Beveiliging voor externe potfilters


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Ik heb sinds kort een jbl 901 draaien en vroeg me af is er ook een soort beveiliging dat mocht de slangen/filter gaan lekken dat deze automatisch uitschakeld? Zie foto van wat ik hier als topic nog had gevonden maar is al van 2010. Dus niet dat er alleen een alarm afgaat maar dat de pomp ook word uitgeschakeld
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210808-163025_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210808-163025_Samsung Internet.jpg
    252.1 KB · Weergaven: 122
Tja; er is wel een en ander te bedenken, maar een failproof systeem is lastig. Stel je zet je filter in een opvangbak, plakt een watersensor op de bodem daarvan en programmeert er wat slimmigheid achter met een arduino bijvoorbeeld, zal je zien dat ie gaat lekken op t punt waar de slangen/in- en uitlaten de bak in gaan en die sensor het daar niet oppakt.
 
Heel simpel: pomp in een curverbak zetten en een waterslot maken op je uitstroom, de sensor leg je in de curverbox, klusje van niks
Pomp staat nu ook in een bak, maar hoe maak je die dan? Waar kan je de spullen kopen? Ben totaal niet technisch
 
Ben ook wel benieuwd
 
Tja; er is wel een en ander te bedenken, maar een failproof systeem is lastig. Stel je zet je filter in een opvangbak, plakt een watersensor op de bodem daarvan en programmeert er wat slimmigheid achter met een arduino bijvoorbeeld, zal je zien dat ie gaat lekken op t punt waar de slangen/in- en uitlaten de bak in gaan en die sensor het daar niet oppakt.
Zat zelf te denken iets van sensoren/voelers paar cm onder de rand in het aquarium zodra die geen water meer voelt/meet dat de pomp dan uitslaat. Bijgevoegde tekening gaat de pomp droogmolen maar zit ik ook niet op te wachten
 
Zat zelf te denken iets van sensoren/voelers paar cm onder de rand in het aquarium zodra die geen water meer voelt/meet dat de pomp dan uitslaat. Bijgevoegde tekening gaat de pomp droogmolen maar zit ik ook niet op te wachten
Maar als de pomp lekt van de slangen dan bljjft het lekken.
 
Zat zelf te denken iets van sensoren/voelers paar cm onder de rand in het aquarium zodra die geen water meer voelt/meet dat de pomp dan uitslaat. Bijgevoegde tekening gaat de pomp droogmolen maar zit ik ook niet op te wachten
Is handig als je 3 weken met vakantie gaat en door verdamping die paar cm water verdwijnt, je pomp stilvalt en van je mooie bak nie veel meer overblijft. ;)
 
Ik heb een losse watermelder naast de filter staan dus als er lekkage is gaat dat ding wel gillen maar ja daar heb je alleen wat aan als je thuis bent.
 
De meest eenvoudige oplossing is in de aanvoerslang, net onder het waterniveau een klein gaatje boren. Zodra er dan ergens een lek ontstaat waardoor het water op een of andere manier niet meer terug in het aquarium komt dan zakt het waterniveau en zuigt de aanvoerslang lucht waardoor het filter / hevel zal gaan stoppen.

De meest veilige oplossing is inderdaad een curver bak met watersensor die het stroom van de filter aan/uit zet maar dan nog heb je bovengenoemd gaatje nodig. Ook zonder stroom zal een hevel er voor zorgen dat je bak leeg loopt bij een lek in het filter.
 
Laatst bewerkt:
Mijn inziens weinig nut , want de hevel is gestart voorheen (al eerder aangehaald door Ancistruz)
Dus of de pomp nu draait of niet , gaat weinig verschil maken . En wellicht dat een draaiende pomp minder lekt dan een die niet draait .
 
Mijn inziens weinig nut , want de hevel is gestart voorheen (al eerder aangehaald door Ancistruz)
Dus of de pomp nu draait of niet , gaat weinig verschil maken . En wellicht dat een draaiende pomp minder lekt dan een die niet draait .
In ons geval is het heel zinvol want wij hebben de sensor in het aquarium hangen vlak boven het waterniveau, als nu de afvoer verstopt raakt om watvoor reden dan ook, dan stroomt het aquarium niet over (er staan 6 bakken op 1 bioloog)
 
Als je dat waterslot tussen de instroom (ik bedoel hierbij de invoer slang naar het filter toe) zet en de sensor in de curver bak op de grond, dan ben je er toch? Bij lekkage wordt de sensor nat en sluit hij de slang af waar de hevel op zit. Lijkt mij een prima oplossing al volstaat een simpel gaatje in de slang voor mij ook wel.
 
In ons geval is het heel zinvol want wij hebben de sensor in het aquarium hangen vlak boven het waterniveau, als nu de afvoer verstopt raakt om watvoor reden dan ook, dan stroomt het aquarium niet over (er staan 6 bakken op 1 bioloog)
Heb je geen noodoverlopen dan ?
Mijn bak zal nooit enig probleem ondervinden als er iets fout gaat .
 
Wat dacht men van van twee keer 12volt electrische kranen uit de tuinbouw beregening direct op de aanzuigbuis en uit voer voor de slang naar/van de pomp met een 3x water sensor.
2x op de slang waar de bocht het laagste punt bereikt en 1x pomp in een bak met sensor.
Water detectie en klik 2 electrische kranen sluiten, feiloos nee zeker niet als je op vakantie bent dan stopt het filter en 3x raden na een week of langer wat de gevolgen zijn voor je vissen en planten.
Dus gewoon zorgen dat je slangen en afsluitringen en koppelingen goed zijn dan kan het bijna niet fout gaan, en hier in die 30jaar nog nooit lekkage gehad met een draaiende pomp.
 
Het is mij duidelijk. Bedankt voor de reacties. Maar het makkelijkste manier is dan om een gaatje te maken in de aanvoer pijp, hoe groot moet dat gaatje zijn of zit daar geen maat voering in?
 
Het is mij duidelijk. Bedankt voor de reacties. Maar het makkelijkste manier is dan om een gaatje te maken in de aanvoer pijp, hoe groot moet dat gaatje zijn of zit daar geen maat voering in?
Mijne zijn 6mm zodat er nog wat alg op kan groeien voordat de werking in het geding komt
 
De meest eenvoudige oplossing is in de aanvoerslang, net onder het waterniveau een klein gaatje boren. Zodra er dan ergens een lek ontstaat waardoor het water op een of andere manier niet meer terug in het aquarium komt dan zakt het waterniveau en zuigt de aanvoerslang lucht waardoor het filter / hevel zal gaan stoppen.

De meest veilige oplossing is inderdaad een curver bak met watersensor die het stroom van de filter aan/uit zet maar dan nog heb je bovengenoemd gaatje nodig. Ook zonder stroom zal een hevel er voor zorgen dat je bak leeg loopt bij een lek in het filter.
Nou, de water toevoer stopt maar je filter blijft dan wel draaien en zal uiteindelijk na lawaai produceren bij langere afwezigheid stuk gaan.
Maar eigenlijk gebeurd dit eigenlijk nooit. Je kan je niet overal voor beveiligen denk ik. Je moet soms gewoon bouwen op je geluk. Zoals die man die van het dak viel maar gelukkig met z'n oog achter een spijker bleef haken...
 
als je de filter bovenaan het aquarium laat aanzuigen (een soort van overloop maken dus) zal die ook stoppen eens het niveau genoeg gezakt is.
De meeste moderne filters/pompen hebben een droogloop beveiliging.
 
Nou, de water toevoer stopt maar je filter blijft dan wel draaien en zal uiteindelijk na lawaai produceren bij langere afwezigheid stuk gaan.
Maar eigenlijk gebeurd dit eigenlijk nooit. Je kan je niet overal voor beveiligen denk ik. Je moet soms gewoon bouwen op je geluk. Zoals die man die van het dak viel maar gelukkig met z'n oog achter een spijker bleef haken...
Grappig, toen ik het schreef dacht ik nog aan dat filter wat stuk zou gaan maar toen realiseerde ik mij dat hij sowieso stuk zou gaan als hij eerst de bak leeg zuigt en dan alsnog droog zal lopen. Denk niet dat een kapot pompje op dat moment de grootste zorg is!
 
Zoals die man die van het dak viel maar gelukkig met z'n oog achter een spijker bleef haken...
Nou dat mag je wel geluk noemen want anders had je ook nog met een kapotte stoep gezeten :LOL: :LOL:
 
Zoals een collega van mij altijd zegt als je iets laat vallen. "Mazzel dat je hem niet vast had" - Huh waarom? - "Dan had je ook op de grond gelegen".
 
Ik werk met een overloop en bioloog dus zou je dat niet 100% kunnen zeggen.
Maar mijn gaatjes zitten ongeveer 1cm onder de waterlijn en dat geeft geen problemen
Ik meen mij te herinneren dat je een manier had om dat gaatje (bij waterwissel oid) tijdelijk af te sluiten. Wat was dat?
 

Terug
Bovenaan