Wat is er nieuw

Betta Splendens houden (tips?)

• Onderwerp starter Onderwerp starter adjumbe
  • Startdatum Startdatum
A

adjumbe

Guest
Hoi!

Het lijkt me erg leuk een aquarium op te starten speciaal voor de Betta Splendens.

Ik heb al redelijk wat informatie geprobeerd op te zoeken op het internet, maar ik heb door dat de meningen nogal verschillen (en dan met name over de maat van het aquarium). Daarnaast bestaan er nog wat kleine onduidelijkheden voor mij.

Ik wil dus enkel ��n mannetje houden. In principe denk ik aan een aquarium echt alleen voor het mannetje. Misschien alleen een enkele bodemvis als de maat dit toelaat. Mijn eerste vraag is eigenlijk: is het redelijk om enkel ��n man te houden? Of is dat eenzaam?

Tweede vraag is eigenlijk vanzelfsprekend: uitgaande van het houden van ��n Betta man, wat is de minimum grootte van de bak?

Verdere tips zijn ook altijd welkom! Ik vind het een ontzettende prachtvis! Ik hoop niet dat ik hier naar de bekende weg vraag of een al bestaand topic over het hoofd heb gezien.

Waarom alleen ??? Is niet natuurlijk toch. Wat voor maat bak heb je in gedachten ??

Ik weet niet of ik hem alleen moet houden. Als dat niet natuurlijk is, doe ik het uiteraard niet, vandaar dat ik het vroeg 🙂En een bak heb ik ook nog niet in gedachten, omdat ik bij het inlezen het idee kreeg dat hier de meningen nogal over verdeeld zijn, dus wellicht dat mij hier meer informatie over gegeven kan worden.

Aquavisie. Ik vind dit een beetje overdreven overdreven reactie. Een betta alleen is niet zielig. En bovendien ook niet onnatuurlijk.

Bettas zijn hele slimme vissen. Er wordt gezegd dat ze hun eigenaar leren herkennen. Bettas met lange vinnen moeten in een niet te grote bak gehouden worden. Er komt vast een discussie maar bettas kan je houden vanaf 20l vind ik. Tot maximaal 60x30x30 als ze alleen zitten.

Mvg Jorrit

P.s. kijk eens op www.bettas4all.nl

With bettas, I personally don't believe that small tanks are cruel. They are accustomed to developing small territories in puddles and rice paddies, and they really don't need much space. I think that 5 to 10L is ideal, at least in my opinion. In bigger tanks, they tend to get sick easily, and if they get sick they can drown from not being able to reach the surface easily... I use 30-60L tanks for breeding and growing the young ones, but with my adults most are in 2-5L tanks and very healthy and eager to spawn or fight.

Aquavisie, in het wild leven ze bijna altijd alleen...
Ze maken een territorium en alles wat daat in komt wordt het liefst weggejaagd

Maar het ligt er aan wat je voor betta wilt (halfmoon, plakat, crowntail enz)

Ik heb mn halfmoons iig in aqua20 aquariums en dat gaat heel goed! 😉

Maximaal 60 cm.? Dus ze mogen niet meer ruimte hebben? 😕
Hoe meer ruimte ze hadden, hoe ouder ze bij me werden.

Voor langvinnige zou ik zeker niet groter gaan.

Bizar dan dat mijn veiltail 3,5 werd in een meterbak met vrouwtjes en regelmatig nestjes. 🙄

Ik zou ze juist niet kleiner houden dan 60 cm. i.v.m. de stabiliteit van het water en de intelligentie van de vissen. Die vermoeidheid door te lange vinnen heeft meer met te harde stroming dan met de grootte van de bak te maken.

Daarbij kan je je afvragen of het wel verantwoord is om vissen te kweken/houden die zulke gigantische vinnen hebben dat je ze in een nano moet zetten omdat ze zich anders dood zouden zwemmen. Wat voor kwaliteit van leven heeft zo'n dier dan...

Dat van die 20 l is gewoon kul.
Dat doe je om ruimte te sparen.
60 is toch beter geschikt voor als een een Betta in gaat ,voor lange tijd.
IK had ze in 70 cm slootbakken,en hebben ze de ruimte om te zwemmen.
EN( zoals JONES al zei) meer water dus beter.

L_Ojmds8bDw90VtSUtdNBv0k1PGBqIkX.jpeg

Ja,op de kinderkamer.

Alsnog wat meningsverschillen zie ik! Het zal bij de vissoort horen 😉 Ik zal er nog eens even goed over na gaan denken en wat bakken gaan bekijken. Wellicht dat ik dan uiteindelijk voor een middenweg kies.

Bedankt voor al jullie reacties!

Alles wat groter is dan 40 cm ,is prima.liefst groter.

Er is gelukkig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de Betta Splendens.

The costs of being territorial include risk of injury, predation
while preoccupied, and expending energy to expel intruders
(Alcock, 2001) Domesticated betta has been used in the laboratory for studying
the causes and consequences of complex vertebrate behavioural
patterns for over 50 years (Hess, 1952; Lorentz, 1952). Selectively bred domesticated
individuals are larger, more colourful, and have more contest
stamina than wild betta, but wild male vigour also correlates
with size and the display includes the same aggressive components
(Smith, 1937; Jaroensutasinee and Jaroensutasinee, 2001). A two-litre jar for each young male is
sufficient. No aerators or filters are required since betta lives in
murky, stagnant freshwater and has a labyrinth organ for gulping
air at the surface (Ostrow, 1989).

tjsa... misschien is data uit 1989 niet echt betrouwbaar meer. Ik ga nog even verder zoeken

75 cm wide � 30 cm high � 30 cm deep (Hollis, 2004)
wordt geadviseerd voor 3 mannetjes met dividers er tussen dat er 3 compartimenten ontstaan van 25x30x30. dit voor de waterstabiliteit

mvg. Jorrit

adjumbe zei:
Alsnog wat meningsverschillen zie ik! Het zal bij de vissoort horen 😉
Het hoort inderdaad ook deels bij de soort ja.

Want ik ben het in principe gewoon met Jones en Bertus eens: meer water is stabieler, meer water is meer om te onderzoeken, doet meer recht aan hoe een Betta zich in het aquarium gedraagt (ja, want dat ze in de natuur honkvast zijn is een leuk weetje, maar jij gaat ze in een aquarium houden). Maar wij merkten aan onze halfmoon dat die wel degelijk last had van zijn lange vinnen in onze 80cm en dat kwam niet door teveel stroming, want er was amper stroming. Nu heeft een halfmoon nog meer vinpartij dan een veiltail, dus daar zit een verschil. Daarnaast zullen er vast verschillen per individu zijn.

MAAR!
Hierboven wordt er wel erg snel vanuit gegaan dat je een langvinnige variant wilt, of althans begonnen over langvinnige varianten terwijl je daar nog niets over hebt gezegd. Wil je eigenlijk een langvinnige? Wat is er mis met een kortvinnige:

2013-12-22-01_zpsce253369.jpg

~ Ivo

Excuses. Ik ging er idd van uit dat je een langvinnige wou.

Mvg Jorrit

Een betta kan zeker in een 40 cm gehouden worden,ook ik heb ervaring dat betta's zo best oud kunnen worden. Heb nu nog steeds een ct dame zitten die nog altijd op mij reageert, zij is van 2011(oktober)
Ik weet ook dat een kleine bak minder stabiel is,maar ik ververs deze meestal 2x in de week. Een 60 is mooi met cory's op de (zand) bodem. Het is maar ook hoeveel ruimte je hebt. Succes met de keuze en ja betta's zijn echte einzelgangers. Ze kunnen ook makkelijk alleen zitten.

zo, nu heb je bijna alle info 😛

@Jolanda: minder dan drie jaar is toch nog niet zo oud? Ik had er eens een die minimaal vier was...

@Bertus: idd om ruimte te besparen, maar het gaat allemaal goed 🙂

en nu kunnen we wel weer een discussie over de ruimte die een betta nodig heeft beginnen maar daar kun je nog eeuwenlang over door gaan...
het ligt er grotendeels aan of je lang- of kortvinnig wilt

en Ivo, er is niks mis met kortvinnig 🙂
12990508194_5538380581_c.png

Wauw, heel veel reacties erbij, helemaal top.

Om in te gaan op een kort- of langvinnige betta: ik heb toevallig vanmiddag research gedaan naar de verschillende kweekvormen die in de verkoop zijn. Vooraf was ik er eigenlijk van overtuigd dat ik langvinnig wil, maar na een reeks foto's gezien te hebben van kortvinnig zie ik daar ook hele mooie tussen. Dus ik zit nu eigenlijk in tweestrijd. Ik vind ze allebei heel mooi.

Het is wat je zelf mooi vind ik ben voor een halfmoon gegaan omdat ik die lange vinnen zo mooi vind.

Maar het is je eigen smaak.

Misschien kan iemand zijn verhaal doen warom hij voor een betta met korte vinnen heeft gekozen.

Dat lijkt me een goeie!

Bij deze dus de vraag: wie heeft er ervaring met kortvinnige betta's en wat zijn je ervaringen hierbij? Eventuele voor- en nadelen komen dan ook van pas. Ook voor de (ex) houders van langvinnige betta's!

Uiteindelijk speelt voorkeur een grote rol denken wij.

Als wij onze halfmoon die we hadden en onze kortvinnige nu vergelijken valt het meeste op dat de kortvinnige veel 'mobieler' is en veel 'makkelijker' lijkt te zwemmen. We kozen voor een kortvinnige juist omdat onze halfmoon toch wat te veel 'hinder' van de enorme staart leek te ondervinden en dat is dus in de vergelijking die wij hebben gehad uitgekomen.

Wat ons verder opviel bij de Betta's die tentoon werden gespreid op een show waar allerlei varianten van allerlei verschillende kwekers werden gekeurd is dat de kortvinnige varianten zonder enige uitzondering veel forser (het lijfje) gebouwd waren dan de halfmoons, crowntails en veiltails.

Je kunt trouwens ook eens kijken naar Betta imbellis en Betta smaragdina. Dat zijn twee soorten die misschien nog wel wat mooier zijn dan de wildvorm van de Betta splendens. Afhankelijk van waar je woont is daar heel goed aan te komen.

Ik heb gezocht op de Betta imbellis en smaragdina. Echt heel erg mooi!

Bedankt voor het delen van de persoonlijke ervaringen. Ik heb mij sowieso wel eens afgevraagd in hoeverre de betta's met lange vinnen worden belemmerd door hun vinpartij. Ik wist namelijk dat de betta in het wild kortvinnig is. Het zal er ook aan liggen in hoeverre je als eigenaar de omgeving inricht en in hoeverre die dus wel of niet belemmerend is, gok ik. Al met al word ik dankzij jullie wel een stuk wijzer.

Ik vind trouwens de kortvinnige van nick_vis ook echt prachtig. Ik woon overigens in Schiedam en had al begrepen dat er daar een betta kweker zit.

Ja,die zit daar.

OF hij er nog woont weet ik niet.
Ik woon ook in Schiedam.
Naast Metro Parkweg.

adjumbe zei:
Ik heb gezocht op de Betta imbellis en smaragdina. Echt heel erg mooi!
In Gouda zit iemand die er zeker weten voor je aan kan geraken.

adjumbe zei:
Ik woon overigens in Schiedam en had al begrepen dat er daar een betta kweker zit.
In Schiedam woont Joep en die kweekt kortvinnigen. Heel af en toe heeft hij een diertje zitten dat hij verkoopt.

~ Ivo

De halfmoons worden later pas groter 😉
IK DENK omdat tijdens de groeifase ook heel veel energie naar de vinnen gaat...
Bij HMPK zijn de vinnen natuurlijk al snel volgroeid en kan de vis groter worden...

En ja, halfmoons hebben zeker wat hinder van de vinnen, maar die van jullie zat in 80cm en die van mij zitten in aqua20's , een heel verschil natuurlijk 😛

Wat mascha of ivo zegt is natuurlijk ook waar, je kunt ook naar wildvormen kijken 🙂

Als je naar kortvinnige betta's kijkt zijn ook daar vele kleurschakeringen in. Joep heeft vast wel wat zitten en dan weet je veel over de achtergrond van de vis, hij houdt alle nesten met een logboek bij.
Je hebt kans dat je daar over genetica ook wijzer wordt.
Kijk eens op:
Www.bettas4all.nl.bettateritorry nl

Beste iedereen,

Ik heb contact gehad met Joep en ga binnenkort eens even kijken in zijn kweekparadijsje!

Bedankt allen voor de reacties!

Je bent van harte welkom 😀.

Groetjes,

Joep

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan