Betta vrouw kapotte staart (dringend)


Zeesterbetta

New member
Lid geworden
22 april 2023
Berichten
4
Leeftijd
34
Hoi! Ik ben een beginnende betta houder (een aquarium voor mijn zoontje). Nu heb ik me laten adviseren door een lokale visspeciaalzaak. Ik heb mijn aquarium 2 weken laten draaien (Biorb) en het water laten testen (volgens de vis speciaal zaak was het water goed). Dus we kozen voor betta kempvissen. Deze zitten nu 5 dagen in het aquarium. En het betta vrouwtje heeft een kapotte staart. Is dit vin rot of een andere ziekte? Of komt het door de stress?
BF8D178F-8640-4ADA-9FED-739B760499A4.jpeg


En wat is jullie advies?

Met vriendelijke groet.
 

Bijlagen

  • 00D62674-88FC-43C9-8BDA-E2C77C6EF339.jpeg
    00D62674-88FC-43C9-8BDA-E2C77C6EF339.jpeg
    135.9 KB · Weergaven: 62
  • 43D77981-3410-4725-80D2-5879A21EF650.jpeg
    43D77981-3410-4725-80D2-5879A21EF650.jpeg
    131.9 KB · Weergaven: 62
Hoeveel heb je erin? Normaliter kan in een nano maar 1 van ze doen hun naam vaak eer aan. Deze bakjes vindt ik zelf niet echt geschikt voor vissen maar goed dat is persoonlijk.
Ook is 2 weken indraaien tekort en moet je 4 wk minimaal aanhouden.
Zijn de Betta s mannen/vrouwen?
 
Ik heb 1 mannetjes en 2 vrouwtjes dit kon goed volgens de speciaal zaak. Ik ben een leek en ben afgegaan op de expertise van de speciaalzaak en heb me daar aan gehouden. Ze zitten elkaar ook niet veel achterna. S’nacht kan ik het natuurlijk niet zien.

De bak is 25 graden.

Als ik weet wat het is dan kan ik er iets aan doen. Ik kan maandag langs de speciaal zaak en daar advies vragen maar dit leek me sneller. En hier zitten volgens mij genoeg ervaren aquariums houders.

Maar enig idee wat het is? Gewoon beschadigd of denken jullie aan een ziekte.
 
Hoeveel liter is de bak want zoals ik al zei houdt men normaliter max 1 in 30 liter want anders kan het regelmatig verkeerd aflopen en je hebt denk ik geen planten en dus geen plekken waar de vrouw kan schuilen.
In een 60 liter durf ik amper een koppel te houden tenzij er erg veel schuilplekken aanwezig zijn. Als ze zouden paren dan verzorgt de man de eitjes en ook dan moet de vrouw eruit want die kan in een kleine bak niet schuilen en geen kant op.
 
15 liter. En hij zit vol met nep planten en verstop plekjes. Ik ben dus verkeerd geïnformeerd als ik je berichten lees. Er is mij vertelt dat dit prima ging en kon zelf ook nog een algeneter bij zei hij. En dan hield het op dat was de Max is mij vertelt. Het is echt een speciaalzaak dus ik heb de man op zijn woord vertrouwt.

Maar ik heb dus een grotere bak nodig of er moeten vissen uit haal ik dat er goed uit?

En de bak moet langer indraaien.

Dan ga ik maandag toch even terug. Want dit vind ik niet netjes en ook niet professioneel.

Dankjewel voor de feedback
 
Beste is om zelf op internet in te lezen wat de verzorging en maat aquarium minimaal is. Bijv op aquainfo. Vetrouw nooit zomaar op de kennis in een lfs. Sommigen ( zoals deze) willen erg graag verkopen of weten er niets van. Waarschijnlijk is de vrouw aangevallen door een van de andere zoals John zegt.
Dat kan overigens doorgaan tot die dood is. Kempvissen zijn niet erg sociaal.

Een algeneter in een 15 liter bakje is ook een beroerd advies. Check aquainfo.
 
Jeetje wat erg zeg. Dit was geadviseerd?! Poeh, ik zou de boel terugbrengen, je geld terugeisen en naar een andere toko gaan die je wel kunnen adviseren. En sowieso is er veel te vinden op internet dus uitgaan van advies van een verkoper hoeft niet hoor. Begin bij de stikstof cyclus en hoe je goede waterkwaliteit kan behouden voor je vissen. Planten helpen daar enorm bij. Deze visjes gaan het waarschijnlijk niet halen en je bak is erg klein. Alsof er drie mensen in t zelfde pas hokje skinnyjeans staan te passen…
 
Van elk een andere voetbalclub? Hihihi
 
Zo erg kunnen kempvissen wel zijn.🤷🏻
 
Ik moet ook altijd zo lachen om die “betta sorority“ bakken op YouTube. Staat zo mooi! Ja ja, gaat een week goed en dan beginnen ze met bosjes om te vallen😂
 
Ja triest dat advies en ik zou inderdaad snel met de verkoper overleggen en hem wijzen hierop.
 

Beetje jammer dat in dit stuk toch wel een heel aantal, wat mij betreft dubieuze dingen staan. Dingen die ik niet herken uit mijn eigen ervaringen, niet zie bij de vele verhalen op dit forum en die ik ook niet teruglees op de care sheets van vele internationale betta-verenigingen/organisaties/groepen.

En tja, aquariumzaken die bakjes van 15liter of minder verkopen voor het houden van gpudvissen en betta's en/of die zeer gebrekkkige informatie geven over indraaien en het houden van vissens zijn helaas geen uitzondering. Ik denk dat het voor veel van deze zaken ook misschien wel noodzaak is om winstgevemd te blijven. Er zijn meer mensen met de wens vissen te houden zoals hier genoemd dan mensen die vooral gericht zijn op zo goed mogelijke omstandigheden, en op deze mensen wordt het verkoopverhaal vaak aangepast. Voor veel mensen is het houden van vissen zoals "men hoort" te doen vaak te duur, te omslachtig en het duurt allemaal te lang, en het verliezen van deze klanten betekent omzetverlies.

Ik zie vaak dat verschillende zaken waar vissen en toebehoren verkocht worden ergens een plek vinden tussen aan de ene kant de min of meer algemeen aanvaarde goede manier, en aan de andere kant de slechts mogelijke manier van houden. Soms zal gebrekkige kennis bijdragen hier aan, maar mijn idee is dat ook met voldoende kennis, toch dubieuze informatie wordt gegeven. En ondanks dat het slecht voelt snap ik het wel, en ook ik koop mijn spullen bij dit soort zaken, waarmee ik het ook in stand hou.

Wat betreft de betta's in dit geval, lastig.
Man en vrouwen bij elkaar houden anders dan tijdelijk om te kweken wordt algemeen afgeraden. En in omstandigheden als deze gaat meerdere vrouwen bij elkaar ook vaak niet goed.

Om een betta klein te kunnen houden kan je er het beste 1 nemen, waarbij een aantal zaken belangrijk zijn voor een goede gezondheid van de vis. De ondermaat van de bak is lastig, maar ik denk dat de door John genoemde maat een mooie is, alhoewel veel mensen wat kleiner ook acceptabel vinden wanneer de overige omstandigheden goed zijn. Temperatuur 24 tot 26 graden. Goed (minimaal 4 weken, met voeding, niet perse visvoer) ingedraaid, om dan ook daadwerkelijk nuttige bacteriën te laten groeien. Een bak water 4 weken laten staan is niet hetzelfde als indraaien. Veel planten, ook absoluut drijfplanten, is erg belangrijk voor een kempvis. Goed filter en lage stroming in het water is belangrijk. En verder is het in de meeste gevallen essentieel om geen kunstplanten (behalve eventueel goede kwaliteit zijde kunstplanten) en ruwe decoratie (ook binnenzijde) en andere puntige scherpe dingen als hout en scherpe stenen in het aquarium te hebben. Kempvissen houden ervan overal in, onder, tussendoor en achterlangs te gaan, en daardoor zijn vooral, maar niet alleen de langvinnigen erg kwetsbaar voor wondjes en scheurtjes in hun vinnen. Ook kleine gaten in decoratie (oa cocosnoten met gaten) kunnen problemen geven.
Op zich hoeft dat niet direct een probleem te zijn, maar het geeft wel een sterk verhoogd risico op problemen.

Wat je hier op het forum en bijna overal terug ziet komen is dat vinrot op zich, vaak uiteindelijk resulterend in buikwaterzucht, de meest voorkomende reden is van (soms al na erg korte tijd) overlijden van een betta. Vinrot is een bacteriele ziekte bij onder andere betta's, en laat zich bij betta's vaak zien in rode, zwarte rafelige en soms witte randen aan de vinnen.
Zolang deze ziekte aan de buitenzijde van de vinnen zit is deze meestal nog goed te behandelen, maar onbehandeld of slecht behandeld zal deze ziekte, en soms de schimmel die er op gaat groeien, de vin wegvreten. Hoe dichter de ziekte bij het lijf komt, hoe meer kans dat de betta doodgaat en/of ook een behandeling niet meer overleeft.

De bacterien die deze ziekte veroorzaken zitten eigenlijk altijd wel in het water maar vormen normaal geen probleem.
Wanneer het water goed schoongehouden wordt door filtratie en voldoende waterwissels (denk aan water op stabiele temperatuur houden), krijgen deze bacteriën minder kans zichzelf te ontwikkelen tot een concentratie die problemen gaat geven.
De andere kant van het verhaal is dat de betta zelf gezond en fit moet zijn om deze bacterie te kunnen weerstaan. Stress (door het gehouden worden in vetkeerde omstandigheden) is doorgaans de oorzaak van het meer vatbaar zijn voor deze bacterie.

Dus, om veel voorkomende problemen met betta's te voorkomen is het belangrijk ze te houden in schoon water, in een bak met zo min mogelijk kans op beschadigingen (door decoratie, door happende medevissen of door zichzelf te bijten door stress of verveling), en in overige omstandigheden die de vis zo min mogelijk stress geven om zo meer weerstand te hebben.
Verder houdt een betta van rust, en bakgenoten (vooral drukke en/of fel gekleurde vissen, scholen etc) kunnen srress geven.

Overigens is rafelige vinnen ook een natuurlijk verschijnsel bij oudere betta's, maar dan heb je het over een betta die enkele jaren oud is. Veel betta's gaan dood binnen enkele maanden na aanschaf. En nee, betta's die je aanschaft in een aquariumzaak zijn niet vaak al jaren oud. Er zijn maar erg weinig betta's die überhaupt nog jaren oud worden, ondanks dat algemeen aangenomen wordt dat op zich 2 a 3 tot 5 jaar een normale leeftijd kan zijn voor een betta.
Er zijn zelfs betta's die ouder worden.

De beste behandeling van vinrot is naar mijn mening in de meeste gevallen erg veel, liefst dagelijkse grote (zeker 50%) waterwissels (let op de temperatuur).
Zout (liefst zonder jodium) kan gebruikt worden in heel lage hoeveelheden om te helpen bij een behandeling, maar altijd betrekkelijk kort (maximaal een aantal weken). Kempvissen gaan niet direct dood aan zout in het water, maar hun lijf is er niet op gebouwd en het kan schade geven aan organen. Je betta standaard op zout water houden is dus geen goed idee.

Verder kan je geschikte antibiotica gebruiken maar ik zie daar zelf zelden positieve resultaten van bij betta's.

Wanneer de behandeling aanslaat zal je zien dat zwarte rafels weg gaan, en dat langzaam (een gedeelte van) de vinnen teruggroeien. Meestal in het begin kleurloos waarbij het later weer kleur gaat krijgen.

Maar tenzij de betta al vinrot had bij aanschaf en bij jou in goede omstandigheden zit, is samen met de behandeling de verbetering van de omstandigheden essentieel om terugval te voorkomen.
 
Zout (liefst zonder jodium) kan gebruikt worden in heel lage hoeveelheden om te helpen bij een behandeling
Zover ik lees en weet werkt dat niet effectief tegen de bacterien omdat die meestal hogere hoeveelheden aan kunnen dan wat aan zout wordt toegevoegd.
Het kan helpen ivm de osmotische regulatie en dat een vis zo energie bespaart.

 
Zover ik lees en weet werkt dat niet effectief tegen de bacterien omdat die meestal hogere hoeveelheden aan kunnen dan wat aan zout wordt toegevoegd.
Het kan helpen ivm de osmotische regulatie en dat een vis zo energie bespaart.


Aanvulling. Ik heb je stukje doorgelezen, en daar wordt inderdaad ook gezegd dat het niet werkt als desinfectant, wat ik ook niet beweerde. Ze beweren ook dat de huid verandert door het zout, en zij zeggen dan nog dat de vis door het tijdelijke zout wat meer energie over kan houden om zelf bacteriën te bestrijden.

----

Ik kan het voor je opzoeken, maar dat zout is dacht ik niet keukenzout, ik dacht dat daarvoor een ander zout gebruikt wordt.

De werking van zout is beslist niet het doden van de bacterien, daar zou je zoveel zout voor nodig hebben dat de vis al lang en breed dood is voor de bacterien gaan.

Het schijnt de huid wat dikker/taaier te maken, en daarmee wat te beschermen tegen bacteriën. Het is dus niet meer dan een ondersteuning. Het wordt niet gebruikt als desinfectant of als medicijn.

De manier waarop ik het nu uitleg is uitermate amateuristisch en zal in werkelijkheid anders en veel ingewikkelder zijn, maar in grote lijnen zou het daar op neer moeten komen.

Dit is een stukje van de site

Screenshot_20230423_102137_Chrome.jpg

En hier staat een heel korte omschrijving van verschillende soorten zout en hun eventuele toepassing bij betta's zoals ik die veel tegenkom.

Het is informatie van het internet :)
Ik ben geen dokter, geen dierenarts.
Elke behandeling met zout (bij in elk geval betta's) daar moet je voorzichtig mee zijn.

Maar ik zie met dit soort behandelingen goede resultaten op internet, en het komt ook overeen met mijn eigen ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook altijd zo lachen om die “betta sorority“ bakken op YouTube. Staat zo mooi! Ja ja, gaat een week goed en dan beginnen ze met bosjes om te vallen😂
Met de juiste inrichting en formaat bak kan dit best hoor. Zelfs meerdere mannen. Maar dat soort groepjes zijn enkel de ervaren aquariaan aan te raden.

"The Secret History Living In Your Aquarium" is een youtube kanaal van een zeer ervaren aquariaan die hele groepen betta samen houdt in 1 aquarium. Het geheim ligt in zeer dichte beplanting.
Hij heeft ook vele filmpjes over het cultiveren van microfauna in je bak. Erg leerzaam en geestverruimend op het gebied van het houden van aquaria.

De 'regels' voor het houden van een aquarium zijn goede vuistregels voor een beginnend aquariaan, maar met genoeg ervaring zit er veel meer in de hobby.
 
Leuk! Ga ik opzoeken!
 
Dankjewel voor alle info! Ik ga morgen zeker terug want hier wordt niemand blij van. De vissen niet en mijn zoontje ook niet. Want als al zijn visjes dood gaan wordt het groot verdriet.

Ik vind het ook echt geen stijl. Aangezien ik er echt naar gevraagd heb. Als er 4 weken indraaien was gezegd en 1 vis dan was dat ook helemaal goed geweest. Het is een jongetje van 3,5 en dit is zijn eerste huisdier.

1 a2 weken indraaien en dan moest ik een potje water meenemen en dan konden ze dat daar testen (heb 2weken gewacht) en het water was goed zeiden ze. De kh was iets horen maar dat kwam doordat wij in Brabant hard water hebben en dat was geen probleem zei hij.

Ik moet wel zeggen dat de vrouwtjes samen optrekken. Maar dit kan dus ook fout gaan?
 
het is zeker vervelend. Vooral voor een kind.
Het is gissen of twee vrouwen wel of niet goed gaan. Betta’s hebben karakters. Het kan goed gaan, het kan fout gaan, het kan heel lang goed gaan en dan fout gaan. Dat is niet helemaal te voorspellen.
De kans dat 2 vrouwen elkaar niet afmaken is wel iets groter dan 2 mannen. Dat gaat zeker mis.
15 liter is sowieso niet visvriendelijk vind ik. En dat is ook wel het algemene standpunt. T denk ik ook wat je je kind wilt leren hoe je met dieren omgaat.
Tip: op marktplaats zijn voor niet al te veel bakjes vanaf 30 liter te vinden en dat is t minimum voor een betta.
 
het is zeker vervelend. Vooral voor een kind.
Het is gissen of twee vrouwen wel of niet goed gaan. Betta’s hebben karakters. Het kan goed gaan, het kan fout gaan, het kan heel lang goed gaan en dan fout gaan. Dat is niet helemaal te voorspellen.
De kans dat 2 vrouwen elkaar niet afmaken is wel iets groter dan 2 mannen. Dat gaat zeker mis.
15 liter is sowieso niet visvriendelijk vind ik. En dat is ook wel het algemene standpunt. T denk ik ook wat je je kind wilt leren hoe je met dieren omgaat.
Tip: op marktplaats zijn voor niet al te veel bakjes vanaf 30 liter te vinden en dat is t minimum voor een betta.
In Amerika wordt 5gallons aangehouden, of 20 liter. Dat gaat voor een enkele man prima. Het verschil met 15 liter zal ook wel meevallen, maar meer is altijd beter, natuurlijk.
 
In Amerika wordt 5gallons aangehouden, of 20 liter. Dat gaat voor een enkele man prima. Het verschil met 15 liter zal ook wel meevallen, maar meer is altijd beter, natuurlijk.
Heb je weleens gezien wat ze in Amerika met vissen doen? Dan heb je opeens veel meer mogelijkheden.😏 Dat is niet mijn referentiekader.
 
Tja dat is een apart land met bepaalde zaken want daar zijn ze gek op veel kitsch en zelfs op nepkoralen.
 
Aanvulling. Ik heb je stukje doorgelezen, en daar wordt inderdaad ook gezegd dat het niet werkt als desinfectant, wat ik ook niet beweerde. Ze beweren ook dat de huid verandert door het zout, en zij zeggen dan nog dat de vis door het tijdelijke zout wat meer energie over kan houden om zelf bacteriën te bestrijden.

----

Ik kan het voor je opzoeken, maar dat zout is dacht ik niet keukenzout, ik dacht dat daarvoor een ander zout gebruikt wordt.

De werking van zout is beslist niet het doden van de bacterien, daar zou je zoveel zout voor nodig hebben dat de vis al lang en breed dood is voor de bacterien gaan.

Het schijnt de huid wat dikker/taaier te maken, en daarmee wat te beschermen tegen bacteriën. Het is dus niet meer dan een ondersteuning. Het wordt niet gebruikt als desinfectant of als medicijn.

De manier waarop ik het nu uitleg is uitermate amateuristisch en zal in werkelijkheid anders en veel ingewikkelder zijn, maar in grote lijnen zou het daar op neer moeten komen.

Dit is een stukje van de site

Bekijk bijlage 359504

En hier staat een heel korte omschrijving van verschillende soorten zout en hun eventuele toepassing bij betta's zoals ik die veel tegenkom.

Het is informatie van het internet :)
Ik ben geen dokter, geen dierenarts.
Elke behandeling met zout (bij in elk geval betta's) daar moet je voorzichtig mee zijn.

Maar ik zie met dit soort behandelingen goede resultaten op internet, en het komt ook overeen met mijn eigen ervaringen.

Even een simpele aanvulling 😉. Het structureel of een korte tjjd toevoegen van zouten maakt de slijmhuid dikker van vissen. En kan dus de gezondheid bevorderen. Maar niet iedere vissoort kan er evengoed tegen.
 
Even een simpele aanvulling 😉. Het structureel of een korte tjjd toevoegen van zouten maakt de slijmhuid dikker van vissen. En kan dus de gezondheid bevorderen. Maar niet iedere vissoort kan er evengoed tegen.
Ik heb ook weleens gelezen dat de vis dan juist de oude slijmlaag afstoot en nieuwe aanmaakt waardoor "ongedierte" ook de vis verlaat zeg maar.

Edit: Dat staat hier dan ook te lezen:

 
Even een simpele aanvulling 😉. Het structureel of een korte tjjd toevoegen van zouten maakt de slijmhuid dikker van vissen. En kan dus de gezondheid bevorderen. Maar niet iedere vissoort kan er evengoed tegen.

Dank je.
En ja, om die reden heb ik het dan ook steeds over betta's, en noem dit ook telkens weer in mijn tekst. Daarom haal ik doorgaans ook mijn informatie van sites voor betta's.
 
Ik heb ook weleens gelezen dat de vis dan juist de oude slijmlaag afstoot en nieuwe aanmaakt waardoor "ongedierte" ook de vis verlaat zeg maar.

Edit: Dat staat hier dan ook te lezen:

Dat is een continue proces, vergelijk het maar met onze huid zeg maar. Ook daar worden oude huidcellen vervangen door nieuwe.

Het zout zorgt ervoor dat er een dikkere slijmhuid ontstaat, waardoor de vissen beter zijn beschermd tegen ziekte brengers die via de huid kunnen toe slaan. Als de slijmhuid dus dikker is wordt dit dus moeilijker.

Een ander bijkomstigheid is de zoutregulatie bij vissen. Er hoeft minder hard gewerkt te worden door het vissenlichaam om de boel op peil te houden. Dat even kort gezegd natuurlijk, want er gebeurt veel meer 😉.

Maar goed dit even ter info, weer terug on topic van TS 😊.
 

Terug
Bovenaan