Betta sorority


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo :)

zou het mogelijk zijn om een betta sorority te houden in een 54L (15Gallon) aquarium? Of is dit echt te klein.

een betta sorority moet minimaal uit 5 vrouwelijke betta’s bestaan om een hierarcie te kunnen bepalen.

ik heb nu mijn betta man alleen in de 54L zitten maar ik heb nog een20L reserve aquarium waar Bubbel dan naartoe zou verhuizen. :)

als het mogelijk is om dit uit te voeren ben ik natuurlijk ook gelijk opzoek naar mooie vrouwlijke betta’s. Mijn lokale dierenwinkel heeft namelijk alleen bruin/blauwachtige en ik wil juist graag verschillende kleurtjes. :) uiteraard voeg ik ze dan alle 5 tegelijk toe en ga ik ze streng in de gaten houden op aggresie. Ik heb potten van ongeveer 5L waar ik ze eventueel tijdelijk in onder kan brengen als er eentje vervelend doet of simpelweg te aggresief is. Ik weet dat het houden van betta’s in een gezamelijke bak altijd een risico blijft dus daar ben ik dan ook op voorbereid om te zorgen dat de visjes natuurlijk gezond blijven.
 
Vivariumbeurs is binnenkort, daar zijn vaak genoeg en mooie vissen te vinden.
 
Toen we in het andere topic van je aan het discussiëren waren over wat er allemaal in zou kunnen had ik een sorority al in gedachte. Expres niet gemeld omdat ook bij vrouwtjes soms agressie een probleem kan zijn. Het zou dus kunnen werken met 5 vrouwtjes, dat moet wel passen in een 54L bakje maar wat doe je als je 1 vrouwtje hebt waarbij het niet werkt? Kun je die nog ergens apart houden? Ik zou zoiets dus alleen aanraden als je een uitwijk hebt indien een of enkele vissen gewoon niet passen in je sorority.

Vivarium beurs bezoeken is inderdaad wel een goed idee! Zowel voor vis als gewoon informatie van kwekers en andere deskundige.
 
Ik vind het persoonlijk echt te klein voor een groep vrouwen. Ze kunnen behoorlijk agressief zijn en er zou maar net een gevecht uitbreken als je er niet bent (je gaat er namelijk niet 24 uur per dag met je neus bovenop zitten). Minimum om het uberhaupt te proberen zou voor mij 80cm-1 meter zijn, maar ik ben er eigenlijk geen voorstander van.

Dat gezegd hebbende, op de vivarium beurs was vorig jaar de keuze aan vrouwen echt reuze en kwam je de meest mooie kleurslagen tegen. Zelf een koi vrouw van meegenomen toen, maar die zit als enige betta in een aquarium ;)
 
In het andere topic al gereageerd, maar ter toevoeging: zelf dus een tijdje een vrouwengroep gehad en ik zou het persoonlijk niet snel meer doen. Bij wijzigingen in de groepssamenstelling en in de bak/inrichting te vaak gedoe gehad.
 
Ben het wel met jullie eens, al kan m.i.. een bewezen groepje van 5 prima passen in 54L.. De vraag is hoe kom je aan een bewezen groepje. En zoals Gino aangeeft hoe stabiel is zo'n groepje. Vaak maak je die na verloop van tijd zelf en ontstaat dit dus organisch vanuit een grotere groep. Net als met maanvissen, een koppeltje kun je vaak in een kleinere bak houden maar een koppeltje forceren door een man en vrouw bij elkaar te zetten werkt meestal niet. Die ontstaan organisch vanuit een grotere groep uit een grotere bak.

Bovenstaande gezegd te hebben is het wel een erg leuk project wat wellicht meer geschikt is voor een 100-150L bak + een 60L reserve bak (met scheidingswanden) voor de fanatieke vrouwjtes.
 
hier een stukje geplaatst op fb door een medekweker hoop dat je er iets aan hebt

Hier een topic over het houden van een man samen met vrouwen.
Niet gewenst. Waarom niet?
- Bettas zijn territoriale ( vecht ) vissen.
- Een betta splendens man leeft in de natura solitair. Alleen tijdens de “ parings tijd “ kiest hij er voor een vrouw in de buurt te laten. Als de vrouw hem ziet zitten dan zal zij rond blijven hangen maar op afstand. De man zal niet gelijk aardig op haar reageren maar laat zien , dmv een schuim nest te bouwen , dat hij interesse heeft. De man bepaalt wanneer er gepaard gaat worden. Wanneer hij vind dat zijn nest klaar is zal hij de vrouw toelaten en de paring zal dan gaan beginnen. ( De man bouwt niet alleen een nest om te paren maar ook uit instinct en om zijn territorium af te bakenen , dus een schuimnest betekent niet gelijk dat de man wilt paren)
De paring kan zo een 2 uur duren soms langer soms korter. Als de man “ klaar “ is zal hij de vrouw weg jagen en zorgt voor het nest tot de kleintjes horizontaal zwemmen. Wij , als kwekers , halen de vrouw er naar de paring uit de bak omdat zij niet weg kan zwemmen de vrije natuur in. De man halen wij op de derde dag de bak uit als de kleintjes horizontaal zwemmen. Ook hij kan het hazenpad niet kiezen in een aquarium.
- Als je een harem van vrouwen in een aquarium plaatst met ene man erin gaat dat in 99,9% van de gevallen goed fout. De man zal er nooit voor kiezen met vrouwen te leven. De vrouwen willen allemaal de aandacht van de man en er zal jaloezie ontstaan. Dat kan leiden tot gevechten onder de vrouwen of de vrouwen kiezen de man als lijdend voorwerp. De man zal , hoogstwaarschijnlijk , een nest bouwen en blijven doen om zijn territorium af te bakenen en een continue drang kunnen hebben te paren. Zeer onnatuurlijk. Ook de vrouwen kunnen door gaans broeds zijn ( verticale strepen op het lichaam ) of continue gestresst ( horizontale strepen op het lijf ) . Dit zijn voldoende factoren om zware gevechten te krijgen in het aquarium. Simpel weg omdat niemand weg kan zwemmen en verplicht zijn elkaar 24/7 tegen te komen.
Heel jammer dat gros van de verkopers een harem met ene man aanraden. Hier lopen de kenners al jaren tegen aan ! Het is domweg niet waar ! Waar deze fabel vandaan is gekomen zal altijd een raadsel blijven.
Ons advies : een man ALTIJD apart houden in een bak vanaf 2,5 liter tot ong 15 liter. Uit ervaring kan ik zeggen dat een man zich veel prettiger voelt in een wat kleinere bak dan een groot aquarium. Voor een hmpk man mag de bak iets groter zijn omdat die veel actievere kan zwemmen dan een langvinnige man. Als je een filter wilt gebruiken denk eraan dat deze een zachter stroming geeft zodat de man rustig kan zwemmen zonder tegen de stroming in hoeven te zwemmen.
Wij raden ook aan , als je vrouwen wilt houden , er niet minder dan 5 in een groep plaatst. Liever meer maar ligt er aan hoe groot de bak is. Bettas vormen een hiërarchie , er wordt een “ baas “ gekozen en dat zal niet zonder enige gevechten gepaard gaan. Als die bekend is vormt de hiërarchie vanzelf. 2 vrouwen zullen blijven knokken om de sterkste te worden en te blijven. De aandacht ligt ook te veel op elkaar. Daarom beter meer vrouwen dan 2. Meer vrouwen betekent ook dat ze elkaar minder snel op de huid zitten , simpelweg door het feit dat ze “
afgeleid “ worden door meerdere dames.
Ook kunnen niet alle vissen samen met bettas. Denk dan vooral aan andere labyrint vissen en of territoriale vis soorten. Zet een betta nooit met andere siervissen want die gaat hij als concurrent zien. Gouramis , barbelen en maanvissen moet je ook ver van de betta vandaan houden.
Ik hoop dat dit bericht duidelijk is voor de mensen die net aan bettas beginnen en meer willen leren over deze bijzondere vis soort.
 
hier een stukje geplaatst op fb door een medekweker hoop dat je er iets aan hebt

Hier een topic over het houden van een man samen met vrouwen.
Niet gewenst. Waarom niet?
- Bettas zijn territoriale ( vecht ) vissen.
- Een betta splendens man leeft in de natura solitair. Alleen tijdens de “ parings tijd “ kiest hij er voor een vrouw in de buurt te laten. Als de vrouw hem ziet zitten dan zal zij rond blijven hangen maar op afstand. De man zal niet gelijk aardig op haar reageren maar laat zien , dmv een schuim nest te bouwen , dat hij interesse heeft. De man bepaalt wanneer er gepaard gaat worden. Wanneer hij vind dat zijn nest klaar is zal hij de vrouw toelaten en de paring zal dan gaan beginnen. ( De man bouwt niet alleen een nest om te paren maar ook uit instinct en om zijn territorium af te bakenen , dus een schuimnest betekent niet gelijk dat de man wilt paren)
De paring kan zo een 2 uur duren soms langer soms korter. Als de man “ klaar “ is zal hij de vrouw weg jagen en zorgt voor het nest tot de kleintjes horizontaal zwemmen. Wij , als kwekers , halen de vrouw er naar de paring uit de bak omdat zij niet weg kan zwemmen de vrije natuur in. De man halen wij op de derde dag de bak uit als de kleintjes horizontaal zwemmen. Ook hij kan het hazenpad niet kiezen in een aquarium.
- Als je een harem van vrouwen in een aquarium plaatst met ene man erin gaat dat in 99,9% van de gevallen goed fout. De man zal er nooit voor kiezen met vrouwen te leven. De vrouwen willen allemaal de aandacht van de man en er zal jaloezie ontstaan. Dat kan leiden tot gevechten onder de vrouwen of de vrouwen kiezen de man als lijdend voorwerp. De man zal , hoogstwaarschijnlijk , een nest bouwen en blijven doen om zijn territorium af te bakenen en een continue drang kunnen hebben te paren. Zeer onnatuurlijk. Ook de vrouwen kunnen door gaans broeds zijn ( verticale strepen op het lichaam ) of continue gestresst ( horizontale strepen op het lijf ) . Dit zijn voldoende factoren om zware gevechten te krijgen in het aquarium. Simpel weg omdat niemand weg kan zwemmen en verplicht zijn elkaar 24/7 tegen te komen.
Heel jammer dat gros van de verkopers een harem met ene man aanraden. Hier lopen de kenners al jaren tegen aan ! Het is domweg niet waar ! Waar deze fabel vandaan is gekomen zal altijd een raadsel blijven.
Ons advies : een man ALTIJD apart houden in een bak vanaf 2,5 liter tot ong 15 liter. Uit ervaring kan ik zeggen dat een man zich veel prettiger voelt in een wat kleinere bak dan een groot aquarium. Voor een hmpk man mag de bak iets groter zijn omdat die veel actievere kan zwemmen dan een langvinnige man. Als je een filter wilt gebruiken denk eraan dat deze een zachter stroming geeft zodat de man rustig kan zwemmen zonder tegen de stroming in hoeven te zwemmen.
Wij raden ook aan , als je vrouwen wilt houden , er niet minder dan 5 in een groep plaatst. Liever meer maar ligt er aan hoe groot de bak is. Bettas vormen een hiërarchie , er wordt een “ baas “ gekozen en dat zal niet zonder enige gevechten gepaard gaan. Als die bekend is vormt de hiërarchie vanzelf. 2 vrouwen zullen blijven knokken om de sterkste te worden en te blijven. De aandacht ligt ook te veel op elkaar. Daarom beter meer vrouwen dan 2. Meer vrouwen betekent ook dat ze elkaar minder snel op de huid zitten , simpelweg door het feit dat ze “
afgeleid “ worden door meerdere dames.
Ook kunnen niet alle vissen samen met bettas. Denk dan vooral aan andere labyrint vissen en of territoriale vis soorten. Zet een betta nooit met andere siervissen want die gaat hij als concurrent zien. Gouramis , barbelen en maanvissen moet je ook ver van de betta vandaan houden.
Ik hoop dat dit bericht duidelijk is voor de mensen die net aan bettas beginnen en meer willen leren over deze bijzondere vis soort.

Wat een handige post. Dankjewel hiervoor!

hieruit maak ik wel op dat 5 vrouwtjes samen houden wel degelijk mogelijk is. Wel jammer dat ze geen bakformaat vermelden...

in de video hieronder heb ik veel informatie opgedaan over betta sororities. Echter wordt hier 15 gallon als bakformaat genoemd en zij heeft er een stuk meer dan 5. 15 gallon staat ongeveer gelijk aan 50 liter. Dus dan zou 5 vrouwtjes geen probleem moeten zijn, als we deze vrouw zouden geloven.




 
De man zal er nooit voor kiezen met vrouwen te leven.
Alleen tijdens de “ parings tijd “ kiest hij er voor een vrouw in de buurt te laten.
Als de man “ klaar “ is zal hij de vrouw weg jagen
De vrouwen willen allemaal de aandacht van de man en er zal jaloezie ontstaan.
Ik zie hier als man allemaal mooie parallellen en/of mogelijkheden voor in de mensenwereld! :D :D

Uit ervaring kan ik zeggen dat een man zich veel prettiger voelt in een wat kleinere bak dan een groot aquarium. Voor een hmpk man mag de bak iets groter zijn omdat die veel actievere kan zwemmen dan een langvinnige man.
Van dit stuk ontgaat me de logica een beetje. Een man wil het liefst klein zitten (waarom? bang voor de boze buitenwereld?) behalve als hij harder zwemmen kan, dan is een iets minder klein kippenhok ook goed. Sorry, maar je --niet jij maar de schrijver-- kan toch niet denken als een betta? Zo wel, dan verdient dat een nobelprijs voor de vissenhoudkunde.
 
Wauw wat een mooie bakken zijn dat he? Ik denk ook dat het prima kan in jouw 54L aquarium. Een paar dingen die mij opvielen in dat filmpje.

1) Alle aquaria zijn 'high-tech' dat wil zeggen dat er co2 wordt toegevoegd en veel planten voeding en kwalitatief goed en veel licht.
2) Als gevolg van punt 1 zijn alle aquaria erg dicht beplant en hebben hierdoor een bijzonder hoge natuurlijke filter werking. Pas dus op met dezelfde visbezetting in een minder beplante bak. Ook geeft zij meerdere malen aan dat de beplanting erg belangrijk is voor beschutting, zodat een vis ook kan ontsnappen aan de agressie. Zonder de planten dus op andere manieren veel beschutting maken.
3) Ook zij benadrukt dat het een risico blijft en je altijd kans loopt op een vis die gewoon niet past, zoals ik eerder al zei zal je daar dus een oplossing voor moeten hebben of maken.

Ik vind persoonlijk wat zij doet erg 'overstocked' maar blijkbaar werkt dat prima voor haar. Ik vind de bakken er in ieder geval erg mooi uit zien en de vissen reageren vrij rustig op elkaar. Wellicht heeft dit ook met de overstock te maken, dat nooit de agressie alleen maar naar 1 vis (de zwakste) toe gaat. Werkt hetzelfde bij andere territoriale vissen zoals verschillende cichlide soorten.

Jammer dat er verder niet gesproken wordt over het onderhoud, ik ben wel benieuwd hoe vaak en hoeveel water wordt ververst. Noemt ze dat toevallig in een andere video dat jij weet?
 
Even een vraagje tussendoor.

Hoeveel dumbo ears vrouwen kan in een juwel 60?

Wat is jullie advies hierin.

@Tessahol99 sorry dat ik je topic even leen
 
Wauw wat een mooie bakken zijn dat he? Ik denk ook dat het prima kan in jouw 54L aquarium. Een paar dingen die mij opvielen in dat filmpje.

1) Alle aquaria zijn 'high-tech' dat wil zeggen dat er co2 wordt toegevoegd en veel planten voeding en kwalitatief goed en veel licht.
2) Als gevolg van punt 1 zijn alle aquaria erg dicht beplant en hebben hierdoor een bijzonder hoge natuurlijke filter werking. Pas dus op met dezelfde visbezetting in een minder beplante bak. Ook geeft zij meerdere malen aan dat de beplanting erg belangrijk is voor beschutting, zodat een vis ook kan ontsnappen aan de agressie. Zonder de planten dus op andere manieren veel beschutting maken.
3) Ook zij benadrukt dat het een risico blijft en je altijd kans loopt op een vis die gewoon niet past, zoals ik eerder al zei zal je daar dus een oplossing voor moeten hebben of maken.

Ik vind persoonlijk wat zij doet erg 'overstocked' maar blijkbaar werkt dat prima voor haar. Ik vind de bakken er in ieder geval erg mooi uit zien en de vissen reageren vrij rustig op elkaar. Wellicht heeft dit ook met de overstock te maken, dat nooit de agressie alleen maar naar 1 vis (de zwakste) toe gaat. Werkt hetzelfde bij andere territoriale vissen zoals verschillende cichlide soorten.

Jammer dat er verder niet gesproken wordt over het onderhoud, ik ben wel benieuwd hoe vaak en hoeveel water wordt ververst. Noemt ze dat toevallig in een andere video dat jij weet?

ze doet volgensmij wekelijks 50% waterwissel vertelde ze in een andere video :).
 
Even een vraagje tussendoor.

Hoeveel dumbo ears vrouwen kan in een juwel 60?

Wat is jullie advies hierin.

@Tessahol99 sorry dat ik je topic even leen

geen probleem :) dat aquarium is ongeveer even groot als mijn aquarium (iets groter) dus ik zou er een stuk of 5/6 houden als je dat van plan bent.
Zorg natuurlijk wel voor genoeg opvang mogelijkheden zouden sommige vrouwtjes niet werken.
 
Van dit stuk ontgaat me de logica een beetje. Een man wil het liefst klein zitten (waarom? bang voor de boze buitenwereld?) behalve als hij harder zwemmen kan, dan is een iets minder klein kippenhok ook goed. Sorry, maar je --niet jij maar de schrijver-- kan toch niet denken als een betta? Zo wel, dan verdient dat een nobelprijs voor de vissenhoudkunde.
Deze vissen leven in het wild in kleine poeltjes en hebben een territorium om te verdedigen. De lange vinnen maken dat de vis snel moe is en door het constant door zijn territorium zwemmen ter controle kan een te grote bak een te grote last zijn voor deze vissen. Vandaar dat wat kleiner aangeraden wordt, omdat ze dan minder energie in het bewaken van hun territorium hoeven te steken. De vissen met de kortere vinnen hebben juist meer energie omdat ze niet moe worden van de lange vinnen die ze mee moeten slepen
 
Okee! :D Nu ik erover nadenk is het ook wel logisch: veel kweekvormen van betta's hebben langere vinnen dan wilde betta's, en zwemmen dus wat moeilijker, maar ze beschikken nog steeds over dezelfde territoriumdrang. Als je ze dan daadwerkelijk de rúímte geeft voor een full-sized territorium, blijven ze maar dat water door ploegen... Hmmm.
 
Okee! :D Nu ik erover nadenk is het ook wel logisch: veel kweekvormen van betta's hebben langere vinnen dan wilde betta's, en zwemmen dus wat moeilijker, maar ze beschikken nog steeds over dezelfde territoriumdrang. Als je ze dan daadwerkelijk de rúímte geeft voor een full-sized territorium, blijven ze maar dat water door ploegen... Hmmm.

nou is 54L nog niet zo enorm groot als territorium haha. Bovendien staat de stroming maar heel zachtjes dus hij kan makkelijk zwemmen ondanks zijn lange vinnen. Hier even een paar foto’s van Bubbeltje

EAE49E65-C4FF-4F76-B1EA-23C02F21C8B7.jpeg
9327D615-49C2-4C32-B0E3-ED8BEF046C21.jpeg
 
Idd het is mogelijk houd wel in acht dat je bak ook echt niet kleiner mag zijn dan 54 liter en zorg dat je een bakje achter de hand hebt als je een 'probleem'dame hebt of een man die je als dame aangekocht hebt zodat je deze kunt scheiden vergeet namelijk niet dat vrouwen ook territorium drift hebben en er zal een hiërarchie vormen.
Op het moment dat je 2 zeer dominante dames hebt zal dit dan ook escaleren.
dan zorg dat je een lekker zwaar beplante bak hebt zodat de zichtlijn gebroken worden en de dames zich kunnen "verstoppen"voor elkaar
het voorbeeld wat je laat zien via YT vind ik een voorbeeld waarvan ik vind dat enkele bakken overbevolkt zijn en er zwemmen in de ene bak guppen bij de dames (dat is een no go) omdat guppen erg druk zijn en een betta op de rust gesteld is en in de andere bak zie ik barbeeltjes als ik me niet vergis en dat zijn juist vinnenbijters ook zwemt er een rode betta in een ban de bakken waarvan ik twijfel of het een VT dame is of een VT heer
 

Terug
Bovenaan