmoX9FkMLDmkSs6Ngw6eZ2snam-GtQqOkFL8HHF5K40dkzaTnNv6l24XG6DG9XNiqljmILTKsgCs8rz8vh06hyu8apo0WmN6gEfPVEGvjHJuBiO_ZX93ZrgSIMv9CQYU9WfdXPP8Azelc8eVn0gkiG8G3TqFIrlnQxOS3ZliHgTKUMjfsyEOo0PNOflwIolI_dD6iBDMoKDwN89cvnFhHv2tM0ZnLUx6R7ye1dbWJ52lHc3IuLX0UOhGROC-LRa9TbN-qSCGDoorruiekb52Y9tHY4R_QzIiidCOEg_J_H4qHVvovvgh9s5ZL4uGlEgjXLDdn3QeQiEOhkWQ1TOxlseu1eTCo3f393qK6buz5gekOewYz_QtdJsAfjrekpa4AzyNRlxDVN9Iqou1DMIZ-eA_S6iE_K7_CKERWTLqmluLYbnboBVEQSXCTwLMc5wLlASg1sQ4ZrZJq0hU1sWunTyLC1GmYAcTUg-5a7LwIvNx1SkjnZ9A5cURqOsP8pJDtEIS9_6R_rgW1vCEC4PbQLdyg1fHbUFbz3eksxeaJS90qurn=w172-h230-no
4wqtnJMNQbvwHWx2ud5wtcNg1UTEwhxLy3EhfLoe8_3aZ01hfw_1e6Rblr8_dN83k5_aEjgcahRG1GjekETKkTX4_iM4lZ1NKU5XUSaO2rNdn9JXi4Ez9l_4_ohIUY1K_AHpKoa1XQFRDKd4gPYZHCtH_z3Mmy2D6b0JEYnfpi0HT8l8DALMlj5DPgXcu13aQFka1_eciz9ctTYj1gOKAvAD9XIHL0-E5GXuj15r6Yv4LTc2C0WblakYtaG35G0OFQPW_6KMOU9mU4hgePAUdqoT1IiGpzTlVlNJdUQgNdoazRGJAKRQS1WLprbHyjys7jtYHFvQ_qqudYWb53D-bneUcpX5hjvIuT7K_bRWav1egISNU_qy67heqMDINC9ZEB8V4NnhBYF2nAt9zQ1hxJANArpxhnMLnknPjVdabjD_6T6iyJPJD7069oNpFmocGBjyjMRr6ivMbiBQNIgwQObeQJYym2OP6Iz3dwYz4paGti2aZVr5f53kfOLGDxBriLNGqwlyGgy5ghIrnS0cKqWKTBW-DqWHFnyN9jAOvUbqWSiBvECd7Rj93QxOFBAqV7o4AxkZOolFbOCPADYCDRJ4grDLqxXQsS_yEBX4z8WJjJyVcLwH2PZkVT8j8tC7OY-1Bd2RSpDBvgX-z0SCaKag-3TACu732S2QKqLzQmffFPDJAids3gkbxmquXefeLui2eSdamulyZyF_HZGjGN6SjK5eML-y0nu9nFIs30Q9Twbbh7lSZFlOz1UhA5nixys94GUbyWujgIFeAmlBi0Y82MLMv6fB629uCFq01S_hWFH5_1iqD3_7fyKKP-gWoScBG79gIDhiymgSLktqv4c4qO9whV4iuafUAkSxld6FVxiE81GQzdqOZ-hygsq9FEsadYggP9pTso3O-CDehoyTBZ-TgYVH90xHzS1aSolL=w487-h649-s-no
:

Ik kan weinig van die verkleuring maken maar of de samenstelling ideaal is dat denk ik niet.
De grotvis wordt veels te groot en de rest hoort ook niet in een bakje van 40 liter en ik zou de Betta lekker alleen gaan houden.
Dit is de vis denk ik:
https://www.gdaquarium.nl/a-2821878...anax-mexicanus-blinde-grottenvis/#description

Ik kan weinig van die verkleuring maken maar of de samenstelling ideaal is dat denk ik niet.
De grotvis wordt veels te groot en de rest hoort ook niet in een bakje van 40 liter en ik zou de Betta lekker alleen gaan houden.
Dit is de vis denk ik:
https://www.gdaquarium.nl/a-2821878...x-mexicanus-blinde-grottenvis/#description[/
Dit is de vis denk ik:
https://www.gdaquarium.nl/a-2821878...anax-mexicanus-blinde-grottenvis/#description
Dit is inderdaad de soort. Op de eerste foto lijkt de grotvis nogal dik en "driehoekig" maar de andere foto's komen wel meer overeen! Gewoon de betta in een aparte bak zetten dus?

De Betta kan prima in een 40 liter maar de bak is naar mijn mening te klein voor de andere soorten. Alleen de Rasbora zou wellicht net in een 40 liter kunnen maar dan in een echt schooltje.

De Betta kan prima in een 40 liter maar de bak is naar mijn mening te klein voor de andere soorten. Alleen de Rasbora zou wellicht net in een 40 liter kunnen maar dan in een echt schooltje.
Ok ik zal eens kijken naar misschien een nieuwe bak op 2de hands.be In de aquariumwinkel spraken ze over 1cm aan vis per 1l dus ik heb zo misschien iets te "ruim" geteld en teveel vissen aangekocht. Ik zit/zat ook met alg dus het zal hier aan liggen misschien. Toch echt bedankt voor de hulp!

Die richtlijn ken ik maar goed een Maanvis kan ook niet in een 60cm bak ondanks je dan niet aan de 1cm vis per liter toekomt. Het is ook van belang om te kijken of een vis qua ruimte in een bak kan.

Die richtlijn ken ik maar goed een Maanvis kan ook niet in een 60cm bak ondanks je dan niet aan de 1cm vis per liter toekomt. Het is ook van belang om te kijken of een vis qua ruimte in een bak kan.
Ok bedankt! Ik zal er in de toekomst zeker rekening mee houden! Ik moet eerlijk toegeven dat als ik een 2de aquarium zou opstarten (zit zelf nog maar net in de hobby) ik het helemaal anders zou aanpakken met andere vissen, planten en steentjes dus dit is iets om zeker nog rekening mee te houden!

Al doende leert men en we zijn (bijna) allemaal begonnen met fouten te maken. Helaas, maar het belangrijkste is dat je er ven leert!

Al doende leert men en we zijn (bijna) allemaal begonnen met fouten te maken. Helaas, maar het belangrijkste is dat je er ven leert!
Dat is zeker waar, maar het zou jammer zijn als ik hem verlies want het is wel de parel van mijn aquarium!

Ik heb een kleine "update"
In afwachting van het aquarium (heb er eentje gevonden maar moet nog onderhandelen over de prijs en plek in mijn kamer maken) heb ik het diepvriesvoer gegeven.
Ik had het eerst het ijsblokje laten ontdooien en dan in het aquarium gegoten.

Al mijn vissen waren er dol enthousiast over behalve natuurlijk één iemand, de betta. Hij bekeek het maar van ver maar was wel geïnteresseerd maar wou er niet van eten.
Mijn Corydoras panda en de 2 rotsvissen hebben wel een koninklijke maaltijd gehad omdat 80% naar de bodem is gezakt.
Na een 5-7 tal minuutjes zag ik wel mijn betta aan een klein sliertje knabbelen maar dat was het ook.

Ik had nadat de betta niet zo enthousiast was een paar korreltjes (de gewoonlijke voeding) er in gegooid om te testen of hij dat wel met veel smaak at!

mvg
Ferre

Ok, nou hier heb ik de ervaring dat ze er gek op zijn maar ja misschien moet de vis eraan wennen.

Ok, nou hier heb ik de ervaring dat ze er gek op zijn maar ja misschien moet de vis eraan wennen.
Ik denk het ook want de andere vissen waren er wel erg enthousiast over behalve hij.

De betta heeft plots een hele dikke buik, waterzucht ofzoiets dus. Ik ga zo snel mogelijk naar de dierenwinkel om hem te behandelen!

Buikwaterzucht is eigenlijk niet te behandelen maar misschien kan @Plantjesbos even meekijken naar de vis.

Heb je wat meer gedetailleerde foto's
Zelf weet ik niet veel over ziektes bij vissen aangezien het hier zelden voorkomt ...

Bacteriële ziektes ziektes lijken mij enkel te kunnen onstaan uit deficientie in het imuunsysteem van de vis ?
Deficiëntie onstaat door stress , slechte huisvesting , voeding , voedingskwaliteit of gewoon algehele verzorging die wij als houder zouden moeten voorzien voor een vis om zich gezond en fit te gedragen en voelen ?

Mist er daar iets van kunnen er ziekten onstaan ?

Huisvesting mist al van wat ik kan lezen en zien op de foto .....
Mixen van foute of slechte lijnen brengt zowiezo minder gezonde vissen voort .
Visje op de foto lijkt niet uit een gezonde lijn te komen dus is waarschijnelijk al gedoemd op een mindere levens verwachting voordat die überhaupt in de minder geschikte huisvesting is terecht gekomen ...

Soit , witte plek kan ook gewoon verwonding zijn van uw spongebob huisje of stevige grind "stenen" in dat geval doe ik er niets aan .
Mocht het iets anders zijn zou ik hem scheiden van de rest iets hogere temp aanhouden en visueel in het oog houden , weet je zeker wat het is en er bestaan remedie's voor dan zou ik dat even proberen .

Tumors komen wel vaker voor bij betta's
Zeker en vast bij de variant white dragon scale's zoals blue rim , samurai snow , red dragon etcetera . Waarom ? Geen idee . Maar altyd zelfde resultaat . Niets aan te doen .

Betta's worden altyd gezien als "vechters" en relatief goedkoop tegenover de kleur en pracht die je kan krijgen , alsook makkelijk te vinden in shops , trekt potentieele beginners aan .
Visje gaat dan in een community bak met een hoop vissen uit verschillende regio's en niet compatibel , goed wat flow in de bak en mischien nog wat no3 pieken erbij en erachter nog wat producten tegen algen , wie weet de week erachter een hele nieuwe bezetting + planten en nog wat ei methode erbij ....

Wat ik bedoel is een hoop triggers en onbalans , meerdere aspecten van het probleem .
Zoals bij algen , neem de oorzaak weg niet het probleem .

We starten allemaal ergens uiteraard .
Boodschap is inlezen op het forum , goed googlen en hier en daar wat opzoeken in het engels om een breder spectrum aan informatie te verkrijgen op het web .

Btw je lfs moet ook verkopen , geloof niet altyd de commerciele praat . Op het forum kan je veel informatie vinden omtrent alles en meestal ook een stuk goedkoper en efficiënter.

Leden die meer specifieke kennis hebben over ziektes kunnen je mischien meer vertellen over je betta .

Mvg

Heb je wat meer gedetailleerde foto's
Zelf weet ik niet veel over ziektes bij vissen aangezien het hier zelden voorkomt ...

Bacteriële ziektes ziektes lijken mij enkel te kunnen onstaan uit deficientie in het imuunsysteem van de vis ?
Deficiëntie onstaat door stress , slechte huisvesting , voeding , voedingskwaliteit of gewoon algehele verzorging die wij als houder zouden moeten voorzien voor een vis om zich gezond en fit te gedragen en voelen ?

Mist er daar iets van kunnen er ziekten onstaan ?

Huisvesting mist al van wat ik kan lezen en zien op de foto .....
Mixen van foute of slechte lijnen brengt zowiezo minder gezonde vissen voort .
Visje op de foto lijkt niet uit een gezonde lijn te komen dus is waarschijnelijk al gedoemd op een mindere levens verwachting voordat die überhaupt in de minder geschikte huisvesting is terecht gekomen ...

Soit , witte plek kan ook gewoon verwonding zijn van uw spongebob huisje of stevige grind "stenen" in dat geval doe ik er niets aan .
Mocht het iets anders zijn zou ik hem scheiden van de rest iets hogere temp aanhouden en visueel in het oog houden , weet je zeker wat het is en er bestaan remedie's voor dan zou ik dat even proberen .

Tumors komen wel vaker voor bij betta's
Zeker en vast bij de variant white dragon scale's zoals blue rim , samurai snow , red dragon etcetera . Waarom ? Geen idee . Maar altyd zelfde resultaat . Niets aan te doen .

Betta's worden altyd gezien als "vechters" en relatief goedkoop tegenover de kleur en pracht die je kan krijgen , alsook makkelijk te vinden in shops , trekt potentieele beginners aan .
Visje gaat dan in een community bak met een hoop vissen uit verschillende regio's en niet compatibel , goed wat flow in de bak en mischien nog wat no3 pieken erbij en erachter nog wat producten tegen algen , wie weet de week erachter een hele nieuwe bezetting + planten en nog wat ei methode erbij ....

Wat ik bedoel is een hoop triggers en onbalans , meerdere aspecten van het probleem .
Zoals bij algen , neem de oorzaak weg niet het probleem .

We starten allemaal ergens uiteraard .
Boodschap is inlezen op het forum , goed googlen en hier en daar wat opzoeken in het engels om een breder spectrum aan informatie te verkrijgen op het web .

Btw je lfs moet ook verkopen , geloof niet altyd de commerciele praat . Op het forum kan je veel informatie vinden omtrent alles en meestal ook een stuk goedkoper en efficiënter.

Leden die meer specifieke kennis hebben over ziektes kunnen je mischien meer vertellen over je betta .

Mvg
Na het herlezen van mijn eigen post's lijkt het toch altyd zo negatief he 😂😱
Excuses als het zo overkomt .

Mvg

Na het herlezen van mijn eigen post's lijkt het toch altyd zo negatief he 😂😱
Excuses als het zo overkomt .

Mvg
Dat valt me niet op maar je strooide wel met moeilijke woorden🤣

Ok, dank jullie wel aan iedereen die mij helpt hiervoor, op het moment dat ik de betta kocht wist ik nog helemaal niks van "lijnen" ofzo iets maar ik zal me inlezen! Hij zit nu in een apart bakje met een klein beetje product om de slijmlaag van de vis beter te maken. Het probleem is wel dat hij geen verwarmingselement heeft (sorry in alle hectiek niet aan gedacht) ik heb nu een verwarming voor in de badkamer opgezet zodat die gewoon de ruimte kan opwarmen zodat het toch warmer is. Ik ga alle artikels lezen die ik vind en hopen op het beste!

Ik heb besloten dat ik hem gewoon in het kleine bakje met perslucht ga laten. Als het een "slechte lijn" is en hij al gedoomd was om te sterven, dan is het beter zo dat het gebeurd. Maar stel hij komt er door en hij kan gewoon terug een andere aquarium in dan is het des te beter zo.

Hey iedereen,
De betta zit nu een 2 tal daagjes in een apart bakje met perslucht en verwarming. De dikke buik is weg! Ik heb 2 dikke korreltjes gevonden deze avond dus ik denk dat het iets met het eten te maken had... Maar goed nieuws dus!

De witte vlek is er wel nog maar we zien wel!
Ik sta er nu wel positiever tegenover dan woensdag.

mvg

Mooi dat het beter lijkt te gaan.

Hey iedereen,
De betta zit nu een 2 tal daagjes in een apart bakje met perslucht en verwarming. De dikke buik is weg! Ik heb 2 dikke korreltjes gevonden deze avond dus ik denk dat het iets met het eten te maken had... Maar goed nieuws dus!

De witte vlek is er wel nog maar we zien wel!
Ik sta er nu wel positiever tegenover dan woensdag.

mvg
Perslucht?

Een grootpakpers zou ook moeilijk in het bakje passen. 🙂

Dit is terug een kleine update van de betta. De vlek is nu echt heel groot, bijna heel zijn rugvin is wit. De temperatuur staat op 30°C. Als iemand weet wat het is, laat het me weten!
2CD3C9B6-68B8-4AAF-A909-51F6B9C73C2B.jpeg

Ik zie niet echt wat je bedoeld ?

Is de staartvin ook beschadigd of verbeeld ik me dat?

Is de staartvin ook beschadigd of verbeeld ik me dat?
neen dat is een kalkvlekje aan de buitenkant, sorry voor de slechte foto maar hier zag je duidelijk de rugvin daarmee dat ik hem postte.

Die vis is ziek, eigenlijk ten dode opgeschreven.
Veel leuker om een nieuwe gezondere erin te doen.

Vinrot zou ik zelf zeggen. De vis is verzwakt en kwetsbaar voor bacteriën die zn vinnen aantasten (iets wat vaker voor komt bij vissen met grote vinnen) mijn eerste stap zou een behandeling esha 2000 starten en daarvoor een waterwissel van 100% te doen en het filter een keertje vrij te maken van vuil (niet helemaal schoon maar zodat hij goed door stroomt)

Op dit moment zit er geen filter in, hij zit in een klein bakje met verwarming en luchtpomp. Iedere dag doe ik een 100% waterwissel met water uit het andere aquarium.
Ik voeg ook een druppel (zo weinig omdat het bakje relatief klein is) van dat esha 2000 in. De temperatuur staat dus ook nog altijd op 30°C

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan