Wat is er nieuw

Betta vis eet niet meer en heeft witte ontlasting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mayu
  • Startdatum Startdatum

Mayu

Member
Lid geworden
24 april 2022
Leeftijd
26
Hoi,
Mijn betta is al vijf dagen ziek. Weet iemand wat hij heeft en wat ik kan doen?

Dag 1: Vertoont normaal gedrag, buik was een beetje opgezwollen dus had geen eten gegeven. Dag 2: Eet niet en zwemt minder.
Dag 3: Witte ontlasting en doet niets meer, behalve zwemmen naar een andere rustplek.
20220629_062536.jpg

Dag 4: Witte ontlasting (sliert) die bijna de hele dag is blijven hangen, doet alleen maar rusten.
20220630_062851.jpg

Dag 5: Geen verandering, geen ontlasting meer gezien.

Vanaf dag 2 doe ik iedere dag waterverversen. Op dag 4 heb ik hem een zout bad gegeven.

• Wat is je bakmaat ? 25L
  • Hoelang draait de bak ? Twee maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Test kit (dat vloeibaar spul), voorheen waren de waterwaarden goed-maar heb niet meer getest ivm waterverversen.
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Superfish aquaflow 100
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Iedere week 25%
  • Om welke vis(sen) gaat het ? Betta
  • Wat zijn de medebewoners ? Geem
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Drijfplantje toegevoegd
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Een maand

Laatst bewerkt:
En wat zijn dan die waterwaardes? en wat is de temperatuur van de bak?

25-26 graden
Ik heb de waardes niet opgeschreven van de vorige keer. Ik dacht dat ph 7.5 was, ammonia 0 en nitriet 0. Ik ga nu even opnieuw testen.

Opzich geen gekke waarden die je noemt en de temp mag gerust wat zakken naar 22-24 graden hoor.
Ik ben geen expert maar de ontlasting vindt ik er raar uitzien met die "knobbel".

Ph 8 (komt door het vele waterverversen gok ik)
Ammonia 0
Nitriet 0
Nitraat 0

Gh test van sera wil nog steeds niet meewerken, maar het kraanwater zou tussen de 7 en 8 moeten zitten.
Kh test is 8 of 9. Vond het beetje moeilijk in te schatten met de kleur.

Ik heb heel wat gegoogled en kan ook nergens iets soortsgelijks vinden wat het nou zou kunnen zijn, inderdaad met die knobbels.. Ik dacht eerst aan verstopping, maar verdwijnt de eetlust dan ook? Ik heb veel informatie gelezen over een erwt geven, maar daar had die van mij dus ook geen zin in. Of dat hij een parasiet heeft? Maar welke? Want als ik de symtomen lees dan komt er geen echt helemaal overeen.

Zover ik weet heeft @michelle1 vaak goede tips dus wellicht kan die iets hiervan zeggen.

Dank je!

Over zijn voeding:
In mijn aquarium zitten cyclops (geen idee hoe ze in het Nederlands heten) van die kleine witte beestjes met staart. Ik kreeg ze met het indraaien van mijn aquarium, ze zouden onschuldig moeten zijn en een hapje voor mijn betta. Ik zag hem ook redelijk vaak 'op jacht' gaan. Daarnaast voer ik Betta Bio-gold 2x per dag, ochtend en avond. Daar voer ik er dan 2 tot 5 van (of geen), ligt eraan hoe vol zijn buik lijkt ivm met die cyclops. Het aantal cyclops was in de eerste week flink geslonken haha, af en toe kan ik er nog een zien zwemmen

Ik voer mijn Betta altijd 1x per dag maar 2x kan ook als je 2x wat minder grote porties geeft.

Hoeveel voer jij hem?

Ik geef vlokjes die ik iets fijn heb gemaakt en meestal een klein beetje tussen duin en wijsvinger. Echt veel is dat niet voor 1 visje en vaak geef ik 1-2x per week ipv vlokjes wat levende artemia of watervlooien.

Zijn dat de betta vlokken van tetra? Die had ik eerst gegeven toen ik hem pas had, maar hij spuugde het steeds uit die kieskeurige... en had daarom bio gold gehaald.

Zou het kwaad kunnen om met esha 2000 te beginnen? Ik wil liever niet een medicijn in mijn bak hebben en ik heb veel verschillende meningen erover gelezen of het nu werkt of niet, maar ik kan ook niet niks doen. Hij ligt er nu maar bij en heeft al dagen niks gegeten. Ik heb er weinig vertrouwen in dat hij het zo gaat halen. 🙁 En alleen esha beweert voor verschillende kwaaltjes te zijn, aangezien ik niet precies weet wat hij heeft.

Die heb ik eerst wel gehad maar nu geef ik gewoon de normale vlokken met 1-2x wat levendvoer. Esha is geen antibioticum dus het zal geen invloed hebben op je bacteriecultuur als ik het goed heb.
Altijd lastig als je niet weet wat er precies speelt en ik snap dat je iets wil proberen. Misschien nog ff afwachten of je hier nog tips krijgt vandaag.

Ja heel lastig, ik wil hem zo graag helpen.. ben bang dat als ik morgen op sta hij niet meer leeft.

Het is me opgevallen dat hij bij de anus een wit puntje heeft zitten / uitsteekt. Dus het komt er weer aan of zit vast idk.

Ik heb hem vandaag ook weer een zout bad gegeven, merk geen verandering in zijn gedrag tot nu toe.

Ik denk niet dat een zoutbad helpt bij interne problemen. Hoe is het nu met de vis?

Zou toch best iets bacterieels kunnen zijn maar goed zoals ik al zei ben ik geen expert en heb dit gelezen.

Persoonlijk denk ik dat het om flagellaten gaat (zweepdiertjes).

Ik zou niet langer wachten met het starten van een behandeling. Je kan starten met flagelex voor het bestrijden van de flagellaten zelf en daarna nog een kuur doen met baktupur-direct of Aquamor 1 tegen een mogelijk secundaire bacteriële infectie die vaak voorkomt met flagellaten.

Omdat het om een inwendige infectie gaat haalt een zoutbad niks uit.

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga zo naar de winkel om het te halen. Maakt het uit van welk merk het is? Als het maar tegen flagellaten is?

Er is nog geen verandering in zijn gedrag overigens. Zijn buik lijkt nu wel meer opgezwollen te zijn...

Staan de schubben nog niet uit? Ik zou overwegen als het niet beter gaat om anders Bactopur direct te gebruiken met het licht uit (dat lees ik soms maar staat wel in de bijsluiter denk ik).
Altijd lastig maar het verslechterd nu als ik het zo lees en dan is niks doen denk ik ook geen optie.

Ik ben in twee winkels geweest, beiden hadden het niet... alleen de esha lijn en ook niets voor flagellaten. Ik heb ook geen bactopuur gezien.... Esha 2000 zou wel niet helpen tegen flagellaten of wel?

Hier noemt men een heel scala op maar zover ik heb begrepen uit andere topics zal niet iedere medicatie goed in het lichaam terechtkomen en als ik de beschrijving lees bij Esha 2000 dan krijg ik de indruk ast het meer werkt bij gespuis aan de buitenkant.
Maar goed als je niks anders hebt nu of kan krijgen dan moet je wat denk ik. Het is geen antibioticum zover ik weet maar dood wel bacterien door de werking van andere stoffen.

Ik ben nog verder gereden en heb daar wel flagellex kunnen vinden!! Diegene daar dacht ook wel eens dat mijn betta dat zou kunnen hebben. Nu dus hopen op het beste...

Ik hoop dat het gaat werken dus succes en hou ons op de hoogte.

Hoe gaat het nu met de Betta?

Mvg,

Sam

Met de huidige benzine kosten is het voordeliger om iets dergelijks online bestellen.

Maar of de vis die tijd heeft… gezondheid gaat bij mij (en bij de ts volgensmij ook) altijd voor!

Zover ik begreep heeft de TS al iets meegekregen maar ja of dat helpt dat is afwachten.

Met de huidige benzine kosten is het voordeliger om iets dergelijks online bestellen.
Klopt helemaal, ik wilde het echter graag die dag nog in huis hebben. Als ik het op zaterdag besteld had, had ik het pas maandag of dinsdag binnen gekregen. En als ik in de mogelijkheid ben tot, dan vind ik altijd dat als ik dieren heb ik de verantwoordelijkheid moet nemen om het beste voor ze te doen. Ook al was alles bij elkaar een stuk duurder dan de vis zelf.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Vandaag is de laatste dag van de kuur en helaas merk ik geen verschil. 🙁 Ik hoop dat er toch nog iets gaat werken, maar ik weet het niet...

Update, blijkbaar nog niet de laatste dag maar hoef ik de rest van de week tot zaterdag niets meer te doen.

Ik hoop dat het alsnog aanslaat en sterkte met de vis en hou ons op de hoogte.

Sorry beetje laat en ook geen reactie op je PM. Ben een paar dagen niet online geweest.

Geef het wat tijd. De ontlasting en de buik duid dat er wat in de vis aan de hand is. De genoemde optie van Ed is voor de hand liggend iets. Je zie geen trosjes/draden uit poepgat hangen?

Alle medicatie heeft even tijd nodig om gespuis te doden en dan moet de vis nog herstellen als dit nog mogelijk is. Je kunt niet zien wat er inmiddels in de vis is beschadigd.

Eet hij al weer? Up date foto vis close up?

Dankjewel allemaal!

Ik zie al een aantal dagen niets meer hangen, alleen een klein wit puntje is zichtbaar op de plek van zijn anus. Hij eet nog steeds niet.

20220704_192148.jpg
20220704_192131.jpg

Foto's van gisteren, erg moeilijk om scherpe foto's te krijgen.. heb er vandaag geen kunnen maken. Ik probeer er morgen meer te maken.

Laatst bewerkt:
20220706_064324.jpg
20220706_064239.jpg

Zijn favoriete plek. Kan hij fijn dichtbij de top uitrusten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan