Betta man alleen of met garnalen?


Elizexanja

Active member
Lid geworden
20 maart 2022
Berichten
28
Leeftijd
22
Hoi hoi, ik mag de 20 liter bak van mijn moeder overnemen en ik wil daar graag een betta man halfmoon in houden! Nu heb ik daar nog wel een aantal vragen over.

De allerbelangrijkste!:
-moet ik de betta man alleen houden of kan hij met 2 japonica garnalen?

En verder:
- ik heb voer van dr. Brassleer gezien, welke kan ik het beste kopen voor mijn Betta?
- welke medicatie MOET ik in huis hebben?
- welke soorten vriesvoer vind hij lekker?
- hoevaak moet ik hem voeren? Zowel de granulaat als het vriesvoer?
- welke planten vinden ze leuk? Ik heb al wat anubias en een drijfplantje gezien!

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
 
20 liter is groot genoeg voor een solo Betta. Twee garnaaltjes kunnen daar kwa belasting vast wel bij, als je maar genoeg planten en filtratie hebt.
Je zal hem waarschijnlijk alleen moeten houden. Veel Betta vermoorden garnalen-tankmaatjes. Proberen kan altijd, maar meteen apart zetten als de Betta aggressief wordt.

Verder ben ik geen Betta expert, dus zal een ander je vast verder kunnen helpen.
 
Super bedankt! Ik wacht hef nog even af. Gelukkig heb ik nog een week voordat ik het aquarium kan overnemen. Nog even de tijd om me goed te informeren dus😁
 
En zijn japonica garnalen, slakken of een algeneter dan beter?
 
Ik vind 20 liter al klein voor een betta, slakken kunnen maar algeneters zeker niet.
 
Ja 20l is het geaccepteerde minimum voor een betta, dus al aan de krappe kant.
Waarbij ik het altijd onverstandig vindt echt op het minimum te gaan zitten, (niet alleen bij Betta's) niet alleen qua zwemruimte maar ook qua waterbelasting. 20 liter is wel heel snel vervuild als je een paar weken op vakantie gaat en de buren willen vast wel je vis voeren (meestal veel te veel) maar water verversen en je bak schoonmaken?
 
Een halfmoon is niet kortvinnig en die zijn vaak sneller moe en minder actief. ook in vindt 20 liter vrij beperkt voor zo n vis maar het is het minimum in mijn ogen.
Ik zou er dan ook geen garnalen bij houden.
 
Zou een slakje of 2 dan wel kunnen? Of is dat niet verstandig. Hoe hou ik dan de alg uit mijn bak als ik alleen een betta heb?
 
Ik denk dat je je moet realiseren dat je algen niet weghoudt met een slakje of twee, of met Japonica's . Door goed te filteren en weinig te voeren en de juiste hoeveelheid licht voor je planten kom je al een heel eind, maar het glas van je aquarium zul je toch regelmatig schoon willen maken. Sommigen doen dat met een oud bankpasje als een soort krabber, andere mensen met een schuursponsje. Over algenmagneten zijn veel mensen het wel eens: Niet gebruiken, als er een korreltje zand tussenkomt ben je de binnenkant van je glas aan het bekrassen. In die krassen komt dan weer alg wat je moeilijk weg krijgt...
 
Alg kun je voorkomen door voldoende voeing in het water te hebben en ik maak de ramen schoon met een stukje filtervlies en filterwatten zijn ook prima.
 
Dus het beste de betta gewoon alleen houden? En welke voeding kan ik dan het beste aan hem geven? Ik had van dr. Brassleer volgens mij voer gezien. Maar weet niet welke ik voor hem moet hebben.. de regular of garlic of herbal of aloe vera?
 
Ik denk dat je hem beter alleen kan houden inderdaad en af en toe wat levend of diepvriesvoer stellen ze ook op prijs.
 
Ik wil inderdaad sowieso diepvries voer geven. Ik had artemia, witte muggenlarven en rode muggenlarven gezien daarvoor😁 en van tijd tot tijd ook levend voer. Is dat voldoende of kan ik beter granulaat bijvoeren?
 
Ik zou normaliter granulaat doen en dan 2x per week bijvoorbeeld wat ander voer. Ik geef de Betta gemiddeld 2x per week wat levendvoer.
Granulaat geef ik niet maar vlokken van Bassleer die ik wat fijner heb gemaakt omdat die erg groot zijn.
 
En dat is dan gewoon de regular van dr brassleer?
 
Ja ik heb de regular flake van Bassleer en die geef ik alle vissen maar zoals ik al zei zijn dit grote vlokken dus ik maak ze wat fijner.
 

Terug
Bovenaan