Wat is er nieuw

Betta ligt op zijn zijkant !

Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
72
Hallo, Ik ben reeds gaan kijken naar topics over zieke Betta's maar niets dergelijk gevonden !
Sinds een dag of 2 is hij passiever geworden en nu zie ik hem enkel op zijn zijkant liggen.... Hij heeft wél wat gegeten. De waterwaarden zijn goed en hij leeft enkel met enkele corydoras in een bakje van 35 l. sinds januari van dit jaar.
Als hij toch even rondzwemt blijft hij op dezelfde hoogte...maar heeft de neiging om zijwaarts te gaan.....
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe te verhelpen ??

Bijlagen

• 246885912_782738322426776_3169407130954174275_n.jpg
    246885912_782738322426776_3169407130954174275_n.jpg
    79.3 KB · Weergaven: 229
Het is een beetje klok en klepel, maar ik heb wel eens vernomen dat Betta's wel eens lucht kunnen inslikken als ze lucht happen.
Als dat in de maag blijft zitten kunnen ze op hun zij gaan zwemmen.

Ik weet zo niet wat je daar aan zou kunnen doen, maar misschien weet een ander hier dat wel.

Teveel stroming en daardoor vermoeidheid?

Ik zie wel wat bellen op het wateroppervlak. Dit kan een teken zijn van verminderde waterkwaliteit.

Ja veel is mogelijk en het kan ook een zwemblaasprobleem zijn misschien?

Ik weet zo niet wat je daar aan zou kunnen doen, maar misschien weet een ander hier dat wel.
Volgens mij geven ze Sluiers wel een gepelde erwt maar dat zal een betta niet snel eten denk ik.

Teveel stroming en daardoor vermoeidheid?

Ik zie wel wat bellen op het wateroppervlak. Dit kan een teken zijn van verminderde waterkwaliteit.
De waterkwaliteit heb ik laten testen en is goed...
Ik ga proberen om de stroming nog te verminderen ! Dit zijn de belletjes die je ziet.
Bedankt 👍

ik had een platy die op z'n zijkant op de bodem ging liggen, hij kon alleen nog maar een soort sprongetjes over de bodem maken, ging in een paar dagen dood. Misschien hetzelfde probleem?

Lijkt eerder een kaamlaag vanwege de kleur/doffigheid. Daar blijven belletjes dan wel inhangen ja

Als er iets met de zwemblaas is ligt dat vaak aan slechte kwaliteit van voer of slechte waterkwaliteit.

Zijn er geen andere symptomen van misschien een bacterie? Ik zou je betta goed in de gaten houden en kijken naar bijvoorbeeld snelheid van ademen, beschadiging aan vinnen, is hij dunner/dikker is geworden of een doffe huid.
Zolang die nog eet is er vaak nog wel hoop. Maar op zijn zij liggen is natuurlijk niet echt een goed teken.

Het kan ook zijn dat hij al wat ouder is, dan rusten ze steeds vaker en worden hun lange vinnen ook erg zwaar. Maar voor de korte tijd die je hem hebt, en dat hij dit gedrag in de afgelopen dagen pas heeft vertoond ga ik hier niet vanuit.

Soms hoor je dat betta s na het kweken hiermee worden verkocht waardoor je geen jong exemplaar krijgt maar goed dat is iets wat je niet weet als je hem volgroeid koopt.

UPDATE : Er is geen verbetering in zijn toestand ! Is vermagerd ! wil niet meer eten...
Waterwaarden zijn goed- stroming op het minimum
Uiterlijk zie ik geen kenmerken van schimmel e.a. zijn mondje staat wel een heel klein beetje open ?? en af en toe een belletje eruit ??
Ik ga hem in een apart tankje zetten en KAN ik hem iets toedienen ??

Bijlagen

• 247870760_404469817904258_3006809913517387586_n.jpg
    247870760_404469817904258_3006809913517387586_n.jpg
    72.2 KB · Weergaven: 153
Misschien domme vraag, maar is hij überhaupt van de plek geweest? Ligt hij niet gewoon vast daar?

Betta's zwemmen graag door (te) nauwe gaten, en hier heeft er al wel eens 1 klem gezeten.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet snel weten wat het zou kunnen zijn, maar vermagering kan ook komen door inwendige wormen. Klemt hij zijn vinnen, of is dat niet goed te zien?

Ook zou ik in de gaten houden hoe zijn ontlasting eruit ziet. Als dit wit doorzichtig is kan het goed zijn dat hij wormen heeft.

Ik denk dat het inderdaad goed is om hem in een aparte bak te doen. Wel zorgen dat hij makkelijk bij het oppervlak kan om adem te halen. Vooral goed kijken naar zijn gedrag. Het is vaak erg lastig om erachter te komen wat een vis heeft, maar hoe meer je hem observeert hoe beter je kan zien wat voor symptomen hij heeft.

Hopelijk wordt hij gauw weer beter!

Misschien domme vraag, maar is hij überhaupt van de plek geweest? Ligt hij niet gewoon vast daar?

Betta's zwemmen graag door (te) nauwe gaten, en hier heeft er al wel eens 1 klem gezeten.
Er zijn geen domme vragen 😉 Hij heeft zijn beeld waar hij graag in ligt maar dit is ruim van opening... Hij verplaatst zich wel eens en ligt dan op de filter of aan de verwarming....

Ik zou niet snel weten wat het zou kunnen zijn, maar vermagering kan ook komen door inwendige wormen. Klemt hij zijn vinnen, of is dat niet goed te zien?

Ook zou ik in de gaten houden hoe zijn ontlasting eruit ziet. Als dit wit doorzichtig is kan het goed zijn dat hij wormen heeft.

Ik denk dat het inderdaad goed is om hem in een aparte bak te doen. Wel zorgen dat hij makkelijk bij het oppervlak kan om adem te halen. Vooral goed kijken naar zijn gedrag. Het is vaak erg lastig om erachter te komen wat een vis heeft, maar hoe meer je hem observeert hoe beter je kan zien wat voor symptomen hij heeft.

Hopelijk wordt hij gauw weer beter!
Zijn kleine zijvinnetjes beweegt hij zeker.... ontlasting...?? ik heb nog nooit gezien dat hij zich ontlast ! Hij zal dit misschien doen s'nachts ?? of als ik het niet zie. ik ga hem nu apart zetten, ik zal er ook iets in plaatsen waarop hij kan rusten...

Erg sneu voor je om je vis zo te moeten zien.

Ik weet niet waar je de temperatuur op hebt staan? Misschien zijn er in dit topic mensen die weten of een zieke vis iets kan hebben aan voldoende of iets hogere temperatuur?

Kan het zijn dat hij misschien een stukje levend voer wel wil eten? Een muggenlarve of zoiets? Levend voer is op zich goed voor ze.

Sterkte er mee.

Erg sneu voor je om je vis zo te moeten zien.

Ik weet niet waar je de temperatuur op hebt staan? Misschien zijn er in dit topic mensen die weten of een zieke vis iets kan hebben aan voldoende of iets hogere temperatuur?

Kan het zijn dat hij misschien een stukje levend voer wel wil eten? Een muggenlarve of zoiets? Levend voer is op zich goed voor ze.

Sterkte er mee.
De temperatuur staat op 25° Momenteel heb ik enkel diepvrieslarven...zal het proberen ! Bedankt.

@Jonalies

Weet je, soms zijn ze gewoon van te voren al op, ik heb hier ook zo één gehad, zat een heel poezelig vrouwtje bij, die probeerde hem de hele dag te steunen, heeft een week geduurd, heel soms was er wat actie, maar meestal hing hij gewoon boven op het stangetje van het pompje te niksen en te nieten

Dag 8 was het over, zag ik hem zo in het waterstroompje mee drijven en naar de bodem zakken
Was ook net een maand of 7 - 8 in het bakje

Kan zoveel oorzaken hebben, zeg het maar
Het vrouwtje heeft inmiddels een half jaar later alweer, een vriendje en een vrindinnetje dus ik twijfel eigenlijk niet zo aan de kwaliteiten van water of bakje oid.

Zijn kleine zijvinnetjes beweegt hij zeker.... ontlasting...?? ik heb nog nooit gezien dat hij zich ontlast ! Hij zal dit misschien doen s'nachts ?? of als ik het niet zie. ik ga hem nu apart zetten, ik zal er ook iets in plaatsen waarop hij kan rusten...
Als hij een verstopping heeft dan zou de vis ook dikker moeten zijn denk ik en dus duidelijk zichtbaar.

Laatst bewerkt:
Zonder dat je weet wat er is zou ik geen middeltjes gaan toedienen.
Want: waartegen dan?
Ik ben het met Scalari eens.
Soms gaat het zoals het gaat.
Het zijn wat dat betreft net mensen: je gaat er wel van uit maar niet iedereen wordt 80+.

Waterkwaliteit zou ik me sowieso niet al teveel zorgen over maken.
Als je ziet waar die beesten in de natuur in leven....

https://wildbettablog.com/where-do-bettas-live-in-the-wild/

@Jonalies

Weet je, soms zijn ze gewoon van te voren al op, ik heb hier ook zo één gehad, zat een heel poezelig vrouwtje bij, die probeerde hem de hele dag te steunen, heeft een week geduurd, heel soms was er wat actie, maar meestal hing hij gewoon boven op het stangetje van het pompje te niksen en te nieten

Dag 8 was het over, zag ik hem zo in het waterstroompje mee drijven en naar de bodem zakken

Het vrouwtje heeft inmiddels een half jaar later alweer, een vriendje en een vrindinnetje dus ik twijfel eigenlijk niet zo aan de kwaliteiten van water of bakje oid.
idd. dit kan ook.....

Waterkwaliteit zou ik me sowieso niet al teveel zorgen over maken.
Als je ziet waar die beesten in de natuur in leven....

https://wildbettablog.com/where-do-bettas-live-in-the-wild/
Deze doorgefokte, op kenmerken en kleur geselecteerde en onder bijna klinische omstandigheden gekweekte dieren zijn op geen enkele manier te vergelijken met de Betta splendens uit de Thaise rijstvelden.
Juist voor deze kweekvormen is waterkwaliteit uiterst belangrijk omdat ze bijna nergens weerstand voor hebben.

Het laat zich tonen sinds gisterennamiddag !! De beide oogjes !!
Hij heeft dus Popeyes aan beide kanten wat wijst op een infectie....
Ik ga alle nodige maatregelen nemen maar... ik kreeg een lijst van medicatie te zien maar welke is het juiste ??
Is er iemand op de hoogte van het juiste soort medicatie e.a. EN waar haal je die medicatie ???

De meeste medicatie kun je online of in een goede lfs wel kopen. Ik ben niet zeker maar volgens mij is het bacterieel en in dat geval zou ik hem niet in de bak behandelen want dan help je de bacterien om zeep die je niet kwijt wil raken.

Mocht het zover komen, al hoop je het natuurlijk niet, dan is een tik op de kop het snelste. Anders in een beetje water met kruidnagelolie. Verdoofd vrij snel en door een overdosis is hij relatief snel dood. Ziet er even heel naar uit, maar is wel fe meest humane manier

Het is inderdaad altijd handig om kruidnagelolie in huis te hebben want zoiets gebeurt altijd als de winkels gesloten zijn.

@Jonalies

Heel herkenbaar.

Ik had recent een hele mooie betta bemachtigd, precies de kleur en de staatsoort die ik graag wilde. Helemaal naar oosterhout gereden om hem aan te schaffen, helaas, zonder enkele aanwijsbare reden was hij na een paar maanden al dood. Géén idee hoe oud hij al was, geen idee hoe "versleten" hij mischien al was op het moment da'k hem kocht.

sterkte !!

Mark

De meeste medicatie kun je online of in een goede lfs wel kopen. Ik ben niet zeker maar volgens mij is het bacterieel en in dat geval zou ik hem niet in de bak behandelen want dan help je de bacterien om zeep die je niet kwijt wil raken.
Hoi, mag ik vragen waarom je denkt dat het bacterieel is ? Ik ben uiterst zorgzaam met het tankje alle weken te verzorgen en een 30% waterwissel te doen met de toevoegingen die nodig zijn. Is het niet zo dat de enkele andere visjes het dan ook zouden hebben ?? Ik denk eerder aan een infectie en ga een quarentaine tankje inrichten, morgen (als de winkels open zijn)en ik zal op zoek moeten gaan naar een goed lfs die zulke producten in huis heeft.

Mocht het zover komen, al hoop je het natuurlijk niet, dan is een tik op de kop het snelste. Anders in een beetje water met kruidnagelolie. Verdoofd vrij snel en door een overdosis is hij relatief snel dood. Ziet er even heel naar uit, maar is wel fe meest humane manier
Dit heb ik in huis.....

Hoi, mag ik vragen waarom je denkt dat het bacterieel is
Ik ben geen expert en gaf al aan dat ik denk dat het bacterieel is en wel omdat je dit vaak leest. De oorzaak is wel van belang om te kunnen bepalen wat je aan medicatie kan inzetten. Een infectie kan een bacteriele infectie zijn en als de vis om welke reden ook wat minder weerstand heeft gehad dan kan zoiets toeslaan.
Misschien kan een kenner als @michelle1 er iets van zeggen.

Ik ben geen expert en gaf al aan dat ik denk dat het bacterieel is en wel omdat je dit vaak leest. De oorzaak is wel van belang om te kunnen bepalen wat je aan medicatie kan inzetten. Een infectie kan een bacteriele infectie zijn en als de vis om welke reden ook wat minder weerstand heeft gehad dan kan zoiets toeslaan.
Misschien kan een kenner als @michelle1 er iets van zeggen.

Kan niets beters toevoegen als je al heb beschreven.

Bactopur direct heb je nodig dit is antibiotica. Geen licht erop en flink beluchten en goed schoon water, bij verversing bijdoseren.

Of dit hem nog gaat redden, geen garantie want hij mankeert al dagen wat en snelle start is in deze gewenst. Bacterien gaan onbehandeld door de vis van plaats naar plaats en eenmaal te laat en organen doen niet meer hun werk is het einde oefening. Maar niet geschoten altijd mis.

Er is ook een voer versie maar dan een probleem als hij het niet wil eten.

Kan niets beters toevoegen als je al heb beschreven.

Bactopur direct heb je nodig dit is antibiotica. Geen licht erop en flink beluchten en goed schoon water, bij verversing bijdoseren.

Of dit hem nog gaat redden, geen garantie want hij mankeert al dagen wat en snelle start is in deze gewenst. Bacterien gaan onbehandeld door de vis van plaats naar plaats en eenmaal te laat en organen doen niet meer hun werk is het einde oefening. Maar niet geschoten altijd mis.

Er is ook een voer versie maar dan een probleem als hij het niet wil eten.
Ik zal erom heen gaan, morgenvroeg ! Dank u...... staat de dosering in de bijsluiter ??

Ik zal erom heen gaan, morgenvroeg ! Dank u...... staat de dosering in de bijsluiter ??

Ja 1 tablet op 50 liter. Maak je quarantaine 25 liter dan halve tablet. Verversen bijv. 12 liter weer een kwart tablet bij doseren.
Wel de tablet want de vloeibare versie is geen antibiotica. Hier zitten andere werkzame stofjes in.

In LFS moeilijk verkrijgbaar wellicht beter online bestellen. In LFS heb je kans ze gaan je proberen wat anders mee te geven zoals ESHA ofzo.

Kuur afmaken en ook de optie bad. Staat in gebruiksaanwijzing.

Succes ik ik ga duimen dat je niet te laat ben

Ja 1 tablet op 50 liter. Maak je quarantaine 25 liter dan halve tablet. Verversen bijv. 12 liter weer een kwart tablet bij doseren.
Wel de tablet want de vloeibare versie is geen antibiotica. Hier zitten andere werkzame stofjes in.

In LFS moeilijk verkrijgbaar wellicht beter online bestellen. In LFS heb je kans ze gaan je proberen wat anders mee te geven zoals ESHA ofzo.

Kuur afmaken en ook de optie bad. Staat in gebruiksaanwijzing.

Succes ik ik ga duimen dat je niet te laat ben
Bedankt ❣️

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan