Betta vrouw samen met Guppen ?


Pat81

Active member
Lid geworden
3 augustus 2013
Berichten
35
Hoi ,

Ik heb een aquarium van 180 liter met daarin onder andere een mooie betta vrouw . Zou daar ook een aantal mannelijke guppen bij kunnen ?
 
Ik zou het niet doen want Guppen zijn nogal druk en een Betta juist erg rustig. Maar goed de meningen kunnen verschillen.
 
Guppen zijn idd nogal zwemmerig, maar het zijn wel vissen van de bovenste waterlaag, zie de opwaarts gerichte bek. de Betta, heeft dat ook maar is meer ee nuitgesproken middenmoter, die scharrelt de hele dag in het middendeel van de bak naar interessante happedingetjes.
Af e toe ff lucht happen en klaar.....!! Heb nog nooit problemen gezien tussen (half) volwassen guppy's en Betta's.
 
Het zal per Betta wellicht verschillen maar ik heb er een in een nano en die zit de helft van de tijd wel net onder het oppervlak en de drijvers.
 
Dat klopt dan wel John, maar eerlijk is eerlijk, wat kan die in een NANO bakje anders doen? Lijkt een beetje op verhaal van viskom en goudvissen....! Ben geen voorstander van vissen in een NANO bakje....Sorry hoor, maar dat is mijn mening. Zo'n bakje heeft weinig tot niks met natuurlijke omgeving te maken.
 
Dat klopt dan wel John, maar eerlijk is eerlijk, wat kan die in een NANO bakje anders doen? Lijkt een beetje op verhaal van viskom en goudvissen....! Ben geen voorstander van vissen in een NANO bakje....Sorry hoor, maar dat is mijn mening. Zo'n bakje heeft weinig tot niks met natuurlijke omgeving te maken.
Betta is max 5 6 max 7 cm. Is anders dan een goudvis in een kom.

Appel met peren Wim
 
Gaat niet over de volwassen lengte van een dier, maar om zijn bewegingsruinte..!! Is zelfs in een groot aquarium al erg minimaal voor visejs tot 10cm, maar in een nano???? Dierenmishandeling! Hooguit geschikt voor lagere dieren, zoals garnaaltjes en slakjes. ZO denk ik erover.
Andere meningen mag ook hoor, maar ik zie Nanobakjes eigenlijk alleen als een commercieel succes voor de LFS en de fabrikanten.
Scaping met planten en andere attributen, UITSTEKEND idee en leef je lekker uit. Maar aub GEEN vissen in zo'n bakje....!
 
Hoewel ik het ermee eens ben dat in zo'n bak geen (doorsnee) vissen horen, is het met veel betta's toch anders.
De Betta splendens met extreme vinnen kan al nauwelijks zwemmen, die heeft echt niets aan een grotere bak.
De 'normalere' soorten zou ik ook niet in een klein bakje houden, maar de vormen met echt grote vinnen heeft enkel baat bij een kleine bak, omdat die anders teveel naar zijn voedsel moet zoeken en daardoor snel uitgeput raakt.
 
Aldus zoals het beheer orakelt..

Dus al die jaren zitten hier al allerlei Betta's van Dragons, Dumbo's tot Full Moons in een te grote bak..


Ja echt hè, als je er geen weet van hebt moet je ook je persoonlijke mening niet ventileren
 
Aldus zoals het beheer orakelt..

Dus al die jaren zitten hier al allerlei Betta's van Dragons, Dumbo's tot Full Moons in een te grote bak..


Ja echt hè, als je er geen weet van hebt moet je ook je persoonlijke mening niet ventileren
Zo, kan het even wat minder?
Als ik een antwoord plaats doe ik dat op persoonlijke titel, heeft niets te maken met beheer of niet.
Betta's met grote vinpartijen hebben moeite met zwemmen. Dat is geen persoonlijke mening, dat is gewoon de waarheid.
Dat ze bij jou overleven, top. Wil niet zeggen dat het overal goed gaat.
Betta's met grote vinpartijen hebben baat bij een kleinere bak met weinig andere bezetting, het is niet voor niets dat ze in de meeste gevallen solitair gehouden worden, en dat ze in welke bak dan ook meestal weinig rondzwemmen.
 
Ik ben geen expert maar heb ook enkele langvinnigen gehad en ik vond wel dat deze zelfs in een nano veel sneller en vaker moe waren en gingen rusten en dat ze minder oud worden. Dat laatste kan toeval zijn maar zelf koop ik enkel nog kortvinnigen.
 
De vraag van TS is helder
Kunnen er guppen bij een Betta dame in een 180 literbak

Het antwoord is een simpel 'ja', want dat kan gewoon


Als de heren dan een hele discussie beginnen over het waarom dan wel of niet grote of kleine aquaria, heeft dat al helemaal maar heel weinig met de vraag te maken
Anderzijds wel met zo'n beetje alle vooroordelen over Betta's


Als je als beheerder zijnde een persoonlijke mening wilt ventileren zou je dat met een persoonlijk account moeten doen en niet als 'beheerder' zijnde omdat er nu éénmaal wel een voorbeeldfunctie bij de status past.
Voor de gemiddelde voorbijganger is het onderscheid te onduidelijk, bovendien worden in dezelfde zucht de zelfde bakerpraatjes weer aan de volgende generatie doorgegeven.



Wat ik al jaren en jaren met mijn eigen ogen zie, is wat totaal iets anders dan wat iedereen aan iedereen ook al jaren en jaren klakkeloos loopt door te vertellen..
En in mijn beleving is een Betta die nieuwsgierig z'n rondjes doet en overal op de neus bijzit een happier vis dan één die alleen maar uit het raam kan kijken..

Iedereen z'n eigen feestje, maar van zulke domme uitspraken krijg ik accuut een allergische reactie
 
Volgens onderstaand artikel is vrouwlijke betta met mannelijke guppen geen gelukkige combinatie.

Vrouwelijke betta met vrouwelijke guppen zou de minste kans op problemen geven.

 
Als je als beheerder zijnde een persoonlijke mening wilt ventileren zou je dat met een persoonlijk account moeten doen en niet als 'beheerder' zijnde omdat er nu éénmaal wel een voorbeeldfunctie bij de status past.
Nou eigenlijk zijn onze accounts ook wel persoonlijk maar staat er alleen de mededeling forumleiding bij. Als ik bv zeg dat een oranje vis het mooiste is dan is dat mijn mening en niet van geheel beheer. Als we uit naam van Beheer spreken als team Beheer dan gebruiken we het Beheer account.
Het Beheer account is voor de duidelijkheid deze en dan kunnen we weer ontopic:

 
De vraag van TS is helder
Kunnen er guppen bij een Betta dame in een 180 literbak

Het antwoord is een simpel 'ja', want dat kan gewoon


Als de heren dan een hele discussie beginnen over het waarom dan wel of niet grote of kleine aquaria, heeft dat al helemaal maar heel weinig met de vraag te maken
Anderzijds wel met zo'n beetje alle vooroordelen over Betta's


Als je als beheerder zijnde een persoonlijke mening wilt ventileren zou je dat met een persoonlijk account moeten doen en niet als 'beheerder' zijnde omdat er nu éénmaal wel een voorbeeldfunctie bij de status past.
Voor de gemiddelde voorbijganger is het onderscheid te onduidelijk, bovendien worden in dezelfde zucht de zelfde bakerpraatjes weer aan de volgende generatie doorgegeven.



Wat ik al jaren en jaren met mijn eigen ogen zie, is wat totaal iets anders dan wat iedereen aan iedereen ook al jaren en jaren klakkeloos loopt door te vertellen..
En in mijn beleving is een Betta die nieuwsgierig z'n rondjes doet en overal op de neus bijzit een happier vis dan één die alleen maar uit het raam kan kijken..

Iedereen z'n eigen feestje, maar van zulke domme uitspraken krijg ik accuut een allergische reactie

Je verkondigt hier op het forum vaker meningen als feiten, alsof jouw ervaringen de enige zinnige ervaringen zijn, en de rest van de wereld maar wat aanklooit.

Het zou je sieren als je je iets meer zou realiseren dat wat jij ziet als enige waarheid, misschien niet (helemaal) correct is.

Mijn mening is dat iedereen zijn mening mag geven, en volgens mij is dat hier op het forum ook de norm. Maar hou het dat als mening. En verklaar andere mensen niet tot dom en onwetend wanneer zij een andere mening hebben. Je zou je nog eens kunnen verbazen denk ik, als ik zo naar een aantal van jouw "waarheden" kijk.

Als dit eenmalig was gebeurd had ik dit niet gezegd, en ik realiseer me dat dit min of meer ongewenst is, omdat het volledig off topic is, maar het gebeurt telkens weer. En er zijn altijd mensen die geneigd zijn automatisch de grootste schreeuwer te geloven. Dat lijkt mij, zeker hier, niet wenselijk.

Ik hoop echt dat je je in het vervolg anders wil uitdrukken, en dat je hopelijk meer respect toont voor de mening van een ander.
 
De vraag van TS is helder
Kunnen er guppen bij een Betta dame in een 180 literbak

Het antwoord is een simpel 'ja', want dat kan gewoon


Als de heren dan een hele discussie beginnen over het waarom dan wel of niet grote of kleine aquaria, heeft dat al helemaal maar heel weinig met de vraag te maken
Anderzijds wel met zo'n beetje alle vooroordelen over Betta's


Als je als beheerder zijnde een persoonlijke mening wilt ventileren zou je dat met een persoonlijk account moeten doen en niet als 'beheerder' zijnde omdat er nu éénmaal wel een voorbeeldfunctie bij de status past.
Voor de gemiddelde voorbijganger is het onderscheid te onduidelijk, bovendien worden in dezelfde zucht de zelfde bakerpraatjes weer aan de volgende generatie doorgegeven.



Wat ik al jaren en jaren met mijn eigen ogen zie, is wat totaal iets anders dan wat iedereen aan iedereen ook al jaren en jaren klakkeloos loopt door te vertellen..
En in mijn beleving is een Betta die nieuwsgierig z'n rondjes doet en overal op de neus bijzit een happier vis dan één die alleen maar uit het raam kan kijken..

Iedereen z'n eigen feestje, maar van zulke domme uitspraken krijg ik accuut een allergische reactie
Je begint over 'bakerpraatjes' en vervolgens ventileer je wat jij in je eigen omgeving ziet als feit.
Dat het bij jou goed gaat zegt niets over hoe de meeste Betta's zich gedragen.
Jouw woord tegen dat van ervaren Betta kwekers/houders, die vaak tientallen dieren hebben? Ik weet welk advies ik volg.

Hetzelfde als dat jij zegt dat een Betta splendens prima bij guppen kan. Ja, het zal vast kunnen, maar zoals Drup al linkt is jouw mening zeker geen garantie voor succes.

Over jouw idee van beheerder en persoonlijk posten heeft John al genoeg gezegd. We zijn hier voornamelijk omdat we een gezamelijke hobby hebben, dat we daarnaast de eigenaar van de site helpen met het onderhouden van het forum en het helpen van de leden, is een ander verhaal.

En om dan even als beheerder te spreken: Het zou je sieren je toon een beetje te matigen. Het forum is er voor iedereen, niet alleen degene met de grootste mond en de botste manier van communiceren.
 
Hoewel ik het ermee eens ben dat in zo'n bak geen (doorsnee) vissen horen, is het met veel betta's toch anders.
De Betta splendens met extreme vinnen kan al nauwelijks zwemmen, die heeft echt niets aan een grotere bak.
De 'normalere' soorten zou ik ook niet in een klein bakje houden, maar de vormen met echt grote vinnen heeft enkel baat bij een kleine bak, omdat die anders teveel naar zijn voedsel moet zoeken en daardoor snel uitgeput raakt.
Maar even terug komen op dat dierenmishandeling van bigsmoke.
Is het niet gewoon zo dat doordat wij die Bettas te ver doorkweken met veel te grote vinnen dat het beest daardoor moe wordt in een te lange bak dat eigenlijk dit kweken ook dierenmishandeling is?

Want hoe je het ook bekijkt er was eens een wildvang voorouder met veel minder grote vinnen die gewoon in Zuidoost Azië tussen de rijstvelden zwom. En dat zijn best flinke lange afstanden. Niet heel diep een 20 cm ongeveer maar wel lang en breed.
Inmiddels bestaat die voorouder helaas niet meer in het wild en moeten we het doen met deze doorkweek vormen waar trouwens best mooie exemplaren tussen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom.
`Tjonge wat een discussie zeg.....Oef.....Lijkt wel Rutte en Wilders.....Beste mensen toch, zeg gewoon in mensentaal, hoe je over bepaalde dingen denkt, stoelend op je ervaring en kennis of kunde. Gelijk hebben in zaken aangaande levende flora en fauna is een fictie! Iets wat vandaag uitstekend functioneert, kan morgen zo maar heel anders zijn.
Het is nu eenmaal zo dat datgene wat je zelf hebt ervaren, voor jou een meer betrouwbare graadmeter is dan datgene wat blijkt uit de praktijk of theorie van anderen.
de praktijk is immers veel weerbarstiger dan de theorie. De enige waarheid die voor mij persoonlijk telt in de aquarium hobby is het welzijn van dieren en planten.
Als me dat lukt, dan ben ik m.i. goed bezig en geniet ik dubbel.....!!;)
 
@Pat81
Ja je kan een betta bij guppies houden. Dit kan goed gaan. Het ligt aan het karakter van de betta. Is ze verlegen dan zou ik het niet doen, want guppies zijn druk. Maar als ze daar maling aan heeft dan zou de combinatie kunnen. Ik zou adviseren drijfplanten te nemen, bettas vinden dit fijn. Ook zou ik adviseren om een schuilplaats voor de betta te maken. Dan kan ze zich altijd even terugtrekken! Maar maak vooral je eigen keuzes en durf fouten te maken.
Hoor graag hoe het uitpakt, succesverhalen mogen ook gedeeld worden.

met vriendelijke groeten,

Tom
 

Terug
Bovenaan