Betta ziek of niet of toch ouderdom?


A

Ansi

Guest
Wij hebben onze Betta Halfmoon nu ruim 1 jaar en 3 maanden.
Toen we hem kochten was hij al aardig groot, dus ik vermoed dat hij toen al 1 jaar of zelfs al ouder was ( kan dat kloppen?)
Als dat klopt zou hij nu mogelijk 2,5 jaar zijn of zelfs nog ouder.
Altijd heeft hij mooie schuimnesten gebouwd en doet dat nog steeds (las dat dat een goed teken is)
Maar de laatste tijd eet hij toch iets minder (super actief is hij niet, maar was hij ook niet altijd)
Soms lijkt het er op alsof zijn schubben ietsje uitstaan (buikwaterzucht?), maar het is lastig goed te bepalen.
Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat een zieke Betta met buikwaterzucht nog steeds schuimnesten bouwt of wel?
Hij zit sinds een klein half jaar in een Nano 20l, eerder heeft hij o.a in een Superfish Qubie 40 gezeten en ook in de Dubai 80cm (maar die hebben we niet meer)
Hij zit op een temperatuur rond de 22 / 23 graden (soms wat hoger met deze warmte)

Als ik zoek op leeftijd Betta komt ik verschillende getallen tegen, hier op het forum kwam ik geloof ik max 3 jaar tegen klopt dat?

Wij maken ons zorgen om ons Betta vriendje, vandaar de hulpvraag.
 
Een foto kan helpen en inderdaad worden ze zo tussen de 2 en de 3 jaar. Ik heb er hier een die ik nu 1,5 jaar heb en die is ook niet echt actief meer en rust veel. Ook veel kleurloze schubben inmiddels.
 
Kon even niet reageren want was bezig met de waterwissel en schoonmaak van zijn bak.
Heb foto's gemaakt.
Maar heb op dit forum nog nooit foto's geplaatst en kom geen wijs uit de knopjes die hier boven staan.
 
Onder het vak waar je de tekst intikt staat upload bestand en daar klik je op en dan moet je de juiste foto toevoegen
 
Super, dank!
Had onderin niet gekeken.
Op de foto's zou je toch zeggen dat dit niet helemaal goed is, maar hij eet nog en maakt nog schuimnesten.




Betta.jpg
Betta 2.jpg
 
Van op zij zie je trouwens niets en lijken de schubben netjes plat te liggen.
 
Ja, dat zou je wel zeggen.
Maar zou hij als hij dat heeft dan nog eten en schuimnesten maken.
Wat is nu wijsheid?
Wil hem absoluut niet laten lijden, maar even zo goed niet voor niets doden uiteraard.
 
Jij kan het gedrag het beste observeren en beoordelen. Als hij eet en actief is dan zou ik hem lekker laten gaan eerst.
 
Hoelang vermoed je al dat de schubben uitstaan?
 
Dit is buikwaterzucht, tegen de dood aan... Sneu om te zien maar de symptomen begonnen 1 a 2 dagen van te voren. Oorzaak lag naar mijn idee aan verkeerde waterwaarden, had een rottende bodem. . De vis at niet meer en bleef passief in een hoekje hangen.

CAM01010.jpg


CAM01012.jpg


Eerste foto is van de avond voor dat hij dood ging. 2e foto is van een uurtje voor zijn dood.
 
Vaak is het wel een aflopende zaak maar ik heb zelf nog nooit besmetting meegemaakt dus zou zolang de vis niet echt lijdt niks doen. Natuurlijk is zoiets lastig te bepalen maar je zou op het gedrag kunnen afgaan denk ik.
 
Hoelang vermoed je al dat de schubben uitstaan?

Dat is het stomme, hij heeft dit eerder gehad, maar dan ineens ging het weer goed.
Dan was ie vrij dik. maar na een paar dagen weer normaal.
Wij vermoedden dat hij gewon te veel gegeten had.
De afgelopen week heeft hij minder goed gegeten (hij eet wel, maar niet zo goed als normaal)
En hij blijft dus gewoon schuimnesten bouwen.
Maar ja, die schubben zitten mij niet lekker (van af de zijkant zie je ze niet uit staan dus) en dacht ik vraag jullie advies.
 
Dank overigens voor al jullie reacties en hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dat is het stomme, hij heeft dit eerder gehad, maar dan ineens ging het weer goed.
Dan was ie vrij dik. maar na een paar dagen weer normaal.
Wij vermoedden dat hij gewon te veel gegeten had.
De afgelopen week heeft hij minder goed gegeten (hij eet wel, maar niet zo goed als normaal)
En hij blijft dus gewoon schuimnesten bouwen.
Maar ja, die schubben zitten mij niet lekker (van af de zijkant zie je ze niet uit staan dus) en dacht ik vraag jullie advies.

Hmm wat ik op de foto kan zien is dat hij vooraan dik is. Die van mij werd geleidelijk over de hele lengte van zijn lichaam langzaam opgeblazen. Hou het maar in de gaten. Als hij echt niet goed was zou hij inderdaad geen schuimnesten meer bouwen.
 
Dit zou ik herkennen als (ernstige) buikwaterzucht.
Maar ons mannetje zie er niet zo uit, zeker van de zijkant af niet.

Ja. denk doe het er ook even bij als referentie. Er zijn genoeg mensen die het googlen en dan op dit forum uitkomen.
 
Gisteren hebben we dus de wekelijkse waterwissel / beetje afhevelen van de bodem gedaan en daarmee zijn schuimnest "verpest".
Niet lang daarna is hij weer aan de slag gegaan en heeft hij alweer een nieuwe torenflat gebouwd.
 
Haha, ja soms maakt de Betta hier ook dagelijks een nest. Ik heb er nu nog 2 maar die bouwen al een poosje geen schuimnest.
 
Als ze echte buikwaterzucht hebben bouwen ze echt geen schuimnest meer. Maar zou het wel in de gaten houden en evt wat zout in het water Mengen.
 
Dank voor je reactie Jootje!
Ik heb in elk geval al weer Catappablad er in gedaan.
Hoe zit dat precies met het zout, waarom zou dat kunnen werken mocht het beginnende buikwaterzucht zijn?
Er zitten een aantal Japonica's bij hem in de Nano kan er dan wel zout bij?
En kunnen de planten daartegen dan?
Of is het beter hem even in een klein bakje te doen en dan een zoutbadje?
 
Dan zou ik hem even apart zetten ja, een zoutbadje zou ook kunnen maar niet te lang in dat badje. Een badje doe ikzelf nooit, meer in het water oplossen en erin laten zitten totdat je ververst. Dat blad is een goed Idee maar is niet echt tegen buikwaterzucht maar kwaad kan het niet. En anders toch iets van medicatie, mocht het echt het beginstadium zijn :(
 
Dank weer!
Heb jij het idee dat het een beginstadium is aan de hand van de foto's?
Catappa was meer voor de zekerheid, baat het niet dan schaadt het niet?
Wat voor medicatie zou het moeten zijn dan en zit je dan niet ook met hetzelfde probleem met de garnalen?
Heb nog nooit met zout gewerkt, hoe zou ik dat moeten doen een zoutbadje?
Sorry voor de vele vragen.
 
Dank weer!
Heb jij het idee dat het een beginstadium is aan de hand van de foto's?
Catappa was meer voor de zekerheid, baat het niet dan schaadt het niet?
Wat voor medicatie zou het moeten zijn dan en zit je dan niet ook met hetzelfde probleem met de garnalen?
Heb nog nooit met zout gewerkt, hoe zou ik dat moeten doen een zoutbadje?
Sorry voor de vele vragen.

Hoe gaat het momenteel dan? Is er iets veranderd?
 
Hij eet weer ietsje meer en bouwt rustig verder aan zijn torenflat.
En hij zwemt nog geregeld door de bak.
 
Hij heeft nog zin in het leven dus. Ik heb hier ook een oudje die een half jaar geleden veel rustte en amper zwom. Jootje kon aan het uiterlijk zien dat hij op leeftijd is maar toch is ie er nog en zwemt regelmatig zn baantjes.
 

Terug
Bovenaan