Betta nestje in gezelschapsbakje, wat nu?


S

Sleis

Guest
Dag allemaal,

In 1 van mijn bakken heb ik een betta man met drie vrouwen en een jonge ancistrus. Nu wil het dat het gezelschaps betta's zich schijnbaar nogal vermaakt heeft en dat ik nu een schuimnestje met witte puntjes (eitjes?) in de bak heb.

Mijn vraag: wat nu? Ik weet (door lezen, niet door ervaring) hoe te handelen wanneer er een nestje is een kweekbakje maar niet in een bakje waarin een man zit met drie vrouwen die ik eigenlijk nergens anders kan laten. Ik dacht eraan de bak doormidden te delen, zodat de man met het nest apart zit van de vrouwen, maar de planten lopen over de hele oppervlakte en ik ben bang dat ik het nestje beschadig wanneer ik ga rommelen met een afscheiding tussen de planten. Ik heb een heel klein broedbakje (voor guppen) wat ik in het water kan hangen wat ik misschien om het nest heen zou kunnen doen, maar idem, weet niet of dat gaat zonder het te beschadigen en als het mannetje daar bij moet kan hij zijn kont niet keren. Ook de vrouwtjes uitvangen en eventueel even in een andere bak onderbrengen zal misschien het nestje beschadigen ben ik bang, overal lopen planten en die staan met het nestje in verbinding.

mijn vraag aan de experts: wat kan ik het beste doen? het zo laten en hopen op het beste? Het nestje in het drijfbakje doen, met of zonder man, of toch maar riskeren de vrouwtjes uit te vangen en ze ergens anders onder te brengen? met het mannetje kan dit sowieso niet want in al mijn andere bakken zitten ook al mannen. Ik heb nog een leeg bakje staan van plusminus dertig liter, maar hier zit geen lichtkap op, geen licht boven, en het staat nu droog, dus geen ingedraaid water, en ik ben niet zeker of ik een nog werkende verwarming heb.
Kweken is niet mijn hoofddoel maar nu hij een nestje heeft vind ik het wel leuk te proberen er iets uit te laten komen, hij is er zo druk mee bezig :)

Hoor het graag van jullie!
 
Heb je (naast die 30 liter) aparte bakken om eventuele jongen te laten opgroeien? Alleen dat 30 liter bakje lijkt me daar wat krap voor namelijk.
Zo neen: gewoon zijn gang laten gaan en niet ingrijpen. Bespaart jou en je vissen alleen maar gedoe.

~ Ivo
 
Zou het zo laten, als je ooit wilt kweken zou ik dat in een kweekbak doen!! Als je ooit een poging mocht doen.
 

Terug
Bovenaan