Betta Splendens in een fluval edge 23liter


M

m1l4n

Guest
Goedendag mensen,

Morgen hoop ik dat mijn fluval edge na 2 weken indraaien gereed is om m'n betta splendens, dus vandaar ook mijn vraag wie ook ervaring heeft met een betta in een fluval edge? Nou weet ik dat het een bakje is waar geen drijfplanten in kunnen, maar verder is het wel goed ingericht naar mijn mening. Zijn er nog handige tips voor het houden van een betta splendens?

Groetjes
 
Heb je misschien foto's?
Tis niet voor niets een foto-album...

Gevarieerd voeren, dierlijk voer.
Weinig stroming, andere vissen vermijden.
 
Is de fluval edge niet wat te klein voor die vis?
Minstens 60cm lees ik op internet.
 
Een Betta kun je wel in een bak van 25 a 30 liter houden hoor. Ik heb ze in bakjes van 30 liter hier. 2 stuks en elk in een 30 liter bak. En ook in 60cm bakjes.
Maar ja 60 cm is natuurlijk mooier. De bak van de TS vind ik ook wel het minimale maar ja daar verschillen de meningen soms over.
 
Een fluval edge 23 liter is eigenlijk niet geschikt voor het houden van vissen. Beter is het om wat garnaaltjes er in te houden. Net zoals alle levende wezens heeft ook de Betta levensruimte nodig. En daarover verschil ik dus inderdaad van mening
 
Dit is een citaat van Hobbykwekers:

" Naar onze ervaringen zijn ondiepe bakken van 20 tot 40 liter ideaal voor deze vissen".
 
AquaVISie zei:
Een fluval edge 23 liter is eigenlijk niet geschikt voor het houden van vissen. Beter is het om wat garnaaltjes er in te houden. Net zoals alle levende wezens heeft ook de Betta levensruimte nodig. En daarover verschil ik dus inderdaad van mening

Dit bedoel ik net in mn post dus en dat verschilt weer met het citaat dat ik ook heb gepost. Zoals ik al zei vind ik het ook niet erg veel ruimte. Minimaal 30 liter hou ik zelf aan hier en als het kan groter.
Zoals Aquavisie ook al aangeeft kun je prima garnaaltjes houden in jou bakje.
 
jessicapilon zei:
Dit is een citaat van Hobbykwekers:

" Naar onze ervaringen zijn ondiepe bakken van 20 tot 40 liter ideaal voor deze vissen".

Maar ook:

Inrichting:
Voor deze vissen is een aquarium nodig van 60 centimeter. Inrichten met dichte beplanting, liefst tot aan het wateropppervlak, ook drijfplanten omdat ze daar hun schuimnesten in bouwen. Met een donkere bodem komen de kleuren van de Kempvis nog mooier uit. Niet te veel stroming en een gedempte verlichting is aan te raden.

http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... ns-kempvis

Elders wordt een bak van minstens 100cm aanbevolen.
 
Ja je leest vaker diverse getallen als het gaat om maten.
De ene site zegt rustig 50 cm terwijl je bij de ander 100 cm leest.
Voordat ik begon met de Betta s heb ik info gevraagd hier op het AF aan mensen die veel Betta s houden.
Die gaven ook aan dat een cube van 30 liter wel kan voor 1 Betta.
Vandaar dat ik 2 in zo n bakje heb gezet en inmiddels er dus 2 van heb staan.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik wist niet dat het een foto album was ben pas sinds gister lid en moet de forumsite nog een beetje uitvogelen en zal dan proberen in de loop van de dag een foto van m'n edge te posten. Ik heb veel gelezen over de leefruimte en de een zegt dat het genoeg is en de ander weer van niet, dus dat blijft moeilijk. Omdat ik zelf een halfmoon betta ga nemen die ik al heb besteld heb ik eraan gedacht dat ze vanwege die grote vinnen beperkt zijn om veel afstand af te leggen. Vandaar mijn keuze op de fluval edge en ook vanwege het prachtige design, moet veel zeggen dat flexibele polsen nodig zijn! Maar ik werk veelal met lange pincetten dus dat is goed te doen. Wat betreft de garnalen is het wel leuk maar heb er echt totaal niks mee helaas, ben echt een vissenman. En de bedoeling is ook om deze bak alleen voor de betta te houden met eventueel toevoeging van 2 vrouwtjes of 5 kardinaal tetras. Weet dat ze territoriaal zijn en liever de bak met geen andere agressieve soorten of sierlijke delen. Maar wat zijn nou de juiste waterwaardes voor een betta? Want heb ook gelezen dat ze niet heel moeilijk zijn qua waterwaardes.

Groetjes
 
ik heb ze op een ph van rond de 7.5 zitten hier. ik zou dus naast die ene Betta er zeker niks bij doen en al helemaal geen vrouw. Dat gaat echt niet goed anders hoor.
Ze houden wel van schoon water dus wel op tijd een deel verversen hoor.
Ook een catappablad erin is wel goed voor de vis.
 
Hoort de Fluval Edge niet tot bovenaan de glasplaat gevuld te worden? Dan kan een Betta zijn labyrinthorgaan niet gebruiken.

Kardinaaltetra's zijn zwemmers en zitten dus veel te klein in zo'n bakje.
 
Bedankt jessicapilon zal even voor dat blad kijken.
Jones er is nog een gat van zo'n 15 bij 20 cm waar de betta vrij kan ademen.
Kardinaaltetra's schrap ik van mijn lijstje, wel wil ik dan eventueel een kleine soort corydora of enkele kleine dwerg algeneters de zogenaamde Otocinclus Affinis, schijnen hele effectieve en vriendelijke visjes te zijn die de betta niet zullen lastig vallen en geen zwemruimte innemen. Wat zeggen jullie daarvan?

groetjes
 
m1l4n zei:
Bedankt jessicapilon zal even voor dat blad kijken.
Jones er is nog een gat van zo'n 15 bij 20 cm waar de betta vrij kan ademen.
Kardinaaltetra's schrap ik van mijn lijstje, wel wil ik dan eventueel een kleine soort corydora of enkele kleine dwerg algeneters de zogenaamde Otocinclus Affinis, schijnen hele effectieve en vriendelijke visjes te zijn die de betta niet zullen lastig vallen en geen zwemruimte innemen. Wat zeggen jullie daarvan?

groetjes

Geen goed idee, natuurlijk nemen die ook (zwem)ruimte in. Nogmaals, geen vissen in zo'n bakje.
En natuurlijk gaan ze bij een goede verzorging niet dood (tenzij van ouderdom). Net zo min als iemand die levenslang heeft in een cel van 2 bij 3 meter. Maar of dat nu erg diervriendelijk is waag ik ten zeerste te betwijfelen. En om design voor te laten gaan op dierenwelzijn gaat mij echt te ver.
Er zijn bepaalde vuistregels in de (Nederlandse) aquaristiek die zeggen dat een vis gemiddeld 8 tot 12 keer zijn (volwassen) lichaamslengte nodig heeft om een beetje fatsoenlijk te kunnen bewegen. Dit o.a. afhankelijk van grootte, gedrag etc etc
Jouw bakje voldoet absoluut niet aan die eisen. En OK, in bepaalde andere landen hebben ze op dat gebied enigszins andere idee�n, net zo goed als met legkippen (van batterij tot vrije uitloop), en met kistkalveren, maar als dierenliefhebber (en ik ga er toch van uit dat je dat bent) moet dierenwelzijn toch belangrijk voor jou zijn.

En nee ... Ik ben geen fan van Marianne Thieme
 
Ben het met je eens, dierwelzijn is nummer 1 maar goed ik zei dat het design mooi was en niet dat ik het design boven het welzijn verkies en dit is het mooiste nano bakje is die ik persoonlijk heb gezien, en daar kunnen de meningen ook over verschillen.


fluvalll.jpg


Dit is mijn bakje dan, ben benieuwd naar jullie meningen over hoe ik het heb ingericht, er zit 1 mosbal, anubias nana bonzai en een OPHIOPOGON KYOTO die laatste schijnt nou net geen ideale eerste plant te zijn maar is me wel aangesmeerd als een hele goede beginnende plant.
 
Ik zou er een garnalenbakje van maken. Maar dat is mijn mening natuurlijk. :)
 
En ik heb ook een foto van de door mijn gereserveerde halfmoon betta, ben ook benieuwd wat jullie van hem vinden. Hij is zo mooi, in weinig aquariumspeciaalzaken dit soort kwaliteit gezien.

halfmoon.jpg
 
Ik heb dezelfde...dus dat van kwaliteit van zaken is beetje ver gezocht hahaha...
Betta's houden van veel planten en dat past nou eeenmaal niet in een edge :(
 
Volgens mij kan die Betta ook niet ademen in dat bakje als ik het zo bekijk.
 
Onder de lamp is het bakje toch open? Althans, dat dacht ik....
Maar ideaal is het niet.

Heb je die anubias op het hout gebonden? Want hij mag niet in de bodem geplant worden, want dan gaan de wortels van de plant rotten en dat is natuurlijk zonde.
 
Betta heeft ook veel meer water nodig....en als je er een vrouwtje bij wilt zetten...moeten dat er minimaal 2 zijn...dan is een Edge echt veel te klein! Ja ik weet dat ze in jampotjes gehouden worden...heb ook meerdere malen een discussie gehad in winkels.
Mijn betta zag er zo prachtig uit..nu..nadat het vrouwtje erop los ging..is het een zielig hoopje vis :(
en ook ik dacht er goed aan te doen..om ze te houden in een 60 liter bak..
ik raad je aan: doe het niet...je gaat er echt spijt van krijgen
 
Echt dom, hier horen geen vissen in. Ik heb dit bakje ook gehad.
Bovendien "ademt" een betta aan de "open wateroppervlakte" en hier in dit bakje is maar een kleine opening die hij dan moet zoeken. Jammer dat je niet op de tips van medeforum mensen luistert

Maar zeker een optisch mooi bakje :)
 
m1l4n zei:
Dit is mijn bakje dan, ben benieuwd naar jullie meningen over hoe ik het heb ingericht, er zit 1 mosbal, anubias nana bonzai en een OPHIOPOGON KYOTO die laatste schijnt nou net geen ideale eerste plant te zijn maar is me wel aangesmeerd als een hele goede beginnende plant.

Geen ideale plant ??? Nee, zeker niet. Het is namelijk geen aquariumplant. Hij zal het misschien een paar maanden uithouden, maar dan onherroepelijk het loodje leggen. Je kan hem beter in de vensterbank zetten. Deze plant wordt wel verkocht als aquariumplant, maar het is eigenlijk een plant voor in een tamelijk vochtige omgeving zoals een terrarium. Voor je dat soort planten aanschaft kan je beter eerst hier eens lezen
 
Bedankt voor de reacties,
ik wordt een stuk wijzer van jullie reacties, en zal er dus geen andere vissen bij plaatsen op die betta na.
petterhupertz1982: Ik neem de reacties tot me en verwerk ze want de meeste van jullie hebben nou eenmaal meer verstand dan ik, ben een beginnende aquariaan.

Aquariaan1967: bedankt zal er dus zeker geen vrouwtjes bij zetten, inderdaad gelezen dat ze flink worden opgejaagd door het mannetje of andersom.

Aquavisie: Nee dat heb ik dus ook gelezen, zal er hem maar inhouden totdat die doodgaat, enige positieve wel is dat ik wel nieuwe bladeren zie groeien.

MelvinB: Nee daar kwam ik dus later achter dat die anubias op hout gebonden dient te worden( wederom niks te horen gekregen in de aquariumzaak) en toen ik dat vroeg zeiden ze nee joh kan prima in de bodem, de wortels zijn zelfstandig uit de bodem gekropen zie ik, heb ook geen dikke grindlaag gezet, en onder beide van die plantjes een kleibolletje om ze van voeding te voorzien. en ja er is een opening aan de bovenkant van zo'm 20 bij 20 cm dus genoeg ademruimte.

enige waar ik nu wat last heb is een klein beetje bruinige alg op de bladeren van de planten, ik heb gelezen dat dat vrij normaal is bij een net opgestart aquarium, dus dat is niet erg mensen?

ook heb ik de laatste week dagelijks 2 soorten middelen toegevoegd aan het aquarium namelijk: Avera een spuitje en B7 BiActive een spuitje. zijn dit de juiste middelen? ook volgens de mensen in de aquariumzaak de juiste middelen, maar wil graag jullie mening horen.
 
Ik lees bij Avera :
Avera maakt kritische stoffen in het leidingwater onschadelijk en voegt ontbrekende werkzame stoffen toe. Het neutraliseert direct gevaarlijk chloor en bindt giftige zware metalen, bijvoorbeeld koper en lood.

Ik weet niet waar je woont, maar hier in Nederland zitten er dus geen chloor en zware metalen in het leidingwater. Het Nederlandse leidingwater is wat dat betreft volkomen veilig. Als je dus in Nederland woont ben je be......

En dat andere middeltje is wat mij betreft ook maar voor een ding goed : de kassa van je dierenwinkel
 
Ik ben het met de visie van Aquavisie eens dat het de zakken van de winkelier vult.
Je hoeft dat niet toe te voegen hoor.
 
Bedankt aquavisie en jessicapilon,

Nou dan heb ik ze met 25 euro rijker gemaakt, en nog steeds niks opgeschoten..
Zeggen jullie dus dat het vanzelf goedkomt? aan het einde van de eerste week heb ik voor het eerst een monster meegenomen, toen deden ze het met een druppelsysteem testen, de eerste keer viel het goed uit en waren de waardes lichtgeel, maar ze zeiden dat ik nog even moest wachten vanwege een bepaalde piek dat je water kan bereiken, dus 2 dagen later weer laten testen was het inderdaad rood na het druppelen van mijn watermonster, en dat betekende giftig voor de vis, 3 dagen geleden weer laten testen en toen was het weer gezakt naar lichtoranje, volgens hun was de piek bereikt en het was inderdaad weer lichter geworden. dus het advies om nog eens 3 dagen te wachten en dat is dus morgen, dus hopen dat het goed zit want dan is het exact 2 weken, en zoniet dan wacht ik nog even.

Wat zijn volgens jullie dus de echte middelen om mijn water juist te krijgen? of zeggen jullie laat het de planten en andere bacterien zelf oplossen?

groetjes
 
Laat gwn je filter meedraaien. Je kan er wel eventueel een beetje voesdsel in strooien voor de bacteri�n. Ik heb toch altijd gelezen dat je je bak 3 weken moet laten indraaien.
+een paar snelgroeiers plaatsen zoals waterpest of cabomba.

Ik hoop dat je hier al iets mee bent. :)
 
Je hebt te maken met de z.g. nitrietpiek (zie tekening)
WUTs9AfXfFOqky1_sLpB3gYSoV8DJD2d.jpeg


Dat gebeurt in ieder startend aquarium. Na een week of drie is die voorbij en is het veilig om vissen en andere levende wezens in te brengen. De bacteriegroei kan je op diverse manieren een handje helpen. Sommige mensen voegen wat verkruimeld droogvoer toe. Ik zelf ging altijd naar een mede-aquariaan en haalde daar wat bodemvuil en inhoud van zijn filter, en dat voegde ik toe. Daar zaten dan al wat van die bacteri�n in en zo kwam dan de boel op gang.

Veel goedkoper dus dan dat flesje

Ook van het begin af aan een flinke bos Hoornblad. Dat spul kan je bij iedere aquariaan gratis krijgen, zo snel groeit dat. Verder wat drijfplanten en klaar ben je voor de eerste weken
 
Dankjewel Carithius,

zal je tip opvolgen met dat voer, heb dat vaker gelezen ja.. maar echt minimaal toch?

hier nog een foto met betrekking tot het ademgat wat mijn betta dadelijk heeft:

ademgat.jpg


en nog een foto van die bruinige aanslag op de plant:

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/plantt.jpg
 
BEdankt aquavisie,

dat is een hele handige tip zal eraan denken
 
Ja een beetje is genoeg. Heel je bak moet niet vol liggen hoor. Wat verkruimelen tussen je vingers. :p
Het dient gewoon als extra hulpmiddeltje voor de bacteri�n te laten opstarten. :)
 
Heb je die Betta al gekocht?
Of alleen nog maar gereserveerd?

Want dan zou ik als ik jou was de reservering ongedaan maken ;)
Is heel vervelend want het zijn mooie vissen maar dierenwelzijn is belangrijker (vind ik)

Ps. het is wel een mooie scape :)
 
Dankjewel Sandraaa,

Ik heb de betta al gekocht..
En dierenwelzijn staat natuurlijk op nummer 1 vandaar dat ik ook geduldig wacht tot mijn edge de juiste condities heeft bereikt,
heb na alle feedback hier ook besloten om er niks anders bij te houden, het zal echt zijn kleine paradijsje worden, vergeleken met dat jampotje waar die nu al enkele weken leeft is dit een idyllische omgeving(op de hoge planten die missen na).
Ze hebben me wel gegarandeerd als er wat met de vis gebeurd ik dit natuurlijk gecompenseerd krijg, maar daar ga ik niet vanuit, want ik zal mijn stinkende best doen om alles soepeltjes te laten verlopen.

Bedankt voor het compliment, vind de scape zelf ook erg leuk
 
Ik weet niet of die Betta zelf steeds gaat zoeken naar het gat om lucht te happen.. Die zal gewoon naar het wateroppervlak proberen te zwemmen en tegen het glas botsen ofzo.
 

Terug
Bovenaan