Wat is er nieuw

Betta man of vrouw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Harro
  • Startdatum Startdatum
H

Harro

Guest
In mijn aquarium heb ik al een tijdje 1 betta man, en 2 vrouwtjes zitten (denk ik).
Nu heb ik sinds enkele dagen een eerste keer een schuimnest, en nu begin ik toch te twijfelen over het geslacht van 1 betta vis.

Het mannetje dat ik heb, heb ik nog nooit in de buurt van het nest gezien.
Maar deze betta zit er bijna constant in.
Zou dit dan toch een kortvinnig mannetje kunnen zijn?

324973harro_0_85_aquariu.jpg

128399harro_0_85_aquariu.jpg

Daar vreesde ik al een beetje voor.
Dus ik heb eigenlijk 2 mannetjes en 1 vrouwtje in mijn bak zitten. Tot nu toe heb ik er nog geen problemen met gehad.
Maar nu vraag ik me toch af of dat dat 1 vrouwtje niet teveel opgejaagd gaat worden, zeker nu er 1 mannetje een nest heeft?

Kweekt zo'n plakt trouwens met vrouwtjes van een andere soort betta?

weet bijna zeker idd dat het een man is?
zitten er ook eitjes in het nest?

Lijkt mij ook een man. En een plakat is geen andere soort betta, maar een kweekvorm. En ze zullen dus ook met alle andere kweekvormen van de betta splendens paren (zoals halfmoon, crowntail).

Eitjes heb ik volgens mij niet.
Op zich niet erg, want ik zou toch niet weten wat ik met de kleine visjes moet doen. De LFS neems ze niet aan van particulieren. Ik vermoed dat als ik alles gewoon in de bak laat zitten, er toch maar een kleine kans is dat er veel gaat overleven. Dus gewoon de natuur z'n gang laten gaan.

Maar ondertussen begin ik toch te denken dat ik de 2 mannetjes uit elkaar moet halen.
Gisteren heb ik voor de eerste keer gezien dat het andere mannetje (met lange vinnen) in het nestje zat.
En vandaag krijg ik hem amper te zien, en zijn z'n vinnen wat uitgerafeld.
Dus volgens mij hebben ze nu toch achter elkaar gezeten.

Ze zitten al wel bijna een half jaar bij elkaar zonder problemen.
Ik zou misschien 1 mannetje in mijn 30L garnalenbakje kunnen zetten (en hopen dat ik nog garnaaltjes ga overhouden).
Of zou het bv beter zijn om er gewoon nog 1 of 2 vrouwtjes bij te zetten?

wat voor en hoeveel garnalen heb je in je bakje
als je een groot bestand vuurtjes hebt zou ik het erop wagen verwacht dan alleen de komende tijd geen jonge garnalen meer want dat zullen hapjes worden
heb je een duurdere garnaal zou ik het niet doen

Het zijn vuurgarnaaltjes.
Maar ik heb ze nog niet zo heel lang (3-4 maand ofzo), dus het zijn er nog niet zo heel veel.
In ieder geval nog niet genoeg dat het nodig is om er van een paar van af te geraken...

Hij leeft nog steeds, maar laat zich bijna niet meer zien.
En als ik hem uit z'n schuilplaat lok met voer, dan komt de andere hem terug wegjagen.

Een vis die ik niet tezien krijg, en zicht niet op z'n gemak voelt is ook niet leuk. Dus ik denk dat ik de gehavende vis toch maar bij de garnalen ga zetten.
Dat is trouwens ook de kleinste betta, dus hopelijk blijft hij in ieder geval van de grotere garnaaltjes af.

Zoals Patty al zegt is en blijft het een gok. Je kan hem misschien ook hier of via MP aanbieden.

je kunt ook naar een bakje kijken op MP en dat mooi inrichten voor hem
luchtpompje met sponsfilter en klaar is kees zet je hem in de woonkamer hoeft er niet eens een verwarming in

patty776 zei:
je kunt ook naar een bakje kijken op MP en dat mooi inrichten voor hem
luchtpompje met sponsfilter en klaar is kees zet je hem in de woonkamer hoeft er niet eens een verwarming in

Dat hoeft niet eens een ruime bak te zijn. Ik heb ze hier in een 30 liter gehad en zelfs in 20 liter kan het al wel.
Maar goed het is aan jouw wat je gaat doen natuurlijk.

ik heb ze hier in minimaal 10 ltr zitten allemaal op luchtpomp aangedreven 2x per week waterwissel en het gaat heel goed algen worden 1x per 2 wkn weggepoetst en kregen 3x per week diepvries voer en de andere dagen gevarieerde korrels van oa bassleer

Die worden veel te veel verwend dus 😉

Hij zit nu bij de garnaaltjes (30 liter bakje):
574526harro_0_85_.jpg

Momenteel is hij al terug in een hoekje weggekropen.
Ik ga het in ieder geval goed in het oog houden. Als er teveel garnalen verdwijnen zal ik nog wel zien wat ik ga doen.
Maar ik zou toch liever de betta houden dan de garnaaltjes als ik moet kiezen.

In mijn grote bak zit nu dus het plakat mannetje, met nog 1 vrouwtje.
Zou ik daar dan best nog een vrouwtje bijzetten?

jessicapilon zei:
Die worden veel te veel verwend dus 😉

tja als je kleiner zit waarom dan niet verwennen met wat lekkers regelmatig

op die site wordt trouwens al gesproken over 1 gallon water ofwel bijna 4 ltr dus die van mij in 10 ltr ingerichte bakken zitten nog niet zo slecht

Ja ze houden ze ook wel op veel minder dan 10. Dat klopt hoor. Je bakje zag er ook prima uit.

Tot nu toe heb ik nog steeds garnalen 🙂
Hij heeft al wel neus-tegen-neus gestaan met een grotere garnaal, maar ik heb hem nog niets zien opeten of effectief aanvallen.

mooi zoals ik al zei het kan ook goed gaan maar ook fout
hoop voor je dat het zo blijft gaan

Harro zei:
Tot nu toe heb ik nog steeds garnalen 🙂
Hij heeft al wel neus-tegen-neus gestaan met een grotere garnaal, maar ik heb hem nog niets zien opeten of effectief aanvallen.

Lijkt dus goed te gaan en nu maar hopen dat dit zo blijft.

Natuurlijk, vissen moeten het ook goed hebben net als ieder ander huisdier.

jessicapilon zei:
Natuurlijk, vissen moeten het ook goed hebben net als ieder ander huisdier.

Inderdaad. Meestal worden vissen aangezien als maar gewoon 'vissen', maar het zijn dieren, net zoals een ander. Niet omdat je ze niet kan knuffelen dat het niet je beste vrienden kunnen worden :smitten:

Owh ik knuffel elke dag even hoor met een van mijn vissen die vind het namelijk leuk om als ik met mijn vinger in de bak kom lekker die elke keer op te zoeken ook probeert deze als ik mijn hand in de bak leg erin gaan te liggen

als dat voor een vis geen knuffelen is weet ik het niet meer 😛

patty776 zei:
Owh ik knuffel elke dag even hoor met een van mijn vissen die vind het namelijk leuk om als ik met mijn vinger in de bak kom lekker die elke keer op te zoeken ook probeert deze als ik mijn hand in de bak leg erin gaan te liggen

als dat voor een vis geen knuffelen is weet ik het niet meer 😛

Haha, ja op die manier 😉
Met vissen kan je ook een sterke band opbouwen.

De Gardneri s hier die bijten alleen maar in mn vinger als ik in de bak kom 😉

Hij is toch nog overleden 🙁
Misschien dat de waterwaardes van mijn garnalenbakje toch ook niet optimaal waren voor de betta. De Ph is beetje aan de hoge kant (7.6). In mijn grote bak is het 7.

Ik heb in ieder geval nog garnaaltjes 🙂

In mijn grote bak heb ik nu ook eitjes gezien.
Maar ik vermoed dat de kans wel heel klein is dat ik iets ga overhouden als ik ze gewoon laat zitten, en niet gericht ga voederen?

Jammer dat hij het niet gered heeft

De hoge PH is eerder voor je garnalen funest als voor je betta ik heb er hier een in een bak zitten die ik over turf filter met een PH van 6 en de rest zit gewoon op leidingwater wat hier 8.1 meet uit de kraan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan