Betta vrouw ziek of dik ?


AQUAR3LL3

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2020
Berichten
620
Locatie
Hoogvliet
hoi mijn betta vrouw heeft opgezwollen kieuwen en een bult onder der kaak. Weet iemand wat dit kan zijn en hoe op te lossen. Google hielp mij niet heel erg verder.

Disclaimer: Ze heeft vorige week 28 van de 30 red crystals verorbert. Dacht dat het veilig was aangezien ze de blue dream en ykk links laat liggen.
 

Bijlagen

  • 20200623_153324.jpg
    20200623_153324.jpg
    140.7 KB · Weergaven: 140
  • 20200623_153332.jpg
    20200623_153332.jpg
    123.8 KB · Weergaven: 151
  • 20200623_153322.jpg
    20200623_153322.jpg
    133.9 KB · Weergaven: 147
Had ze er bij gedaan toen het licht uit was en ze is nog steeds alle hoeken van het aquarium aan het doorzoeken. Ze waren ook al best aan de maat 1.5cm ofzo terwijl er genoeg blue dreams van een halve cm rond lopen. Ze keek er niet naar om tot ze wit met rode streepjes hadden.
 
Mijn Betta was destijds juist gek op de gele rakkers hier dus de smaken verschillen.
 
Ze leeft nog maar is niet meer echt actief en alle schubben staan uit elkaar. Is er een soort preventief middeltje dat ik kan geven en niet slecht is voor de andere vissen ?
 

Bijlagen

  • 20200628_113012.jpg
    20200628_113012.jpg
    99.2 KB · Weergaven: 117
  • 20200628_113046.jpg
    20200628_113046.jpg
    129.9 KB · Weergaven: 108
Ik ben bang dat euthanaseren de beste oplossing is.
 
Ik ben het met Thea eens Casper :sorry:
 
Kan ik niet ? maar is dit nou een verstopping ?
 
Buikwaterzucht. Het is niet zo zeer een ziekte zelf maar de uitting van een onderliggend probleem. Wellicht nierfalen, of een bacteriele infectie intern. Het is vaak gewoon terminaal en helemaal in dit stadium, die vis gaat het waarschijnlijk geen dag meer volhouden. Klap met de hamer is nu het beste wat je voor haar kunt doen.
 
Kruidnagelolie werkt ook goed maar goed dat moet je wel net in huis hebben of kunnen halen bij de drogist.
 
Laatst bewerkt:
Bij De Tuinen hebben ze kruidnagelolie, bij Holland & Barrett, en ook bij Etos, DA en Kruidvat. Zelf maken kan ook trouwens. Schijnt simpel te zijn, er staan meerdere recepten op Internet.
 
Neeeee ik heb nog een vis die hetzelfde heeft. Heb ik de besmettelijke versie ? Of zou het tbc zijn ?
 

Bijlagen

  • 20200629_104457.jpg
    20200629_104457.jpg
    253.1 KB · Weergaven: 120
Veel bacterien die infecties veroorzaken zijn altijd in het aquarium aanwezig. Door verminderde weerstand als gevolg van te hoge ammoniak- en nitrietwaarden, stress of wondjes kunnen infecties toeslaan.
Buikwaterzucht ontstaat doorgaans in het laatste stadium van zo'n infectie, als de nieren zijn aangetast en de buikholte volloopt met vloeistof. De oorzaak opsporen is dus heel belangrijk: hoe zijn je waterwaarden?

Soms kan er sprake zijn van vissen-TBC ( Mycobacterium marinum), en daarom is het verstandig om lange handschoenen aan te trekken als je in de bak bezig bent. Dit is namelijk besmettelijk voor mensen en kan aquariumgranuloom veroorzaken. Maar om zeker te weten of het TBC is, moet je nagaan waar je vissen vandaan komen. Ik hoor wel van wildvang gourami's die dit bij zich kunnen dragen. Maar er zijn forumleden die zelf ervaring met deze ziekte hebben, dus hopelijk gaan die ook reageren.
 

Bloated is opgezwollen. Dat wat je betta eerder liet zien. Het opgezwollen zijn is geen ziekte. Het is een symptoom van meerdere mogelijke onderliggende oorzaken. In deze lijst in de link zie je een overzicht van de meest voorkomende mogelijke oorzaken met verdere symptomen.

Een mogelijk volgend stadium is dat de vis niet alleen opgezwollen is, maar ook uitstaande schubben heeft. Ook dit is geen ziekte maar een symptoom. Wanneer een vis in deze fase zit is hij zelden nog te redden.

Deze fase noem je buikwaterzucht. Maar buikwaterzucht kan je dus niet behandelen, je moet de onderliggende oorzaak/ziekte vinden, en die eventueel behandelen of de situatie verbeteren. Ik zou zelf de vis die in deze fase zit euthanaseren met kruidnagelolie (0,5ml per liter water, goed oplossen en dan de vis er in, na 15 minuten nog een halve ml toevoegen, nog even laten staan, meestal is de vis na de eerste dosering al dood).

Daarna is het goed om op zoek te gaan naar de oorzaak.
 
Water getest, niks vreemds water is altijd wel stabiel.
Ph 6.7
No2 0
Nh4 0
Kh 3

Water is tijdens warme dagen wel 28 graden geweest. Heb toen deksel van het aqaurium gehaald en stromingpomp van tijdklok afgehaald en op oppervlakte gericht zodat ik veel oppervlakte beweging had. Hierdoor is in de nacht temp naar 26 gegaan en dag erna 10% water ververst temp is nu weer 24 graden. Heb de verwarming nu tandje lager op 23 graden staan.

De vis (nemo) leeft nog en lijkt het ietsie beter te doen. De andere vis heeft euthenasie gehad, nemo is een stuk groter dus heb ik meer moeite mee. Hoop dat het niet besmettelijk is, artikels doorgelezen naar moeilijk te pinpointen.

Zal ook 3 dagen geen eten geven.
 
Laatst bewerkt:
Het zou ook kunnen komen door het constant veranderen van de temperatuur, vissen zijn hier nogal gevoelig voor. Helemaal betta’s omdat ze lucht van boven het wateroppervlak happen, als dit verschil in temperatuur van het water en de lucht te groot is kan dat nog wel eens voor problemen zorgen.
 
Heb er vandaag maar een einde aangemaakt. Het zal geen buikwaterzucht zijn geweest als die het nog zo lang heeft volgehouden. Hij zwom niet meer rond en ging altijd op een zuignap liggen. Na waterverversen hing die op zijn kop in een plant. Gevangen in een netje en hard klap op de stenen gegeven.
 
Niet leuk om dood te maken maar het is uiteindelijk maar een visje. Heb er genoeg opgegeten om niet ermee te zitten.:engel:
 

Terug
Bovenaan