Betta splendens , Siamese kempvis


R

Roeloss

Guest
Betta splendens
Siamese kempvis
PH 6,5-7,5
26-28 graden
Solitair (mannetjes)
Boven, echter bij mij door heel de bak
Azië
 

Bijlagen

  • IMG_20201218_173205886.jpg
    IMG_20201218_173205886.jpg
    166.7 KB · Weergaven: 210
Paar maanden geleden begonnen met één mannetje. Een half moon.
Deze vis heeft door zijn mooie uitstraling en leuke karakter mijn hart veroverd.
Inmiddels heb ik drie mannetjes, twee half moons en 1 veiltail, en twee vrouwtjes, beide half moons.
De mannetjes zitten bij mij solitair in 30 liter bakken, de twee vrouwtjes zitten samen in een 70 liter bak met daarbij 4 ottocinclus vitatus.
Kleine rustige medebewoners kan goed gaan maar gaat helaas ook vaak fout.
Ze houden van een goed beplante bak en drijfplantjes. Ze behoren tot de labyrint vissen wat betekent dat ze ook aan het oppervlak ademen.
Het leukste aan de vissen vind ik dat je bak erg overzichtelijk en rustig is en je kan zien dat je vis jou ook in de gaten houdt. Hierdoor zal hij zich ook niet alleen voelen en voldoende afleiding hebben. Alles wat rond hun territorium gebeurt willen ze weten, zijn dus erg territoriaal.
Nou klinkt dat misschien niet voor iedereen positief echter in hou ervan want naar mij toe zijn ze juist erg tam en aanhankelijk (in hoeverre je dat van een vis kan zeggen).
Zodra ik de klep open komen ze meteen en ik durf te zeggen dat ik ze zo met de hand uit het water kan halen. Ze weten ook precies wanneer en waar ze eten krijgen.
Ik geef ze kwalitatief goed granulaat en diepvries voer en soms levend voer.
Binnenkort ben ik van plan om een eerste kweek te gaan doen en hoop daar mooie exemplaren uit te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210131_203009099.jpg
    IMG_20210131_203009099.jpg
    351.4 KB · Weergaven: 175
  • IMG_20210131_203009099.jpg
    IMG_20210131_203009099.jpg
    351.4 KB · Weergaven: 173
  • IMG_20210131_185302766.jpg
    IMG_20210131_185302766.jpg
    256.6 KB · Weergaven: 183
  • IMG_20210131_185304529.jpg
    IMG_20210131_185304529.jpg
    254.5 KB · Weergaven: 171
  • IMG_20210117_205212556.jpg
    IMG_20210117_205212556.jpg
    158.5 KB · Weergaven: 157
  • IMG_20210103_215906930.jpg
    IMG_20210103_215906930.jpg
    186.5 KB · Weergaven: 181
  • IMG_20201231_154905552.jpg
    IMG_20201231_154905552.jpg
    355.9 KB · Weergaven: 166
  • IMG_20201231_154839967.jpg
    IMG_20201231_154839967.jpg
    382.5 KB · Weergaven: 164
  • IMG_20201231_154842455.jpg
    IMG_20201231_154842455.jpg
    272.7 KB · Weergaven: 173
  • IMG_20201229_155408592.jpg
    IMG_20201229_155408592.jpg
    288.5 KB · Weergaven: 170
Zelf ook tijdje diverse betta's gehouden, erg interessante visjes m.i.

Enige wat in mij opkomt, waarom je ze zo warm houd?
24graden moet zat zijn voor ze (wellicht bij kweek wat hoger), dan zullen ze wellicht ook wat minder snel "opgebrand" zijn.
 
Ik dacht dat in beginpost moest staan wat geadviseerd werd en daarna pas mijn eigen ervaringen.
Ik heb de vrouwen op 26 graden zitten, kouder vonden ze niet prettig was mijn inzicht.
1 man op 24 graden
1 man op 26 graden
1 man op 23 graden.
Zo is het bij mij in de bakken hoe ze zich naar mijn mening prettig voelen.
Ben ook echt elke dag met ze bezig, dus denk en hoop dat ik ze goed kan lezen.
 
Ik heb buiten Amerikaanse fora nog nooit 26-28 graden geadviseerd zien worden. SeriouslyFish geeft als maximum 26 aan en dat heeft ook wel een goede reden.
Ten eerste komen deze vissen uit het noorden van Thailand, een gebied dat in de winter gerust 15 graden kan worden en niet jaarrond warm is zoals velen beweren.
Ten tweede gaan ze echt veel sneller dood. Een vis die met de juiste zorg gerust 5 jaar kan worden wordt op die hoge temperaturen nooit ouder dan 2 jaar.

Ja ze worden actiever, maar dat betekent niet dat ze gezonder of blijer zijn, het is gewoon een logisch vervolg van de versnelling van hun metabolisme.
 
Volgens mij was dit deel van het forum bedoeld voor eigen ervaringen en was het niet de bedoeling om hier discussies te krijgen.
Dus blijkbaar lezen wij ons in uit verschillende bronnen en hebben wij andere ideeën en ervaringen.
Overigens als je goed leest heb ik er geen één op 28 graden zitten.
 
Waarom schrijf je dan in je startpost '26-28 graden' ?
Omdat er in het topic wat eerst gelezen moest worden staat dat er in je eerste bericht de aanbevolen waardes moesten staan en daarna pas je eigen ervaringen.
En aangezien al mijn bronnen dat aangeven heb ik dat in het eerste bericht gezet.
Maar nogmaals, had hier iets geplaatst om mijn ervaring te delen en niet om een discussie te krijgen. Volgens mij stond er in het "reglement" ook dat dat niet de bedoeling was.
Maar als dit de gewone manier is om op ervaringen te reageren hier dan was het lang geleden dat ik hier wat gepost heb en zal ik hier in de toekomst maar niks meer posten.
Ik kan best tegen kritiek en doe zeker niet alles goed maar als ik hier een bericht plaats volgens de geldende regels van het forum en waarbij staat dat het niet de bedoeling is om mensen af te kraken of een discussie te starten en dit gebeurt wel dan heb ik zoiets van er is een andere plaats en tijd om dat te doen ipv hier.
 
Omdat er in het topic wat eerst gelezen moest worden staat dat er in je eerste bericht de aanbevolen waardes moesten staan en daarna pas je eigen ervaringen.
En aangezien al mijn bronnen dat aangeven heb ik dat in het eerste bericht gezet.
Maar nogmaals, had hier iets geplaatst om mijn ervaring te delen en niet om een discussie te krijgen. Volgens mij stond er in het "reglement" ook dat dat niet de bedoeling was.
Maar als dit de gewone manier is om op ervaringen te reageren hier dan was het lang geleden dat ik hier wat gepost heb en zal ik hier in de toekomst maar niks meer posten.
Ik kan best tegen kritiek en doe zeker niet alles goed maar als ik hier een bericht plaats volgens de geldende regels van het forum en waarbij staat dat het niet de bedoeling is om mensen af te kraken of een discussie te starten en dit gebeurt wel dan heb ik zoiets van er is een andere plaats en tijd om dat te doen ipv hier.
Ik zie je nergens afgekraakt worden; mensen stellen gewoon (mijn inziens) terechte vragen over hoe je bij bepaalde statistieken komt, omdat ze zelf andere ervaringen hebben of iets anders gelezen hebben. Dat lijkt mij prima passen bij dit subforum.

Hoe dan ook; betta's behoren ook tot mijn favoriete vissen, zelf eentje gehad die afgelopen jaar helaas is overleden. Wel voornemens er weer eentje te nemen, maar wanneer en in welke bak weet ik nog niet. Mijn huidige bakken vind ik niet geschikt voor een betta; ik heb 1 bak waar al genoeg vis in zit en 1 met veel scherpe randjes en waar ook niet mega veel ruimte is (zie handtekening), dus daar plaats ik er ook geen bij. Heb nog wel een lege bak waar ik misschien een bettabakje van ga maken later dit jaar.
 
Volgens mij was dit deel van het forum bedoeld voor eigen ervaringen en was het niet de bedoeling om hier discussies te krijgen.
Dat klopt inderdaad en het is dan ook niet de bedoeling om in discussie te gaan met andere leden over hoe, wat of waarom maar enkel om je eigen bevindingen en dergelijk te posten. Een ieder kan daar dan zelf een conclusie uit trekken als hij of zij dat wil en al dan niet zijn voordeel mee doen.
 
Dat lijkt mij prima passen bij dit subforum.
Toch is dat niet echt de bedoeling van deze sectie:

Hier is het niet de bedoeling dat er ervaringen van het internet gekopieerd worden. Ook is het niet de bedoeling dat het een topic wordt waarin een ieder zijn ervaringen moet gaan verdedigen.
De ervaring van de 1 kan in tegenstelling staan van de ander. Als er meer mensen hun eigen ervaringen delen kan iemand die meer info over een vis zoekt hier zijn eigen conclusies uit trekken.
 
Voor alle duidelijkheid en reglement, graag even deze post lezen.

 
Toch is dat niet echt de bedoeling van deze sectie:

Hier is het niet de bedoeling dat er ervaringen van het internet gekopieerd worden. Ook is het niet de bedoeling dat het een topic wordt waarin een ieder zijn ervaringen moet gaan verdedigen.
De ervaring van de 1 kan in tegenstelling staan van de ander. Als er meer mensen hun eigen ervaringen delen kan iemand die meer info over een vis zoekt hier zijn eigen conclusies uit trekken.
Als mensen niet mogen vragen hoe iemand bij een bepaalde statistiek komt, kun je beter reageren door anderen uitzetten op dit hele subforum - maar dat verslaat wat mij betreft ook de hele insteek van een forum. Maar goed, ik hou m'n mond wel verder dan.
 

Terug
Bovenaan