Wat is er nieuw

Betta met rare plek op hoofd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shortysfishies
  • Startdatum Startdatum
S

Shortysfishies

Guest
OsC7kdJsFIndLKfHdQmuOZxm8n7Ujx3Q.jpeg

OsC7kdJsFIndLKfHdQmuOZxm8n7Ujx3Q.jpeg

Gisteravond ontdekte ik een raar wit plekje op het hoofd van mijn Betta. Hij heeft er in mijn ogen geen last van, is nog zo actief als het maar zijn kan en ook zijn wormen eet hij vol overgave.

Vanmorgen was er niks veranderd, niet groter, niet kleiner. En de vis is nog net zo actief. Heeft ook goed gegeten vanmorgen. 's Morgens krijgt hij Sera Betta en 's avonds of Artemia of rode bloedwormen.
Zijn vinnen zijn verder dik in orde, en ook de rest van zijn lichaam vertoont geen tekenen van witte vlekjes.

Op de foto's is het best duidelijk te zien. Op de tweede foto zie je ook wit bij de vin, maar dat is zijn vin, die is half blauw, half doorzichtig.
Kan hij bv zijn hoofd gestoten hebben? Hij sprong van de week wel naar het voer.

De waterwaardes zijn hetzelfde als anders.

Ik moet zeggen dat ik op de eerste foto niet het echt goed kan waarnemen hoor. Alles is een beetje donker bij elkaar.
op de 2e foto zie ik wel iets en het kan ook zijn dat hij een beschadiging heeft doordat hij ergens langs is geschuurd.
Als je niet echt schimmel ziet of iets verontrustends dan zou ik me niet zo n zorgen maken.
Hij is lekker actief en eet goed dus dat is een goed teken. Misschien gewoon een paar beschadigde schubben.
Een catappablad in de bak kan nooit geen kwaad bij je Betta. Die heb ik standaard altijd bij ze in namelijk voor de "ontsmettende" werking.

Ja het klopt dat de foto's wat donker zijn, ze zijn met iPhone gemaakt en zonder flits. Ik zal straks proberen wat andere foto's te maken...

Nee, ik denk dat het ook wel onschuldig is.

Catappablad is een goed idee, ga ik van de week even halen, bestellen.

Catappablad is besteld!

Top. Het is altijd raadzaam zo n blad in je bak te doen. Een blad gaat enkele weken mee.
Als ze groot zijn is een half blad ook wel voldoende.

Ik zal eens kijken wat ik binnenkrijg. 25 stuks voor 6 euro, is niet heel duur toch?

Ben ik benieuwd waar je die vandaan hebt want da's niet duur nee.

Extra waterwisseltje wilt ook wel eens helpen 🙂

De Visvoer Webwinkel. Zit in Berlicum, had het ook wel kunnen halen bij nader inzien, maar weet niet of die winkel rolstoel toegankelijk is.

Net weer goed naar de Betta gekeken. Hij is nog heerlijk actief en heeft ook weer een nieuw schuimnest gemaakt. De plek lijkt wat lichter van kleur te worden, dus heb goede hoop. Zo even een extra waterwissel doen en dan morgen zo'n blad erin. Hopelijk wordt het dan beter.

fsSvxfD6gUF0gQfwwYiooJqHSaVt95DO.jpeg

Hier nog een foto van de Betta. Beter lukt gewoon niet, hij is echt in standje Ferrari. Hij sjeest de hele bak door.

Dat is een nette prijs hoor voor de bladeren.
Ik zou me om dat plekje niet teveel zorgen maken als hij zo levendig is en goed eet. Wel even in de gaten houden verder denk ik.

Eet? Hij vreet! hahaha. Hij kreeg net Artemia van Sera, en dat lust hij zoooo graag. Springt dan echt bijna de bak uit. Nee, ga me er ook verder niet al te druk om maken. Dank je wel voor jullie hulp!

shorty die winkel is iemand die een website verkoop heeft ik bestel/haal daar ook mijn voer dus echt gunstig is het voor iemand met een rolstoel niet omdat deze persoon niet op de begane grond woont

Oh, dank je wel voor deze reactie Patty! Dan weet ik zeker dat ik er goed aan deed het gewoon te bestellen haha.

Update: Het gaat nog steeds goed met de Betta. Zwemt nog vrolijk rond en eet als een kliko.

Shortysfishies zei:
Eet? Hij vreet! hahaha. Hij kreeg net Artemia van Sera, en dat lust hij zoooo graag. Springt dan echt bijna de bak uit. Nee, ga me er ook verder niet al te druk om maken. Dank je wel voor jullie hulp!

Ik weet niet hoeveel je verbruikt maar het is vaak goedkoper om de losse eitjes te kopen en zelf zout toe te voegen.
Ik koop ik dacht 50 gram voor dik 9 euro.

Ik heb net eens even gekeken hoe je die moet kweken, maar volgens mij gaat dat mij nooit lukken. Ik doe nu al een maand met het potje en ik denk dat hij nu een kwart op is. De Betta krijgt een beetje en dan de overige visjes nog.

Shortysfishies zei:
Ik heb net eens even gekeken hoe je die moet kweken, maar volgens mij gaat dat mij nooit lukken. Ik doe nu al een maand met het potje en ik denk dat hij nu een kwart op is. De Betta krijgt een beetje en dan de overige visjes nog.

Je doet al een maand met het potje?
Wat heb je daar dan inzitten?

Wat is er makkelijker dan artimea uit laten komen?

Zout oplossen in warm water. dat het op lost. afkoelen. in een fles of pot gieten, mespuntje eitjes erbij, en luchtslang erin hangen.

Na 24-48 uur stil zetten, lege schaal omhoog, artimea omlaag.
dan de larven met slangetje afzuigen en gelijk door artimea zeefje.....en even afspoelen.
Prima voor jongbroed.

Geef het ook aan de jonge zoenvissen.

Ik neem een cola fles van 1,5 liter en snij de kop eraf. daarin doe ik 35 gram zout en een klein beetje eitjes. zuurstofsteentje erbij en dan ben je klaar.
De fles zet ik in een emmer met water waar een verwarming inzit zodat ze nog sneller uitkomen bij 24 graden. Na 20 uur heb ik de eerste namelijk dan al.

BPLhwKo8qWyULZg_U1jYbydg1cz9HZIP.jpeg

Ben ik weer even. Ik heb nu een goede foto kunnen maken van de plekken van de Betta op zijn koppie. Heb niet het idee dat het erger wordt, maar ook niet minder.

En tot mijn verbazing zag ik dat er kleine gaatjes zitten in zijn staart!

BPLhwKo8qWyULZg_U1jYbydg1cz9HZIP.jpeg

Eigenlijk alleen maar zichtbaar aan de rechterkant van de vis. Heeft dit met die witte plekken te maken?

Belangrijker nog: Wat kan ik hier aan doen?

Hij blijft actief en goed eten. Ik zie verder niet veel bijzonders aan zijn gedrag. Hij heeft ook weer een schuimnest gebouwd waar je U tegen zegt.

Toch blijf ik het vreemd vinden.....

A3rwyqiYXc_cW4Ai1Ba0SnvrvNypnFBC.jpeg

We zijn een week verder. Meneer is mooier als ooit tevoren. Heb een flinke waterwissel gedaan en de temp wat opgeschroefd. Je zag per dag dat de vlekken kleiner werden. Wat je nu aan wit op de foto ziet is vuiligheid van het glas.

fijn om te horen

Ik heb dat ook gehad bij de mijne ik heb toen ook catappablad gebruikt en heb ook ene klein potje met zout (let op dat er geen jodium of zo in zit, ik heb zelf een klein potje aquarium zout gekocht) het potje moet wel zo groot zijn dat hij er in kan, de mijne ging er namelijk de hele tijd in zitten. Het zout dood de bacterie en hersteld de huid van je visje sneller waardoor de mijne binnen ene paar dagen genezen was, hopelijk helpt het ook bij de jouwe

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan