Betta naar 60cm


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hallo allemaal,

Ik heb gezocht en redelijk wat al op het forum gevonden maar ter samenvatting en nog wat vragen maak ik toch dit topic aan.

Op dit moment is de situatie als volgt:

Ik heb een schrijfbureautje met zo'n klep, hierop staat het aquarium van Bandit (mijn betta) (zie mijn onderschrift). Omdat de bovenste "rand" van het schrijfbureau 23 cm is heb ik een aquarium genomen van 22,5 cm diep (breed, naar achteren toe). Hij is verder zo';n 35 cm lang en 33cm hoog (zonder kap) en ik denk dat Bandit zo'n 25L water heeft.

Nou heb ik direct in het begin al gezegd "Als ik had geweten dat het kleiner uit zou vallen dan ik in gedachten had dan had ik gelijk een 60cm genomen".

Nu ben ik dan eindelijk zo ver dat de boel wat gereorganiseerd heb zodat ik er een kastje bij kan zetten waar een 60cm op zou kunnen staan. 70cm zou nog mooier zijn maar wordt erg krap. Omdat een dieper (breder, naar achteren toe) aquarium niet op dit bureautje kan zal ik er een kastje onder moeten zetten.

Dan ontstaan er wat vragen:

1) Op dit moment gebruik ik de klep van mijn schrijfbureau om een emmer op te zetten om het water in af te hevelen als ik een waterwissel doe. Dat kan niet als je een kastje er onder hebt staan. Hoe doen julie dit zonder afvoer pomp oid? Als ik nu een snelle waterwissel doe (1/3) dan haal ik gewoon met een glas een emmer vol er uit en doe ik met dat glas ook een nieuwe emmer vol er weer in. Ik heb wel een afhevel ding maar dat is een onding (je kan er een emmer mee uithalen maar dan heeftie geen druk genoeg maar op de een of andere manier, werkt met knijppompje, je creeert dus druk).
Ik heb overigens net een emmer op twee opstapjes gezet en dat wou ook. Het gaat wat langzamer maar het gaat wel dus het is geen ramp. Maar tips zijn altijd welkom :)

2) Voor een nieuw 60cm (laten we daar van uitgaan) wou ik naast mijn betta man nog wat er in doen:
* Garnaaltjes (ik weet dat ze als snack kunnen dienen dus ik moet nog kijken welke, het is niet erg als jong spul wordt opgegeten, ik hoef geen overbevolking ;))
* schooltje kardinaaltetra's (stuk of 10?) Deze zouden volgens verschillende sites in een 60cm moeten kunnen.
* Ik moet nog kijken naar wat voor omstandigheden en of ze alleen kunnen maar misschein zo'n leuk visje dat verticaal tegen het glas hangt met zijn zoenlippen :D Alleen als dat kan natuurlijk.
Hoe zijn de gedachten over dit punt?

3) Vanwege punt 2 wou ik eens zand als ondergrond proberen maar ik ben bang voor bodemrot. Hoe snel gebeurt dat en hoe voorkom je het? Vanwege de garnaaltjes wou ik wat mos of Monte Carlo op de bodem doen maar dan kun je het zand niet meer zuigen. Of toch wel? Hoe doen jullie dit?
Iedereen raad filterzand aan maar ik had liever iets donkerders. Ik heb op dit moment "Grind Graniet Firenza" in Bandit's bakje maar mocht ik ooit bodembewoners willen dan is zand wel handig (en misschien voor de garnalen ook?)

4) Welk aquarium raden jullie aan? Ervaringen met 60cm bakjes? Lichtsterkte, sterkte van het aquarium, heeft het een klep of moet de hele deksel eraf (dat laatste heb ik nu en dat is heel irritant omdat er altijd druppen vanaf komen als je hem er af haalt. Hij blijft prima op de achterwand hangen maar dan drupt het dus).

Ik zal waarschijnlijk nog wel meer vragen verzinnen maar laten we hier eerst eens mee beginnen :)

Ik zal ook mijn foto topic updaten met nieuwe foto's.

Edit: Dit is de situatie nu:

1573402092324.png
 
Laatst bewerkt:
Een upgrade is altijd leuk en ja, dan kun je ook meer bewoners doen. Garnalen en een betta is heel afhankelijk van het karakter van je betta. De een doet het prima, de ander gaat het totaal niet mee samen. Kardinalen willen graag baantjes zwemmen en kun je beter in een bak houden wat groter dan 60cm. Waar je naar zou kunnen kijken, met de namen als linkje voor een foto:

- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)
- rasbora kubotai
- rasbora hengeli of de espei Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna volledig oranje is.
- rasbora galaxy Vaak wel wat duurder
- Boraras brigittae, merah of maculatus Nu is het bij deze wel zo dat ze vrij klein zijn en ook hier geldt; ligt aan het karakter van je betta.
- vuurzalm (hyphessobrycon amandae)

Op de bodem zou je kunnen kijken voor, mits je inderdaad voor zand gaat, een leuk schooltje corydoras. Bijvoorbeeld de vaak gezien en lekker fanatieke corydoras panda. Die zuigvisjes bedoel je denk ik de otocinclus mee? Of bedoel je zo'n 8tje in de vorm van de gastromyzon of beaufortia?

Afhevelen gaat bij mij altijd met een emmer op de grond en de slang in het water. Tijdje zo'n knijpbalding gebruikt, maar die is stukgegaan en werk nu gewoon met een slang. Even aanzuigen aan de onderkant en het water hevelt er zo uit.

Zand doe ik hier eigenlijk niks aan en corydoras houden die ook mooi luchtig. Je zult lang niet overal bij kunnen komen, maar dit is ook zeker niet nodig. Maak je bodem niet heeeel dik, paar cm om de planten in vast te zetten is prima. Eventueel zou je er af en toe overal tussendoor met een sateprikker door kunnen gaan, maar een paar slakjes zouden je hier ook bij kunnen helpen.

Aquarium is ook beetje persoonlijke smaak. ZIjn er momenteel vele van te koop en is ook een veel aangeboden bakje op marktplaats. Mocht je wat goedkoper een nieuwe bak willen, is dit wellicht ook een optie.

Dan nog iets om over na te denken; ga je met een intern of gelijk met een extern filter werken? En eventueel een achterwand? Verf je de achterkant van het aquarium? Gaat er een poster achter? Nieuwe decoratie aan stenen/hout of houdt je het meer een plantenbak zoals nu. Voordeel aan een kastje onder je aquarium is dat je daar veel in weg kunt werken aan kabels/emmertje/netje enzo. Is het ook gelijk uit het zicht, maar heb je het wel allemaal binnen handbereik
 
Hallo Desitiny,

Zelf heb ik mijn betta ook in een 60x30x30 bak zitten. Ik heb er zelf geen medebewoners bij zitten omdat ik geen volledige zandbodem heb. Kardinaaltetra’s
werken naar mijn ervaring niet in een 60 cm bak, dit is denk ik toch net wat te klein, ze waren vooral erg aggresief naar elkaar en naar mn betta en niet andersom.

corydora’s zijn denk ik een betere optie voor medebewoners en dan zou ik idd voor een zandbodem gaan. Meestal gaat dit wel goed met een betta maar dit ligt wel een beetje aan de aggresiviteit van je betta.

Ik heb zelf mijn Juwel aquarium 2e hands van marktplaats gehaald voor een 10’tje. Zorg bij een 2e hands bak wel dat je zeker weet dat die nog helemaal waterdicht is en dat de kit niet beschadigd is.

Zorg bij een wat grotere bak zoals een 60cm wel dat de stroming van je filter niet te hard is want dat zou je betta niet echt waarderen. Als die wat te hard is kun je dit meestal wel aanpassen of vertragen d.m.v. Drijfplantjes.

Iig heelerg veel plezier met je overstap op een grotere bak! Ben benieuwd hoe het voor je uit gaat pakken. :)
 
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

Zijn NeonTetra's in dat geval handiger voor een 60cm bak dan Kardinaal? Die blauwe zijn ook erg leuk trouwens.

Wat betreft het overzetten: Kan ik bv., als ik een groot deel van het water uit mijn oude bak (Superfish Starter 30, zo'n 25L water) in het nieuwe aquarium doe en dat aanvul met leidingwater (met Aqua Start) wat sneller de betta overzetten of moet ik dan ook de nieuwe bak vier weken in laten draaien? Ik heb dan natuurlijk wel een ander filter (althans, ga ik van uit) en daar doe ik wel start bacterien in maar is de bak dan al klaar omdat er water uit de andere bak in zit (soort water wissel maar dan anders :D) of niet omdat het filter nog in moet draaien? Ik kan natuurlijk ook het nieuwe filter een tijdje in mijn oude bak hangen samen met de oude filter, dan komt er "goed water" door.
(Sorry voor rambling, ik heb nog wel eens de neiging woorden rechtstreeks uit mijn hoofd op het scherm te zetten ><)
 
Water heeft zo goed als geen bacteriën, meeste zitten in je bodem en filter. Filter overzetten en een enkele betta op 50L zou goed moeten gaan, maar houdt het de eerste weken wel goed in de gaten. Meertje extra waterwissel kan dan zeker geen kwaad
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Hoi! Liever neon tetra's dan kardinalen. Kardinalen worden iets groter. Zelf had ik liever boraras omdat die de ruimte beter benutten dan neons. Wat betreft overzetten. Zolang je de keuze hebt altijd kiezen voor een bak indraaien. Wat filter medium van dit filter erbij.
 
Bedankt voor de antwoorden zo ver!

Zijn NeonTetra's in dat geval handiger voor een 60cm bak dan Kardinaal? Die blauwe zijn ook erg leuk trouwens.

Wat betreft het overzetten: Kan ik bv., als ik een groot deel van het water uit mijn oude bak (Superfish Starter 30, zo'n 25L water) in het nieuwe aquarium doe en dat aanvul met leidingwater (met Aqua Start) wat sneller de betta overzetten of moet ik dan ook de nieuwe bak vier weken in laten draaien? Ik heb dan natuurlijk wel een ander filter (althans, ga ik van uit) en daar doe ik wel start bacterien in maar is de bak dan al klaar omdat er water uit de andere bak in zit (soort water wissel maar dan anders :D) of niet omdat het filter nog in moet draaien? Ik kan natuurlijk ook het nieuwe filter een tijdje in mijn oude bak hangen samen met de oude filter, dan komt er "goed water" door.
(Sorry voor rambling, ik heb nog wel eens de neiging woorden rechtstreeks uit mijn hoofd op het scherm te zetten ><)

Omdat je je visbestand nog niet gelijk gaat uitbereiden kun je aan het begin zo’n 2 weken je oude filter mee laten draaien. Dat water zou je mee kunnen nemen maar de goede bacterien zitten over het algemeen niet in je water maar op oppervlaktes in je bak zoals de bodem, decoratie, planten en dus in je filter. Hou wel voor de zekerheid je waterwaardes goed in de gaten de eerste maand iig!

Neontetra’s kunnen volgensmij qua temperatuur niet zo goed gecombineerd worden met betta’s, aangezien je dan je betta kouder zou moeten houden als wat optimaal voor hem zou zijn.
 
Ik ben zelf niet zo'n fan van een Betta in een 60cm bak. De bak is gevoelsmatig net te groot voor een Betta alleen, dus ga je er wat bij zetten en in alle keren dat ik dit gedaan heb ik achteraf spijt. De Betta doe je er geen plezier mee en de bijvissen ook niet. Ik heb nu zelf ook een Betta in een 60cm bak zitten samen met een borstelneus en zelfs dat wil niet lekker samen. Ondanks dat de borstelneus een stuk sterker is valt de Betta hem toch aan als hij overdag uit z'n schuilplek komt en de Betta krijgt dan een swieper door de bak heen. Soms wel grappig om te zien maar de Betta heeft het duidelijk minder naar z'n zin dan toen hij alleen in een kleinere bak zat. Ik zit er dan ook juist over te denken om weer een kleinere bak aan te schaffen en de Betta echt solitair te houden.
 
Ik ben zelf niet zo'n fan van een Betta in een 60cm bak. De bak is gevoelsmatig net te groot voor een Betta alleen, dus ga je er wat bij zetten en in alle keren dat ik dit gedaan heb ik achteraf spijt. De Betta doe je er geen plezier mee en de bijvissen ook niet. Ik heb nu zelf ook een Betta in een 60cm bak zitten samen met een borstelneus en zelfs dat wil niet lekker samen. Ondanks dat de borstelneus een stuk sterker is valt de Betta hem toch aan als hij overdag uit z'n schuilplek komt en de Betta krijgt dan een swieper door de bak heen. Soms wel grappig om te zien maar de Betta heeft het duidelijk minder naar z'n zin dan toen hij alleen in een kleinere bak zat. Ik zit er dan ook juist over te denken om weer een kleinere bak aan te schaffen en de Betta echt solitair te houden.

Ik hou mijn betta nu ook alleen in de 60cm, omdat idd ook voor mijn gevoel de meeste combinaties in zo’n relatief kleine bak gewoon niet echt werken met een betta. Alleen gaat het echter wel beter met hem dan toen hij in zijn 20L bak zat, hij lijkt net wat energieker. (Voordat hij ziek werd iig :(. )
 
Zou ik hem dan beter in de 25L bak kunnen laten zitten en dan bv. wat garnalen er bij doen? Ik wou hem juist wat meer zwemruimte geven omdat hij best snel is. maar als het beter is van niet dan niet natuurlijk :)
Ik had het hem al beloofd nl. :D
 
Laatst bewerkt:
Zou ik hem dan beter in de 25L bak kunnen laten zitten en dan bv. wat garnalen er bij doen? Ik wou hem juist wat meer zwemruimte geven omdat hij best snel is. maar als het beter is van niet dan niet natuurlijk :)
Ik had het hem al beloofd nl. :D

Nouja, als het je niet uitmaakt of je betta zoveel ruimte voor zichzelf heeft en je bak dus redelijk leeg oogt dan zou het natuurlijk gewoon kunnen. :)
 
Wij hebben een betta met een korte staart (plakat).
We hadden hem in een 60ltr cube gedaan maar dat vonden wij niet zo'n succes.

Onlangs zijn we naar een 60x30x30 bakje gegaan, met 4cm bodem en aan de bovenkant 6cm vrij. Daarmee is er een zwemlaag van 20cm. De effectieve zwemruimte is daarmee 36ltr.

We hebben inmiddels een extern filter op de bak {eheim classic 150}, met een spraybar over de hele lengte (jbl out set met 2 lengten spraybar) , die we schuin naar achter/beneden gericht hebben staan en voor nu lijkt dat goed te gaan. Aan de achterzijde een matige stroming voor de planten maar op de voorste helft weinig tot geen stroming.
Het lastige van deze combinatie was dat op dit filter een 9-12mm uitgang zat terwijl we dubbele kranen 12-16 op de slang wilden gebruiken en een 12-16mm spraybar, daarom direct bij de uitgang van het filter overgeschakeld naar 12-16 waardoor alles goed paste.

Onze betta is ook vrij energiek en lijkt het prettig te vinden door de bak te bewegen.
Door hoe we het filter hebben staan kan hij ongestoord bovenin hangen en zwemmen wat hij nu ook veel doet.

Wij zijn blij met dit huisje voor hem; voor een betta met een volle staart (half moon) zou ik dit niet doen, die zou ik zelf in een kleinere lengtemaat houden.

We hebben als gezelschap hier posthoornslakken en 25 rode sakura garnalen. Hij kende beide niet. De volwassen garnalen daar kijkt hij niet meer naar om, de slakken vindt hij interessant.

Op deze kleine hoogte zou ik er zelf geen bodemvissen als corydoras bij in doen. Bij een hogere bak wel.

Verder gaat hij hier dus geen gezelschap krijgen omdat we daar zelden positieve dingen over lezen.
Andere vissen houden we in ons andere aquarium.

Dit is hoe wij het nu hebben. Of dit goed werkt en of het als advies zinnig kan zijn, kan ik helaas pas zeggen als onze betta een lang en gezond leven heeft geleid :)

Overigens, een maatstaf voor vermoeidheid die verminderde weerstand op kan leveren is bij ons of de betta geregeld een poosje gaat hangen. Dan moet hij rusten en dat zien wij liever niet. Misschien weet je wat ik bedoel, dat hij een stukje zwemt, zich aan laat spoelen tegen iets, een poos blijft hangen en weer verder zwemmen.

In het filmpje wat ik zag van je betta leek hij me energiek toe, en ik kan me voorstellen dat je hem wat meer bewegingsruimte gunt.

Veel succes met je beslissing en plezier met je mooie betta.
 
Als ik kijk naar je vragen, dan wil ik nog wat toevoegen.

Wij gebruiken filterzand met een korrel van 0,7-1,2mm en dat bevalt goed. O.a. Door de afgeronde korrel heb je niet snel kans op bodemrot, zeker niet bij een laagje van 4 a 5cm. Daarnaast is de afgeronde korrel ook goed voor je betta, ze willen zich graag overal tussendoor wurmen en raken daarbij ook wel eens de bodem. Er is ook een zwarte bodem met een afgeronde korrel van 1-2mm. In zakken van 10kg o.a. Bij de Hornbach geloof ik.

Wij hebben gekozen voor een kale bak omdat we zelf al een filter en verlichting hadden. We hebben wel zelf van kunststof dekplaten gemaakt die we tijdens de nacht gebruiken wanneer de kamer kouder wordt.


Wat betreft planten, vaak zal je drijfplantjes nemen voor je betta. Daarmee krijg je minder licht in je bak. Als je planten gaat gebruiken die veel licht nodig hebben is dat wel iets om goed naar te kijken. Planten die het slecht doen door te weinig licht, voeding of co2 vervuilen je water en geven meer kans op ziekte bij de betta. Bovendien heb je voor plantjes die veel licht nodig hebben ook co2 nodig (behalve voor de drijfplantjes natuurlijk).

Onze garnalen zijn vooral gek op mos (wij hebben het in koepels en op plankjes tegen de kanten). Wat hier het beste werkt met (veel) licht en co2 is Christmas moss. Met minder licht en zonder co2 werkt spikey moss en willow moss ook erg goed. Dat mos gebruiken ze ook om zich voort te planten.
In al onze bakken wordt het mos door overige vissen gezien als voerbak.
 
allereerst heb je een langvinnige betta of kortvinnig
langvinnig raad ik af in een 60 cm is de oppervlakte is te groot en hij zal oververmoeid raken van het zwemmen/inspecteren van zijn domein daardoor zal hij ergens een plekje gaan zoeken en veel daar gaan liggen rusten
kortvinnig geen probleem deze heeft geen zware balast mee te sjouwen en zal dan ook veel actiever zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
@patty776, op dit moment helaas geen betta meer, zie het onderwerp "Vinrot?" in het topic ziektes. Helaas kon hij niet tegen het zout, denk ik... Er zal wel al iets met hem aan de hand geweest zijn dat niet te zien viel...

Ik wil daarom opnieuw beginnen en dan toch met een 60cm. Ik heb er twee gevonden die me mooi lijken:

Aqualantis Advance LED 60 (60x30x34) (https://www.hornbach.nl/shop/AQUATL...xclusief-onderkast-zwart/8809146/artikel.html)
en
Eheim Aquastar 54 LED (60x30x30) (https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/starter-kits/aquastarled)

Wie heeft ervaring met een van deze (of wellicht allebei) aquaria? De Eheim vindt ik er mooi uitzien maar is een STUK duurder dan de Aqualantis en de Eheim is ook wat lager (scheelt toch vier cm). Verder heeft hij een mooie afwerking.

Als iemand ervaring(en) heeft dan hoor ik ze graag, positief en negatief!

Ik heb gekeken of er 60cm bakken zijn die, zoals Fluval en de SuperFish Home, zonsopgang en -ondergang kunnen doen, maar helaas kan ik die niet vinden, bovenstaande twee zullen dus ook alleen maar aan en uit zijn waarschijnlijk. Ik heb al van alles gelezen over TC240's maar ik weet niet of die hierop mogelijk zijn en ik zou me er eerst eens goed in moeten verdiepen. Bandit (mijn betta) had nooit last van het licht dat aan of uit ging dus dat kan ook.

Ik hoor het graag!

Oh ja: zand... wat is een goede korrelgrootte die niet (of geen grote kans heeft) dichtslibt of bodemrot krijgt?

Waarschijnlijk horen al deze vragen in andere categorieën thuis... sorry :(
 
Ik maak de onderwerpen even onder de juiste fora aan. Als daarvoor deze gesloten moet worden dan moet dat maar :)
 
@patty776, op dit moment helaas geen betta meer, zie het onderwerp "Vinrot?" in het topic ziektes. Helaas kon hij niet tegen het zout, denk ik... Er zal wel al iets met hem aan de hand geweest zijn dat niet te zien viel...
Als je zout gebruikt heb met maximaal 3 gram jodiumvrij zout per liter water is het onmogelijk dat hij daar aan gestorven is
 

Terug
Bovenaan