Betta Smaragdina in gezelschapsaquarium


D

dlombart

Guest
Dag allen,

Ik ben een beginnende aquariaan, en heb de ambitie om een betta smaragdina als eyecatcher in m'n aquarium te hebben. De voorbije weken veel gezocht op het net en youtube wat mogelijke medebewoners kunnen zijn, en de belangrijkste regel lijkt dan om rustige vissen te huizen bij de betta. Hierbij ben ik uitgekomen op de Danio Margaritatus (pareldanio / galaxy rasbora). Graag had ik ook garnaaltjes gehouden in het aquarium, alsook 1 ancisutrus L144.

Mag ik dit potentiële vissenbestand aan jullie kennis onderwerpen voor advies?

Het aquarium is een Juwel Primo 110 Led, ong. 95l (78x32x38), met veel beplanting (incl. drijvers) en wat gecreëerde schuilplekken.

Alvast bedankt.

Groetjes
David
 
Een Betta houdt ook van drijvers overigens. maar daar heb je aan gedacht begrijp ik. Met garnalen is het een risico want ze zijn erbij die de garnalen graag wegsnoepen.
 
Een Betta houdt ook van drijvers overigens. maar daar heb je aan gedacht begrijp ik. Met garnalen is het een risico want ze zijn erbij die de garnalen graag wegsnoepen.

Ja, ik heb idd wat kikkerbeet ronddrijven, en normaal zal de braziliaanse klimop (mits die genoeg groeit), ook voor extra beschutting zorgen (dacht ik).
Zou een garnalenbestand van 15-20 stuks zich in stand kunnen houden? Of gaan de volwassen exemplaren er ook aan geloven? Het is op internet wat koffiedik kijken op vlak van antwoorden. Uiteraard is het niet mijn bedoeling de betta een duur dinertje te geven.
 
Een smaragdina in een gezeldschaps aquarium?
Heb je dit al gelezen https://www.seriouslyfish.com/species/betta-smaragdina

Als je al aan deze vis kan komen is de kans heel erg groot dat het wildvang is en dan zal je toch rekening moeten houden met de eisen die hij aan het water stelt.

Bedankt Dirk voor de feedback! De Betta Smaragdina komt van een lokale kweker hier, een jonge aquariaan met nakweek van wilde Betta's. Heeft een pagina op Facebook (Thijs' Wilde Bettas), en ben toevallig op een zoekertje van hem terecht gekomen via Tweedehands.be. De Galaxy Rasbora is een rustige cyprinid, zoals vermeld op je link, en kan in dezelfde waterwaarden als de Betta leven, althans volgens de gegevens die ik haal uit Aquainfo.

Het is wel een goede denkoefening voor me of ik de betta wel in het gezelschapsaquarium wil toevoegen, want bij de kweker zit hij in een aparte bak ongetwijfeld (althans volgens de foto's op FB), en dan is het mss af te raden hem in m'n aquarium onder te brengen. Het is blijkbaar ook geen jong dier meer, na navraag bij de kweker. Wat het mss bemoeilijkt?
M'n waterwaardes komen op dit moment wel overeen met die van de kweker, dus ik hoop alvast dat die aanpassing zal meevallen.
 
Die combinatie zou wel mogelijk zijn, echter moet je ervoor zorgen dat de dieren in het juiste water komen. Kraanwater is voor F1 niet geschikt, ze hebben zachter en zuurder water nodig, deze waardes kun je met behulp van turf bereiken.
 
Die combinatie zou wel mogelijk zijn, echter moet je ervoor zorgen dat de dieren in het juiste water komen. Kraanwater is voor F1 niet geschikt, ze hebben zachter en zuurder water nodig, deze waardes kun je met behulp van turf bereiken.

Bedankt! Turf werd al aangeschaft!
 
Is gedemineraliseerd water ook een optie? Zal sowieso navragen rond osmosewater bij LFS.
Bedankt Dirk!
Kijk ook hier eens, osmosewater zelf maken is erg gemakkelijk en goedkoop,
 
De combinatie vissen kán (geen garanties), vind je bak alleen wat aan de grote kant voor een Betta, kijk dan uit met een langvinnige.
 
De combinatie vissen kán (geen garanties), vind je bak alleen wat aan de grote kant voor een Betta, kijk dan uit met een langvinnige.

Bedankt!

Het is dit type betta (foto komt van kweker). Is dit langvinnig? Echt kort is het niet, denk ik, maar volgens mij ook niet zoals de langvinnige soort van de Betta Splendens?
Ik heb het vissenbestand en de grootte van de bak voorgelegd aan de kweker, en kreeg zelfde informatie dat je me gaf: het zou kunnen werken.

betta.JPG


Ik heb nog enkele weken vooraleer ik de keuze moet maken, dus alle ervaringen en meningen blijven welkom!

PS Ik weet dat ik snel doorvraag op gegeven advies, maar da's omdat ik graag alles in de diepte wil te weten komen :) Elke reactie werd echt geapprecieerd!
 
Die zit er qua 'langvinnigheid' tussenin, zo lijkt het althans nav de foto. Zorg in ieder geval voor een overdaad aan beschutting (vinden rasbora's ook fijn). Dan heeft je betta ook minder snel het idee dat ie veel territorium moet verdedigen. Ik heb toevallig een hele kalme betta (flared ook vrijwel niet) en die gaat prima met alles dat ik in m'n bak stop. Een meer aggressieve betta kan hele andere resultaten geven ;)
 
Die zit er qua 'langvinnigheid' tussenin, zo lijkt het althans nav de foto. Zorg in ieder geval voor een overdaad aan beschutting (vinden rasbora's ook fijn). Dan heeft je betta ook minder snel het idee dat ie veel territorium moet verdedigen. Ik heb toevallig een hele kalme betta (flared ook vrijwel niet) en die gaat prima met alles dat ik in m'n bak stop. Een meer aggressieve betta kan hele andere resultaten geven ;)

Dat heb ik inderdaad al veel gelezen :) Het karakter van de Betta is allesbepalend!
Er zitten redelijk wat planten in, die nog moeten groeien en als schuilplek kunnen dienen (was althans de opzet). Wat garnalenflats. Veel javamos. Wat grotjes.
 
Dat heb ik inderdaad al veel gelezen :) Het karakter van de Betta is allesbepalend!
Er zitten redelijk wat planten in, die nog moeten groeien en als schuilplek kunnen dienen (was althans de opzet). Wat garnalenflats. Veel javamos. Wat grotjes.
Klinkt goed! Roep maar als je meer vragen hebt :)
 
Dat is hier niet van toepassing.
Dit is een F1 Smaragdina.
Geen tot het idiote gekweekte splendis.
Lijkt mij sowieso onzin, langvinnig of niet. Maar goed, daar gaat het nu niet om.

En zeker deels osmose water gebruiken.
Ik denk haast wel 75%
Smaragdina kan wel tegen iets harder water dan bv. Coccina complex. Als TS het geluk heeft dat het kraanwater redelijk zacht is kan turf van redelijke kwaliteit de pH zeker tot 6,5 verlagen. Maar een beetje osmose is altijd wel handig inderdaad.
 
Zou moeten lukken. Deze betta is absoluut geen langvinnige. Garnalen bij een betta is altijd riskant. Soms lukt het en laat hij ze met rust maar af en toe zal er toch eentje verdwijnen.
 
Lijkt mij sowieso onzin, langvinnig of niet. Maar goed, daar gaat het nu niet om.


Smaragdina kan wel tegen iets harder water dan bv. Coccina complex. Als TS het geluk heeft dat het kraanwater redelijk zacht is kan turf van redelijke kwaliteit de pH zeker tot 6,5 verlagen. Maar een beetje osmose is altijd wel handig inderdaad.
Volgens seriously fish


Temperature: 22 – 28 °C
pH: 5.5 – 7.5
Hardness: 18 – 179 ppm

Hoeveel osmose je nodig hebt is afhankelijk van je kraan water.
 

Terug
Bovenaan