Betta man of vrouw


N

Nickey

Guest
Hoi allemaal,
Ik heb een 60 cm aquarium met 2 bettas. Ik weet nou alleen niet of de een joh een man of vrouw is. Ik heb een spiegel in het aquarium gehangen om te kijken wat ie deed. Gister reageerde hij niet maar net toen ik aan het filmen/fotograferen was voor dit bericht leek hij zijn kieuwdeksels er wel naar open te zetten maar dat weet ik jiet zeker Door de reflectie. Zou iemand mij kunnen helpen?
Hier zijn trouwens wat foto's en filmpjes :
https://m.youtube.com/watch?v=IKb2h1GnzvM
Hij/zij jaagt wel vaak het andere vrouwtje weg...
 
Tja ik ben geen expert maar het lijken 2 vrouwen.
 
Lastig. Qua bouw lijkt t me meer een vrouwtje, maar heeft wel vrij lange borstvinnen, dus wat dat betreft meer man. Kan ook gewoon een vrouwtje met een hoop pit zijn... ik zou even kijken of je een eipunt kan ontdekken (wit stipje tussen de borstvinnen of vlak daarachter). Ff eipunt betta op google intypen om voorbeelden te zien bijv.
 
probeer eens duidelijke foto's te maken van de zijkant ik kan het niet zo duidelijk zien
 
Ik Denk naar de borstvinnen te zien en de afstand van anaalvin en borstvinnen, is dit een man. Sommige mannen hebben zelfs een eipunt. Soms trekt dat later weg. Hij Is ook aardig territoriaal, want ook je tetra moet het ontgelden.
 
Hoi allemaal,
Ik heb geprobeerd nog duidelijkere foto's te maken dus hier zijn ze:

https://m.youtube.com/watch?v=kneR6vgrqGI

Op de gegeven moment heb ik flits aangezet dus de kleur lijkt wat anders. Ik hoop dat jullie er nu wat meer aan hebben.

Een eipunt lijkt ie wel een beetje te hebben maar niet helemaal duidelijk staat ook wel op de foto's

Ik hoop dat jullie me nu nog beter kunnen helpen :)
Alvast bedabkt!
 
oke jootje heeft je het antwoord al gegeven die kan het beter inschatten als ik
 
Vaak hebben vrouwen ook een buikje. Een tip wat kan werken: kijk eens met een lampje op de buik, meestal zie je de eitjes altijd wel zitten, witte bolletjes,buik.
Volgens mij nog steeds een man ;)
 
Hoi allemaal,
Ik heb met een licht op zn buik geschenen maar ik zag niks, ook jiet bij het vrouwtje dus waarschijnlijk keek ik verkeerd ofzo. Hij/zij heeft wel een heel duidelijk eipunt. En is zoiezo volwassen want bij zn oude eigenaar was hij al dik en jaar en ik heb hem nu zo'n 4 maand. Hij zat altijd bij een andere betta. Ik weet niet of dat een mannetje of vrouwtje was. Ik dacht altijd een vrouwtje maar dat dacht ik bij deze ook. Die zag hetzelfde eruit maar dan zonder groen gloed.
Ik hoop dat jullie me nu verder op weg kunnen helpen.
 
Ik laat het ook liever aan Jootje over ;)
 
+1 John ik ga ff die discussie nu niet aan omdat ik het niet duidelijk kan zien
 
Hoi,
Het is dus waarschijnlijk een man. Maar wat kan ik doen om het jullie makkelijker te maken? Ik heb echt geprobeerd duidelijke foto's te maken maar dat gaat ook moeilijk met een bewegende vis. Een kennis heeft ook een betta een man. Ik kan ook zijn gedrag gaan bestuderen ofzo. Eigelijk wil ik er namelijk een 'lang vin' mannetje bij zetten.
Maar hoe kan ik het nog duidelijker vertellen of laten zien?
 
Met het visbestand wat je nu hebt is de bak al overbevolkt. Ik zou er dan helemaal geen vis meer bij zetten.
 
Het klopt idd dat mijn bak overbevolkt was. Nadat ik toen dat vorige bericht heb geplaatst en jullie dat zijden zijn de koperzalmen eruit gegaan. Dus 10 koperzalmen minder.

Ik hoop/denk dat je dat bedoelde
 
Hmmmm heb misschien nog 1 optie, het spiegeltje. Probeer eens een spiegeltje voor je bak te houden en kijk eens of hij/zij reageert. Mannen willen vaker eerder reageren als een vrouw.
De kieuwen van een vrouw gaan minder naar buiten als die van een man. Dit zou uitsluitsel kunnen geven en anders heb je dus 2 vrouwen. Ook deze kunnen fel reageren. Ben je al iets van je andere bestand kwijt, zag ook tetra's?
 
Ik zal morgen eens proberen Hoe het mannetje van de kennis reageert en dat vergelijken met die van mij. Desnoods moet ik die erbij in de bak zetten en kijken of ze vechten. Toen ik eerst het spiegeltje voor de bak deed reageerde die helemaal niet. Leek meer op nieuwsgierigheid.

Min vis bestand bestaat nu uit dit maar ik ben nog bezig aan het veranderen dus waarschijnlijk gaat de bettas ook naar een andere bak maar ik ben er nog niet over uit dit is het nu:
16 neon tetra s
1 vuurstaart labeo ( ik had eerst een normale vuurstaart die is weggegaan omdat het dus overbevolking was alleen iemand die een aquarium 2e hand heeft overgekomen had een vuurstaart en een vuurstaart labeo. Dat ging dus fout. Om te voorkomen dat ie dood ging heb ik hem overgenomen. )
2 Botia lohachata
2 bettas
1 ancistrus
 
Nickey zei:
Het klopt idd dat mijn bak overbevolkt was. Nadat ik toen dat vorige bericht heb geplaatst en jullie dat zijden zijn de koperzalmen eruit gegaan. Dus 10 koperzalmen minder.

Ik hoop/denk dat je dat bedoelde
zijn de labeo (zwarte met rode staart) en de pleco 'algeneter/ruitenplakker' er dan al uit? Die horen niet in een 60 cm.
 
Zijn kieuwdeksels openzetten heeft ie trouwens nog nooit gedaan.
 
De label, de botias en de ancistrus zijn te groot voor 60cm.
 
Idd de label weet ik ik moet nog even zien hoe ik dat ga oplossen. Die ancistrus en de botia zaten er altijd al bij ook toen ik ze overgenomen had maar dat is altijd goedgegaan
 
botia en labeo bij betta's is geen goede combi
ik heb laatst een gevalletje betta gezien in de lfs had geen vinnen meer
deze man had bij een van deze 2 soorten in de bak gezeten durf alleen niet meer te zeggen welke soort het was
 
Ik heb net een wat grotere spiegel voor het aquarium gezet en toen ging hij er wel op af. Hij maakte zich groot en zette voor de eerste keer zijn kieuwdeksels open. Daarna reageerde hij er helemaal niet meer op.
Wat me wel opvalt is dat ie best heel agressief is hij zet zijn bek helemaal open en hapt dan naar de tetras en het vrouwtje. Kan ik daar nog iets aan doen?
 
Echt ver deed ie zn kieuwdeksels niet open vergeleken met fotos van andere mannetjes.
 
Het beste Is deze betta uit je bak halen Denk.ik zo, en apart zetten.
 
Dus dan zet ik hem in een aquarium (25 liter ) met filter uit en dan kijken wat ie doet? Ik heb een dag een filter uitgezet en toen heeft je trouwens ook niks gedaan ( mocht dat intrestant zijn)
 
filter mag aanblijven als je deze kunt regelen maar idd in 25 ltr appart is wel beter
 
Oke:) dan moet ik dus gaan opletten dat ie een schuimnest gaat bouwen. Binnen hoeveel tijd zou die dat doen? En is het erg dat er 2 andere visjes in zitten? ( tijkelijk een hoogzwangere gup en een hoogzwangere molly)
 
dan worden je jonkies wel een lekker hapje ben ik bang


schuimnest kan een uur duren maar ook weken
 
Mmh het was de bedoeling dat de jonkies bleven leven omdat is ze apart zetten :p ik kijk even wat ik doe en anders ga ik de dierenwinkel om hulp vragen . Ze hebben daar iemand die tot nu toe altijd gelijk heeft gehad met wat ie zegt:)
 
Hallo allemaal!
Ik ben eruit! Het is een vrouwtje. Ik heb gewoon domweg het mannetje van mijn vader erbij gezet. En helemaal niks! Op de gegeven moment had ik ze beide in 1 visnet je! Toen was het wel duidelijk het mannetje begon zelfs een beetje al mijn vrouwtje te versieren!

Allemaal heel erg bedankt nu weet ik het zeker :) :) :)
 
het is dan zeker een mooie vrouw, zou leuk zijn om te kijken of je daar mee kan kweken :)
aangezien je nu wel een man in bezit hebt ;)
alleen even zorgen dat je een aparte bak daarvoor aanmaakt met je man zodat je na het bouwen van zijn nest haar kan toevoegen en daarna weer terugzetten.
 
Het is inderdaat wel een leuk idee ik heb er ook wel aan gedacht maar ik kan die kleintjes niet opvoeden daar heb ik te weinig ruimte voor en geen levend voer helaas:( ik heb alleen een 25 lit er bakkie over (ja een een 13 liter met slakken maar die heeft geen verwarming enzo)
Of kan dat gewoon?
 
Dat is echt te klein hoor. Eerst moet de vrouw erbij weg en het liefst na een week ook nogeens de man. Voor het goed kunnen opgroeien van de jongen heb je wel meer ruimte nodig.
 
Fijn dat er eindelijk uitsluitsel Is, zou met het kweken je goed inlezen, zoals John aangaf komt er veel meer bij kijken. ;)
Succes.
 

Terug
Bovenaan