Beetje jammer dat in dit stuk toch wel een heel aantal, wat mij betreft dubieuze dingen staan. Dingen die ik niet herken uit mijn eigen ervaringen, niet zie bij de vele verhalen op dit forum en die ik ook niet teruglees op de care sheets van vele internationale betta-verenigingen/organisaties/groepen.
En tja, aquariumzaken die bakjes van 15liter of minder verkopen voor het houden van gpudvissen en betta's en/of die zeer gebrekkkige informatie geven over indraaien en het houden van vissens zijn helaas geen uitzondering. Ik denk dat het voor veel van deze zaken ook misschien wel noodzaak is om winstgevemd te blijven. Er zijn meer mensen met de wens vissen te houden zoals hier genoemd dan mensen die vooral gericht zijn op zo goed mogelijke omstandigheden, en op deze mensen wordt het verkoopverhaal vaak aangepast. Voor veel mensen is het houden van vissen zoals "men hoort" te doen vaak te duur, te omslachtig en het duurt allemaal te lang, en het verliezen van deze klanten betekent omzetverlies.
Ik zie vaak dat verschillende zaken waar vissen en toebehoren verkocht worden ergens een plek vinden tussen aan de ene kant de min of meer algemeen aanvaarde goede manier, en aan de andere kant de slechts mogelijke manier van houden. Soms zal gebrekkige kennis bijdragen hier aan, maar mijn idee is dat ook met voldoende kennis, toch dubieuze informatie wordt gegeven. En ondanks dat het slecht voelt snap ik het wel, en ook ik koop mijn spullen bij dit soort zaken, waarmee ik het ook in stand hou.
Wat betreft de betta's in dit geval, lastig.
Man en vrouwen bij elkaar houden anders dan tijdelijk om te kweken wordt algemeen afgeraden. En in omstandigheden als deze gaat meerdere vrouwen bij elkaar ook vaak niet goed.
Om een betta klein te kunnen houden kan je er het beste 1 nemen, waarbij een aantal zaken belangrijk zijn voor een goede gezondheid van de vis. De ondermaat van de bak is lastig, maar ik denk dat de door John genoemde maat een mooie is, alhoewel veel mensen wat kleiner ook acceptabel vinden wanneer de overige omstandigheden goed zijn. Temperatuur 24 tot 26 graden. Goed (minimaal 4 weken, met voeding, niet perse visvoer) ingedraaid, om dan ook daadwerkelijk nuttige bacteriën te laten groeien. Een bak water 4 weken laten staan is niet hetzelfde als indraaien. Veel planten, ook absoluut drijfplanten, is erg belangrijk voor een kempvis. Goed filter en lage stroming in het water is belangrijk. En verder is het in de meeste gevallen essentieel om geen kunstplanten (behalve eventueel goede kwaliteit zijde kunstplanten) en ruwe decoratie (ook binnenzijde) en andere puntige scherpe dingen als hout en scherpe stenen in het aquarium te hebben. Kempvissen houden ervan overal in, onder, tussendoor en achterlangs te gaan, en daardoor zijn vooral, maar niet alleen de langvinnigen erg kwetsbaar voor wondjes en scheurtjes in hun vinnen. Ook kleine gaten in decoratie (oa cocosnoten met gaten) kunnen problemen geven.
Op zich hoeft dat niet direct een probleem te zijn, maar het geeft wel een sterk verhoogd risico op problemen.
Wat je hier op het forum en bijna overal terug ziet komen is dat vinrot op zich, vaak uiteindelijk resulterend in buikwaterzucht, de meest voorkomende reden is van (soms al na erg korte tijd) overlijden van een betta. Vinrot is een bacteriele ziekte bij onder andere betta's, en laat zich bij betta's vaak zien in rode, zwarte rafelige en soms witte randen aan de vinnen.
Zolang deze ziekte aan de buitenzijde van de vinnen zit is deze meestal nog goed te behandelen, maar onbehandeld of slecht behandeld zal deze ziekte, en soms de schimmel die er op gaat groeien, de vin wegvreten. Hoe dichter de ziekte bij het lijf komt, hoe meer kans dat de betta doodgaat en/of ook een behandeling niet meer overleeft.
De bacterien die deze ziekte veroorzaken zitten eigenlijk altijd wel in het water maar vormen normaal geen probleem.
Wanneer het water goed schoongehouden wordt door filtratie en voldoende waterwissels (denk aan water op stabiele temperatuur houden), krijgen deze bacteriën minder kans zichzelf te ontwikkelen tot een concentratie die problemen gaat geven.
De andere kant van het verhaal is dat de betta zelf gezond en fit moet zijn om deze bacterie te kunnen weerstaan. Stress (door het gehouden worden in vetkeerde omstandigheden) is doorgaans de oorzaak van het meer vatbaar zijn voor deze bacterie.
Dus, om veel voorkomende problemen met betta's te voorkomen is het belangrijk ze te houden in schoon water, in een bak met zo min mogelijk kans op beschadigingen (door decoratie, door happende medevissen of door zichzelf te bijten door stress of verveling), en in overige omstandigheden die de vis zo min mogelijk stress geven om zo meer weerstand te hebben.
Verder houdt een betta van rust, en bakgenoten (vooral drukke en/of fel gekleurde vissen, scholen etc) kunnen srress geven.
Overigens is rafelige vinnen ook een natuurlijk verschijnsel bij oudere betta's, maar dan heb je het over een betta die enkele jaren oud is. Veel betta's gaan dood binnen enkele maanden na aanschaf. En nee, betta's die je aanschaft in een aquariumzaak zijn niet vaak al jaren oud. Er zijn maar erg weinig betta's die überhaupt nog jaren oud worden, ondanks dat algemeen aangenomen wordt dat op zich 2 a 3 tot 5 jaar een normale leeftijd kan zijn voor een betta.
Er zijn zelfs betta's die ouder worden.
De beste behandeling van vinrot is naar mijn mening in de meeste gevallen erg veel, liefst dagelijkse grote (zeker 50%) waterwissels (let op de temperatuur).
Zout (liefst zonder jodium) kan gebruikt worden in heel lage hoeveelheden om te helpen bij een behandeling, maar altijd betrekkelijk kort (maximaal een aantal weken). Kempvissen gaan niet direct dood aan zout in het water, maar hun lijf is er niet op gebouwd en het kan schade geven aan organen. Je betta standaard op zout water houden is dus geen goed idee.
Verder kan je geschikte antibiotica gebruiken maar ik zie daar zelf zelden positieve resultaten van bij betta's.
Wanneer de behandeling aanslaat zal je zien dat zwarte rafels weg gaan, en dat langzaam (een gedeelte van) de vinnen teruggroeien. Meestal in het begin kleurloos waarbij het later weer kleur gaat krijgen.
Maar tenzij de betta al vinrot had bij aanschaf en bij jou in goede omstandigheden zit, is samen met de behandeling de verbetering van de omstandigheden essentieel om terugval te voorkomen.