Betta kan niet meer naar beneden zwemmen


Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
270
Leeftijd
23
Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn betta bob.
Mijn water waardes zijn allemaal gewoon normaal behalve afgelopen week de nitriet (iets te grondig filter schoongemaakt) maar dat is ook weer bijna 0.
Bob kan dus moeilijk naar de bodem zwemmen. Hij drijft weer om hoog waardoor ik dacht aan buikwaterzucht. Vooral met zijn achterwerk drijft hij. Hij heeft alleen geen uiterlijke klachten (normale ogen, normale kleur, geen uitstaande schubben/kieuwen, geen dikke buik) dus heeft iemand idee wat dit zou kunnen zijn? Heeel soms als hij een bepaalde beweging maakt lijkt het alsof zijn achterlijf een bobbel heeft maar als hij recht zwemt zie je dat niet. Ik dacht dat het miss kwam door overvoeren (hij pikt vaak nog wat mee bij de Cory’s waardoor het miss te veel is) ik heb hem dus ook al 2 dagen niets gegeven zodat zijn spijsvertering etc even tot rust komen. Maar wat zal ik verder doen behalve water wissels?
Mvg
 
Zoals je ziet heeft hij moeite om aar beneden te komen en OOK om daar te blijven
 

Bijlagen

  • IMG_0634.MP4
    43.9 MB
Lijkt wat op een zwemblaasprobleem en de oorzaak schijnt nogal lastig te achterhalen:

Ja dat dacht ik dus ook al! Maar wat kan ik hier precies aan doen? Ik klas op internet dat het kan helpen om ze 3 dagen niets te voeren en dan de 4e dag het binnenste van een bevroren Erwt. Dat werkt laxerend.
 
Bij sluiers gebeurd dit ook vaak ivm darmen. Als darmen te vol zitten drukt dit op de zwemblaas. Inderdaad kijken als darmen leeg zijn of opgelost is. Diepvries erwt even de kook erover in magnetron en velletje eraf. Weet niet of betta s dit eten maar is proberen waard. Poept betta nog wel?
 
Bij sluiers gebeurd dit ook vaak ivm darmen. Als darmen te vol zitten drukt dit op de zwemblaas. Inderdaad kijken als darmen leeg zijn of opgelost is. Diepvries erwt even de kook erover in magnetron en velletje eraf. Weet niet of betta s dit eten maar is proberen waard. Poept betta nog wel?
Werkt idd ook voor Betta's, vandaar ook mijn vraag of Betta dagelijks gevoerd wordt; werkelijks een dag of 2 overslaan voorkomt het.
 
Werkt idd ook voor Betta's, vandaar ook mijn vraag of Betta dagelijks gevoerd wordt; werkelijks een dag of 2 overslaan voorkomt het.
Eten ze dan ook erwten?

Ja ik heb ze wel meer op forum gezien met obesitas verschijnsels. Volgens mij ook een soort van bult bij de kop.

Darmen is een gokje waard maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Misschien weet jij ook of iets met zout kunnen bij een Betta. Dat zou ook een optie zijn mocht er iets anders spelen.
 
Eten ze dan ook erwten?

Ja ik heb ze wel meer op forum gezien met obesitas verschijnsels. Volgens mij ook een soort van bult bij de kop.

Darmen is een gokje waard maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Misschien weet jij ook of iets met zout kunnen bij een Betta. Dat zou ook een optie zijn mocht er iets anders spelen.
Ik heb begrepen van wel; ik heb het zelf gelukkig niet hoeven proberen. Zout zou ook moeten kunnen; maar ik betwijfel of dat in dit geval nodig is of zou helpen.
 
Hier kun je lezen hoeveel:
 
Ik zou ook denken aan een zwemblaasprobleem; voer je je betta normaliter iedere dag?
Nee om de dag, maar hij pikt dan ook wat mee met de corydorassen aangezien hij dat voer lekkerder vind
Bij sluiers gebeurd dit ook vaak ivm darmen. Als darmen te vol zitten drukt dit op de zwemblaas. Inderdaad kijken als darmen leeg zijn of opgelost is. Diepvries erwt even de kook erover in magnetron en velletje eraf. Weet niet of betta s dit eten maar is proberen waard. Poept betta nog wel?
Ik zie ze nooit poepen eigenlijk (ook de Cory’s niet) of ik let er niet goed genoeg op
 
Soms zie je dat niet want ik heb 5 Manen die ik 4x per dag voer maar hier heb ik het poepen ook nog nooit gezien in een jaar tijd.
 
Nee om de dag, maar hij pikt dan ook wat mee met de corydorassen aangezien hij dat voer lekkerder vind

Ik zie ze nooit poepen eigenlijk (ook de Cory’s niet) of ik let er niet goed genoeg op
Goed dat je 'm niet dagelijks voert; maar als ie wel dagelijks meesnoept met je cory's zou dat de situatie wel kunnen verklaren.
 
Goed dat je 'm niet dagelijks voert; maar als ie wel dagelijks meesnoept met je cory's zou dat de situatie wel kunnen verklaren.
De Cory’s voer ik ook niet dagelijks, maar ik denk dat hij dan te gulzig is en een veel te groot stuk daarvan meepikt.
 
Jessicapilon grappig om te lezen dat je dit in een Jaar tijd nog niet heb waargenomen, toch wat meer voor de bak gaan zitten ik zie het ook niet dagelijks maar wel regelmatig, dunne bruine sliertje's van 0,5 cm. lang en bruin,,:LOL:
 
Jessicapilon grappig om te lezen dat je dit in een Jaar tijd nog niet heb waargenomen, toch wat meer voor de bak gaan zitten ik zie het ook niet dagelijks maar wel regelmatig, dunne bruine sliertje's van 0,5 cm. lang en bruin,,
Jessicapilon grappig om te lezen dat je dit in een Jaar tijd nog niet heb waargenomen, toch wat meer voor de bak gaan zitten ik zie het ook niet dagelijks maar wel regelmatig, dunne bruine sliertje's van 0,5 cm. lang en bruin,,:LOL:
ik heb het ook nog nooit gezien😂
 
Zie eigenlijk niets vreemds, ja een beta die de nijging heeft om naar de bodem te gaan maar het zijn vissen die boven water adem halen en zuurstof in hun systeem/darmen hebben, dit komt er overgens gewoon via de darm weer uit.
Lijkt mij niet iets om je over druk te maken, als ik het mag zeggen.
 
Appart dat dit niet opgemerkt wordt, ik observeer veel en vaak, en zie dit echt wel alleen blijft het niet lang hangen, met een zwembeweging is het al weer weg.
 
Jessicapilon grappig om te lezen dat je dit in een Jaar tijd nog niet heb waargenomen, toch wat meer voor de bak gaan zitten ik zie het ook niet dagelijks maar wel regelmatig, dunne bruine sliertje's van 0,5 cm. lang en bruin,,:LOL:

De bak staat hier zo n 3 meter voor de bank dus dat is denk ik net iets te ver om dat te kunnen zien en al helemaal met mijn ogen want zonder leesbril kan ik niet.
Gelet op wat ze eten zullen ze ongetwijfeld poepen maar ja dan moet je net voor de bak zitten of staan om dat te kunnen zien en dan is 3 meter te ver weg denk ik ;)
 
Zie eigenlijk niets vreemds, ja een beta die de nijging heeft om naar de bodem te gaan maar het zijn vissen die boven water adem halen en zuurstof in hun systeem/darmen hebben, dit komt er overgens gewoon via de darm weer uit.
Lijkt mij niet iets om je over druk te maken, als ik het mag zeggen.
Nou qua buitenkant niet echt, het is meer nat hij normaliter gewoon naar beneden kon zonder moeite
 
Ik heb trouwens het idee dat het iets beter gaat als vanmorgen. Hij kon net beter omlaag komen en ook op dezelfde plek hangen . Ik heb net ook voor de zekerheid nog even een extra water wissel gedaan. Morgen krijgt hij de erwt en de dag daarna ga ik hem weer een klein beetje voeren. En dan weer om de dag.
 

Bijlagen

  • IMG_0664.MP4
    6.8 MB
Lijkt wat op een zwemblaasprobleem en de oorzaak schijnt nogal lastig te achterhalen:

Goed dat je 'm niet dagelijks voert; maar als ie wel dagelijks meesnoept met je cory's zou dat de situatie wel kunnen verklaren.
Jessicapilon grappig om te lezen dat je dit in een Jaar tijd nog niet heb waargenomen, toch wat meer voor de bak gaan zitten ik zie het ook niet dagelijks maar wel regelmatig, dunne bruine sliertje's van 0,5 cm. lang en bruin,,:LOL:

Het gaat weer slechter met hem. Hij drijft nu nog sneller. Ik heb hem al 2x een kwart van een erwt gegeven, maar hij knapt er niet van op. Iemand nog andere ideeen?
 

Bijlagen

  • IMG_0715.MP4
    27.8 MB
Het gaat weer slechter met hem. Hij drijft nu nog sneller. Ik heb hem al 2x een kwart van een erwt gegeven, maar hij knapt er niet van op. Iemand nog andere ideeen?
je mag 'm rustig een erwt per dag, een week lang voeren. Maar dit helpt alleen als het van teveel eten is; zwemblaasproblemen kunnen andere oorzaken hebben, zoals een infectie en dat vereist weer andere behandelmethodes. Je kunt hier ook eea lezen: https://www.bettacarefishguide.com/swim-bladder-disease-in-bettas/
 
je mag 'm rustig een erwt per dag, een week lang voeren. Maar dit helpt alleen als het van teveel eten is; zwemblaasproblemen kunnen andere oorzaken hebben, zoals een infectie en dat vereist weer andere behandelmethodes. Je kunt hier ook eea lezen: https://www.bettacarefishguide.com/swim-bladder-disease-in-bettas/
Ik heb dus inderdaad echt geen idee waar het door komt. Vooral omdat hij ook geen uitwendige symptomen heeft. Ik kan wel een week door gaan met die erwt en als het niet helpt zoutbadjes of medicijnen maar ja... waar geef ik dan nou eigenlijk d e medicijnen tegen? Temperatuur zit altijd op 25 graden. De Cory’s die ik heb tolereren 22 tot 27 dus dat zou niet het probleem zijn denk ik
 
Weet je ook hoe oud hij is ??
want alles klinkt wel zoals zou moeten..
Hij is vanuit de dierenwinkel naar en eigenaresse gegaan die hem vervolgens een tijdje heeft gehad, toen weer naar iemand anders waar ik heb vandaan heb(daar zat hij ook al 4 maanden) dus hij kan bvb al 2 jaar zijn maar exact weet ik het niet
 
Hoeveel dagen heb je hem nu helemaal niets gegeven? Zou eerst eens beginnen met 2 a 3 dagen gewoon helemaal niets geven zodat hij eerst eens zijn darmen leeg maakt. Als hij verstopping heeft moet ook de erwt verteerd worden en eruit. Hij kan best een paar daagjes zonder iets te eten. Daarna langzaam opbouwen zodat hij zich niet weer in 1 keer vol propt. Bijv. 1/2 erwtje, volgende dag een hele etc.

Ik weet niet hoe een Betta normaal zwemt maar ik vind die van jou niet echt zwemblaas probleem achtig bewegen. Bij zwemblaas problemen heeft vis beduidend moeite met stabiliteit. Bij mijne zie je dan alsof de vis met een touwtje aan de staart omhoog getrokken wordt Net een ballon zeg maar. Als het wat erger is dan belanden ze op de zij en/of op de rug. Dan dobberen ze alleen maar bovenin.

De betta zie ik gewoon toch horizontaal zwemmen en hij kan ook op een bepaalde plaats stil hangen. Bij zwemblaas kunnen ze dit niet meer
 

Terug
Bovenaan