Wat is er nieuw

Betta Splendes verliest kleur

• Onderwerp starter Onderwerp starter Keizertjuh
  • Startdatum Startdatum
K

Keizertjuh

Guest
Hallo, ik heb in mijn 60x40x40 een betta zwemmen die mooi blauw met rooie gloed had als kleur, maar sinds een week of 2 is zijn kleur bijna weg, hij word helemaal wit. Er is niks veranderd aan de bak sinds hij er in zwemt en ook geen andere bewoners, ik heb corydora albibo en 13 rasbora briggitae er in. Ze kunnen zeer goed met elkaar in 1 bak, ik ondervind geen enkel probleem, wat kan het zijn dat de kleur weg gaat

Ik heb geen idee. Heb je misschien een foto van je vis en van je bak. Kan makkelijker zijn om achter het mogelijke probleem te komen..

Wat is je bakmaat? 60x40x40

Wat zijn je waterwaarden? Geen idee, alles groeit en er gaat niks dood.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Interne juwel filter, en wat is DEBIET?

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Om de 2 weken, 1/3 tot 2/3 van het water.

Om welke vis(sen) gaat het ? Betta Splendes.

Wat zijn de medebewoners ? 3 Corydora aeneus albino, 13 rasbora brigittae.

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd? Nee.

Wat is het ziektebeeld? Niet ziek maar verliest kleur.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen? Zou niet weten hoe en wat.

Hoelang heeft de vis het al? Sinds 2 weken

Heb je de vis al lang? Vanaf het begin(eind vorig jaar)

Wat zijn je waterwaarden? Geen idee, alles groeit en er gaat niks dood.

13 rasbora briggitae kan teveel voor hem/haar zijn.

523383keizertjuh_0_82_20140605_113638.jpg

158514keizertjuh_0_82_20140605_113622.jpg

348329keizertjuh_0_82_20140605_113612.jpg

@Bertus, Alle vissen ziten er vanaf het begin in, en in eens verliest de betta zijn kleur, is dat niet wat vaag na een maand of 6

Probeer eens wekelijks 30% waterwissel, kijk of dat beter gaat met betta

Hoi Keizertjuh,

Als ik je verhaal lees en de fotos zie, zou ik zeggen dat je vis aan het "marblen" is.
Dit wil zeggen dat er dus helemaal niks mis is met je vis. De kleurverandering die optreed wordt namelijk veroorzaakt door een genetische mutatie.
Vaak onstaat er een vlekkenpatroon wat zich geleidelijk verandert maar de kleurverandering kan ook erg snel en extreem zijn. Bijvoorbeeld een compleet blauwe vis kan binnen een paar dagen compleet wit of zelfs kleurloos worden en andersom. Meestal stabiliseert de kleurverandering naarmate de vis ouder wordt.

Het wordt vaak gedacht dat deze verandering van kleur betekent dat de vis ziek is maar dit is zeker niet het geval in het geval van een "marble".
Op betta shows is er zelfs een speciale klasse voor vissen met deze patronen.

Hier een voorbeeld van een marble uit een van mijn eigen kweken waarin de kleurverandering te volgen is als de vis ouder word, ter illustratie:
Okt5Bvd0Au932cVkDolSIodfWD9j4B_W.jpeg

15 weken oud

17 weken oud

20 weken oud

28 weken oud

Groetjes,

Joep

Tnx voor de info..de betta gedraagt zich ook niet ziek dus vandaar mijn verwarring over wat er met hem is..de kleur in zijn staart lijkt wel weer toe te nemen..keep u posted

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan