Wat is er nieuw

Betta vis eet niet meer en heeft witte ontlasting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mayu
  • Startdatum Startdatum
Klopt het dat zijn buikje wat bol is (in het zij aanzicht)? Zo ja, was dit altijd al of sonds de ziekte? Als je van bovenaf op de vis kijkt, staan de schubben dan open (als allemaal tandjes)?

Groetjes Sam

Zijn schubben lijken nog dicht te staan. Zijn buik is inderdaad bol, ik heb het idee dat dit wat erger is geworden in vergelijking met in het begin. Heb hem na het eten volgens mij ook nooit zo bol gezien. Op dag 1 (in mijn eerste bericht) was het mij opgevallen dat zijn buik wat opgezwollen was en had ik hem daarom geen eten gegeven die dag... daar is het denk ik begonnen. Na die dag heeft hij ook niet meer gegeten.

Nu heb ik al een aantal dagen geen ontlasting meer gezien, alleen een wit puntje bij de anus. Alsof het daar nu ook verstopt zit?

Laatst bewerkt:
Ik ben nog maar een paar maanden deze hobby besmet, maar ik heb een hoop gelezen op jet internet ivm mijn betta met wat kwaaltjes.
Het lijkt mij met de kennis die ik nu (als beginner) heb, op een verstopping in zijn stoelgang. Een erwt voeren zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, maar dan moet hij natuurlijk wel eten. Misschien hebben anderen hier nog ideeën over?
Groetjes Sam

Ik heb ook ontzettend veel gegoogled. Eerst op een internationale forum gevraagd, maar kreeg daar niet echt antwoord op... alleen van iemand waarvan ik het idee kreeg dat diegene niet echt had gelezen wat ik geschreven had.

Dat van de erwt had ik inderdaad ook gelezen. Het had helaas niet geholpen, hij at het niet. 🙁

Mogelijk kan je de buik een beetje voorzichtig masseren in de hoop de ontstopping zo te verhelpen? Heeft iemand hier ervaring mee? Bij reptielen werkt dit vaak wel, maar ik weet niet of vissen daar tegen kunnen.

Ik hoop dat je tot een oplossing komt ik heb hier ook een betta maar herken dit niet

Dank je wel allemaal!

Het is zaterdag, einde van de kuur en helaas geen verbetering. Ik ga zometeen proberen hem bloedwormen te geven. Ik had ergens gelezen dat als je het in knoflook water laat liggen dit uit kan dagen om te eten.

Soms is het lastig om vast te stellen wat de oorzaak is en ik hoop dat de Betta nog opknapt.

Je heb nu behandeld tegen flagelaten?

Als hij nog niet eet zou ik er nog maar een kuurtje interne wormen tegen aan gooien. Liefst met levimasol erin. Levimacil van manaus. Dit is wel een erg grote fles voor jouw maat aquarium en aardig prijzig. Misschien is er een lid die je wat wil doneren/of klein deel wil verkopen via de post.

Ik weet dat @Barwaz en @roberto1983 het in hun apotheek hebben.

Het is wel veel qua medicatie achter elkaar maar als hij niet eet dan gaat hij echt niet beter worden. Of dit gaat helpen ook niet zeker want je weet niet wat er inmiddels kapot is in de vis maar niet geschoten denk ik ook mis.

Succes en ik hoop dat je hem weer gezonder ga krijgen.

Dit was inderdaad een behandeling tegen flagelaten. Maar... misschien is een ander kuurtje niet meer nodig (hopelijk):

Ik heb een beetje hoop gekregen net, hopelijk geen valse. Hij zwemt ietjes meer rond en hij kwam naar boven gezwommen voor eten! Helaas spuugde hij het eten uit... ik zag ook dat hij rond aan het kijken was voor eten. Ik heb dus cyclops in mijn aquarium en misschien dat hij dat wel gegeten heeft. Helaas heb ik geen erwten meer en is het nu al laat, dus dat is iets voor morgen.

Zijn buik is nog erg opgezwollen, geen ontlasting en nog steeds dat wit puntje

Zojuist heb ik een bloedworm in het aquarium laten vallen, met een beetje mikken want betta lag op de bodem. Hij zag het, zwom er naar toe... at het en spuugde het uit, probeerde het nog eens en spuugde het weer uit. Bij de derde keer is het wel gelukt. 😱 Hij heeft dus wat gegeten!!! Nu hopen dat zijn ontlasting op gang komt. Morgen een erwt proberen 🙂

Wat vervelend van je Betta! Wel voorzichtig positief nieuws lees ik!

Wat je beschrijft doet me erg denken aan de issues die ik had met een van m'n maanvissen. Dat uitspugen van voer/niet willen eten heeft hier eigenlijk altijd gewezen naar (kieuw)worm of camellanus.
Ik heb even geprobeerd te vinden welke werkzame stof in flagelex zit, maar kon dat zo snel niet vinden. Het zou misschien kunnen dat dat ook een stof is die wordt gebruikt bij de bestrijding van wormen. Wat mogelijk kan verklaren waarom het 'iets' doet, maar als dit in een andere concentratie is, kan het misschien zin hebben om na te behandelen of iets dergelijks ivm wormeneieren. Zie dat bij flagelex geen nabehandeling wordt gedaan.
Dat zou je nog even na kunnen proberen te zoeken, of de werkzame stof in flagelex er eentje is die ook in andere anti-wormenmiddelen zit. Je zou ook even colombo kunnen mailen met deze vraag.

Succes! Ik hoop dat de herstellende lijn zich voort zet, en veel bettaschap aan je vis!

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie hulp!

Ik heb besloten om nog niet met een andere kuur te beginnen. Dit omdat ik iedere dag steeds meer verbetering zie. 🙂 Mocht dat niet geweest zijn of dat hij toch weer slechter wordt, dan had ik daar naar gekeken. Iedere dag is hij steeds weer wat actiever. Ook lijkt zijn buik te krimpen... komt naar boven voor eten, maar krijgt van mij nog niet veel aangezien hij ook vollop aan het jagen is. De cyclops hebben twee weken gehad om de aantallen flink weer te verhogen...

Dus heeeel goed nieuws! Ik had echt geen vertrouwen dat hij beter zou worden, maar gelukkig!! Alleen nu net dat hij beter aan het worden is, is mijn oude hamster ziek..

Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een vis die zich steeds beter en beter voelt. Het feit dat hij jaagt betekend dat hij zijn normale gedrag weer hervat, goed om te horen! Beterschap met de hamster… het blijft soms lastig met die kleine diertjes!

Groetjes Sam

Mijn betta doet het super goed! Zwemt fijn rond en kan ook weer goed eten. Hij ziet er echter wel nog niet uit.

Volgend probleem, aangezien hij zo ziek is geweest is hij denk ik vatbaar geweest voor vanalles en nog wat.
20220718_192808.jpg

Zijn vinnen zijn gerafeld en er zit een behoorlijke gat in zijn vin. Is dit vinrot? 🙁 Hoe kan ik dit het beste behandelen? Toch weer een kuur?

Hij is ook van kleur aan het veranderen, het witte van zijn vinnen gaat eraf helaas.

Ik zie er geen vinrot in. Zou voor nu ff niks doen. Voor zover ik weet veranderen Betta's nog wel eens van kleur in vinnen of soms ook op het lichaam.

Gr. Ed

• Leuk
Waarderingen: Mayu
Gaten en geravelde vinnen zijn niet zichtbaar op de foto, de TS meld echter dat dit wel het geval is. Ik heb dit ook gehad bij mijn betta nadat hij zijn blauwe kleur volledig was verloren zie hier mijn topic: https://aquaforum.nl/threads/vinrot-betta.177368/
Bij mij heeft Sera bactopur direct (de tablet variant) geholpen tegen vinrot én het kleurverlies. Dit is antibitotica, dus probeer het gebruik hiervan te voorkomen zolang het niet écht nodig is. Aan de andere kant kunnen betta’s inderdaad ook op een natuurlijke manier zonder ziek te zijn van kleur veranderen. Het lijkt mij een goed idee de vis nog even tijd te geven om te zien of hij het uit zichzelf kan oplossen, vooral omdat je in zijn gedrag tot nutoe alleen nog maar verbetering ziet.
Je zou catappa bladeren en vitamines aan de bak kunnen toevoegen. De catappa bladeren werken schimmels en bacteriële infecties tegen. De vitamines kunnen het afweersysteem van je betta dan samen met de catappa bladeren een helpend handje bieden.
Verder is het sowieso raadzaam om de komende tijd wat extra waterwissels te doen, om er zeker van te zijn dat de bak goed schoon blijft. Ook dit kan helpen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, fijn om te lezen dat het beter blijft gaan met je Betta!

Groetjes Sam

• Leuk
Ik heb zoiets met vissen gehad die niet meer visvoer eten. als ie lang niet eet komt witte ontlasting uit. Als je denkt dat ie verstopt zit kan je een epsomzout behandeling doen. Werkt als laxeermiddel. Koop daarna beveroren Artemia en gekookte mosselen. Zelf malen. Hier kan bijna geen vis nee tegen zeggen.

• Leuk
Qua gedrag is mijn betta helemaal weer de oude. Helaas vermoed ik toch dat hij vinrot heeft gekregen toen hij zo ziek was. Extra waterwissels lijken niet veel te helpen. Ik zie twee rode plekken op het einde van zijn vinnen. In plaats van het gat in zijn vin zit er nu een mega scheur in, krijg het alleen niet op de foto. Heb wel een foto van de rode plek... werkt het om in dit stadium te beginnen met de catappa bladeren en extra vitamines (zoals ome_skaaky benoemde) en kijken of dat wat doet? Of is het al te ver?

Bijlagen

• 20220730_123036.jpg
    20220730_123036.jpg
    190 KB · Weergaven: 60
Even kort weinig tijd. cattapa en vitamientjes altijd goed. Als het langzaam slechter word met de staart zoutbadjes. Even zoekfunctie gebruiken zoutbadje en Betta. Weet niet zo uit hoofd verhouding. Specifiek betta zoeken he geen sluierstaart die zijn wat groter en ik denk wellicht beter bestand tegen zout.

als het heel hard gaat met staarten en vinnen bactopur direct bestellen. Niet zomaar erin goiien lees even wat posts hierover gebruik of iemand die je erbij kan helpen wat beste is in jouw situatie

Qua gedrag is mijn betta helemaal weer de oude. Helaas vermoed ik toch dat hij vinrot heeft gekregen toen hij zo ziek was. Extra waterwissels lijken niet veel te helpen. Ik zie twee rode plekken op het einde van zijn vinnen. In plaats van het gat in zijn vin zit er nu een mega scheur in, krijg het alleen niet op de foto. Heb wel een foto van de rode plek... werkt het om in dit stadium te beginnen met de catappa bladeren en extra vitamines (zoals ome_skaaky benoemde) en kijken of dat wat doet? Of is het al te ver?
Ik vind het so far wel meevallen, een scheur of gat kan vele oorzaken hebben(meestal hardscape) dat dit rafelt wil niet meteen zeggen dat het vinrot is kan ook genezing zijn.

Ik zou zeker niet meteen overgaan op behandelingen maar gewoon flink wat catappa erin gooien. Visje is nog herstellende, geef hem tijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan