Betta: man of vrouw?


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Hallo allemaal,

Ik heb een koppel (?) betta's gekocht, niet persé om mee te kweken maar het zou wel leuk zijn. Ik wilde een platinum-stelletje kopen maar die hadden ze niet.
Dus werd het een jonge man platinum en een dombo vrouwtje.
Aanvankelijk bleven ze fijn bij elkaar en zwom het vrouwtje (?) voortdurend achter de man aan.
Nu het mannetje wat volwassener begint te worden en ook af en toe zijn vinnen spreidt, jaagt het vrouwtje hem weg.
Mijn vraag: is dit wel een vrouwtje????

Graag jullie advies.

20230808_093303klein.jpg
20230815_181854.jpg
 
Het geslacht ben ik niet zeker van, maar ik weet wel dat maar één vrouwtje bij een mannetje zetten grote kans heeft om ook verkeerd af te lopen. Hier zijn 2 redenen voor: vrouwtjes kunnen ook vaak agressief zijn naar het mannetje toe (mijn ouders hebben zelf eens 3 vrouwtjes bij een mannetje gestoken en de vinnen van het mannetje waren al snel kapotgebeten).

Hoe groot is je aquarium, en zitten er nog andere dieren in?
Als je aquarium groot genoeg zou zijn dan zou ik aanraden om voor een zo groot mogelijke groep aan vrouwtjes te gaan. Zo kunnen de vrouwtjes hun agressie beter verdelen. Ook is het sowieso beter om meerdere vrouwtjes te houden als je zou willen kweken, zo geef je de mannelijke betta de keuze. Want als je maar 1 vrouwtje hebt en het wil niet paren kan het mannetje haar de dood injagen.
 
Het is een 240 literbak met veel beplanting en weinig vissen (zie het topic: vijver-aquarium).
Ik hou het in de gaten. Ik moet niets hebben van jagende vissen. Als dat wel het geval blijkt te zijn gaat het vrouwtje naar het aquarium van een vriend van mij.
 
Het is een 240 literbak met veel beplanting en weinig vissen (zie het topic: vijver-aquarium).
Ik hou het in de gaten. Ik moet niets hebben van jagende vissen. Als dat wel het geval blijkt te zijn gaat het vrouwtje naar het aquarium van een vriend van mij.
Dat is inderdaad een oplossing.

Waar heb je ze gekocht, want als mijn ouders vrouwtjes erbij wouden zetten werden ze gewaarschuwd voor dit probleem. Dat probleem werd dan ook realiteit bij ons. Maar in elk geval waren we gewaarschuwd.

Wat je ook altijd kan proberen is het terugbrengen naar de winkel, maar niet elke winkel wil dat doen.
 

Terug
Bovenaan