Bevestiging LED balken


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Ja plaats je dit nu in verlichting of zelfbouw? nou als beheer het er niet mee eens is verplaatsen jullie m maar :))

Dit is de bedoeling:
IMG_2057.png

Zo heb ik ze nu vastgeplakt (Tesa Powerstrips)
IMG_2058.png

en dit is wat er vroeg of laat gebeurd....
IMG_2059.png

oftewel... ik zoek een stevig en krachtig iets (wat wel verwijderbaar is indien nodig) om de lampen in de stelling vast te maken.
Zoals je kan zien, zitten de lampen dus telkens vastgemaakt aan de bak die daarboven staat... helpt ook kwa temperatuur in de bovenliggende bak dus dat is een win :deal:

Buiten Tesa Powerstrips heb ik ook al dubbelzijdig tape gebruik wat ik hier had liggen (geen idee waar dat vandaan komt) maar dat plakt echt voor geen meter op t glas.
 
En vastplakken met een beetje siliconenkit? Of Juwel Conexo.
Klinkt misschien als een dramatische oplossing, maar het voldoet aan de eis van stevige installatie + het is relatief eenvoudig los te maken van het glas met een buigzaam scheermesje of scherp plamuurmes.
 
Kun je niet een paar gaatjes in die stellingen boren en ze vast zetten met tierips / ijzerdraad

Of verzwakt dat de stelling teveel.

Anders eventueel kijken of je van die haakjes waar je tierips mee vast kunt zetten kunt vastkitten. Dan kun je nog wel je balk loshalen indien nodig.
 
En vastplakken met een beetje siliconenkit? Of Juwel Conexo.
Klinkt misschien als een dramatische oplossing, maar het voldoet aan de eis van stevige installatie + het is relatief eenvoudig los te maken van het glas met een buigzaam scheermesje of scherp plamuurmes.

Waarom niet gewoon met aquarium kit?
Daar plakken ze hele aquaria mee in elkaar;)

Kit heb ik ook aan gedacht, alleen zoek ik bij voorkeur iets wat meteen plakt, bij kit moet je de balk toch een tijdje zien te fixeren alvorens deze vast zit.

Je hebt via JMB of HVP Aqua mooie klemmen tekoop voor deze LED balken.

Maar die moet je dan toch alsnog ergens aan bevestigen :S :))

1, heb je alles wel goed ontvet?
2, welke powerstrips gebruik je?

Ja! van te voren met spiritus in de weer geweest.

strips:

En als alle tips met kit niet lukken, zou je misschien als B-oplossing kunnen denken aan tierips en die om de zijbuizen. Daar heb je nog een spleetje

Kun je niet een paar gaatjes in die stellingen boren en ze vast zetten met tierips / ijzerdraad

Of verzwakt dat de stelling teveel.

Anders eventueel kijken of je van die haakjes waar je tierips mee vast kunt zetten kunt vastkitten. Dan kun je nog wel je balk loshalen indien nodig.

Tiewraps heb ik ook aan gedacht, en is zeker een optie... alleen niet de meeste "strakke" oplossing.
Paar kleine gaatjes in de alu profielen kan overigens geen kwaad.
 
Weet niet of het de bedoeling is dat de lampen er tussentijds ook onderweg moeten anders misschien een stevige klitteband. Weet niet hoe goed dit zou werken en hoe mooi het eruit zou zien.
 
Dat klemmen van die lichtbalk als je hem gekit hebt is opzich geen probleem, twee houten balkjes op maat zagen en dat kun je schuin neerzetten op de rand van het aquarium en dan tegen de lichtbalk aan

En anders als je niet wil klemmen plak je de lichtbalk na het kitten tijdelijk vast met ducktape
 
strips:
Ik gebruik tesa montage tape, de sterkste die ik kon vinden in de bouwmarkt. Ik geloof 10kg per 10cm tape. Ik heb er bijvoorbeeld mijn co2 reactor mee opgehangen.

Maar misschien kan je ook gewoon het contactopp vergroten? Ik zou je lichtbalk in een blokje schroeven aan weerszijden en dan die blokjes vastplakken met de powerstrips.
 
Bedankt voor alle reacties!

Was geneigd om ze met een high tack kit te gaan bevestigen, maar heb nog 1x een dubbelzijdige tape geprobeerd met veel goede recensies:

Voor alsnog zit het als een huis (dat zaten de TESA strips ook, maar al iets minder)... even wachten hoe dit op termijn gaat zijn :))
 
Bedankt voor alle reacties!

Was geneigd om ze met een high tack kit te gaan bevestigen, maar heb nog 1x een dubbelzijdige tape geprobeerd met veel goede recensies:

Voor alsnog zit het als een huis (dat zaten de TESA strips ook, maar al iets minder)... even wachten hoe dit op termijn gaat zijn :))
Of dat het gaat redden :juggle:
Ander idee is een aluminium strip/profiel op de tussen of op de stelling te maken en daar je led strip op te monteren.
Heb je gelijk extra koeling ook voor het led gebeuren.
 
Ik gebruik tesa montage tape, de sterkste die ik kon vinden in de bouwmarkt. Ik geloof 10kg per 10cm tape. Ik heb er bijvoorbeeld mijn co2 reactor mee opgehangen.

Maar misschien kan je ook gewoon het contactopp vergroten? Ik zou je lichtbalk in een blokje schroeven aan weerszijden en dan die blokjes vastplakken met de powerstrips.
Maar weet je ook hoe die powerstrips zich gedragen wanneer ze zich in een omgeving met een hoog vochtgehalte bevinden? En dan bedoel ik niet voor een week of een maand maar gedurende langere tijd?
 
Maar weet je ook hoe die powerstrips zich gedragen wanneer ze zich in een omgeving met een hoog vochtgehalte bevinden? En dan bedoel ik niet voor een week of een maand maar gedurende langere tijd?
Nee dat weet ik niet. Bij mij hangen ze in een aquariumkast, al staat er wel een 35l bakje in die kast met dekglas.
Je hebt ook van die strips/tape speciaal voor in vochtige ruimtes en buiten maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zo te zien heeft Rich dekglazen dus misschien dat die vochtigheid nog meevalt?
 
Mocht het er alsnog vanaf komen kan je ook de 3M VHB tape proberen.
Dit is een foam tape die ook voor dashcams gebruikt word.
Plakt echt super goed en kan tegen hoge temperaturen.
 
Bedankt voor alle reacties!

Was geneigd om ze met een high tack kit te gaan bevestigen, maar heb nog 1x een dubbelzijdige tape geprobeerd met veel goede recensies:

Voor alsnog zit het als een huis (dat zaten de TESA strips ook, maar al iets minder)... even wachten hoe dit op termijn gaat zijn :))

Iets meer dan 2 maanden later zitten alle balken nog steeds als een huis... wellicht over een jaar nog eens een update :juggle: :))
 

Terug
Bovenaan