Wat is er nieuw

Betta ziet eigen reflectie?

L

luca

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb misschien een wat gekke vraag. Sinds twee dagen heb ik een Betta Splendens in mijn Nanocube. Nu valt mij op dat hij heel veel tegen de vooruit aan zwemt. Heen en weer, constant op dezelfde plek. Alsof hij zichzelf kan zien en probeert indruk te maken. Is dit mogelijk? Vanuit buiten zie ik natuurlijk ook het aquarium weerspiegelt, maar wat ziet de vis vanuit het water?

Als de betta echt zijn eigen weerspiegeling ziet, kan ik me voorstellen dat hij hier aardig gek van kan worden. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Alvast bedankt!

Zet hij ook kieuwen op? Zo ja grote hint dat 'ie inderdaad zichzelf ziet (en denkt dat het een concurrent is).
Zo neen: mogelijk stress van eerste dagen in nieuwe omgeving.

Zover ik nu zie staan zijn kieuwen niet naar voren. Ik heb net het ligt uitgezet, nu maar eens kijken of hij er mee door gaat. Want als het mogelijk spiegeling is, zou dat bij een donker aquarium in een lichte kamer in ieder geval weg moeten zijn.

Pronken is het showen van zijn vinnen? Want dat doet hij wel veel.

Een Betta is een vis die je niet met meer dan 1 mannetje in een aquarium kan houden.
Ze zullen vechten tot de dood en eerst pronken en hun vinnen strak opzetten als een vlag, ook zul je dan zien dat hij zijn kieuwen naar de zij kant opent.
Dus als hij een weerspiegeling van zichzelf ziet zal hij denken dat het een ander Betta mannetje is, wat concurrentie betekent. En dan zal hij inderdaad helemaal doorslaan totdat de weerspiegeling weg is..

zelf heb ik op het moment al 3 betta´s zitten.

de ene is heel rustig. zwemt wat op en neer en rust dan weer uit.

heb een dumbo ear, en deze is de HELE dag actief. door de bak zwemmen en langs de ruiten.
heb het gevoel dat het gewoon in zn karakter zit.

en heb sinds gister ook nog een betta koi plakat zwemmen. ook deze is de hele dag bezig zo te zien.

misschien is het toeval dat je hem elke keer op dezelfde plek ziet?

aangezien je hem pas net hebt zou ik het maar even in de gaten houden.

en anders... je kop in de bak steken en kijken wat je zelf ziet 😀 maar volgens mij zien vissen geen weerspiegeling in het glas.

Ook wanneer het licht uit staat blijft hij hetzelfde gedrag vertonen. Ik denk dus inderdaad toch dat het of de gewenning aan de nieuwe omgeving is, of zoals Rich zegt het in zijn karakter zit.

Ik zal het in de gaten houden voorlopig.

en anders... je kop in de bak steken en kijken wat je zelf ziet 😀 maar volgens mij zien vissen geen weerspiegeling in het glas.

Goed idee! "Een worden met je vis.." toch? 🙂

zelf heb ik op het moment al 3 betta´s zitten.

de ene is heel rustig. zwemt wat op en neer en rust dan weer uit.

heb een dumbo ear, en deze is de HELE dag actief. door de bak zwemmen en langs de ruiten.

en heb sinds gister ook nog een betta koi plakat zwemmen. ook deze is de hele dag bezig zo te zien.

misschien is het toeval dat je hem elke keer op dezelfde plek ziet?

aangezien je hem pas net hebt zou ik het maar even in de gaten houden.

Ik neem aan dat ze niet in dezelfde bak zitten 🙂

Gevalletje ADHD dus😀😀.
Nee dat is een geintje want mijn Dumbo s zijn net zo actief en gaan de hele dag op en neer voor het raam:deal:.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan